השבוע שעבר היה עמוס ומתיש עבור קניה ווסט ומשפחתו. מה שקדם לו הוא הודעתו של הסופרסטאר בתחילת החודש, ביום העצמאות של ארצות הברית ב־4 ביולי, כי הוא מתכוון לרוץ לנשיאות בבחירות של 2020. זה הרקע לכל מה שקרה אחר כך, ובואו נודה שגם אנשים יותר יציבים נפשית מקניה ווסט היו מתקשים להתמודד עם שבוע שמתחיל בעצרת הבחירות הראשונה שלהם לנשיאות ומסתיים באלבום חדש. באמצע, בין העצרת שווסט קיים בדרום קרוליינה ב־19 ביולי ובין צאת אלבומו העשירי, Donda: With Child, שיצא ביום שישי האחרון, נאלץ ווסט להתמודד, לטענתו, עם משבר משפחתי קולוסאלי. לפי מה שטען בסדרת ציוצי טוויטר אינסופית ובלתי נשלטת, אשתו, קים קרדשיאן ווסט, ואמה, קריס ג’נר, ניסו לאשפז אותו בכוח בגלל ההתנהגות שלו ודברים שאמר באותה עצרת.

נתלה באילנות גבוהים

בואו נחזור מעט אחורה: בשבוע שעבר, בלילה שבין יום שני לשלישי, שהה כוכב הפופ הגדול והמדובר ביותר בעולם בחווה שלו בוויומינג, בעוד אשתו וארבעת ילדיהם נמצאים בקליפורניה. זה כאמור היה אחרי עצרת הבחירות הראשונה שלו שהתקיימה בדרום קרוליינה – אירוע אינטנסיבי ומטורלל בלשון המעטה, שעשה לא מעט כותרות – כך שאפשר להבין למה הוא לא נרדם. מה שהוביל את ווסט – לא בפעם הראשונה בחייו – לליל טוויטר מוטרף ואובססיבי שבמהלכו פרסם 23 ציוצים ב־94 דקות, שאת רובם הוא מחק אחר כך. באחת בלילה הוא צייץ שהוא ניסה להתגרש מקרדשיאן. בהמשך הפנה אצבע מאשימה כלפיה וכלפי אמה והחבר של אמה. ובין יתר הציוצים של אותו לילה טען שקרדשיאן ואמה רצו לאשפז אותו. 

“קים ניסתה לטוס לוויומינג עם רופא כדי לאשפז אותי... בגלל שבכיתי על הצלת חייה של בתי אתמול”, צייץ ווסט, כשהוא מתייחס להתנהגות המוזרה שלו בעצרת. כזכור, במהלך העצרת היה ווסט נסער ואמוציונלי, במיוחד כשדיבר על ילדים ועל הפלות. ווסט הבטיח לנוכחים באירוע שאם ייבחר לנשיא, הוא ידאג שהפלות יישארו חוקיות, אך הוא ינסה להניא נשים מלהפיל על ידי כך שייתן לאזרחי ארצות הברית מיליון דולר על כל תינוק שייוולד. ההתנגדות שלו להפלות, לטענתו, קשורה לעובדה שהוא וקרדשיאן דנו באפשרות של הפלה כשהיא נכנסה להריון בפעם הראשונה. הוא פרץ בבכי במהלך העצרת בטענה שכמעט הרג את בתו הבכורה נורת’ בת השבע – הוא לא התכוון שהוא כמעט הרג אותה, כמובן, אלא לכך שניסה לשכנע את קרדשיאן להפיל כשהייתה בהריון איתה. לטענתו, קרדשיאן בסופו של דבר התנגדה להפלה והתעקשה ללדת, ועל כך הוא מודה לה היום. “אפילו אם אשתי תתגרש ממני אחרי הנאום הזה, היא ילדה את נורת’, אפילו שאני לא רציתי”, הוא ייבב. “היא נקטה עמדה והיא הגנה על הילדה הזאת”. 

בעקבות העצרת דיווח המגזין “פיפל” שקרדשיאן רתחה מזעם על בעלה על כך שחלק את הסיפור האישי הזה עם העולם. קרדשיאן אומנם בנתה אימפריה מזה שהיא חולקת את חייה האישיים עם העולם, אבל גם לה – מנסים לרמוז לנו – יש גבולות. לטענתה, נורת’ תגלה את מה שאביה אמר כשהיא תתבגר, וזה שובר לב. “אנטרטיינמנט טונייט” ציטטו מקור המקורב לווסט וקרדשיאן, שעל פיו “המשפחה רוצה שקניה יפסיק לרוץ לנשיאות עכשיו, לפני שהוא יגרום עוד נזק לעצמו, למותג שלו ולמשפחה שלו”. 

