תאמינו או לא, היום ימלאו לאקסל רוז 60 חורפים. בשביל רוקרים ותיקים ונצחיים כמו אליס קופר (בן 73), מיק ג’אגר (בן 78) או סטיבן טיילר מאירוסמית' (בן 73), זה כלום – הם כבר מזמן לא זוכרים איך גיל 60 נראה. אבל כשמדובר באקסל רוז – סולנה המהולל אך השנוי במחלוקת של גאנס אנד רוזס – פלא שהוא שרד את משבר גיל העמידה. או כל אחד מהמשברים האחרים שלו.

לאקסל רוז תמיד היו נטייה ברורה להרס עצמי ולא מעט בעיות נפשיות. מנהיגה הנצחי של גאנס אנד רוזס נולד ב־6 בפברואר 1962 בלפאייט, אינדיאנה, בשם וויליאם רוז. הוא גדל בשם וויליאם ביילי, ועד גיל 17 בכלל לא ידע שהאב שגידל אותו אינו אביו הביולוגי. כשגילה זאת, הוא חזר לשם משפחתו המקורי, שהיה של אביו הביולוגי, ובהמשך שינה גם את שמו הפרטי.

בילדותו עבר התעללויות מצד אביו הביולוגי, שנטש אותו, ומצד אביו החורג כאחד. הוא בילה את נעוריו כעבריין צעיר ברצף אינסופי של מעצרים והסתבכויות. הוא אובחן כסובל ממאניה דפרסיה והחל לקחת כדורים עוד לפני שסיים בית ספר. בגיל 18 עזב את הבית ונדד מערבה, במטרה להפוך לכוכב רוק בלוס אנג’לס. שם נכנס לסצינת הגלאם מטאל – אחד מתת־הז’אנרים הפופולריים ביותר במטאל של האייטיז. הסצינה הזאת התאימה לרוז כמו כפפה ליד. אחרי התנסות בלהקות אחרות, התגבש ההרכב של גאנס אנד רוזס, וההצלחה הייתה מטאורית. ב־1987 גאנס כבשו את העולם עם אלבום הבכורה האדיר Appetite For Destruction, שנמכר ב־30 מיליון עותקים ברחבי העולם. הוא הניב להיטים בלתי נשכחים כמו Sweet Child o’ Mine, Welcome to the Jungle ו־Paradise City.

כמו כל להקת רוקנרול גדולה, גם גאנס הצטיינו בהשתוללות ובוונדליזם. הם הרסו עד היסוד את הבית בלוס אנג’לס שבו שיכנה אותם חברת גפן רקורדס אחרי שחתמו עמה על חוזה. חברי הלהקה עקרו את האסלות מהרצפה וזרקו אותן מהחלון, מילאו כיורים בצואה והשאירו בחלל המבורגרים חצי אכולים מלאים בעובש. הנזק נאמד ב־22 אלף דולר, והחשבון הוגש לחברת גפן. אך בתוך כל הזוהמה הזאת – סיפר אחד מנציגי החברה – היה חדר אחד נעול: החדר של אקסל רוז, שהיה נקי ומסודר למשעי.

אז, כמו היום, אקסל רוז נותר אניגמה. סולן פרוע של להקת מטאל עם צד מלנכולי, רגיש ודיכאוני, שסוחב טראומות ילדות, ואף אחד לא ממש יודע מה עובר עליו. כצפוי, ההצלחה הענקית והמעברים החדים מגדודי מעריצים ומעריצות לדיכאון האינהרנטי שלו - לא עשו לאקסל רוז טוב. אחד ממנהליה לשעבר של גאנס אנד רוזס, דאג גולדסטין, סיפר לאחרונה בראיון על הדיכאונות המתמשכים של רוז ועל ניסיון ההתאבדות שלו בתחילת ימי ההצלחה שלהם; במחצית השנייה של האייטיז רוז בלע בקבוק של כדורים בכוונה כי לא הצליח להתמודד עם הסטרס ואושפז בבית חולים.

