1. הידד לצעירים: ב־1967 הוזמן כספי בן ה־17 לאודישנים לתוכנית "תשואות ראשונות", שגילתה כישרונות צעירים ברדיו קול ישראל. "תשובותיו הלקוניות לשאלותינו הצחיקו אותנו מאוד", נזכר המוזיקאי והמנצח שמעון כהן, מבוחניו של כספי לתוכנית. "קיבלנו אותו בהתחלה כקומיקאי, ודני רווה הוזמן לכתוב לו מערכון. כשמתי הגיע לחזרה, הוא אמר שכתב שני שירים ורצונו לבצעם. כשהשמיע את השירים התרשמנו מאיכותם, והחלטנו לוותר על המערכון ובמקומו לשלב בתוכנית את השירים בביצועו. הכנתי עיבודים עבורו ובמופע הוא שר אותם עם התזמורת".

השירים, "ליצן כיפורים" ו"חופי זהב", היו שני השירים הראשונים הרשמיים שהלחין וביצע כספי. ב־1969, כשהיה בלהקת פיקוד הדרום, השירים יצאו על גבי התקליט "הידד לצעירים", שבו אוסף משירי התוכנית. 

2. להקת פיקוד הדרום: ב־1968 התגייס כספי ללהקת פיקוד הדרום, וכבר מראשית דרכו בה התבלט כישרונו המוזיקלי כמלחין לתוכניותיה "זמר בדרום" ו"מעוז א' א'". "בשלב הצבאי שלנו כשלישייה בלהקת פיקוד הדרום עבדנו קשה מאוד", מספר המפיק גדי אורון, "זה היה בשלהי מלחמת ההתשה, ומטבע הדברים העדיף הצבא לשלוח שלושה חיילים למוצבים במקום להוציא להקה במשאית. כך חרשנו את המוצבים בהופעות. מתי היה איש עם המון הומור, הוא אהב לצחוק ולהתבדח, וזו הייתה הנאה גדולה לעבוד איתו".

3."אני מת": הלהיט הגדול הראשון שהלחין מתי כספי ב־1970, למילותיו של יורם טהרלב עבור להקת פיקוד הדרום. "באותה תקופה לא היה נהוג שחברי הלהקה יציעו שירים", אומר המוזיקאי והמעבד אורי קריב, חבר הלהקה. "אבל כשמתי הציע שהלהקה תקליט שיר שהלחין - אישרו לו, מה שהיה חסר תקדים באותה תקופה".  

4. שלישיית לא אכפת להם: "היינו שלושה קיבוצניקים תמימים שאהבו לעשות את מה שעשו", מספר גדי אורון. "מתי כבר אז היה מוזיקאי ענק ובשל לעשות דברים נהדרים. היינו מוקפים אז באנשים נפלאים כמו הפזמונאי מאיר אגסי ז"ל ומאיר אריאל ז"ל, שהיה מעריץ של השלישייה והגיע להרבה חזרות שלנו. מתי ידע לנווט ולבנות מוזיקלית משהו שיתאים לכל אחד מאיתנו, בהתאם לחולשות וליתרונות שלו, ומאוד נהנינו". ב־1970 הוציאה השלישייה את תקליטה היחידי, שאת רוב שיריו הלחין כספי, שגם ביצע בו את העיבודים הקוליים. נכללו בו "ייאוש פגש ייאוש", "איש הרחוב", "למה לא כל יום שבת?" ו"השנה היפה ביותר בחיי". כעבור שנה עזב כספי את הלהקה, ודני עמיהוד החליף אותו.

5. "פנקס הקטן": הלהיט המזוהה ביותר עם ששי קשת הולחן ועובד על ידי כספי למילותיו של דן אלמגור עבור המחזמר "עיר הגברים" (1970). בשיר ניפץ כספי את המוסכמה שהייתה נהוגה אז בארץ של בית־פזמון סטנדרטי, והציג קברט מוזיקלי בן 6:27 דקות, ששבר את השיא של "שיר השכונה" של להקת התרנגולים כשיר הארוך ביותר.

6. "אליעזר בן יהודה": אחד הלהיטים הגדולים של חוה אלברשטיין ומהראשונים של כספי. השיר שכב במגירתו של ירון לונדון, עד שב־1970 הוא הוזמן לכתוב שיר לתוכנית הרדיו "דו רה מי ועוד" של קול ישראל ושלף אותו מהמגירה. עבור כספי זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא שימש כמלחין בהזמנה. 

7. חוה אלברשטיין: חוה אלברשטיין שיתפה פעולה עם כספי החל מאלבומה "משירי ארץ אהבתי" (1970). בין הקלאסיקות שיצר עבורה כמלחין וכמעבד: "חלומות שמורים", "בלדה על סוס עם כתם על המצח" ו"ימי בנימינה".

