על אף החשש מפני האפשרות של סגר נוסף שישתק בשנית את עולם התרבות, אתמול (שלישי) נערך אירוע החשיפה של מועדון זאפה החדש של תל אביב במתחם מידטאון. ערב החשיפה כלל הופעות של דודו טסה ו"כנסיית השכל" שהופיעו בזה אחר זה עם מופעים מהודקים של מיטב הלהיטים, ולמרות הכל, האולם היה מלא מפה ולפה והאווירה הייתה שמחה וחגיגית. 

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, נכח באירוע ואף זכה להתייחסות מטסה בזמן הופעתו, כאשר הזמר הפופולרי פנה אליו והתבטא בנוגע לחשש מפני סגר. במהלך ההופעה טסה אף קרא לקהל לעטות מסכות.

לפני ההופעה, חברי כנסיית השכל שוחחו עמנו על החזרה להופעות אחרי שנת הקורונה, על החשש מפני הפוגה כפויה נוספת, על השפעתה של שנת המגפה על היצירה ועל דודו טסה שחלק עמם את הבמה, וניסו לענות על השאלה המסקרנת – כיצד שורדים ביחד 30 שנה כלהקה מצליחה, ללא הפסקות.

דודו טסה בזאפה החדש של תל אביב במתחם מידטאון, צילום איציק בן סניור, סאונד יובל אראל

אנחנו פה בערב חגיגי, חשיפה של מועדון חדש, אבל יש חשש שבקרוב החגיגה שוב נגמרת?
יורם חזן: "כמו שזה נראה יכול להיות, אני מקווה מאוד שלא. אני לא רוצה להישמע מומחה ברפואה, אנחנו באים לעשות מוזיקה וזה נהדר שפותחים מקומות שאפשר להופיע בהם, זה מקום שהושקע בו וזה נראה מקום מבטיח ואני בטוח שנהנה פה".

מאז שנפתחו מחדש ההופעות אנחנו רואים התנפלות מאוד גדולה של הקהל. זה משהו שהופתעתם ממנו? חשבתם שתהיה תקופת דשדוש עם החזרה, או שציפיתם לזה?
יורם חזן: "האמת שזה היה מפתיע. הייתה סדרת הופעות שהייתה כולה סולד-אאוט, הקהל בא דלוק לגמרי על הופעות, וזה נתן כזה פוש מטורף לכל מה שאנחנו עושים וזה היה נהדר. אבל עכשיו הכניסו את הקהל להיסטריה בגלל כל העניין הזה, הם פוחדים לקנות כרטיסים וזה יוצר את הירידה בחזרה לקרקע. לא יודע אם רואים ביטולים אבל אנשים מפחדים לקנות כרטיסים, במיוחד במקומות סגורים".
דוד ראסד: "שלא יפחדו, שיגיעו. יש תו ירוק, יש הנחיות, הכל בסדר".

אתם חולקים הערב את הבמה עם דודו טסה. אתם רואים בו כממשיך דרככם, בז'אנר הרוק עם הצליל המזרחי?
יורם חזן: "הוא עושה דברים נפלאים".
עמי רייס: "האלבום עם הכוייתים אדיר".
יורם חזן: "לא צריך לקרוא לזה ממשיך. אנחנו מוזיקאים שנוגעים בצורה אחרת בכל דבר, וכל אחד לעצמו עושה דברים יפים".

דודו טסה בפתיחת זאפה תל אביב החדש במתחם מידטאון (צילום: ניצן נחומזון)
דודו טסה בפתיחת זאפה תל אביב החדש במתחם מידטאון (צילום: ניצן נחומזון)

השנה הולכת להיות השנה ה-30 שלכם כלהקה פעילה. איך שורדים? מבחינת רצף פעילות ללא הפסקות, יכול להיות שאתם הלהקה הכי ותיקה בארץ.
יורם חזן: "נכון, ככה נראה. אנחנו הלהקה היחידה באמת שלא עשתה שום פאוזה. איפה הילד התפרקו וחזרו, גם משינה, אנחנו לא עשינו שום עצירה וגם הופענו כל ה-30 שנה האלה. זו דרך החיים שלנו, לא מכירים משהו אחר".

איך אתם מחשיבים את שנת הקורונה כשנה יצירתית? הייתה לכם יותר מוזה?
עמי רייס: "אתה שואל אותי ביום שסיימנו את המיקס של השיר החדש, זה מסכם את העניין".

דניאל זייבלט: "ראיתי הרבה אמנים שהוציאו שירים ועבדו, על כל אחד זה השפיע אחרת. אנחנו, כמו שאנחנו מתנהלים כלהקה, שורדים בגלים. פעם למעלה ופעם למטה. ככה היה גם בקורונה, פרץ של יצירתיות ואז פרץ של "מה קורה פה?". היה מאוד מוזר אבל בסופו של דבר זה כן בסוף מתנקז ליצירה כי זה מה שאנחנו יודעים לעשות".

יורם חזן: "זה גם הראה שזה לא דבר מובן מאליו. היה רגע בשיא המגפה שלא היה ברור שההופעות יחזרו. אתה מתחיל לחשוב שאולי לא תחזור לבמה, וזה רגע קשה. ועכשיו כשחזרנו אז שוב יש סיכוי שתכף חוזרים. זה נותן לך רצון לעשות את הכי טוב כל הזמן, כי אתה לא יודע מתי תאבד את זה".

האלבום האחרון שלכם יצא ב-2017. אמרתם שבקרוב יוצא שיר חדש, יש תוכניות מעבר לזה?
יורם חזן: "כן, שיר חדש, ואחר כך אנחנו חושבים לעשות עוד סדרה של שירים שאולי נוציא ב-EP. אנחנו נזהרים עם פורמט האלבום כי הוא קצת נעלם".