לפני שבוע ימים פרסמה האקדמיה ללשון העברית את החידושים העבריים האהובים ביותר לשנת 2020 והמילה "הסכת" הגיעה למקום השני (אחרי "צהלולים" אגב, שלגמרי ראויה בעיניי למקום הראשון). למעשה, אפשר לומר שעם לידתה של המילה "הסכת" ב-2017, נולדה גם האהבה של הציבור הישראלי לפודקאסטים, עת תאגיד השידור הקים את "כאן הסכתים". 

ארבע שנים אחרי, "כאן הסכתים" אחראי למעל מאה הסכתים שזכו למיליוני האזנות (!) והובילו, בדרך זו אחרת, למצב הנוכחי, בו אין כמעט ישראלי שלא יודע פודקאסט מהו. שלא נדבר על כמות הפודקאסטים הישראליים, אשר גדלה בקצב מסחרר מיום ליום, ואף זינקה בתקופת הקורונה.

נפגשתי (וירטואלית כמובן) עם לי-אור אברבך, סמנכ"ל התאגיד ומנהל חטיבת הרדיו מיום הקמת "כאן הסכתים", כדי לדבר על השנה שהייתה, השנה שמתחילה עכשיו, דרכו של הסכת לעולם וגם טיפים חשובים לכל מי ששואף ליצור פודקאסט משלו.

לי-אור אברבך (צילום: ינאי יחיאל)
לי-אור אברבך (צילום: ינאי יחיאל)

אנחנו מסכמים שנה מאוד מוצלחת להסכתים של כאן, עם הסכתים חדשים שנוצרו ואפילו שלוש זכיות במצעד שלנו. איך נראתה השנה הזו מבחינתך?
"קודם כל, קיוויתי שיהיו יותר זכיות (צוחק). השנה קרו לנו כמה דברים משמעותיים: מבחינת התאגיד – עברנו לעבוד בהתאם להנחיות ולכן חלק מהצוות עבר לשדר ולהגיש מהבית, ומבחינת הקהל – אין ספק שחל שינוי שכן סדר היום שלו השתנה. פתאום זמנים קלאסיים להאזנה לפודקאסטים כמו נסיעה בפקקים הצטמצמו, ומנגד, אנשים רבים התוודעו מחדש לתכני אודיו וחיפשו דרכים שונות להעביר את הזמן. התקופה הזו השפיעה כמובן גם רגשית על המאזינים – וכתוצאה מכך התוכן שהם מחפשים וכמהים אליו השתנה". 

ובתגובה, אילו שינויים עשיתם בתוכן ההסכתים בעקבות המצב?
"היה לנו חשוב מאוד ליצור תכנים מתאימים ורלוונטיים למה שהקהל שלנו חווה. אם פעם תוכן כלכלי היווה בעיקר העשרה, כעת הוא הפך ממש לחיוני. בתוך כך, התאמנו את התכנים של "חיות כיס" לדוגמה, למשבר הכלכלי שישראלים רביו חוו, ובנוסף אנחנו מתכננים להתמקד בתחום ה-Self Help שהפך להיות נחוץ מאוד בעקבות המצוקות שאנשים נקלעו אליהן".

עוד שינוי שקרה לאנשים השנה הוא שהתפנה להם זמן לתחביבים חדשים – יצירת פודקאסטים עצמאיים, למשל. 
"נכון, באמת קמו הרבה מתחרים – ובמקביל, גם ההאזנה לפודקאסטים אצל הישראלים גדלה משמעותית. כשאנחנו הגענו לתעשיית הפודקאסטים, היא כמעט לא הייתה קיימת בישראל. מי שהכיר אז פודקאסטים האזין בעיקר להסכתים אמריקאים והנחנו שהכניסה שלנו לתחום הזה תחיה אותו בארץ. ולראיה, אפשר לראות שינוי מאוד משמעותי בהכרה של התחום. אפילו בגיוס עובדים – פעם היה קשה עד בלתי אפשרי למצוא אנשים שבאמת מבינים בפודקאסטים, והיום – יש שיפור אדיר. אני מאוד שמח מהגדילה של התעשייה הזו – פודקאסט הוא כלי ביטוי מעולה לאנשים וככל שיש יותר פודקאסטים, כולנו מרוויחים בסופו של דבר".