חווה אלברשטיין. צילום: יח"צ
חווה אלברשטיין. צילום: יח"צ

8. אושיק לוי: ההיכרות של אושיק לוי עם מתי כספי החלה כשכספי הלחין לאלבומו הראשון של לוי ("קצת שקט", 1970). כעבור ארבע שנים הפיק כספי עבור לוי את אלבומו השני "אושיק לוי", שנחשב אבן דרך ברוק הישראלי. לאותו אלבום הלחין כספי את השירים "זה מכבר" הרוקי ו"רגליים", שנטה לכיוון מזרחי־ערבי. "כשקראתי את מילותיה של לאה גולדברג בשיר 'זה מכבר', מיד התחברתי", כתב לוי בדף הפייסבוק שלו. "באחד הערבים נתתי למתי כספי את מילותיו של השיר, ותוך שעה הוא יצק לתוכו לחן. לאחר המלחמה החלטנו להקליט את השיר והשאר היסטוריה". שיתוף הפעולה בין השניים נמשך גם בשנות ה־80, כשכספי הפיק עבורו גם את האלבום "לילות שרב".

9. "ברחוב הנשמות הטהורות": ב־1972 שימש כספי כמנהל המוזיקלי של צוות הווי הנדסה קרבית. בעודו מחפש חומרים לתוכנית "בואו נבנה לנו גשר", הוא קיבל שיר מחבר הלהקה, נתן כהן. 

"בגאונותו, מתי אף פעם לא בא מוכן מהבית", מספר כהן. "יום אחד הוא הגיע, התיישב מול הפסנתר ושאל אם יש למישהו שיר מקורי להציע. כל חברי הלהקה הצביעו עליי. שרנו לו את השיר שהלחנתי למילים של שמעון ספיר, ומתי הטיל עליי להיות הסולן. ישבנו משתאים מול הכישרון המדהים של מתי בעיבוד של השיר, שהיה לו תפקיד מכריע בהצלחתו".

10. "איך זה שכוכב": ב־1972 יצאה השחקנית והזמרת תיקי דיין במופע יחיד בליווי להקת הג'אז־רוק "הפלטינה". במופע זה היא ביצעה לראשונה שירים חדשים של כספי, בהם "איך זה שכוכב" שהוא הלחין למילותיו של נתן זך.

11. "אחרי שנסעת (ואותך)": הלחן של השיר הזה נולד בתחילה לשיר של דן אלמגור על הארובות של רדינג ד', שהיה אמור להיות מבוצע בתוכנית הטלוויזיה הסאטירית "הכל עובר חבר". כשכספי השמיע את השיר לשלמה גרוניך, שותפו ליצירה, התרגז גרוניך וטען שלחן רומנטי כזה לא מתאים לטקסט על צחנת הארובה התל־אביבית. הוא התנדב לכתוב טקסט חדש ללחן, וכך נולד השיר שביצע כספי לראשונה בפסטיבל הזמר 1972.

12. "שלא ייגמר לי הלילה": אחד הלהיטים הבולטים של שלישיית "אף אוזן גרון" הולחן על ידי כספי ב־1973 למילותיו של יהודה שביט.  

"הקלטנו את השיר הזה ונסענו לסיבוב הופעות בארה"ב כשליחים של הסוכנות היהודית", מספר קיקי רוטשטיין מ"אף אוזן גרון". "אחרי שחזרנו שמענו שכספי העביר את השיר גם ללהקת הנשמות הטהורות שאיתה עבד על אלבום. כך נוצר מצב שאנחנו כיכבנו בצמרת המצעד של גלי צה"ל עם השיר, והנשמות הטהורות כיכבו בצמרת המצעד של רשת ג' במקביל".

13. הגשש החיוור: ברזומה העשיר של כספי נמצא גם שיר אחד שהלחין עבור שלישיית הגשש החיוור: "שלושת מלאכים" (אלוני ממרא). את השיר כתב יהונתן גפן עבור תוכניתם של הגששים "קסיוס קליי נגד חלפון".

14. שלמה גרוניך: כספי וגרוניך, שנפגשו לראשונה בחזרות ל"עיר הגברים", רקמו יחד את אחד משיתופי הפעולה הבולטים ופורצי הדרך במוזיקה הישראלית. השיר המשמעותי הראשון שיצרו השניים, "ציור", נכשל כשיצא ב־1973. החשיפה הגדולה הראשונה ליצירתם של השניים הגיעה עם השיר "אחרי שנסעת (ואותך)". שיתוף הפעולה בין השניים נמשך לאורך השנים, הן בהופעות והן ביצירה משותפת.

15. אהוד מנור: הנפש התאומה של מתי כספי. "הם אהבו זה את זה אהבת נפש", אומרת עפרה פוקס, אלמנתו של מנור. "היו לנו בבית פסנתר ושתי גיטרות, ומתי ואהוד ישבו שעות בכל מפגש כדי ליצור ביחד. הוא היה מבלה אצלנו המון". השניים חתומים יחד על נכסי צאן ברזל, בהם: "ברית עולם", "הנה הנה", "ימי בנימינה", "סוף היום", "לא ידעתי שתלכי ממני", "אחותי הקטנה" ועוד רבים וטובים. 