אקסל רוז (צילום: רויטרס)
אקסל רוז (צילום: רויטרס)

בימים אלה יצא בערוץ הכבלים הדיגיטלי האמריקאי Reelz סרט תיעודי בשם Axl Rose: Guns N’ Roses Frontman שעוסק בנעוריו הקשים ובבעיותיו המתמשכות של הסולן האגדי. הביטוי “הרס עצמי” נאמר בו 253 פעם.

קנה את השם

ההצלחה של גאנס המשיכה לתוך שנות ה־90: הם שברו שיאים בזכות השיר November Rain – בלדת רוק באורך תשע דקות, שבה רוז מנגן בפסנתר כנף ומלווה בתזמורת שלמה – ובזכות הקליפ הבלתי נשכח של השיר, שסימן את אחד משיאי תקופת MTV. אקסל רוז הוכתר על ידי מגזיני מוזיקה שונים כזמר הרוק הגדול בעולם, ובאופן כללי היה על פסגת העולם. מקום גבוה שקל ליפול ממנו.

הכוכב השני בגאנס אנד רוזס הוא כמובן סלאש, הגיטריסט המתולתל עם המגבעת הענקית והסיגריה המשתרבבת. ב־1996 הצהיר סלאש שרוז הפך את גאנס לדיקטטורה ועזב את הלהקה. עבור גאנס זאת הייתה מכה קשה. המתופף מאט סורום והבסיסט דאף מקייגן פרשו בעקבות הגיטריסט, ומאותו רגע גאנס אנד רוזס הייתה אקסל רוז בלבד, עם כל מיני נגנים מתחלפים.

במובנים מסוימים, גאנס אנד רוזס מעולם לא התפרקה. רוז קנה את הזכויות על השם והמשיך להופיע תחתיו במשך השנים עם נגנים שונים. למעשה, רוז הוא החבר הקבוע היחיד בגאנס מאז שהלהקה הוקמה ב־1985. לאורך השנים סלאש זעם על רוז על רכישת השם, ואילו רוז, להגנתו, טען שהוא קנה את השם רק כדי להגן על עצמו, מחשש שיפוטר מהלהקה.

לקראת סוף שנות ה־90 נעלם אקסל רוז מעיני התקשורת. הוא הסתגר באחוזה מסתורית במליבו והפך לסוג של מתבודד משוגע שנצפה מדי פעם באינטרנט, באיזו תמונה לא מחמיאה שצולמה במהלך מעצר משטרתי. במשך שנים דיברו על זה שרוז נעלם או השתגע. הוא הגיח לעיני הציבור רק לעתים נדירות. רבים זוכרים את הראיון הסופר־נדיר שהעניק לג’ימי קימל ב־2012, כשהיה עליו לקדם סדרת הופעות של גאנס בלאס וגאס. זה היה הראיון הראשון שלו בשידור חי בטלוויזיה אחרי שנים רבות שבהן נעדר ממנה. גם מאז הוא לא מרבה להתראיין, בטח שלא בשידור חי.

אם פעם שמענו ללא הרף על מערכות היחסים הסוערות שלו עם דוגמניות על, בשנים האחרונות לא ידוע לנו דבר על חיי האהבה של רוז. אתרי הרכילויות מדווחים כיום שאין לו חברה, ואומרים שגם השמועה שהיה לו רומן עם לנה דל־ריי היא כוזבת.

עם ישראל נהר

אחרי שנים של שמועות, בסוף זה קרה: ב־2016 גאנס אנד רוזס הישנים והטובים התאחדו, והסכסוך של רוז עם סלאש ועם דאף מקייגן הגיע לסיומו. השלושה הופיעו יחד על במה לראשונה מאז 1993. באותה שנה רוז גם החליף בסיבוב הופעות את בריאן ג’ונסון, הסולן האנגלי של להקת ההבי מטאל האוסטרלית הדינוזאורית AC/DC.