תיארת לעצמך, אי שם ב-2017, שתהיה כזו אהדה לפודקאסטים בארץ? הבחירה לייצר הסכתים הייתה סוג של הימור מבחינתכם?
"לא הייתי קורא לזה הימור, אולי דווקא השקעה לטווח ארוך כי ראינו מה קורה בעולם וידענו לאן תחום הרדיו מתקדם. בואי נגיד שלא חשבנו שנגיע למצב שיש לנו היום כבר 141 כותרים שונים, ושיהיה כזה מגוון, בעיקר כשהמשאבים כל כך מצומצמים, אבל אני משוכנע שרק נלך ונגדל". 

בוא נצלול רגע למפעל הזה שנקרא "כאן הסכתים". איך הסכת של כאן מגיע לעולם? 
"יש לנו צוות בניהולה של לימור גריזים מגן ועורך ההסכתים החדש, ניר גורלי, שאחראי על ההסכתים בתאגיד. הרעיונות להסכת יכולים להגיע מהצוות עצמו, מהמנהלים, ופעמים רבות הם מגיעים אפילו מגופים חיצוניים וממאזינים שמעלים הצעות. הרעיון ל"הסכת שאין לומר את שמו", לדוגמה, הגיע מציוץ בטוויטר של שיר ראובן, שלימים הפכה למגישה שלו עם דור סער מן. אחרי שיש רעיון, עולות כמה שאלות: האם אנחנו צריכים הסכת כזה? איזה סוג הסכת מתאים לרעיון כזה? האם הוא ראוי למשאבים שלנו? האם דווקא תאגיד השידור הציבורי הוא הגוף שחייב להרים את הכפפה בתחום הזה?"

אוקיי, נניח שאהבתם את הרעיון ובחרתם להמשיך איתו. מה עכשיו?
"אנחנו משקיעים הרבה מחשבה כדי לפצח את הדרך הנכונה לספר את הסיפור, להעביר את המסר. יש נושאים שמתאים להם הסכת זוגי – כזה שיש בו איש מקצוע ואדם ששואל את השאלות, ויש כאלה נרטיבים יותר שמתאימים להם צורות הגשה אחרות. אנחנו מאוד אוהבים ומאמינים בפיילוטים, אנחנו עורכים מאצ'ים בין מגישים כדי לבדוק התאמה, מתקנים ועושים הרבה השלמות תוך כדי ולפעמים גם גונזים כשאנחנו מבינים שזה לא הולך."

וכמה זמן עובר מהרגע שהוגים רעיון ועד שאני מוצאת את ההסכת הזה כבר באפליקציה?
"בערך כמה חודשים. על העונה החדשה של "שיר אחד" למשל, עובדים כמעט חצי שנה. את הפרקים אנחנו מקליטים מראש אבל לאורך העונה עוד עושים שיפוצים וחידודים אחרונים". 

ספר לי על איזשהו אתגר שהתמודדתם איתו בעת יצירה של הסכת.
"אני יכול לספר לך שאנחנו עובדים עכשיו על הסכת בתחום בריאות הנפש, וזה מעלה דילמות אמיתיות וחשובות. מה הדרך הנכונה לדבר על אובדנות, למשל? האם שיח רגיש וחשוב על הנושא הזה עלול בדרך זו אחרת להוביל חלילה לעידוד התופעה? ועוד סוגייה – איך נכון להנגיש את התופעה הזו לקהל הרחב, האם מאזינים ירצו בכלל להקשיב להסכת שעוסק בנושא כל כך מורכב? האתגר הוא לייצר איזון בין הסיוע ברמה הפסיכולוגית לבין היכולת לייצר סיפור מספיק מעניין, וזה אתגר שאנחנו מתמודדים איתו ממש בימים אלה".

לי-אור אברבך (צילום: ינאי יחיאל)
לי-אור אברבך (צילום: ינאי יחיאל)

מזל טוב, אז יש הסכת באוויר! איך אתה מחליט מהו הסכת מוצלח והאם להמשיך איתו לעונה נוספת?
"שאלה טובה. בינתיים כל מה שחשבנו שיצליח ויהיה אהוב, אכן מקבל לשמחתנו האזנות רבות. די נדיר שמשהו טוב יהיה באוויר ולא יהיה לו ביקוש. אני כן יכול לומר שעם הזמן, הסטנדרטים שלנו עולים מבחינת מס' ההאזנות שאנחנו מצפים להן ואם אנחנו לא מגיעים אל הרף – ננסה להבין מה הבעיה: האם הנושא לא באמת מתאים כדי 'להחזיק' הסכת כפי שחשבנו? האם זוהי בעיה בשיווק? האם בהגשה? אם גם אחרי שיפורים אנחנו לא רואים עלייה במס' ההאזנות, כנראה שנוריד את ההסכת".

