התפשטות נגיף הקורונה בארץ והנחיות הבידוד הנרחבות, כולל סגירת השמיים ההרמטית לכלל הנכנסים לנתב"ג בכפוף להוכחת פתרון בידוד, פגעה בראש ובראשונה בתעשיית התיירות. עסקים מפטרים עובדים, אחרים נסגרים ואי הוודאות גדולה. אבל הפגיעה בשוק העבודה לא הסתיימה בחברות התעופה, ובמקביל נראה שתעשיית המוזיקה והבידור גם חוטפת מכה קשה.

בעקבות האיסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות של יותר מ־2,000 איש, האיסור הקודם לאנשים ששבו מחו"ל להימנע מהשתתפות באירועים שבהם שוהים למעלה מ־100 איש וגם ההמלצה שניתנה לבני 60 ומעלה להימנע מהתקהלויות – בוטלו ונדחו לא מעט אירועים והופעות בשבוע האחרון. נדמה כעת שתעשיית המוזיקה נמצאת במצב של חוסר אונים.

"פורים הוא אחד החגים הרווחיים ביותר לאמנים בישראל", אומרת אשת יחסי הציבור בר רימוני, שבמשרדה חתומים אמנים כמו סאבלימינל, האולטראס ורגב הוד. "בעקבות ביטולי תהלוכות העדלאידע בערים רבות ומסיבות והופעות פורים נגרם לאמנים נזק כספי רב. גם למשרדים ולמפיקים שלהם. התעשייה בהפסד של מיליוני שקלים: ממנהלי במה, נגנים, בוקרים, מפיקים ואחרים".

הופעות מתוכננות של אמנים מחו"ל נדחו כמובן לאור ההנחיות, אבל גם אמנים ישראליים נאלצו לחשב מסלול מחדש. הופעתם המשותפת של ישי ריבו ונתן גושן שתוכננה להתקיים בשבוע שעבר בהיכל מנורה בתל אביב נדחתה לחודש מאי. כפיצוי, העלו השניים מופע לייב בפייסבוק, שבמהלכו ביצעו יחד כמה שירים והתנצלו בפני רוכשי הכרטיסים. גם הופעתו של אברהם טל, שהייתה צפויה להתקיים בשבוע שעבר בהאנגר 11 בתל אביב נדחתה, והיא תתקיים (אם תרצה הקורונה) בחול המועד פסח. 

איור קורונה (צילום: קטי שמרטוב)
איור קורונה (צילום: קטי שמרטוב)

"חיכיתי למופע הזה והכנתי לכם מלא דברים מדהימים", כתב טל בדף הפייסבוק שלו. "מצד שני אני חייב לשמור עליכם ולהגיב לחששות הטבעיים בעקבות הקורונה. אמנם ההוראה היא להתקהלות של עד 2,000 איש, אבל לאור השאלות, התגובות והחששות שלכם – אין לי עניין לסכן אף אחד מכם ובטח לא לגרום לכם להגיע עם חשש. אנחנו נאלצים לדחות את המופע לתאריך חדש. חיבוק גדול לנטע ברזילי, אני מבין שגם היא נכנסה לבידוד".

"שיבצנו לאברהם את ההופעה באפריל בהסתמך על דעתי האישית. לא עשינו זאת מתוך מחשבה של האם זה מספיק זמן עד שיעבור שיגעון הקורונה", מסבירה אחותו ומנהלתו האישית של טל, סטפני פואנקינוס. "לא חשבנו על ביטול נוסף בעקבות הקורונה אלא סגרנו את התאריך הזה נטו לפי זמינות של המקום וכדי שיהיה לנו מספיק זמן להיערך מחדש למופע. זה היה השיקול היחיד שלפיו בחרנו בחודש אפריל ולא לפני כן".

לא רק הופעות פתוחות בוטלו, גם עשרות אירועי חברה. אמנים כמו שירי מימון, סטטיק ובן אל, אייל גולן, שרית חדד, עדן בן זקן וריטה קיבלו הודעת ביטול. אליהם הצטרפו גם נסרין קדרי, מוקי, משה פרץ, עברי לידר, ירדנה ארזי והגבעטרון ולהקת האנג'לסי.