נפש תאומה. אהוד מנור. צילום: אריק סולטן
נפש תאומה. אהוד מנור. צילום: אריק סולטן

16. "בלילות הקיץ החמים": את השיר הלחין כספי עבור צוות הווי התותחנים ב־1973, לבקשתה של סולנית הצוות מלי ברונשטיין. "הבאתי למתי את השיר שכתב דני מינסטר, חברו של יוני רכטר", משחזרת ברונשטיין. "בהתחלה מתי כתב מנגינה שקטה, משהו בלוזי כזה. אני רציתי שהלחן יהיה יוצר קצבי וכך, בהתאם לבקשתי, הולחנה המנגינה הידועה לכל".

17. לאונרד כהן: במהלך מלחמת יום הכיפורים הופיעו מתי כספי, אושיק לוי, אילנה רובינא ופופיק ארנון בצוות הווי ובידור בפני חיילי צה"ל. אחד השירים שביצע ההרכב הזה היה "אין לנו מילים" שהלחין כספי. באותה תקופה הזמר והיוצר היהודי־קנדי לאונרד כהן ביקר בארץ והתלווה לסיבוב ההופעות. כספי היה אמון על הניהול המוזיקלי ויחד עם כהן ליווה את חברי הצוות בנגינה בגיטרה.

כספי ליווה אותו במהלך מלחמת יום הכיפורים. לאונרד כהן. צילום: רויטרס
כספי ליווה אותו במהלך מלחמת יום הכיפורים. לאונרד כהן. צילום: רויטרס

18. "לא דיברנו עוד על אהבה": שיר שאת מילותיו כתב אהוד מנור והלחין מתי כספי עבור אלבומן הראשון של סוזן ופרן - "אמש" (1973). אחרי שלוש שנים נכלל השיר גם באלבומה הראשון של הזמרת נתנאלה, שכספי עיבד וניהל מוזיקלית.

19. "מאחורי הצלילים": אחד האלבומים המהפכניים במוזיקה הישראלית, ששילב בין השפעות רוק מתקדם לבין מוזיקת ג'אז, פולק ואלמנטים קלאסיים פרי מוחם של מתי כספי את שלמה גרוניך, שהביאו עצמם לשיא מקצועי ראשון במסגרת עבודתם המשותפת. מה שמייחד את האלבום, שיצא ב־1973, הוא המינימליסטיות הכלית שבו במקביל למורכבות המוזיקלית. כך גם נראה המופע המשותף שליווה את צאת האלבום: גרוניך בפסנתר וכספי בגיטרה, כששניהם שרים בהרמוניות נפלאות.

האלבום, שכלל קלאסיקות כמו "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה", "אלוהים מרחם על ילדי הגן", "אל נא תלך" ו"אבי", הפך למשמעותי בעיקר עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, כשהטקסטים והמלודיות שבו הלמו את הלך רוח התקופה.

20. "מתי כספי" - אלבום ראשון: האלבום יצא ב־1974, אחרי שכספי כבר יצר לעצמו שם של מלחין ומעבד חדשני ופורץ דרך - מלהקת פיקוד דרום ושלישיית "לא אכפת להם", דרך היצירה המשותפת עם שלמה גרוניך ועד היצירה וההפקות המוזיקליות שעשה לשלל אומנים כחוה אלברשטיין, אושיק לוי, סוזן ופרן והלהקות הצבאיות.

באלבום זה בלט שיתוף הפעולה ההדוק של כספי עם אהוד מנור, שהמשיך לשאר אלבומיו, עד יומו האחרון של מנור.

באלבום היו יצירות בסגנון פופ ורוק אמצע הדרך וגם שירים עם אלמנטים מהמוזיקה הקלאסית והג'אז. הוא כלל להיטים שחלקם היו כבר ידועים - "אחרי שנסעת (ואותך)", "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה", "איך זה שכוכב", "כלבלב הו בידי בם בם" ו"נח" - והציג לראווה את קולו המתגבש והמשופשף של כספי כמבצע.

21. אריק איינשטיין: כספי נוהג לספר כי איינשטיין היה זה שדחף אותו להוציא את אלבומו הראשון. כשהשתחרר מהלהקה הצבאית, קיבל כספי שיחת טלפון מפתיעה מאיינשטיין, ששמע כי הוא הלחין את שירו של יענקל'ה רוטבליט "אלוף משנה במילואים". השניים קבעו להיפגש, כספי השמיע לו את השיר, ואיינשטיין עודד אותו להקליט את שיריו בעצמו. באלבום "ארץ ישראל הישנה והטובה חלק ב'" (1976) בעיבודיו של אבנר קנר, כספי ניגן בגיטרות בחלק מהשירים. ב־1977 במופעו "אנשים אוהבים לשיר", ביצע איינשטיין את שירם של כספי ודן מינסטר - "בלילות הקיץ החמים".