מה ההסכת שההצלחה שלו הכי הפתיעה אותך?
"אני חושב שמה שתמיד מפתיע אותי, ובהתחלה לא הערכנו נכון את האימפקט שלו – הוא הסכתי ילדים. למרות שעבר זמן רב מאז יצירתם, ההסכתים של החינוכית ממשיכים להיות בטופ ההאזנות וזה מדהים. גם את ההצלחה של "ההסכת שאין לומר את שמו" לא ידענו לחזות מראש, לא הבנתי עד כמה ספרי הארי פוטר הם חוויה מעצבת עבור הדור הצעיר והנה, הוא מככב בצמרת ההשמעות וזכה במקום הראשון במצעד במעריב".

מסכימה לגמרי. אנחנו מתחילים עכשיו שנה שלא ברור איך היא מתחילה ואיך היא תגמר. איך זה משפיע עליכם? איך 2021 הולכת להיראות מבחינת כאן הסכתים?
"נמשיך כמובן עם המותגים הוותיקים שלנו – "חיות כיס", "שיר אחד" (הולכת להיות עונה וואו!), "מינהר הזמן" ועוד, וכמו שאמרתי, נתמקד בעולמות ה-self help. בנוסף, ננסה לייצר תכנים מצחיקים יותר ונרטיביים, כאלה שייגעו בקרביים של החברה הישראלית – השנה בארה"ב היו הסכתים רבים שנגעו בתופעות חברתיות, כמו Black Lives Matter ובעיניי זו הוכחה לשינוי חברתי שפודקאסט יכול לייצר. אני משער שגם לקראת הבחירות נעבוד על הסכת מתאים".

נשמע מעולה. אגב, אם מישהו עכשיו קורא את הריאיון הזה ורוצה לקחת חלק ב"כאן הסכתים", להגיש או ליצור פודקאסט - זה אפשרי?
"בטח, נשמח לקבל רעיונות מאנשים. טיפ: אל תשאלו מה אנחנו צריכים, בואו כבר עם רעיון שלכם – ואם זה יהיה מוצלח, נשמח לעשות את זה. לגבי עבודה ב"כאן הסכתים", מדי פעם אנחנו מגייסים אנשים חדשים ונפתחים תקנים באתר – עקבו אחר המשרות הפתוחות".

שאלה לסיום, מה לדעתך הופך פודקאסט למוצלח?
"קודם כל, שיספר סיפור מהשנייה הראשונה עד האחרונה. מעבר לכך, היום פודקאסט חייב שתהיה לו קהילה תומכת – השיח שהמאזינים מקיימים אחד עם השני יוצר תחושה של קהילה אמיתית ולמעשה חווית ההאזנה ממשיכה גם מחוץ לאוזניות. זה נכון תמיד, ובמיוחד בפודקאסטים – שזה תוכן די בודד אחרי הכל. עוד דבר חשוב, הוא להבין שזו עבודה לכל דבר. לפעמים אנשים חושבים שאם הם יפתחו מיקרופון ויקשקשו, זה יעבוד – אבל ברוב המקרים, זה לא. צריך באמת להיות מחוברים לתוכן שאתם מייצרים – ולא ללכת בעקבות טרנדים מזדמנים". 

מעולה. ובינינו, לאיזה פודקאסט אתה מאזין בימים אלה?
"אני כמובן מאזין להסכתים של התאגיד, אבל מלבדם אני מאזין ל-Nice White Parents שהפיקו Serial&The New York Times, פודקאסט מדהים שעוסק במערכת החינוך האמריקאית ובגזענות הסמויה בה, וגם ל-Reply All המעולה. בארץ אני אוהב את "בואי נדבר רצח" – הדינמיקה בין המגישות טובה וכיף להקשיב להן וגם את "חווית הדור כאהן", אני מאוד אוהב את הדיסוננס בין העובדה שהוא קומיקאי לדרך בה הוא חושף את עצמו לגמרי מול המיקרופון".