אמנים אחרים מצאו את עצם בבידוד ונאלצו לבטל הופעות, בהם פבלו רוזנברג ששב ממדריד ומילא את הנחיות משרד הבריאות וגם ליאור נרקיס, ששהה בבידוד לאחר שהיה בחנות הפיראט האדום באור יהודה. נרקיס העלה סטוריז מהבידוד ובהם סיפר בין היתר שהוא ביטל כ־20 הופעות שהיו מתוכננות לו לפורים.

ואילו בפסטיבל באך (20-12 במרץ), שמתוכנן להיפתח בסוף השבוע הקרוב בירושלים, בחיפה ובתל אביב, סופגים טלטלות: המנצח הראשי לא יגיע ארצה מצרפת בגלל ההגבלות וכך גם המנצחת מפולין שהוזעקה להחליפו ומוזיקאים בכירים מגרמניה לאור ההגבלות החדשות. זמר הטנור עודד רייך, שיככב בפסטיבל, יוצא מבידוד בימים הקרובים. "אנו גאים בכך שלמרות המגבלות והשינויים שאליהם נדרשנו בשל סגירת השמיים מעל ישראל, הרכבנו תוכנית פנטסטית", אומר גילי אלון־ביטון, מנכ"ל תזמורת הבארוק ירושלים המארחת את הפסטיבל.

אין החזר כספי

"אין אף אחד שלא ספג מהלומה מהסיטואציה", אומר יועץ התקשורת משה זיו, שעובד בין השאר עם סטטיק ובן אל, מאור אדרי ומרגי. "אנשים לא מרבים ללכת למסעדות, לא טסים לחו"ל, לא מטיילים בקניון, לא הולכים למשחקי כדורגל, אז ברור, מוסכם ומובן שגם ענף המוזיקה ייפגע מהמצב. אנשים מעדיפים להימנע מהופעות".

איך אתה מדריך את הטאלנטים שלך להתנהל מקצועית עם המצב?

"אני מסביר להם שלמרות הצער שבדבר ולמרות ההפסדים הכספיים, צריך להבין את הסיטואציה במלואה ולדאוג לבריאות הקהל".

זיו מספר כי ליוצר והזמר מאור אדרי בוטלו חמישה מופעי חברה גדולים. עם זאת נראה כי הוא לא נסחף בחרדה הכללית ולא ביטל את הופעתו ברדינג3 שאמורה להתקיים ב־19 במרץ. "כרגע המופע מתקיים כרגיל", מסביר אדרי. "אנחנו עם אצבע על הדופק. אם המצב יישאר כמו שהוא כיום ייתכן שהמופע יידחה".

הקורונה באיטליה: חיטוי אצטדיון (צילום: Ciro De Luca, REUTERS)
הקורונה באיטליה: חיטוי אצטדיון (צילום: Ciro De Luca, REUTERS)

אמנם ההופעות של הזמר רגב הוד לא בוטלו, אבל הסיטואציה מדאיגה גם אותו. "אני לא חושב שאי פעם היה מצב כזה", הוא אומר. "עסקים נדפקים, אנשים נשארים בבית ולא יוצאים. זה מבהיל, מבאס ומבלבל. הנגנים, המנהל שלי ואני נמצאים בקשר רציף בעיקר בוואטסאפ ודואגים לברר שאף אחד מאיתנו לא שוהה ליד מישהו שנדבק או שנחשד שחלה מהנגיף כדי לא לסכן את הקהל ואת עצמנו. אין ברירה, זה צו 8 של משרד הבריאות".

מה לגבי הופעות חדשות?
"לצערי כרגע אנחנו לא סוגרים הופעות חדשות. דברים שהיו אמורים להיסגר ולהיחתם בארץ ובחו"ל לא נחתמים ולא מתקדמים בגלל המצב המשוגע הזה. אנחנו לא יודעים לאן פנינו מועדות. יש לי הופעות במאי בניו יורק שנסגרו לפני כמה חודשים ואני לא יודע איפה זה עומד. אני מקווה שהעולם יירגע עד אז, כי אם יהיה אפילו סיכוי קטן להידבקות, פשוט לא אעלה על מטוס".

אין ספק שהאמנים נפגעים מהמצב, אבל מה יעשו רוכשי הכרטיסים שעקב ההנחיות של משרד הבריאות נאלצו להיכנס לבידוד ולא יכולים להגיע להופעה שלה רכשו כרטיס מבעוד מועד? לפי התקנון של משרד הכרטיסים בראבו, ביטול עסקה או החלפת כרטיסים לתאריך אחר יתאפשרו עד שבעה ימים לפני מועד ההופעה. במקרה של אי הגעה להופעה ללא התראה של שבוע מראש, בלא כל קשר לסיבות אי ההגעה, אין החזר כספי.