קים קרדשיאן קניה ווסט נורת' ווסט (צילום: gotham gettyimages)
קים קרדשיאן קניה ווסט נורת' ווסט (צילום: gotham gettyimages)

באותה עצרת טען ווסט גם שאמו המנוחה, דונדה, הצילה את חייו כשאביו רצה שהיא תעשה הפלה כשהייתה בהריון איתו. ווסט, כידוע, תמיד נהיה אמוציונלי מאוד כשהוא מדבר על אמו, שמתה בעקבות סיבוכים של ניתוח קוסמטי ב־2007. כמו להרבה דברים אחרים בחייו, גם לאלבומו החדש קרא ווסט על שם אמו, Donda: With Child. כלומר, “דונדה בהריון”.

כפי שיסתבר בהמשך, ההתפרקות של ווסט בעצרת וכל מה שאמר בה גרמו לקרדשיאן ולאמה לנסות להשיג לווסט עזרה פסיכיאטרית בניגוד לרצונו. כפי שקרדשיאן עצמה הסבירה, ברגע שחבר משפחה הזקוק לעזרה פסיכיאטרית אינו קטין, יש מעט מאוד שאפשר לעשות למענו. הוא צריך לרצות לקבל עזרה. ו־ווסט כנראה לא רוצה לקבל עזרה וחושש שיכפו אותה עליו. באחד הציוצים היותר פרנואידיים שלו באותו לילה כתב ווסט: “כולם יודעים שהסרט ‘תברח’ הוא עליי”, כשהוא מאזכר את סרט האימה הפופולרי של הבמאי ג’ורדן פיל משנת 2017. בציוץ אחר דיבר על כך שרוצים לכלוא אותו בניגוד לרצונו, כמו את נלסון מנדלה. ווסט תמיד נתלה באילנות גבוהים, וגם תמיד שולף את קלף הגזע, גם כשהוא לא קשור. 

זאת לא הפעם הראשונה שווסט מאוורר את הפרנויה שלו. בשנה שעברה העניק ראיון לדיוויד לטרמן שבו פירט על הפרנויות שהוא לעתים חווה במסגרת ההפרעה הדו־קוטבית שלו. “כשאתה במצב הזה אתה פרנואיד בטירוף לגבי הכל”, הוא הסביר ללטרמן. “כולם עכשיו שחקנים, הכל קונספירציה, אתה רואה הכל, אתה מרגיש את הממשלה מכניסה לך שבבים לתוך הראש, אתה מרגיש שמקליטים אותך, אתה מרגיש את כל הדברים האלה”. 

בשני ציוצים אחרים באותו לילה ביקש ווסט מקרדשיאן ומאמה לבוא לקחת אותו מהחווה. באיזשהו שלב הוא צייץ שהוא לא ייתן לחמותו – אותה כינה “קריס ג’ונג און” – לראות את ילדיו. ובהזדמנות אחרת העלה תמונה של ילדיו וכתב שילדיו לעולם לא יצטלמו ל”פלייבוי”, כשהוא מתייחס לצילומים המפורסמים של אשתו למגזין, שאמה עודדה אותה לעשות. אחרי שגידף את אשתו ואמה בציוצים הוא שינה את המנגינה ל“אני אוהב את אשתי. משפחתי חייבת לגור קרוב אליי”. ואת ליל הציוצים סיכם בהבטחה ש”אני אתרכז במוזיקה עכשיו”. כאמור, זה היה כמה ימים לפני צאת אלבומו החדש.

מוגבלות או כוח־על

מאז אותו לילה, התקשורת העולמית (שוב) לא מפסיקה לדבר על ווסט. אתרי וערוצי הרכילות דנים בסוגיה: מי רוצה להתגרש ממי – ווסט מקרדשיאן או קרדשיאן מווסט? הכותרות בחדשות בארצות הברית מביעות “דאגה לקניה ווסט”, שזאת לשון מכובסת ל”קניה ווסט התחרפן”. לא שלא היו לו בעיות נפשיות גם קודם, אבל עכשיו – טוענות הכותרות – המצב חמור מאי פעם. הטענה היא שווסט מסרב לקחת את התרופות שלו כי הוא מרגיש שהן פוגעות ביצירתיות שלו, וזה מה שהוביל למצב הנוכחי.

