לאחר הפסקה ממושכת בת למעלה משנה וחצי בשל מגיפת הקורונה, בה עולם התרבות כמעט וקרס לגמרי, החליטה אקו"ם, האגודה השומרת על זכויות היוצרים בישראל, לשוב ולקיים את טקס הפרסים המסורתי ומכריזה על הזוכים בתחום הזמר העברי להם תעניק פרסים על מפעלי חיים, הישגי השנה, ופרסים מיוחדים נוספים בטקס שיתקיים ב-24 באוגוסט בסינמה סיטי בגלילות בהנחיית יאיר ניצני. 

הבחירה בזוכים נעשתה על ידי חבר שופטים מקצועי, המורכב מיוצרים ואישים מובילים בתעשיית המוסיקה הישראלית. חברי ועדת השיפוט השנה הם יזהר אשדות, דורון מדלי, דני רובס, ליבנת בן חמו ונועם חורב. זוהי השנה ה- 64 בה יתקיים טקס הפרסים, שהפך לאירוע המרכזי בעולם היצירה הישראלית.

מנכ"ל אקו"ם אסף נחום מסר: "אחרי כמעט שנתיים בהן תעשיית המוסיקה כמעט חדלה מלהתקיים, אני שמח לראות את ההתאוששות, ושמח עוד יותר על הזכות שניתנה לנו, לעודד, לקדם ולתמוך ביוצרות וביוצרים שלנו ולהעניק פרסים על הישגיהם. תודה לוועדת הפרס על הבחירות המצוינות וברכות חמות לזוכות והזוכים."

מירית שם אור (צילום: סיון פרג')
מירית שם אור (צילום: סיון פרג')

רשימת הזוכים המלאה ונימוקי השופטים

פרס ע"ש אהוד מנור על מפעל חיים יוענק ליוצרת והמחברת מירית שם אור. מנימוקי השופטים: "מירית ידעה לספר סיפורים מופלאים ולתאר רגשות אנושיים מורכבים במילים שנוצקו למנגינות פופ. במילים ישירות ומחודדות היו השירים שכתבה פס קול של תקופה שלמה, קולו של דור שחיפש במוסיקה ביטוי לשמחה, לאהבה, לנעורים ולסערות הגוף".

"במידה רבה היתה מירית שם אור חיל החלוץ שהבקיע דרך עבור כותבות וכותבים רבים היום, שמרגישים שזה מרגש ונוגע לא פחות להגיד את כולך באינטליגנציה בהירה וישירה של פופ. על תרומתה לעושרה, לכוחה ולחיוניותה של התרבות הישראלית בכלל ולמוסיקה בפרט, מוענק למירית שם אור פרס אקו"ם על מפעל חיים". 

אתי אנקרי  (צילום: אסנת רום)
אתי אנקרי (צילום: אסנת רום)

פרס ע"ש נעמי שמר על מפעל חיים יוענק ליוצרת והמלחינה אתי אנקרי. מנימוקי השופטים: "מאז ומתמיד הייתה אתי אנקרי ציפור נדירה בנוף המוזיקלי הישראלי. כבר בתחילת דרכה ניכרו האומץ והתעוזה שלה לצאת מן המוכר והידוע ולסלול שבילים חדשים באדמת טרשים תוך עיסוק בחומרי נפץ: היא התייחסה לניצול ולהטרדות שחוות צעירות בעולם הבידור שנשלט בידי גברים, הצביעה על הסכנה להיעלם ולאבד עצמאות בתוך מערכות יחסים וסירבה לכבות את הבערה המשתוללת בה ולהתיישר לפי המוסכמות החברתיות". 

"אנקרי היא מודל לחיקוי והשראה עצומה עבור נשים בכלל ויוצרות בפרט, הצלחתה נטעה אומץ בליבן להעז ולצאת מן המקום המצומצם שייעדה להן החברה אל עבר עשייה משמעותית ותיקון עולם. הנערה מלוד הפכה לאבן דרך במוזיקה הישראלית. קול זעקתה הצלול עדיין מאיר לכולנו את הדרך ומסמן לאן ללכת".  

חנן בן ארי (צילום: אורטל לביא)
חנן בן ארי (צילום: אורטל לביא)

פרס ע"ש יוסי בנאי על הישג השנה יוענק למחבר חנן בן ארי. מנימוקי השופטים: "לפעמים זה נדמה כאילן חנן בן ארי היה כאן מאז ומתמיד. עד כדי כך היצירה שלו נטמעה בפסקול היומיומי, והפכה להיות מראה צלולה ומדויקת לישראליות שלנו. המילים של חנן הן לעיתים רכות ומנחמות. לעיתים מושחזות וקוראות תיגר. הן מקראיות ויומיומיות. אוניברסליות ואישיות.אבל אף פעם לא עושות הנחות, ותמיד מוצאות את דרכן אל הבטן הרכה של המאזין, ומספרות לו משהו על עצמו".