"ביררתי עם משרד הבריאות וקופות החולים לגבי העניין, ומתברר שהם לא מנפיקים אישורים לאנשים שנמצאים בבידוד, כך שאין באמת אפשרות לדעת אם אדם נמצא באמת בבידוד או לא. אין לכך אסמכתא או הוכחה, אז לצערי במקרה כזה אנחנו לא יכולים לבטל כרטיס או לאפשר החזר כספי", מסביר נציג בראבו. "עם זאת, אם אדם שולח לנו אישור בכתב מבית החולים שבו הוא מאושפז או מקופת חולים – נדאג לטפל בעניין באופן פרטני. כל עניין לגופו. כרגע אנחנו כפופים להנחיות משרד הבריאות ומשרדי ההפקות. זה מצב מבלבל ולא נעים, אבל אלו ההנחיות כרגע".

הופעות? רק בקיץ

יועצת התקשורת נאוה עינבר מעריכה את מספר ביטולי ההופעות והאירועים בכ־100. "יש כאלו שתוכננו עם אמנים ישראלים והופעות שתוכננו עם אמנים בינלאומיים, שישראל מהווה חלק מסיבוב ההופעות שלהם", היא מציינת. "הנזק הכלכלי של גל הביטולים הוא אדיר, מדובר בעשרות מיליוני שקלים, לא רק לאמנים ולאמרגנים, אלא לעוד עסקים ושירותים המתבססים על הופעות, כמו בתי מלון, עסקי מזון ושתייה ושירותי ניקיון. לדעתי המצב אף יוחמר בשבועות הקרובים, מבחינת ההגבלות לגבי הופעות והתכנסויות למקומות קטנים יותר מ־5,000 איש".

איך את ממליצה לאמנים להיערך למצב?
"אמנים וסוכנים צריכים לשקול להקפיא סיבובי הופעות עד יולי-אוגוסט ולנצל את הזמן לכתיבת חומרים, הכנת תוכניות עתידיות ואולי גם למנוחה. אחרי הכל, יש ויהיו גם חיים אחרי הקורונה. האנושות התגברה כבר על נגיפים יותר גרועים, זה רק לוקח זמן".

בינתיים, נראה כי מופעי יום העצמאות, שהפכו לשיא הכנסתם ורווחתם של האמנים הגורפים בהם מיליוני שקלים, נמצאים בסכנה. "זה החשש הכי גדול כרגע של אמנים ומנהלים", מסכימה היח"צנית בר רימוני. "מדובר ביום הרווחי ביותר לאמנים והוא יכול לגרור הפסדים של מיליארדי שקלים, מכה גדולה לתעשיית המוזיקה".

עדן אלנה (צילום: קיץ ברבנר)
עדן אלנה (צילום: קיץ ברבנר)

לא רק מופעי יום העצמאות נמצאים בסיכון, אלא גם האירוויזיון הקרוב שעתיד להתקיים בין ה־12 ל־16 במאי בעיר רוטרדם שבהולנד. קיום האירוע הבינלאומי נמצא כרגע בסימן שאלה, זאת לאחר שקשיש תושב העיר נפטר לאחר שנדבק בנגיף. באיגוד השידור האירופי ממתינים להחלטת ממשלת הולנד בנדון ונכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה רשמית בעניין. בינתיים, בשל הנחיות משרד הבריאות, ישראל הודיעה שתוותר על ההשתתפות בצילומי סרטוני המעברים המסורתיים שמייצגים כל מדינה המשתתפת בתחרות.

אם המצב יישאר כשהיה, עומדות בפני המארגנים שתי אופציות: ביטול האירוויזיון או קיומו ללא נוכחות קהל. "בכל מצב מדובר בנזקים של מיליארדי שקלים, מכה רצינית לכלכלה", מסביר העיתונאי ומומחה האירוויזיונים דודי טל. "התחרות מביאה תיירים למדינה המארחת, היא מכניסה כסף למסעדות, למלונות ולעסקים מסביב. מעבר לזה מדובר בהפקה יקרה והכרטיסים מהווים חלק מההחזרה של ההשקעה. בכל אופן, בקצב הזה סביר להניח שעדן אלנה, נציגתנו לאירוויזיון, תיאלץ להופיע עם השיר 'Feker Libi' ללא קהל".