דרמות מאחורי הקלעים של האירוויזיון: רק שבועיים אחרי בחירת הנציג של ישראל בתחרות האירופית, נראה כי יש חילוקי דעות בהפקת ההופעה והקליפ לשיר "I.M" של מיכאל בן דוד. אמש דיווחנו ב"מעריב אונליין" כי תוך כדי הדיונים עם הצוות, אמר הזמר כי אם חלקים במופע שלו לא יסתדרו כבקשתו הוא לא ימשיך בהכנות לקראת המסע לאיטליה. נכון לעכשיו לא יצאה כל הודעה על ביטול השתתפותו, אך ההודעה אמש העלתה את השאלה - מה באמת תעשה ישראל אם מיכאל בן דוד יחליט לפרוש מההתמודדות לתחרות האירופית. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

גורמים המקורבים להפקה מסרו ל"מעריב אונליין" כי דבריו של בן דוד נאמרו ככל הנראה כחלק מדיון על אופי המופע, ואין בכוונתו בשלב זה לפרוש מהתחרות, ונכון לעכשיו, ההכנות למופע ממשיכות כרגיל, אך השאלה מה יקרה אם תסריט כזה אכן יתממש נותרת בעינה.

על פי ההערכות אם המנצח התחרות מחליט לפרוש מההתמודדות באירוויזיון המועמד שהגיע למקום השני יהיה זה שייצג את ישראל. במצב זה המתמודד אלי חולי, שהפסיד לבן דוד בנקודה אחת בלבד בגמר ,אקס פקטור", ייצג את המדינה עם השיר "Blinded Dreamers", אך מ"רשת 13", האחראית על "אקס פקטור ישראל" לא נמסר תשובה לשאלה מה יקרה בתרחיש כזה.

בדקנו עם מורן טרנטו-מלר, מומחית לאירוויזיון וכתבת האירוויזיון של מעריב אונליין לשנים 2020-2019, מה הן ההשלכות האפשריות והאם היו תקדימים לנושא.

מורן, מה יקרה לדעתך אם מיכאל בן דוד יפרוש מהתוכנית?
"סביר מאוד להניח שלא יתנו לזה לקרות ויעשו הרבה על מנת להרגיע את הרוחות ואותו כי בסופו של יום, הוא מייצג את ישראל, אבל גם קודם כל את עצמו על הבמה, וקשה לי להאמין שהוא ירצה שזה מה שייזכר ממנו בהיסטוריית התחרות. אם בכל זאת הוא יחליט לפרוש, עדיין לא מאוחר לשנות שיר וגם זמר, מאחר והמועד הסופי להגשת השירים הוא בעוד שלושה שבועות, אז ייערך כנס ראשי המשלחות של כל מדינה. בכל מקרה, כרגע זה לא משפיע על השתתפותה של ישראל בתחרות".

"אני לא מכירה את התקנון של 'האקס פקטור' בנושא, אבל ההגיון אומר שבמקרה כזה, מי שהגיע למקום השני ייסע לייצג אותנו", הוסיפה מלר. "זה גם הדבר הראוי בעיניי, מאשר לערוך בחירה מחודשת. בכל מקרה, כרגע זה לא משפיע על השתתפותה של ישראל בתחרות".

האם יש תקדים למצב בו מועמד פורש מהתחרות?
"מועמד ישראלי מעולם לא פרש, בעולם יש כמה דוגמאות, הזכורה ביותר היא מארוב, נציגת אוקראינה לשנת 2019, שנדרשה לבטל את סיבוב הופעותיה ברוסיה במסגרת המתיחות סביב חצי האי קרים - אחרת לא תוכל לייצג את אוקראינה באירוויזיון. הזמרת פרסמה התנצלות על כך שלא תייצג את מדינתה באירוויזיון והסבירה שפרט לביטול הופעותיה ברוסיה, נדרשה לשמש כ'דוברת' של מדיניות אוקראינה כלפי רוסיה, ושאם תסטה מהמסרים אותם תרצה הטלוויזיה האוקראינית להעביר לעולם, היא תיאלץ לספוג קנסות כבדים בהתאם לחוזה שלה. הטלוויזיה האוקראינית פנתה אל הזוכים במקום השני והשלישי, אך גם אלה סירבו לקבל את החוזה ואוקראינה לא השתתפה בתחרות".

"בעקבות המחלוקת סביב 2019, הוכנס כלל חדש לתחרות, לפיו אמנים שהופיעו ברוסיה מאז שנת 2014 או נכנסו לחצי האי קרים בניגוד לחוק האוקראיני בנושא לא יורשו להשתתף בתחרות", הוסיפה טרנטו מלר. "כך שנראה שהשנה קורה בדיוק אותו דבר עם נציגת אוקראינה אלינה פאש, שככל הנראה נכנסה לחצי האי קרים מהטריטוריה הרוסית ב-2015 ובעוד האוקראינים בודקים את הנושא, הזמרת כבר הודיעה שבשל מחלוקות פוליטיות היא פורשת מייצוג המדינה - ועדיין לא ברור מי ואם בכלל ייצג את אוקראינה בשנת 2022".

מורן טרנטו מלר (צילום: אלבום פרטי)
מורן טרנטו מלר (צילום: אלבום פרטי)

מ"כאן" נמסר אמש: "הערכות לאירוויזיון נמשכת במלא הכוח. סומכים על רשת שידעו להפיק את הקליפ והנאבר הטוב ביותר בהתאם להסכם בין הגופים".

ובעוד ההכנות לאירוויזיון מתקדמות, מתקיימים אירועי אירוויזיון שונים בעולם וגם בארץ, לדוגמה ביום שישי, ה-25 בפברואר, תיערך מסיבה במועדון הדופלקס שיחולק לשלוש רחבות מוזיקה שונות, כשרחבה אחת תוקדש כולה לשירי אירוויזיון מכל הזמנים.