בתגובה לסדרת הציוצים האחרונה של ווסט פרסמה קרדשיאן סדרה של סטוריז באינסטגרם, שבהם ביקשה מהעולם ומהתקשורת מעט חמלה לבעלה, ועל הדרך ביקשה להסיר את הסטיגמה שיש על מחלות נפש. “כפי שרבים מכם יודעים”, היא כתבה, “לקניה יש הפרעה דו־קוטבית. כל מי שיש לו את זה או שיש לו מישהו קרוב שיש לו את זה, יודע כמה זה כואב ומסובך להבין.... אנשים שהם לא מודעים או מרוחקים מהחוויה הזאת עלולים להיות שיפוטיים ולא להבין שהאדם עצמו צריך לרצות באופן פעיל לקבל עזרה, לא משנה כמה חבריו ומשפחתו מנסים. אני מבינה שקניה חשוף לביקורת כי הוא דמות ציבורית, ומעשיו יכולים לפעמים לעורר דעות ורגשות חזקים. העובדה שהוא מתמודד עם הפרעה דו־קוטבית איננה מקטינה או מבטלת את חלומותיו או את רעיונותיו היצירתיים, לא משנה כמה גדולים או בלתי מושגים הם נראים לאנשים מסוימים. זאת חלק מהגאונות שלו, וכפי שכולנו ראינו, רבים מחלומותיו הגדולים אכן התגשמו”.

קניה ווסט ודונלד טראמפ (צילום: Getty images)
קניה ווסט ודונלד טראמפ (צילום: Getty images)

בין היתר, תיארה קרדשיאן את בעלה בסטוריז שלה כ”אדם מבריק ומסובך” שמתמודד עם הלחצים של להיות אמן שחור שאיבד את אמו וכמי שנאלץ להתמודד עם תחושה מוגברת של בידוד בגלל ההפרעה שלו. לטענתה, היא מעולם לא דיברה על ההפרעה הנפשית שלו בציבור לפני כן על מנת להגן על ילדיה ולכבד את זכותו של בעלה לפרטיות, אך עתה היא מרגישה שלא נותרה לה ברירה אלא לדבר על כך. 

עם ההצהרה הזאת באה קרדשיאן להבהיר שמצבו של בעלה חמור ממה שחשבנו. אם הנטייה של אנשים היא לגלגל עיניים ולהניח שכל התנהגות בלתי יציבה של ווסט היא לא יותר מאשר תעלול יחצני, בשילוב האקסצנטריות הטבעית של כל אמן מיליונר, הרי שקרדשיאן באה לטעון שמדובר ביותר מזה, בהפרעה פסיכיאטרית של ממש. 

אחד הקולות שהחלו להישמע בתקשורת בעקבות אמירותיה של קרדשיאן הוא שעל מנת שווסט לא יהפוך לוויטני יוסטון או לאיימי ויינהאוס הבאה, שכזכור סיימו את חייהן לאחר שלקחו מנת יתר, הציבור צריך לקחת את מצבו ברצינות ולעזור לו במקום להתייחס להתנהגות שלו כבידור זול ותו לא. ווסט לא לבד: בשנים האחרונות יותר ויותר ידוענים מדברים על הבעיות הנפשיות שלהם. אמה סטון, שרה סילברמן וקנדל ג’נר דיברו על התקפי חרדה; אדל והנסיכה דיאנה דיווחו על דיכאון לאחר לידה; מיילי סיירוס, אלן דג’נרס, דוויין ג’ונסון, וינונה ריידר, ג’יי.קיי רולינג ולינה דנהאם דיברו על דיכאון; ניקי מינאז’ דיווחה על מחשבות אובדניות; וקארי פישר דיברה על מאניה דפרסיה (הפרעה דו־קוטבית). 

הבעיות הנפשיות של ווסט ידועות כבר שנים. ב־2016 חווה התמוטטות ואושפז. אחר כך, ב־2018, פרסם כי אובחן עם הפרעה דו־קוטבית. ב־2018 ווסט היה במאניה ניכרת. באותה תקופה הפיק ברצף חמישה אלבומים, לעצמו לאחרים. אחד מהם היה אלבומו השמיני, ”ye”, שעל עטיפתו כתב: “אני שונא להיות דו־קוטבי, זה אדיר” – רפרנס לדו־קוטביות של הדו־קוטביות שלו. באלבום הוא שר על זה שהדו־קוטביות שלו היא לא מוגבלות, אלא כוח־על. 

כוח־על או לא, מצבו הנפשי המעורער שוב מסבך את ווסט בצרות. האם הוא שוב יצא מזה כשידו על העליונה, אולי אפילו כנשיא ארצות הברית? כידוע, דברים מוזרים מזה כבר קרו.