"בתבונתו וברגישותו, הצליח חנן לברוא שפה חדשה, ייחודית רק לו. גם כשהוא מתעסק בנושאים שכתבו עליהם לא פעם, הוא תמיד מצליח לדלג מעל מלכודות הבנאליות, ובמלאכת מחשבת, לעטוף רעיונות קיימים במלבוש שכמותו עוד לא ראינו. בעיקר – המילים שלו רצות למרחקים ארוכים, לא נשענות על טרנדים או על אופנות חולפות. המילים של חנן כאן כדי להישאר".

עדן חסון, טקס פרסי אקו''ם (צילום: קיץ ברבנר)
עדן חסון, טקס פרסי אקו''ם (צילום: קיץ ברבנר)

פרס ע"ש סשה ארגוב על הישג השנה יוענק למלחין עדן חסון. מנימוקי השופטים: "השיר "שמישהו יעצור אותי" היה שריקת הפתיחה של אצן מרתון, רכבת דוהרת, ספינה מוזיקלית מרגשת ושמישהו ינסה לעצור אותו.  בשלוש שנות קריירה בלבד, עדן חסון הוא הקול, הלב והמנגינות של הדור הצעיר בישראל". 

"הוא כותב מלחין מעבד, שובר מוסכמות ישנות של תעשייה, מוציא שיר אחרי שיר אחרי שיר, מגיע להישגים מדהימים בזירה הדיגיטלית ובעיקר מנהל קשר ישיר עם הקהל. הקהל מכור אליו, מחכה לכל שיר באהבה ורוצה עוד ועוד. בעידן כמעט בלתי אפשרי שבו "כל אחד רוצה להיות זמר", עדן חסון מצליח להתבלט, להוביל ולהיות האומן הצעיר המשמעותי ביותר בישראל".

ישי סוויסה (צילום: ארתור לנדה)
ישי סוויסה (צילום: ארתור לנדה)

פרס ע"ש עוזי חיטמן על הישג השנה יוענק לאלבום "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי" וליוצרים תמיר בר, רביד פלוטניק וישי סוויסה. מנימוקי השופטים: "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי" הוא אופרת היפ הופ, סרט מוזיקלי שמכיל ארבעה שירים מצויינים שנוצרו על ידי תמיר בר, ישי סוויסה ורביד פלוטניק ומקבץ את מיטב הכישרונות של סצנת ההיפ הופ הישראלית". 

"הפסקול של הסרט עומד לחלוטין בזכות עצמו ומוכיח שההיפ הופ הישראלי נמצא היום בחזית החדשנות של המוזיקה הפופולרית בארץ ומציג כישרונות גדולים בכתיבה, הלחנה, ביצוע, עיבוד, הפקה ועיצוב סאונד".

יסמין מועלם (צילום: רותם לבל)
יסמין מועלם (צילום: רותם לבל)

פרס ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה יוענק לשיר "מסיבה", מילים, לחן וביצוע - יסמין מועלם ואייל דוידי. מנימוקי השופטים: "יסמין מועלם נמנית על קבוצה מצומצמת של אמנים יוצרים שפריצתם מגדירה מחדש ז׳אנר. השיר ״מסיבה״ שחרך כל אוזן במדינה בשנה האחרונה משלב בתוכו כל כך הרבה חומרים נפלאים. חוכמה טקסטואלית ממזרית, לחן מידבק, הפקה מושלמת עם ביט נהדר וכריזמה אין סופית. אין פלא שהשיר הזה אחרי ששכך האבק מעל שאר השירים ומעל אימת הקורונה - נשאר כמו מגדל זוהר".

"שירים רבים משמשים ראי לזמנם ולדורם. לדעת צוות השופטים השנה השיר ״מסיבה״ שולח זרועות ארוכות עוד יותר, אל קומות גבוהות יותר של פנתיאון המוסיקה הישראלית. בעיננו בין כל השירים היפים והראויים שזהרו השנה - ״מסיבה״ הוא היהלום הראוי מכולם".