22. נח: ב־1974 שלישיית "שוקולד מנטה מסטיק" (ירדנה ארזי, רותי הולצמן ולאה לופטין) החלה לעבוד על אלבום הבכורה. מי שהתמנה למנהל המוזיקלי שלו היה כספי. בעיצומה של העבודה עם הבנות הוא שיתף איתן פעולה גם כמבצע בשיר "נח", שהלחין למילותיו של יורם טהרלב. באותה שנה השתתפה השלישייה עם השיר בפסטיבל הזמר. הן לא זכו במקום הראשון, אבל השיר הפך לקלאסיקה.

23. "שיר היונה": כספי ונתנאלה, סולנית צוות הבידור של חיל האוויר, הכירו לראשונה כשכספי ניהל מוזיקלית ועיבד את שירי הלהקה בתוכנית "מסביב לעולם בשמונים דקות" (1973). בתוכנית נכלל הלהיט "היה לי חבר, היה לי אח", ששרה נתנאלה כסולנית.

הופעתה הראשונה של נתנאלה אחרי שחרורה מהצבא הייתה על במת פסטיבל הזמר 1974 עם "שיר היונה", שכתבה שמרית אור והלחין ועיבד כספי.

"כשהגשנו את השיר לראשונה לפסטיבל הזמר הוא לא התקבל כי נתנאלה הייתה חיילת וזה היה בניגוד לתקנון", מספרת אור. "אחרי שנה, בסיום מלחמת יום הכיפורים, היא הוזמנה לשיר אותו כאורחת".

24. "הים": המפגש הראשון של כספי עם המוזיקה הברזילאית אירע ב־1974, כשבקול ישראל ערכו ערב משיריו של הזמר והיוצר הברזילאי הנודע דוריבאל קאיימי. השתתפו בו מיכל טל, הדודאים, הפלטינה, ניצה שאול וכספי, שביצע ארבעה שירים: "הסמבה שלי", "הים", "הרוח" ו"לדייג שתי אהובות".

25. "ימי בנימינה": אחת הקלאסיקות הגדולות שהלחין כספי למילותיו של אהוד מנור עבור אלבומה המופתי של חוה אלברשטיין "כמו צמח בר" (1975). בניגוד למרבית שירי האלבום, שהתכתבו בדרך כזו או אחרת עם מלחמת יום הכיפורים, "ימי בנימינה" הוא שיר געגוע של מנור לילדותו במושבה. הלחן של כספי עטף ברגישות ובשלווה את הטקסט והעניק לו מקום בפנתיאון המקומי.

26."הנה הנה": ב־1975 כספי ומנור זכו בתארים "מלחין השנה" ו"פזמונאי השנה" בהתאמה. בעקבות הבחירה, גל"צ פנו לשניים וביקשו מהם ליצור שיר משותף. בעודם ניגשים למלאכה, כספי הדריך את מנור כיצד הוא רוצה שהמנגינה תישמע. מנור לקח את הוראותיו של כספי והפך אותן לשיר - "הנה הנה" ("מנגינה שמתחילה נמוך"). "מתי ואהוד כתבו אומנם שירים קודם לכן, אבל זה היה השיר הבולט הראשון שלהם שהתפרסם", מספרת עפרה פוקס, אלמנתו של מנור.

27. "לא ידעתי שתלכי ממני": בלוז אמיתי מבית היוצר של כספי את מנור. זהו אחד מהשירים שבהם כספי הלחין את המנגינה והקליט את הליווי של הכלים עוד לפני שהיה לו טקסט. כשנשאר לו לדאוג רק לעניין המילים, הוא פנה למנור שיקפוץ לאולפן עם הטקסט. תוך שעה מנור כתב את הטקסט ומיהר להגיע לאולפן. מכיוון שכספי לא רצה לחרוג משעות האולפן שהוקצו לו, הוא הזדרז להקליט ושר בטייק אחד את הטקסט, בלי לבדוק אם הוא "יושב" בדיוק על המנגינה. השאר היסטוריה.

28. "חגיגה בסנוקר": כספי הלחין את המוזיקה לסרט הקאלט מ־1975 בבימויו של בעז דוידזון ובכיכובם של יהודה ברקן וזאב רווח. שתי נעימות בולטות נכללו בסרט: האחת היא נעימת הפתיחה המפורסמת, והשנייה, שהולחנה כקטע רומנטי ללא מילים, הפכה מאוחר יותר לשירם הנודע של כספי ואהוד מנור "ברית עולם".

29. "ברית עולם": בשנות ה־60 כתב מנור לעפרה פוקס, אשתו הטרייה, את השיר "ברית עולם" – שמתאר את הלילה הראשון שבו בילו יחד בניו יורק ואת הצהרת אהבתו אליה. ב־1976, כשכספי הוזמן להשתתף ב"חגיגת הזמר" של רשות השידור, הוא שלף חלקים מהלחן שיצר כאמור שנה קודם לכן עבור פסקול הסרט "חגיגה בסנוקר", צירף חלק נוסף – והגיש אותו למנור שיכתוב טקסט. מנור, שהרגיש שהמנגינה מתאימה לשיר על נדרי אהבתו לרעייתו שכתב בעשור לפני כן, שלף את הטקסט. השיר בוצע על ידי כספי באותה חגיגת זמר והפך במרוצת השנים לשיר שזוגות רבים השמיעו במעמד כניסתם לחופה. 