אם פעם גאנס התאפיינה בסקס, סמים ורוקנרול, איחורים והברזות, מריבות אינסופיות וכאוס כללי, כיום אומרים שהיא מודל לאחריות והתנהגות טובה, ללא שערוריות מיותרות. אומנם רוז השמנמן של המילניום החדש כבר לא מזכיר יותר מדי את הסולן החתיך עם הטייץ הלבנים שהוא היה פעם, אבל נדמה שהחיים טובים יותר מאז שהלהקה התאחדה. בראיון שהעניק לאחרונה סיפר סלאש שהוא ורוז מסתדרים בימינו מעולה, ושמאז האיחוד רוז הפך סופר־מקצועי. ובאמת נראה שמזמן לא הייתה לרוז אף שערורייה. עברו 15 שנה מאז שהוא נשך איש ביטחון שוודי ברגל.
העולם שמח לקבל את גאנס אנד רוזס בחזרה. סיבוב הופעות האיחוד שלה, שנקרא Not in This Lifetime, נפתח באפריל 2016 ונמשך עד נובמבר 2019. הטור, שכלל 175 הופעות ברחבי העולם, הפך בזמנו לסיבוב ההופעות השני הכי רווחי בהיסטוריה, אחרי סיבוב של U2 (מאז אד שירן עקף את שניהם).

גאנס אנד רוזס (צילום: Kevin Winter.GettyImages)
גאנס אנד רוזס (צילום: Kevin Winter.GettyImages)

גם אלינו הגיעו גאנס במסגרת סיבוב ההופעות הזה, ב־2017. הפעם הראשונה שגאנס הופיעו בישראל הייתה ב־93’. הם חזרו ב־2012, בהרכב שכלל את אקסל וכל מיני נגנים להשכרה, ולא יותר מדי קהל. אבל בהופעה של 2017 כל 61 אלף הכרטיסים נמכרו בקלות, ועם ישראל נהר בהמוניו לפארק הירקון כדי לחזות בהופעה של אליל הרוק, עם כרס חמודה וכמה סנטרים עודפים, ושל גיבור הגיטרה סלאש, עם אותו כובע שהוא חבש תמיד. המבקרים והקהל דיווחו כי הייתה חוויה: מופע נוסטלגיית הבי־מטאל אלמותי וגרנדיוזי.

בימים אלו חברי גאנס נמצאים בסיבוב הופעות נוסף, שהתחיל במיאמי בינואר 2020, זמן קצר לפני פרוץ הקורונה, וצפוי להסתיים בדצמבר 2022 באוסטרליה. על פי מגזין “בילבורד”, ההופעות של גאנס במהלך השנה שעברה גרפו לא פחות מ־50 מיליון דולר.

בשנים האחרונות גאנס אנד רוזס בעיקר מחזרה חומר ישן, למשל הוצאה מחדש של אלבום הבכורה בשלל פורמטים, כולל בוקס־סט מפואר לאספנים. חברי הלהקה הוציאו שני סינגלים חדשים, Absurd ו־Hard Skool, אך שניהם עיבודים חדשים לשירים שלמעשה נכתבו עוד בימי האלבום Chinese Democracy מ־2008. ב־25 בפברואר שני השירים הללו יצאו מחדש, ביחד עם שני שירים מוקלטים לייב, כמיני־אלבום שגם הוא ייקרא Hard Skool. זה נחמד מאוד, אבל כולם מחכים לראות מתי גאנס באמת יכתבו שירים חדשים או יוציאו אלבום חדש. למרות שהם הוקמו לפני 37 שנה, כשאקסל היה בסך הכל בן 23, הם הוציאו בסך הכל שישה אלבומים. אפשר רק לקוות שהאלבום השביעי של גאנס יצא בתחילת העשור השביעי של סולנה. ובינתיים, לחיי הרוקנרול והבריאות הנפשית של אקסל רוז.