מדינת ישראל נגד קראוז שמואל:  בשנת 1971, כשהוא יושב בתא המאסר עם גיטרה וזעם רב, כותב שמוליק קראוס, אז בן 35, את אחד מאלבומי הרוק המהפכניים ופורצי הדרך במוזיקה הישראלית – "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל". 

האלבום, שיצא רק חמש שנים מאוחר יותר, בשנת 1976, הופץ בעותקים ספורים ולמשך תקופה ארוכה נגנז, אך הפך במרוצת השנים לאבן דרך ברוק הישראלי ומספק זווית מאד אישית וריאלית לאישיותו המורכבת ולכישרונו המוזיקלי יוצא הדופן של קראוס. 

זו הייתה אחת התקופות הסוערות בחייו של קראוס: בתחילת 1971 הוא פלש לבית נטוש סמוך לנבי סמואל (כדבריו קיבלו בירושה מסבתו) וכשהשוטרים הגיעו לפנותו, מצאו ברשותו חשיש, רובה ומטבע זר. הוא נעצר ונכלא, כשבזכות הסדר עם הנהלת הכלא הותר לו להחזיק בתאו גיטרה. 

בסוף אפריל שוחרר בערבות ששילמה עבורו ידידתו, המשוררת מרים ילן-שטקליס, קיבץ סביבו את המתופף אהרל'ה קמינסקי, הגיטריסט חיים רומנו והבסיסט שמוליק ארוך והרביעייה הקליטה בג'אם סשן ארוך את השירים שיצר קראוס בכלא.

השירים אמנם לא עוררו עניין בזמן אמת, למעט אולי "שישי חם" שעסק בשימוש בחשיש ובטקסט אחר שכתב אהוד מנור הפך ללהיט עבור שלישית "הטוב, הרע והנערה" בפסטיבל הזמר ("טוב לי לשיר"), אך הם הציגו צד פסיכדלי, רוקיסטי ובועט בכישרונו של קראוס וכללו קטעים שהפכו במרוצת השנים לנכסי צאן ברזל ברוק הישראלי כמו "מי אנחנו", "קראוז צינוק" (שלחנו הפך מאוחר יותר לשיר "יש לי אי" שהקליט קראוס עם זוגתו דאז, ג'וזי כץ) וגרסה ארוכה ל"Mother Nature’s Son" של "הביטלס" שהפך ל"אמא טבע". 

בהמשך אותה שנה הוא הואשם בעבירות נוספות, בהן נהיגה פרועה ותקיפת הזמר בני אמדורסקי. מאז ניהל "רומן" מתמשך עם המשטרה,  מה שהיווה אחת הסיבות לעיכוב צאת האלבום המופתי.

בפרק הנוכחי של "מילים ולחן" חזר חוקר המוזיקה דודי פטימר אל נסיבות יצירתו של האלבום, אל הסיפורים מאחורי השירים השזורים באורח חייו הפרוע של קראוס אז ושוחח עם המוזיקאי ומנהל עמוד המחווה בפייסבוק של קראוס, אמיר אוגש, על חשיבותו ומשמעותו התרבותית של האלבום.