בפברואר 2019 זכתה אריאנה גרנדה (26), מכוכבות הפופ הגדולות של השנים האחרונות, בפרס הגראמי היוקרתי הראשון בחייה על אלבומה הרביעי "Sweetener", בקטגוריית "אלבום הפופ הטוב ביותר של השנה".



גרנדה לא הגיעה לטקס מאחר שהסתכסכה עם המארגנים בנוגע ללבושה, שלא הלם את המעמד, וקיבלה את הפסלון הנוצץ רק ביולי. כל זה לא הפריע לה להעלות לאינסטגרם תמונה שלה בשמלה של המעצבת הישראלית ברטה, זהה לזו שלבשה עדן בן זקן בחתונתה.



בתחילת החודש לבשה גרנדה שוב את אותה שמלה בדיוק לקליפ החדש והמשותף שלה עם מיילי סיירוס ולנה דל ריי לשיר "Don't Call Me Angel”, שילווה את פסקול הסרט "המלאכיות של צ'רלי", העתיד לצאת לאקרנים בנובמבר הקרוב.



מאחורי הזיקה הנלהבת של גרנדה לעיצוב הישראלי־יהודי מסתתר קשר הרבה יותר עמוק ומהותי עם היהדות, שהחל עוד בילדותה. הכוכבת הצעירה נולדה בשנת 1993 בעיירה בוקה ראטון בפלורידה, הידועה בקהילה היהודית הדומיננטית שלה (לפי האתר "התבוננות", יותר מ־60% מתושבי העיירה הם יהודים). אומנם היא נולדה למשפחה נוצרית קתולית ממוצא איטלקי (סיציליאני ואברוצי), אך מי שבגיל 8 כבר הופיעה על ספינת תענוגות והשתתפה במחזות זמר כילדת פלא, מעידה כי נחשפה ליהדות מגיל קטן מאוד.



בחשבון הטאמבלר שלה כתבה גרנדה ביוני 2013: "גדלתי בבוקה ולכן חגגתי חגים יהודיים עם כל חבריי הקרובים ביותר, שהם יהודים, ואני אפילו יודעת קצת עברית. גם שרתי בעברית בטקס העלייה לתורה בבר המצווה של אחד החברים הכי טובים שלי. כשהייתי בת 12 למדתי קבלה במרכז לקבלה בבוקה, וכבר אז התחלתי לענוד את הצמיד האדום (נגד עין הרע, לפי היהדות). אומנם לא העמקתי בלימודי הקבלה, אבל זה קסם לי".



עוד כתבה גרנדה: "עד עכשיו אף פעם לא דיברתי על כך בפומבי כי לא הרגשתי צורך. כאשת בידור, אני תמיד קצת מפחדת לדבר על תורה או פוליטיקה, כי אני לא מרגישה שזה מקומי לחוות דעה בנושאים כאלה".



וידויה של גרנדה משך שלא במפתיע טוקבקים אוהדים כלפיה בקרב יהודים, ובמקביל פוסטים עוינים מצד אנשים שלא אהבו את התפארותה של הזמרת בזיקתה היהודית. בדצמבר 2012 פרסמה בעמוד הטוויטר שלה: "נר ראשון שמח של חנוכה לכל מי שחוגג", והוסיפה את שני ההאשטאגים: bocagirl# ו־honoraryjew#.



לא רק חנוכה חגגה גרנדה, אלא גם פסח. בראיון שנתן זמר הפופ היהודי אוסטרלי טרוי סיון לתוכנית הטלוויזיה האמריקאית "What Happens Live With Andy Cohen" בערוץ בראבו בספטמבר 2018, הוא סיפר כי בשנת 2017 חגג לראשונה לבדו את סדר חג הפסח, רחוק מבית הוריו, ומי שחגגה איתו הייתה לא אחרת מאשר חברתו הטובה אריאנה גרנדה.





"אריאנה, שאני אוהב מאוד, באה, אכלנו קצת מצות וזהו", סיפר סיון. "אריאנה היא כמו יהודייה 'מוזרה', בדיוק כמו שאני מרגיש, עמוק בתוך הנשמה שלה יש קצת יידישקייט".



