כל כך הרבה נאמר על השיר החדש של עומר אדם "קאקדילה". מפורסמים שבעד, מפורסמים שנגד. מרגיש כי משנות התשעים חלה התדרדרות תלולה בתוכן התרבותי שהישראלים צורכים. אפשר להפנות אצבע מאשימה - לתחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה,יוטיוב, טיקטוק וכו', אך לא משנה את מי נאשים, עובדתית, המוזיקה והטקסטים הולכים ומטמטמים משנה לשנה.

כמובן שברגע שניתן להם התירוץ שמדובר ב"שיר חפלה" או ב"שיר חתונה", הגושפנקה של "לעשות שמח" משום מה נותנת אור ירוק לגזענות, שוביניזם והחפצה, כי מסתבר שאלו דברים שעושים שמח.

השיר "קאקדילה" הציף סוגיה חברתית הרבה יותר עמוקה. השסע החברתי העמוק והכמעט בלתי ניתן לגישור בחברה הישראלית שרק הלך והעמיק בשנים האחרונות. אפשר לראות את זה מלובה בצורה אקטיבית ומכוונת בתוכניות ריאלטי כמו "הישרדות" או "האח הגדול" שמנסות לשסות בכוח מזרחים נגד אשכנזים נגד רוסים שנגד אתיופים וכו' וכו'. "הישרדות: העדות" - מי ינצח?

ואם לרדת על מזרחים נחשב כגזענות, החוק הזה לא חל על שאר העדות שאפשר לנגח אותן בצורה חופשית, כי מסתבר שזה מה שיוצר טלויזיה טובה. "עם כוח גדול באה אחריות גדולה", ועומר אדם הוא לא אדם אנונימי שהחליט להוציא שיר גזעני ומיזוגני. הוא סלב ומשפיען עם עשרות אלפי מעריצים שהחליט להוציא שיר גזעני ומיזוגני. ההשפעה הישירה והעקיפה שיש לו על בני נוער היא עצומה והוא ניצל לרעה את הכוח הזה. להוציא שיר שצוחק על שכבה מוחלשת באוכלוסיה זה נמוך ולא מוסרי מכל בחינה שתסתכלו עליה. גם בסטנדאפ זה כלל ידוע שלצחוק על האנדרדוג זה לא קול.

לאחר הביקורות השלילית, בתאגיד לקחו את העניין צעד קדימה והודיעו כי השיר לא ישולב ברשימות ההשמעה של "כאן גימל". נשאלת השאלה, האם אמן שמחליט להתעלם מההשפעה הרבה שיש לו ובוחר לייצר ולעלות תוכן פוגעני יכול לעשות מה שבא לו? ואיפה האחריות החברתית שלנו נכנסת לתמונה? האם להנציח סטראוטיפים כי זה "מצחיק" או כי זה תעלול יחצני לקדם הופעות זו סיבה מספיק טובה כדי שילדים יחטפו מכות בבית הספר?

הגזענות נגד העולים מרוסיה רחוקה מלהעלם. היהודים ברחו מהאנטישמיות בברית המועצות לא כדי שילדיהם יחוו כאן את מה שהם חוו בילדות - גזענות, הפלייה ויחס משפיל. אבל מה זו הנצחה של סטראוטיפים מבזים אל מול אמפי שוני מלא?