30. "אמור שלום": השיר היחיד של כספי שייצג את ישראל באירוויזיון. ב־1976 נבחרה להקת הבנות "שוקולד מנטה מסטיק" לייצג אותנו בתחרות הזמר של אירופה, וכספי ומנור רקחו את השיר במקצב פופי קליל. אומנם השיר הגיע רק למקום השישי, אבל בישראל הוא הפך ללהיט. 

31. האלבום השני (1976): האלבום - שכונה "הפעמון" בשל עטיפתו - שילב נגיעות קלאסיות שביצעו נגני התזמורת הפילהרמונית עם אלמנטים של בלוז וסול. 

"במהלך שהותנו בלונדון מתי ביקר אותנו, ובמשך שבוע הוא ואהוד ישבו כמה שעות בכל יום על יצירת שירים לאלבום", מספרת עפרה פוקס. בין הלהיטים שנוצרו בבירה האנגלית היו "לא ידעתי שתלכי ממני", "ברית עולם", "יום שישי חזר" ו"הנה הנה".

32. "ואתם רוקדים": מלהיטי הדגל של דורי בן זאב. שיר גרובי ופאנקי שהלם את הלך הרוח של הדיסקו בשנות ה־70. "את 'ואתם רוקדים' כתבנו כמו קסם", משחזר בן זאב. "הגעתי למתי ליום עבודה, שמתי מחברת מילים סגורה על הפסנתר ונכנסתי לשירותים. פתאום אני שומע את המקצב המקפיץ של הלחן. המילים היו מוכרות לי, אבל אני זוכר שמחקתי אותן וסימנתי ריבוע עם איקס עליהן. מתי התביית על החרוזים והתחיל לשיר: 'חצי משורר וחִציו מילים'. ואני מהשירותים צועק לו: 'ואתם רוקדים, ואתם רוקדים!'. מתי עשה מהשיר הזה יצירת מופת שמושמעת עד היום. השיר הוא גם חכם וגם מנוגן מדליק, וכמובן מלא הומור והשראה".

33. "ארץ טרופית יפה": בשנת 1977 המדינה כולה נשטפה בגל של שירים דרום־אמריקאיים, הודות לספיישל שירים ברזילאיים ברדיו שנשא את השם "ארץ טרופית יפה". על התרגומים היה אמון אהוד מנור ועל העיבודים והניהול המוזיקלי היה אחראי מתי כספי.

מי שהשתתפו בתוכנית, שתורגמה אחר כך למופע ותקליט מצליחים, היו גם צמד הפרברים, צילה דגן, קורין אלאל, יהודית רביץ ויוריק בן דוד. "עד שמתי לא פנה אליי להשתתף במופע, לא הכרתי את השירים האלה", סיפרה קורין אלאל. "היה משהו מיוחד בשירים שנגעו בי, בייחוד העבודה הנפלאה שמתי עשה עם ההרמוניות".

34. "לא טוב היות האדם לבדו": שיר שכתב נתן זך והלחין כספי ב־1977 עבור המופע המשותף של דני ליטני ויהודית רביץ "בראש אחד". בביצועם החושני של ליטני ורביץ, הגיע השיר למקום הראשון במצעד הפזמונים של רשת ג'.

35. צמד הפרברים: בעקבות הצלחת המופע "ארץ טרופית יפה", שבו השתתפו צמד הפרברים, כספי המשיך לשתף פעולה עם השניים לאורך שנות ה־80 באלבומים ובמופעים משותפים בניחוח דרום־אמריקאי ("פרברים טרופיקל" ו"שיר אהבה רחוק").

36. "מישהו": ב־1978 הלחין מתי כספי את "מישהו", שיר שכתב מנור לזכר אביו שנפטר כשהיה בן 15. יהודית רביץ נבחרה לבצע אותו לראשונה בפסטיבל הזמר באותה שנה, והיא הפכה אותו במהרה לקלאסיקה אמיתית.

37. "צד א' צד ב'": אלבום קונספטואלי מ־1978, שבו כספי ביצע שירים שיצר עבור זמרים והרכבים במהלך עשור. מככבים באלבום הזה בין היתר "מקום לדאגה" של שרה בדישי, "לא דיברנו עוד על אהבה" של סוזן ופרן, "בלילות הקיץ החמים" של צוות הווי התותחנים, "שיר היונה", "עוד יבוא היום" של נתנאלה, "זה מכבר" של אושיק לוי ו"שיר אהבה" (כמו גלגל) של עפרה פוקס.

38. "לקחת את ידי בידך": את השיר ייעד יענקל'ה רוטבליט לג'וזי כץ. הוא הגיש את המילים לשמוליק קראוס, וזה התמהמה בהלחנה. קראוס החליט להגיש לכספי את הטקסט, שהלחין אותו עוד באותו ערב. כספי העביר את השיר המולחן ליהודית רביץ, והיא שילבה אותו באלבומה הראשון שיצא ב־1979.

