אירוויזיון 2022 בטורינו, איטליה, יוצא לדרך עם חצי הגמר הראשון שייחל הערב (שלישי) בשעה 22:00 שעון ישראל. 17 שירים יתחרו על הזכות להגיע לגמר שייערך במוצ"ש הקרוב, אך רק 10 יזכו לעשות זאת ואני כאן כדי לעשות לכם סדר בערב הזה. לא לחפש את ישראל, כיוון שהיא משתתפת בחצי הגמר השני שייערך ביום חמישי בערב.

האירוויזיון השנה מתאפיין בהרבה מאוד שירים שקטים, אולי כתוצאה משאריות פוסט קורונה, אולי בגלל המלחמה של אוקראינה. כך או כך חצי הגמר הזה נחשב לחלש מבין השניים, שבו רוב שירים פחות מוצלחים וכל מדינה יכולה להפתיע ולעלות לגמר. 

את הערב תפתח אלבניה עם השיר Sekret בביצועה של רונלה חייאתי. מדובר בשיר המשלב פופ עם ניחוח אתני, שלפי גרסת הסטודיו והקליפ הוא מעניין ומניע את הגוף, אך הדיווחים המגיעים מהחזרות שבטורינו מעידים שבלייב איך נאמר... פחות. הרבה פחות. מנגד ההופעה מהוקצעת ומעט פרובוקטיבית (איגוד השידור האירופי אף הסיר בשל כך את התמונות של החזרה הראשונה מהרשתות החברתיות). הזמרת האלבנית העלתה השבוע ציוץ זועם כנגד ההפקה האיטלקית לאור תקלות טכניות רבות, אולי בניסיון להסביר את הקשיים או לקושש הצבעות-אמפתיה. 

אחרי אלבניה תעלה להקת City Zēni מלטביה עם השיר Eat your salad - המהלל צמחונות. השיר כשלעצמו לא טוב בעיניי אבל הלהקה צבעונית וההופעה מגניבה ולגמרי יכולה להפתיע. בהמשך יעלו לפי הסדר: ליטא עם שיר מעניין ושונה בנוף האירוויזיוני, שוויץ עם בלדה נהדרת וסלובניה עם שיר דיסקו לא מוצלח בעליל. ואז תגיע גולת הכותרת של הערב - אוקראינה.

רבות דובר על אוקראינה באירוויזיון בצל המלחמה, היא המובילה הגדולה בכל טבלאות ההימורים בעיקר בשל מצבה המדיני והאמפתיה לעם האוקראיני, ולאו דווקא בגלל השיר עצמו, שהוא לא רע, אבל בכל שנה אחרת לא היה מתברג כל כך גבוה ובטח שלא מועמד מובהק לזכיה. השיר Stefania של להקת Kalush orchestra משלב בין ראפ לפולקלור עממי והפזמון שלו מאוד קליל וקליט, אבל עדיין, לא הייתי רוצה לראות אותו זוכה רק בשל המצב המדיני בין אוקראינה לרוסיה (שסולקה השנה מהתחרות) ויש לפחות שניים-שלושה שירים טובים וראויים ממנו. ואם כל זה לא מספיק, הרי שצריך לחשוב איך אוקראינה, שעדיין נמצאת בעימות ואין לדעת מה יביא יום, תצליח לארגן ולארח את התחרות בשנה הבאה.

לבולגריה, שעולה מיד אחרי אוקראינה, יש שתי משימות הערב: האחת היא כמובן לעלות לגמר, והשניה - להתגבר על תשומת הלב שימשכו המתחרים הקודמים, כיון שסביר להניח שהקהל, הן באולם והן בבית, עדיין יהיה עסוק בביצוע האוקראיני ולא יתרכז בשיר שיבוצע על הבמה. אחרי שבשנה שעברה איטליה זכתה עם שיר רוק מוצלח, צפוי היה שכמה מדינות ינסו לחקות אותה, אבל גם שיר רוק טוב צריך לדעת לעשות. בולגריה לא מצליחה בכלל. למעשה מפיקי התחרות שאחראים על הרכבת סדר ההופעות עשו לנו טובה גדולה כששיבצו את השעמומון הזה אחרי אוקראינה. 

אחרי הרעש של בולגריה, תעלה בשיר מספר 8 הולנד, עם בלדה יפיפיה בשפה ההולנדית שלא נשמעה על במות האירוויזיון הרבה מאוד זמן. אחריה תופיע מולדובה עם Fraţii Advahov ולהקת Zdob şi Zdub (לה זו ההשתתפות השלישית בתחרות) בשיר צועני, מקפיץ ושמח שככל הנראה יעלה בקלילות לגמר. ושוב לאחר שיר מקפיץ, תגיע פורטוגל עם שיר שקט אך מהפנט שהוא אחד החביבים עלי בתחרות השנה, בניגוד לקרואטיה שתעלה מיד אחריו עם עוד בלדה גנרית. הגענו לשיר מספר 12, כאן יש לנו את דנמרק ששולחת גם היא שיר שמתחיל כבלדה שקטה בניגון פסנתר, שלפתע משנה פניו מיד לאחר הפזמון הראשון והופך לשיר רוק מלא גיטרות. המשחק הזה מגניב גם אם אינו מקורי (ראו את השיר של דנמרק 2011) זה זכיר ויש לו גרוב שיכול לעבוד. 

ועכשיו הגענו לאדם הכי מוכר מחוץ לתחרות - LUM!X בעל הלהיט "Monster" שמככב בכל הרשתות החברתיות, והוא כאן כדי לייצג את אוסטריה ביחד עם Pia Maria ששיתפה פעולה בעבר עם שון פול. עם כל הכבוד להצלחה ברשת, מדובר בעוד שיר גנרי שלא משאיר הרבה רושם.  לעומת זאת איסלנד, שמופיעה אחריהם, שולחת שלוש אחיות עם שיר קאנטרי שקט ונוגע, שפשוט מהלך קסם על הבמה ומאוד מזכיר את השיר של הולנד משנת 2014 שהגיע למקום השני. במקרה הנוכחי אני אסתפק בעליה לגמר. 

שלושת השירים האחרונים יבוצעו על פי הסדר הבא:  יוון - עוד בלדה שקטה שאני לא מוצאת בה דבר, אך כנראה שההופעה מאוד עובדת לאור הטיפוס שלה בטבלאות ההימורים. נורבגיה, ששולחת את הגימיק השנתי בדמות זמרים המחופשים לזאבים צהובים ושרים על לתת לזאב בננה לפני שהוא יאכל את סבתא (נשבעת, לא המצאתי). מדובר בשיר קצבי משעשע שהוא כיף טהור, במיוחד לחובבי האירוויזיון על גימיקיו. בעצם גם לצופה הרגיל שפחות מכיר וחובב לעומק את התחרות. הסוגרת של הערב היא ארמניה, עם שיר פופ נחמד בשם "Snap" שהוא אומנם קליט אבל אין בו או בזמרת המבצעת אותו, שום דבר מיוחד. הבחירה לסגור את הערב עם שיר כזה תמוהה בעיניי. 

הימור שלי למדינות שיעפילו לשלב הגמר - באמת שאין לי מושג! אם מנסים להפריד את הטעם האישי על מנת לספק דעה אובייקטיבית, יש כאן בקושי שישה שירים שמגיע להם לעלות ולכן באמת שהכל יקום וייפול על ההופעה. מה שבטוח אני מאחלת לכולם שיעבור בשלום ללא תקלות ובהצלחה!