הזמרת רינת בר יודעת היטב שלא חשוב מה שתעשה במשך כל הקריירה, תמיד תישא את תווית ילדת הפלא לשעבר, שאי אז באמצע שנות התשעים פרצה בגיל 12 וחצי לתודעה עם אלבום הבכורה שלה "ילדה קטנה", שעל עטיפתו צולמה עם דובי חמוד בחיקה. אם רוב ילדי הפלא המוזיקליים מתאדים ונשכחים עד מהרה, לאחר עצירת פתע בגין הקורונה בר שועטת לעבר אלבומה העשירי, שעליו מבשר הסינגל שהוציאה השבוע ובו השיר "מה שהביא אותך אליי".

חגי אוזן - שחיבר את השיר עם המפיק המוזיקלי אלירן אביטל - היה עיתונאי ומבקר מוזיקה מזרחית משפיע עד שעבר לצד הניהולי. לאחר שהזניק את נסרין קדרי לצמרת הגבוהה, כמנהלה האישי החדש של בר, הוא מפיח רוח רעננה במפרשיה. אוזן יודע שלא די ביכולת הקולית המשכנעת שלה ובדבקותה במטרה, ויש צורך במי שישליט סדר בקריירה הלא ממוקדת שלה ויוליך אותה אל דרך המלך.

"הגיוון שגילתה בעשייה הרבה שלה במשך השנים, בהיותה מעין זמרת לכל אירוע, לא תמיד הייתה לטובתה", הוא מאבחן. "זמר מוטב שיהיה לו כיוון ואם מצאנו אותו, רינת תגיע רחוק". בר שאפה תמיד לשם. "אני רוצה להיות כמו ריטה", הצהירה בלי ניד עפעף הנערה בת ה-14 שאותה ראיינתי בין דוכני הקלטות של המוזיקה המזרחית בתחנה המרכזית הישנה עם הופעת אלבומה השני "נשיקה". לצידה התייצבו הגלאי שלה ומנהלה האישי דאז, יעקב גיני, בעל הכינוי "קומבינה" ואביה יוצא גאורגיה, איציק באזוב, שניצח בעירם, אשדוד, על להקת החתונות "לימוזין".

"למעשה, גיליתי בשלב מוקדם את הכישרון של הבת שלי", העיד. "כשהייתה בת שבע, רינת אמרה שהיא רוצה להיות זמרת מפורסמת. כשהסתכלתי עליה כלא מאמין, היא שרה לי איזה שיר בצורה כזאת מרגשת שהבנתי שצריך להקליט אותה. האמת? - לא הופתעתי. כשרינת הייתה מתלווה להופעות הלהקה שלי, היא הייתה ניגשת למיקרופון וגונבת את ההצגה".

רינת בר וחגי אוזן (צילום: פרטי)
רינת בר וחגי אוזן (צילום: פרטי)

ו"קומבינה", שבהתחלה כיוון אותה לסגנון הטורקי, לצד דואט עם הזמר אבי סינוואני, התלהב ואמר: "כששמעתי את קול הזמיר של רינת, משהו כמו חוזליטו, הבנתי שהיא הגדולה מכולם". בר אפילו לא הסמיקה למשמע המחמאות וטענה שאין בקריירה כדי להפריע לה בלימודים. "אני אפילו טובה במתמטיקה", התגאתה וסיפרה שמפרגנים לה בבית הספר ו"יש שמבקשים חתימות". לדבריה דאז, כבר ענתה על מכתבי מעריצים וסיפרה שהיו מהם שצ'יפרו אותה בדובים קטנים. "יש לי בחדר קיר מלא דובים", דיווחה בתמימות.

מאז ימי התום ההם נקשרו בה שמות כמו "האתניקסים" זאב נחמה ותמיר קליסקי, דניאל סלומון, מאור אדרי ו"השורד" רגב הוד, שהוא בין הזמרים שלהם כתבה בר שירים. כמו כן ביצעה עם אישתאר את שיר הנושא ל"בלדה לאביב הבוכה", סרטו של בני תורתי. בינתיים גדלה הילדה והנערה. ביום הולדתה ה-24 קיבלה מאורון אפריאט, אהוב לבה, הצעת נישואין על יאכטה במרינה, בעירם אשדוד, שם הכירו שנתיים קודם לכן. כיום, היא ואפריאט, מנעולן רכב במקצועו, הורים לליאן ולנעם.

איך היה מבחינתך המעבר מילדת פלא לזמרת בוגרת?
"מכיוון שכילדה הייתי מוקפת באנשים מבוגרים, באופן טבעי התבגרתי מוקדם", היא משיבה. "אם כבר כילדה שרתי על אהבה, עם הזמן שרתי על זה מניסיון אישי. לשמחתי, זכיתי בבעל שתומך בי ובקריירה שלי, משהו שהוא לא דבר מובן מאליו. יותר מכולם אורון רוצה שאצליח והוא חלק ממני ומגיע לרוב ההופעות שלי".

מה הסיפור שלך עם "הכוכב הבא לאירוויזיון"?
"פרשתי לאחר שלב דו הקרב בעונת 2017. זאת, מפני שהיה לי קשה עם התחרות. עד אז לא נלחמתי על המקום שלי בתעשייה. פתאום מצאתי את עצמי בסיטואציה שלא נהניתי ממנה והרגשתי ששם לא היה המקום שלי. בקיצור, זה לא בא לי טוב".

אם כן, מדוע נכנסת לסיפור ההוא?
"הלכתי לשם מפני שרציתי לייצג את המדינה שלנו באירוויזיון, משהו שחלמתי עליו כחובבת אירוויזיונים. לא חיפשתי שיגלו את הכישרון שלי. על הפרישה החלטתי מהרגע להרגע להפתעת רבים".

תנסי שוב?
"אם תהיה פלטפורמה אחרת, אולי כן, במחשבה שאני זמרת שמסוגלת להביא משהו כיפי לעניין הזה".

ובתקופת הקורונה?
"כאן יש לי הזדמנות לעצור קצת את מרוץ הקריירה שאני מנהלת מאז היותי ילדה. מבחינתי, זו תקופה של חשבון נפש ושל רוגע". אם בדבריה נוטה בר להתפייט, מציב אותה אוזן על סלע המציאות ומעיר: "זה לא בדיוק רוגע כשכמו אחרים, התבטלו לנו לא מעט הופעות".

"זה לא רק ביטול ההופעות", בר ממשיכה את דבריו. "יש גם תסבוכת לאחר שקיבלנו מקדמות וצריך מתישהו לכבד אותן. חוץ מזה, אני מאוד מתגעגעת לקהל. במקום לצאת להופעות, אני שרה לילדים שלי. אנחנו מאוד נהנים מזה, אבל לשיר לקהל הוא חלק מהמהות שלי ושל כל האמנים. אלה הם החיים שלנו ומה שממלא אותנו. אני מתה להופיע".

היכן, חגי? - אני שואל את מי שנחוש להביא את בר למקומה הראוי בצמרת.
"שואלים אותי לא פעם איך לאחר תשעה אלבומים רינת עוד לא עשתה קיסריה, אבל לפני כן עליה להביא את איכות השירה שלה להיכלי התרבות תוך כדי שיתוף פעולה עם זמרים מאגן הים התיכון".