39. יהודית רביץ: שיתוף הפעולה בין כספי לרביץ הגיע לשיאו בשנת 1979, עם צאת אלבומה הראשון של רביץ, שאת חלקו עיבד כספי. זמן קצר לפני כן ביצעו השניים בפסטיבל נואיבה את הדואט "חגיגה בנואיבה". לאורך השנים הוסיפו השניים לשתף פעולה זה באלבומיה של זו.

40. יוסי בנאי: כספי ובנאי שיתפו פעולה לראשונה בשנת 1979, כשכספי הלחין עבור בנאי את להיטו "מרוב אהבה". בהמשך עבד כספי עם בנאי על עוד ארבעה אלבומים, והשיא בא לידי ביטוי באלבומו של בנאי "שיכור ולא מיין" (1983). כספי עשה את כל העיבודים המוזיקליים והלחין את מרבית שירי האלבום, בהם שיר הנושא המצליח.

41. "צד נוסף": אלבום מ־1980 בקונספט דומה ל"צד א' צד ב'", שבו כספי הקליט שירי ילדים שהלחין בעיקר עבור תוכנית הטלוויזיה "קרוסלה". 

42. שירי הבלקן: בשנת 1980 התעמק כספי במוזיקה מאזור הבלקן: רומניה, בולגריה, יוגוסלביה ומקדוניה. בהשפעות הללו אפשר היה להבחין בעיבודים המוזיקליים שלו לשירים עבור תוכנית הרדיו "דו רה מי ועוד", שבה השתתפו גם ששי קשת (שעמו ביצע כספי את הדואט "הרועה והמדונה"), נורית גלרון, צילה דגן, רותי הולצמן ויונית שוהם.

43. אריק סיני: כספי שימש כמעבד, כמפיק וכמלחין של חמשת אלבומיו הראשונים (והמצליחים ביותר) של אריק סיני משנות ה־80, כשהוא אחראי לסגנון המוזיקלי הידוע של סיני. מלבד הלהיט "סיבה טובה", כספי חתום על העיבודים המתקתקים של להיטיו "דרך הכורכר", "אם אתה בסביבה" ו"צל כבד".

44. "סוף היום" (שיר): ב־1981 הלחין כספי מנגינה עצובה לזכר כלבו האהוב, איגלו. הוא הגיש את המנגינה למנור, בלי לומר לו את הסיבה שמסתתרת מאחורי הלחן הנוגה. באינטואיציה מנור כתב שיר על איגלו, שמסתיים בשורה: "מנגן, אין עוד אין, אין פרווה, איגלו מת, ודי!".

45. "סוף היום" (אלבום): אחרי שני אלבומי קאברים ליקט כספי חומרים חדשים לאלבום זה שיצא ב־1981. בנוסף לסגנונות שבהם נגע באלבומיו הקודמים, ב"סוף היום" אפשר להבחין בהשפעת המוזיקה הברזילאית על יצירתו. 

46. "עוד תראי את הדרך": השיר נכתב כשכספי ביקר ב־1981 את הפזמונאית שמרית אור בבית החולים שבו אושפזה. באחד הביקורים הוא השאיר לה קסטה עם מנגינה ובמפגש הבא הגישה לו אור את הטקסט של מה שהפך לשיר העידוד האולטימטיבי.

47. עמק הנהר האדום: בשנת 1982 חבר כספי לשותפו הקבוע, אהוד מנור, שתרגם לעברית את מיטב להיטי הקאנטרי האמריקאיים משנות ה־40 ועד שנות ה־70. השירים זכו לעיבודים המחודשים והושרו בתוכנית הטלוויזיה "עמק הנהר האדום". מי שהשתתפו במופע היו דפנה ארמוני, דורי בן זאב, ריקי גל וגם להקת הפונדקאים. "בילינו יחד שבועיים בחזרות כדי לעבוד על השירים, על המוזיקה ועל הקולות בהדרכתו הנאמנה של מתי", מספרת ארמוני. "אחר כך בילינו יומיים בעיר הסרטים באילת ועברנו חוויות מצחיקות, טובות ומרגשות. מתי היה ועודנו מוזיקאי בחסד, מחונן, רציני, מלומד, מצחיק ומדויק - נכס צאן ברזל".

48. ארז הלוי: החושים החדים של כספי כמזהה כישרונות צעירים הובילו אותו לגלות בשנת 1982 במועדונו התל־אביבי "שמיים" את היוצר והזמר האלמוני ארז הלוי. בתחרות כישרונות צעירים שערך במועדון העניק כספי להלוי את המקום הראשון ובחר במאיר בנאי למקום השני. בהמשך הודה כי ידע שהלוי זקוק ליותר תמיכה ועזרה מבנאי, שבא מבית עם ייחוס - ולכן הפך אותו למנצח של התחרות. 

