השתתפות ישראל באירוויזיון 2022 בטורינו, נמצאת בסכנה בשל שביתת משרד החוץ אשר לא מתאפשרת אבטחה למשלחת באיטליה. גלי אבני אורנשטיין, מנהלת ההסברה ב"כאן", סיפרה בשיחה עם "מעריב אונליין" על הקשיים מולם מתמודד התאגיד.

"על פי המצב כרגע, ישראל לא תשתתף באירוויזיון הקרוב, ואנחנו לא רואים את זה הולך לכיוון של פתרון", אמרה אבני - אורנשטיין, "אם במשרד החוץ לא יועילו בטובם לפתור את העניין, התאגיד לא יכול לעמוד בזה, משלחות ייצוגיות של המדינה חייבות את הסדרי הביטחון של של השב"כ".

"ככול שהימים עוברים אנחנו נכנסים לבעיה חמורה יותר, אם זה לא ייפתר בימים הקרובים הסיכויים שנוכל לשלוח את מיכאל הולכים וקטנים", הוסיפה, "ב-1 במאי המשלחת הישראלית אמורה לנסוע לטורינו, היא כוללת 17 איש, את מיכאל, הרקדנים, אנשי התאגיד, דוברים ופרשנים. מדובר בתהליך מורכב שנבנה מול שגרירות איטליה, צריך להבין מה יש לעשות כדי שהם יהיו בטוחים בכל שלב שהם נמצאים, אם זה במלון, אם זה באירועים שונים או בכל מקום. כל משלחת ישראלית, משלחת ייצוגית, חייבת לקבל אבטחה ממשרד החוץ".

למה התאגיד לא יכול לשלוח אבטחה מטעמו?
"אם נניח את נושא המימון בצד, התאגיד לא יכול מכמה בחינות. אנחנו יודעים לייצר את התוכן, אנחנו לא מכירים את הסיכונים. יש קצין ביטחון אחראי על התאגיד אך לא מחוץ לגבולות המדינה. בשביל זה יש את משרד החוץ שבונה תוכנית אבטחה מסודרת. מדובר בימים שגם ככה יש מתיחות ביטחונית גבוהה בישראל, אלו לא ימים שאפשר לשחק בהם עם הביטחון של המשלחת הישראלית בחו"ל. במשרד החוץ לא מוכנים להקצות כוח אדם כרגע, אם הם לא יתפקחו, פשוט לא נוכל לנסוע. אם השב"כ טוען שהוא לא יכול לטפל אבטחתית בנושא, מי אנחנו שנוכל? אין את הכלים לכך".

מיכאל בן דוד (צילום: גיא יחיאלי)
מיכאל בן דוד (צילום: גיא יחיאלי)

יש מקום לאופטימיות?
"כרגע אנחנו לא אופטימיים, הם מסרבים בתוקף, נשלח מכתב למנכ"ל משרד החוץ - שהפנו את התאגיד לועדת חריגים, נעשתה פנייה במייל לוועדת חריגים, שהשיבה שהם לא מוכנים להחריג את השביתה כדי להתערב. אנחנו לא מאיימים, אנחנו מאויימים, זו סיטואציה שאין לנו מה לעשות בה".

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר: "צר לנו מאוד ששרי החוץ והאוצר לא השכילו עד היום, משך חודשים ארוכים, לפתור את המצוקות הקשות של עובדי משרד החוץ. ככל שלא יימצא פתרון לסוגיה, האחריות רובצת לפתחם בלבד ואנו מתנצלים בפני כל אזרחי ישראל שעלולים להיפגע מכך"."לא נוכל עוד להחריש מול העסקה בשעות נוספות וכונניות ללא תמורה, מול ביטול שרירותי של תוספת סיכון במדינות במצב מלחמה, מול העסקת צוערים בשכר מינימום ועובדים בשירות הקונסולרי המקבלים השלמת הכנסה. הגיע הזמן להציל את שירות החוץ".

"נזכיר שבחודשים האחרונים חרף הצעדים הארגוניים עובדי משרד החוץ פעלו במסירות תוך סיכון עצמי במזרח אירופה לחילוץ ישראלים, החריגו את ועידת הנגב לאור החשיבות המדינית ובקשתו של שר החוץ יאיר לפיד ופעלו באורך רוח מול הסחבת המכוונת הננקטת במשא ומתן. הצעדים הארגוניים הבאים שיינקטו על ידי עובדי משרד החוץ יובילו לשיתוק מוחלט של פעילות החוץ הישראלית ואנו קוראים לשר החוץ יאיר לפיד, לאנשי משרד האוצר והנציבות להאיץ באופן מיידי את הטיפול במשבר ולהביא לפתרון", כך סיכמו.