ג'וני גולדשטיין (צילום: עדן שוחט)
ג'וני גולדשטיין (צילום: עדן שוחט)

פרס ע"ש יאיר רוזנבלום להישג השנה יוענק למעבד ג'וני גולדשטיין. מנימוקי השופטים: "יש פרסים שלא צריך להסביר ולא צריך לנמק. מספיק להסתכל על רשימת ההישגים. באותה השנה ג'וני יצר והפיק להיטי פופ אדירים של הדור הצעיר של ישראל- מרגי, סטפן ואלה-לי. מעבר ליצירה, ג'וני מעצב סאונד הפופ שמתעקש לעמוד בסטנדרטים הכי גבוהים שאפשר". 

"היותו יוצר ישראלי, לא מפריעה לו להיות יוצר בינלאומי מבלי שהוא נדרש להעתיק את מגוריו למיאמי או לוס אנג'לס. ג'וני גולדשטיין הפך השנה למפיק הצמוד של וויל איי.אם והפיק להיטים בינלאומיים עם הבלאק אייד פיז, שאקירה, מאלומה, ניקי ג'אם, ג'ון לג'נד, סיה ודיוויד גואטה ועוד כל כך הרבה בדרך".

"הוא התחיל את הקריירה שלו כג'וני הקטן וגדל להיות ג'וני הענק. יונתן גולדשטיין הוא מקור השראה ליוצרים ומפיקים מוזיקליים ישראלים, הוא מוכיח שאפשר לפרוץ את גבולות ישראל ולהגיע לגדולים ביותר אם אתה פשוט מעולה במה שאתה עושה. וג'וני הכי מעולה במה שהוא עושה ועל כך כל ההערכה והאהבה שלנו".

נגה ארז  (צילום: שי פרנקו)
נגה ארז (צילום: שי פרנקו)

פרס ע"ש ענבל פרלמוטר לתגלית השנה יוענק לזמרת נגה ארז. מנימוקי השופטים: "הכשרון הגדול של נוגה ארז נמצא אתנו כבר זמן לא מועט. במשך כמה שנים השירים הסוחפים היפים החכמים ומלאי המשמעות שלה היו חלק מסצינה מלהיבה שהיתה בשולי הרחוב הראשי של המוסיקה הישראלית. השנה האחרונה היתה שנת פריצה ונסיקה לכותבת יוצרת מבצעת המוכשרת הזאת, ולא רק בישראל אלא בעולם כולו".

"הנחישות של נוגה ארז ושותפה ליצירה אורי רוסו, והמקוריות שהביאו בעירוב מקורי של סגנונות וקצבים הפך את נוגה ארז, למרות שאיננה חדשה בעולם המוסיקה - לתגלית השנה. הוועדה רוצה לציין את תמיכתה והוקרתה  בכל פעילות של אמנים ויוצרים ישראלים בכל רחבי העולם. נוגה ארז ואחרים מהווים שגרירים נפלאים של עולם היצירה הישראלי". 

יורם רותם (צילום: בארבע עיניים - מיה וגורי לב ארי)
יורם רותם (צילום: בארבע עיניים - מיה וגורי לב ארי)

פרסים מיוחדים מטעם דירקטוריון אקו"ם

מדי שנה מעניק הדירקטוריון פרסים מיוחדים מטעמו על תרומה מיוחדת ליצירה הישראלית וקידומה. השנה יוענקו במעמד הטקס שני פרסים:

פרס הוקרה מטעם דירקטוריון אקו"ם שיוענק ל"קרן נכט" על תרומתה הרבה לקידום המוסיקה והיוצרים בישראל, ופרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם ליוצר, המלחין והמוזיקאי גרי אקשטיין, על תרומתו הרבה ליצירה והתרבות הישראלית. 

כמו כן, פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם יוענק ליורם רותם, עורך המוסיקה הראשי של גלי צה"ל, ולדלית עופר, שייסדה עימו את התוכנית "ארבע אחר הצהריים" על פועלם לקידום ושימור הזמר העברי ויוצריו.

דלית עופר (צילום: אוסף משפחתי)
דלית עופר (צילום: אוסף משפחתי)

במעמד הטקס יצוינו השירים המושמעים ביותר לשנת 2020. פרס אקו"ם און אייר ליצירה הישראלית המושמעת ביותר יוענק לשיר "אם תרצי", מילים, לחן וביצוע חנן בן ארי, עיבוד תומר בירן. 

פרס אקו"ם און אייר ליצירה הלועזית המושמעת ביותר יוענק לשיר "Blinding Lights" בביצוע The Weekend. הפרס יוענק למו"ל המייצג בארץ "דליה פאבלישינג בע"מ".