שנתיים אחרי אותה תחרות הפיק כספי להלוי את אלבום הבכורה המצליח שלו "הלילה", שכלל את הלהיטים "הדייגים" ו"כך ברא אותך הטבע". בנאי לא נשאר מאוכזב, כשכספי הפיק לו מוזיקלית את אלבומו המופתי "גשם" (1987).

49. "מתי כספי שר סשה ארגוב": שני אלבומים שיצאו בשנים 1982 ו־1984. במסגרתם הקליט כספי עיבודים חדשים למיטב שיריו של סשה ארגוב, שעמו יצא לסיבוב הופעות משותף.

50. "ילדותי השנייה" (שיר): עוד שיר שכספי הלחין לפני שהיה לו טקסט. בתחילה הוא הגיש את הלחן לשכנו וידידו יוסי בנאי, אך כשזה התקשה להלביש לו את המילים המתאימות, העביר כספי את השיר לאהוד מנור. מנור, שכתב את הטקסט בזמן קצר, סיפר שמהשמיעה הראשונה המשפט שהדהד לו בראש היה - "זו ילדותי השנייה". 

51. "ילדותי השנייה" (אלבום): באלבום הזה מ־1984 כספי שינה מעט את סגנונו המוזיקלי, ובהתאם למקובל באייטיז הגביר את נוכחותו של הסינתיסייזר בעיבודים שהיו יותר מורכבים. "שיר עם נקי", "ילדותי השנייה" ו"נערתי" היו בין הלהיטים של האלבום. 

52. ריקי גל: בשנת 1986 עבד כספי על אלבום חדש שנוטה לכיוון הג'אז והבלוז, וחיפש עבורו מבצע. הוא ביקש מגידי גוב להשתתף בו, אך מכיוון שזה היה עסוק פנה לריקי גל. הפנייה הולידה את אחד מאלבומי הבכורה המופתיים במוזיקה הישראלית. כספי היה אחראי על הלחן וההפקה המוזיקלית של כל האלבום, שכלל את הלהיטים: "ליל שרב", "מערבה מכאן", "ילד אסור, ילד מותר" ו"הנה פתחתי חלון". שיתוף הפעולה בין השניים נמשך עם האלבום "מה זאת אהבה..." (1988), שבו הופיעו "בצער לא רב, ביגון לא קודר", "אילו יכולתי (אמא)" ו"מקום לדאגה".

53. "נערת רוק": את השיר הפרובוקטיבי, שהרעיש את המדינה ב-1987, הלחין ועיבד כספי למילותיו של המשורר והמחזאי יצחק לאור. "ישבתי בבית קפה ונתקלתי בשיר הזה, וציוויתי על מתי להלחין אותו", סיפרה מבצעת השיר, ריקי גל. "הרגשתי שהשיר מדבר אליי, והייתה לי תחושה שהוא יעשה רעש. אך לא ידעתי עד כמה. 

"בזמן שהקלטנו את 'נערת הרוק', יעקב גלעד נכנס לאולפן. הוא התלהב ואמר למתי: 'זה אחול מניוקי של שיר!'. למחרת בבוקר הוא צלצל למתי ואמר לו שכתב שיר עבורי בהשראת החוויה שעבר באולפן. זה היה השיר 'ילד אסור, ילד מותר'. השאר היסטוריה".

54. "צד ג' צד ד'" (1987): הפעם כספי בחר להמשיך את קונספט הקאברים וביצע בין היתר את "מישהו", "לא טוב היות האדם לבדו", "לקחת את ידי בידך", "חלומות שמורים" ו"ימי בנימינה".

55. ירדנה ארזי: במסגרת יצר ההרפתקנות הבלתי נלאה שלו, יצא כספי ב־1987 יחד עם אהוד מנור וירדנה ארזי למחוזות המוזיקה הצוענית. התוצאה: "נשמה צוענית", מהאלבומים המצליחים ביותר באייטיז. 

56. "ארץ טרופית משגעת": אלבום ומופע ההמשך של "ארץ טרופית יפה" משנת 1987, בהפקתו המוזיקלית ועיבודיו של מתי כספי. עבור מופע זה כתב אהוד מנור את הטקסטים ללחנים הברזילאיים, בהם השיר "הו מה יהיה" שביצע כספי ובהמשך גם גידי גוב.

57. "היא חזרה בתשובה": שיר שכתב יעקב רוטבליט ב־1988 בעקבות חזרתה בתשובה של אשתו, אורנה. כספי הלחין את השיר כבלדה מלנכולית ופשוטה.

58. "אחד לאחד": האלבום האינטימי והמינימליסטי ביותר של כספי. כדי ליצור אווירה אישית החליט כספי להקליט את השירים רק בליווי של פסנתר (למעט שיר אחד שבו שולבה גיטרה). באלבום הזה, שיצא ב־1988, תמצאו את "היא חזרה בתשובה", "סליחה" ו"אוי".

59. אדם: את "חופשי", אלבומו של אדם, כוכב הפופ הגדול של האייטיז, כספי עיבד והפיק ב־1989 והלחין מתוכו את השיר האישי - "איש עוד לא הכיר אותי".