בפברואר 2013 כתבה הזמרת בטוויטר שלה תחת ההאשטאג MiddleSchoolMemorie#: "יותר מדי בושם, חגיגות בר מצווה ובת מצווה בכל סוף שבוע עם אהרון, שם ניגנתי בקרן יער צרפתית". חברה קרובה יהודייה נוספת של גרנדה מאותה ילדות בבוקה היא אלכסה לוריא, שלמדה איתה קבלה באותה תקופה והן שומרות עד היום על קשר הדוק.



זיכרונות הילדות בסביבה היהודית הקנו לה בשנת 2007, בהיותה בת 14, את התפקיד של שרלוט המעודדת במחזמר "13" מאת דן אליש ורוברט הורן, שהועלה בברודווי וזכה להצלחה. המחזמר מגולל את סיפורו של איוון גולדמן, ילד יהודי ניו יורקי בן 13, שמתכונן לבר המצווה שלו. שרלוט, שאותה גילמה גרנדה, הופכת לאחת מחברותיו של איוון ומסייעת לו לשיר ולשמוח בסופו של המחזמר במסיבת בר המצווה שלו.



בשנת 2008 גילמה גרנדה גם תפקיד קטן, הפעם בתור "כלת בת המצווה", בסדרה המוזיקלית The Battery's Down בפרק Bad Bad News, שבו חגגה עם חברותיה את בת המצווה שלה.



באוקטובר 2018, טען העיתונאי, החידונאי והסופר היהודי מארק ד' צימרמן באתר San Diego Jewish World כי "אחת מבת המצוות שגרנדה שרה בהן הייתה של חברתה לספסל הלימודים, נכדתו של איש העסקים היהודי אמריקאי הווארד שולץ ( מי שהיה יו"ר רשת בתי הקפה סטארבקס עד 2018 – ד"פ). שולץ פגש בגרנדה לראשונה בבת המצווה של נכדתו, והזמרת, שהייתה אז בגיל העשרה, שרה בעברית. הוא החליט לקרוא לאחד מהגדלים של כוסות הקפה של סטארבקס בשם 'גרנדה', על שמה". האם זה נכון? רק שולץ יודע.



כך או כך, במרץ 2019 השיקה סטארבקס את מותג הקפה "קלאוד מוצ'צ'יטו" (בטעמי קינמון או קרמל) עם לוגו הנושא את פניה של הזמרת.




עוד לא ביקרה בישראל


אף שהשנים חלפו וכוכבה של גרנדה דרך, אהבתה להופיע באירועי בר המצווה לא שככה. בפרסום באתר San Diego Jewish World נכתב כי בשנת 2017 הופיעה הזמרת בבר המצווה של ג'ייסון טיש, נכדו של המפיק ואיש העסקים היהודי אמריקאי סטיב טיש, שהפיק בין השאר את קומדיית המצבים "ויקטוריוס" בערוץ ניקלודיאון, שבה כיכבה גרנדה בגיל 17.



עד שנת 2014 הקשר ההדוק של הכוכבת עם היהדות היה עמום, אולם בראיון שנתנה לעיתון הבריטי "סאנדיי טלגרף" באוקטובר אותה שנה גרנדה "יצאה מהארון" וגילתה כי בדומה למדונה, דמי מור, ריהאנה, אשטון קוצ'ר ובריטני ספירס, גם היא החלה ללמוד קבלה. גרנדה סיפרה כי ביחד עם אחיה החורג, הזמר והרקדן פרנקי גרנדה, המבוגר ממנה בעשור, החלו השניים ללמוד קבלה ויהדות בצורה רצינית.



"כשבכנסייה הקתולית אמרו לאחי שבנצרות אלוהים לא אוהב אותו בגלל נטיותיו המיניות ההומוסקסואליות אמרתי לעצמי: 'אוקיי, זה לא מגניב'", סיפרה. "חזרתי למרכז הקבלה היהודי שבו למדתי קצת בילדותי בבוקה וקיבלתי שם כלים ומשמעות. לפי הקבלה, אתה חייב לשמור על הכוונות שלך, לוודא שאתה לא נכנע לאגו שלך".