60. "נחליאלי": אהוד מנור כתב, וכספי הלחין ב־1990, בהשראת לחנים מרוקאיים וכחלק מיצר ההרפתקנות המוזיקלית שלו. "כל כך התלהבתי מהשיר הזה, שהחלטתי לתרגם אותו למרוקאית ולהקליט אותו", מספר חיים אוליאל, מייסד להקת שפתיים. "פניתי למתי וביקשתי את אישורו לכך, ולשמחתי הוא לא רק אישר, אלא גם דרש לנגן איתנו בהקלטה. מתי אהב את שיתוף הפעולה הזה והזמין אותנו לשיר איתו את השיר בקלטת הילדים שלו 'בובה מתי'. אחרי זה כל המדינה ידעה מי אנחנו". 

61. "שירים במיץ עגבניות": באלבום הזה שיצא ב־1990 השתחרר כספי מהאווירה הקודרת שאפיינה את אלבומיו הקודמים ותיבל אותו באווירה כיפית ומשעשעת. כספי הביא כאן לידי ביטוי את חוש ההומור שלו וכישרונו גם כמספר סיפורים ומבצע מערכונים ולא רק כזמר.

"מוריס והיונים", שאותו עיבד כספי לסיפור מהמחזה "קריזה" של יהושע סובול, היה המערכון הבולט באלבום, ונכללו בו גם השירים "יאללה יאללה" ו"נחליאלי", שבו חיקה כספי לחן ומבטא מרוקאי. 

62. "בובה מתי": שירי הילדים שהלחין כספי לאורך השנים זכו באלבום הזה מ־1992 לעיבודים חדשים. נכללו בו גם שני שירים חדשים שהוצגו לראשונה: "שש" ו"נמלים".

63. "מתי": אלבום פרידה שהוציא כספי לפני שעזב לארצות הברית ב־1993. הוא עוסק בו בצורה אישית מאוד בחייו הפרטיים, בקשיים שחווה ובשאלותיו הקיומיות. העיבודים המינוריים עוטפים בצורה נוגה את הלחנים, והתוצאה היא האלבום העצוב ביותר של כספי. 

64. "עולם אחר": אחרי שהות של מספר שנים בארצות הברית, שב כספי לארץ. ב־1998 הוציא את האלבום "עולם אחר", שגם בו נחשף עולמו הפנימי. אך לעומת קודמו, האלבום הזה אופטימי יותר. ויש עוד הבדל אחד מהותי: את כל השירים באלבום "מתי" כתב מנור, באלבום הזה כספי שילב שירים שכתב בעצמו ("מזג", "שיר אהבה לך" ו"בלוז לשנינו"), ואחרים שכתבה אשתו הקאו. בנוסף, באלבום ביצע כספי דואט עם בתו בת ה־6, סויאן. 

65. "דואטים" (2000): קונספט דומה לאלבומי "צד א' צד ב'" ו"צד ג' צד ד'", עם טוויסט קטן: כספי מבצע בו את שיריו המוכרים מהעבר בדואטים עם חוה אלברשטיין, ירדנה ארזי, אביב גפן, שושנה דמארי, יהודית רביץ, דני ליטני, שלומי ולאה שבת ויואב יצחק.

66. אביב גפן: בשנת 2000 כספי שיתף לראשונה פעולה עם גפן כשאירח אותו באלבומו "דואטים" בשיר "כמו בשיר". ב־2004 גפן "החזיר" לכספי טובה והקליט עמו את הדואט המצליח, "מסתובב".

67. "את האישה שלי": אחרי שבע שנים שבהן לא הקליט חומרים חדשים, יצא האלבום "את האישה שלי" (2005), יצירה מלודית ורומנטית. כספי כתב את מרבית השירים, ואהוד מנור, יוסי בנאי ויענקל'ה רוטבליט תרמו גם הם את חלקם. ההפתעה של האלבום הייתה הקאבר בעברית לשיר SHE ("היא") של שארל אזנאבור, שהתארח בקליפ של כספי. 

68. "נפש תאומה": את האלבום הזה הקדיש כספי לנפש התאומה היצירתית שלו, אהוד מנור, שהלך לעולמו ב־2005. חמש שנים אחרי פטירתו כספי לקח את שיריו של מנור שטרם פורסמו, הלחין אותם והקליט אותם לראשונה. בין המשתתפים באלבום: עידן רייכל, שירי מימון, יהודית רביץ וסויאן כספי.

69. "כמו בריקוד": באלבום האולפן האחרון (2017) של כספי עד כה השתתפו הכותבים יהונתן גפן, יענק'לה רוטבליט ודני רובס. בלחניו ובביצועיו הציג כספי את רבגוניותו המוזיקלית חסרת הגבולות.

70. שלום חנוך: שיתוף הפעולה האחרון של כספי נולד השנה. הפעם הוא עם שלום חנוך. השניים יצאו במופע "העיקר זה השירים" בהפקתם המוזיקלית המשותפת, כשהם מבצעים את שיריהם הגדולים. לרגל המאורע הקליטו השניים גם דואט חדש - "שבעת ימים".