הקליפ ללהיטה "Break Free" מאלבומה השני "My Everything", שיצא ב־2014, כחודשיים לפני אותו ראיון עיתונאי, סימל את "התחזקותה" של הזמרת ביהדות. היא ענדה בו את הצמיד האדום של הקבלה ונראתה איתו בפומבי לראשונה.



במגזין האמריקאי US Weekley נכתב בנובמבר 2014: "מקור שלנו, המקורב לגרנדה, מספר כי הזמרת אובססיבית לגמרי עם לימודי הקבלה, חבריה הקרובים הכניסו אותה לזה. היא אומרת שהיא יהודייה. היא קוראת את כל ספרי היהדות ולומדת לעומק את המנהגים היהודיים".



בספטמבר 2014 שיתפה אריאנה בטוויטר את קוראיה: "רגעי לימודי הקבלה דרך סקייפ עם המורה שלי רותי הם האהובים עליי ביותר. מתגעגעת ומעריצה אותה כל כך עד כי אין מילים. היא גורמת לי לבכות".



באפריל 2015 חשפה גרנדה קעקוע חדש בקמיצה של ידה הימנית ובו כתוב באותיות עבריות: "אלד", שלפי הקבלה זהו השם העשירי ב־72 שמותיו של אלוהים ומשמעותו הגנה מעין הרע ומחלומות רעים. קעקוע זהה עשה גם פרנקי, אחיה.



צימרמן פרסם עוד ב־San Diego Jewish World כי בשנת 2016 הוזמנה גרנדה להופיע בפארק הירקון בתל אביב בפני כ־45 אלף איש. "היא לא הייתה בטוחה בנוגע לזה, כי הופעלו עליה לחצים רבים מאנשים המעורבים בארגון ה־BDS, שאיימו עליה בחרם אם תשיר על אדמת ישראל", הוא כתב. "אף שלא הופיעה בישראל, מקורבים אליה סיפרו כי היא מתכננת לבקר בישראל כתיירת". זה עדיין לא קרה.



גם באנגליה לא זכתה הזמרת לחיים קלים בשל זיקתה היהודית. במהלך מופע שלה במנצ'סטר ב־22 במאי 2017 פוצץ מחבל מוסלמי וניאו־נאצי את עצמו ורצח 23 אנשים חפים מפשע. הארגון הניאו־נאצי האשים את גרנדה בהיותה "חובבת יהודים".



לאחר האירוע גרנדה ארגנה ביחד עם ידידיה קייטי פרי, ג'סטין ביבר, מיילי סיירוס וחברי ההרכבים בלאק אייד פיז וקולדפליי מופע לגיוס 3.5 מיליון דולר עבור משפחות הקורבנות.



הקשר היהודי של גרנדה לא מתבטא רק בילדותה בסביבה יהודית, בלימודי הקבלה ובאירועי בר מצווה שבהן הופיעה, אלא גם במישור הרומנטי. שני האקסים האחרונים שלה היו יהודים: בין השנים 2016־2018 ניהלה מערכת יחסים עם הראפר והמפיק המוזיקלי היהודי אמריקאי מק מילר, שבספטמבר 2018 נמצא מת בדירתו לאחר שנטל מנת יתר. לדבריה, הוא הבטיח לה שיבקרו יום אחד בישראל.



במאי 2018 החלה גרנדה לצאת עם הקומיקאי היהודי אמריקאי פיט דיווידסון. הזוג התארס לאחר חודש, אך הם נפרדו כעבור חודשיים.



בינתיים הזמרת, שהודפת שמועות על זוגיות חדשה עם הנגן שלה מייקי פוסטר, נהנית מהצלחת אלבומה האחרון "Thank U, Next" ומלהיט הסולו החדש "Boyfriend", שמזנק בכמות הצפיות ביוטיוב וההאזנות בתחנות הרדיו הבינלאומיות. גם הסינגל שקדם לו, 7 Rings, ממשיך להכות גלים.



בעוד אריאנה מהדקת את יחסי האהבה שלה עם היהדות ועם האופנה הישראלית - קולקציית קפסולה של סיבוב ההופעות המצליח שלה משווקת בחנויות H&M, כולל בארץ, מעריציה הישראלים ממשיכים במאמציהם להביאה ארצה ומפרסמים עצומות ברשתות החברתיות.