זה לא היה פשוט למצוא זמן לשוחח טלפונית עם מיכאל בן דוד, נציגנו לאירוויזיון 2022, שנמצא בימים אלו בטורינו שבאיטליה ונתון בתוך סחרור של חזרות, הופעות, מסיבות עיתונאים והכנות לקראת ההופעה על הבמה הגדולה בעולם, רגע לפני חצי הגמר השני של האירוויזיון, שייערך הערב (חמישי).

עד לפני שנה בן דוד, בן 25, יליד אשקלון, עוד עבד כקופאי בסופרמרקט בפתח תקוה. בחודש פברואר האחרון הוא זכה בגמר תוכנית הריאליטי “אקס פקטור לאירוויזיון”, והערב הוא יעלה על במת האירוויזיון לעיני מעל 100 מיליון צופים ברחבי אירופה והעולם. כמי שסיפר שעבר בילדותו מסכת של התעללויות בגלל קולו הגבוה ונטייתו המינית, סיפורו הפך לסיפור הסינדרלה האולטימטיבי.

מיכאל בן דוד ולירון ויצמן ברגע הזכייה ב''אקס פקטור'' (צילום: מיכה לובטון)
מיכאל בן דוד ולירון ויצמן ברגע הזכייה ב''אקס פקטור'' (צילום: מיכה לובטון)


איך אתה רגע לפני הופעה כל כך גדולה?
“יש אדרנלין מטורף, זה הסרט הכי מהמם שהייתי בו, סוף־סוף קיבלתי במה ל’חי בסרט’ שאני”.

מה האתגר הכי גדול שלך?
“אין שום אתגר, האתגר הוא לרקדנים שלי שאני עושה להם אלף חזרות ביום. כל היום הם צריכים לחזור על אותו דבר. אני אומר להם: ‘אני גם רוקד וגם שר, אם אני יכול לעשות את זה, גם אתם יכולים’. זו חוויה מטורפת, זה חלום. כולם מדברים על ניצחונות והישגים, אבל אני מבחינתי מייצג את מדינת ישראל, מדינת הקודש. אני בן אדם מאוד מאמין, ויש לי שליחות. אין רוחניות גבוהה מזו. אפשר להגיד הכל על השיר שנבחר עבורי, הקונספט שנבחר, אבל אם קיבלתי זכות כזו ענקית, אני עף על זה. ניצחתי בתוכנית טלוויזיה, עבדתי בסופר והגעתי לאירוויזיון. חבר’ה, פרופורציות!”.

מיכאל בן דוד, הכנות לאירוויזיון 2022 (צילום: EBU / NATHAN REINDS)
מיכאל בן דוד, הכנות לאירוויזיון 2022 (צילום: EBU / NATHAN REINDS)

מזל כך או כך

עד שהגיע עד הלום, בן דוד עבר בחודשים האחרונים לא מעט סערות. זמן קצר לאחר זכייתו בתוכנית פורסם כי בעקבות חילוקי דעות עם ההפקה בישראל, הוא “שוקל לפרוש” מייצוג המדינה בתחרות. בנוסף, השתתפותה של ישראל בתחרות כמעט בוטלה בעקבות קשיי אבטחה שנבעו משביתת משרד החוץ - ונפתרו ברגע האחרון.

אחת הדרמות האחרונות הייתה הודעת בן דוד, שהיה אמור לענוד להופעתו תכשיט של חברת סברובסקי, כי לא יענוד בתחרות את הסיכה של החברה, בעקבות בחירתה לפרזנטורית של הדוגמנית בלה חדיד, שנוהגת להשמיץ את ישראל ברשתות החברתיות. בן דוד ביקש להחליף את הסיכה בתכשיט של חברה ישראלית, והסביר: “אני מייצג את המדינה שלי בתקופה רגישה, ורוצה להרגיש גאווה לאומית ולהראות לכל אירופה שאנחנו פה לא רק בשביל להישאר, אלא גם בשביל לזרוח”.

בלה חדיד (צילום: רויטרס)
בלה חדיד (צילום: רויטרס)


“הייתי צריך לענוד תכשיט וטבעת להופעה שלי באירוויזיון, אבל ברגע שהוחלט שבלה חדיד היא הפרזנטורית של סברובסקי, החלטתי שאני לא יכול לשתף עם זה פעולה”, אומר בן דוד כעת. “אני לא מחרים את החברה, חלילה, ויש לנו נציגים בארץ שעובדים בחברה הזו, אבל אין אני יכול לענוד משהו שהפרזנטורית שלו מוציאה אותנו רע. זה לא משהו שהיא אמרה בעבר, זה משהו שהיא עושה ממש ברגע שאנחנו מדברים. אנחנו חיים במדינה שבה אנחנו כל יום בהישרדות כזו או אחרת, אם זה בתוך המדינה ואם זה מול כל אירופה. לא היה אכפת לי שאין לי ‘טוטאל לוק’, החלטתי שאני עם דבר כזה לא עולה”.

מדובר בנקיטת עמדה פוליטית, משהו שאמנים רבים נמנעים מלעשות. זו הייתה החלטה קשה?
“ממש לא. אני זוכר שכשראיתי שהיא הפרזנטורית, אמרתי: ‘אני לא מאמין’. בהפקה האיטלקית אמרו: 'אם אתה הולך לענוד את התכשיטים בהופעה הגדולה, אתה חייב לענוד אותם בחזרות’. מיד אמרתי: ‘אני לא שם את התכשיטים האלו, אין לי פרצוף לעמוד על הבמה עם תכשיטים שזו הפרזנטורית שלהם'. אתה יודע איזה דעות היא מביאה, מבחינתי לעלות בלי. יהיה לי מזל כך או כך”.

מה שעוד כיכב אתמול בכותרות היה הצעת הנישואים של בן דוד לבן זוגו רועי רם, רגע לפני חצי הגמר. “בתקופה הכי מרגשת בחיים שלי, שבה אני מייצג את המדינה שלי, הגשמתי עוד חלום והצעתי לאהוב לבי להתחתן איתי”, אמר בן דוד.

מיכאל בן דוד (צילום: אוהד קב)
מיכאל בן דוד (צילום: אוהד קב)


אחת הסערות הגדולות סביב הנציגות של ישראל בתחרות האירופית, והשיר הנבחר “I.M”, הייתה טענתו של אחד מיוצרי השיר - חן אהרוני, שכתב והלחין את השיר יחד עם לידור סעדיה ואסי טל – כי היוצרים נושלו מהעבודה על הגרסה הסופית של השיר, וכי נערכו בו שינויים ללא ידיעתם. לפי הפרסומים, לאחר זכייתו בריאליטי עם השיר “I.M”, בן דוד דורג במקום נמוך בטבלאות ההימורים לקראת האירוויזיון, ובעקבות כך הוחלט בהפקה הישראלית לזמן מפיק אמריקאי כדי לערוך בשיר שינויים.

בראיון שהעניק לאתר “מאקו” אמר אהרוני: “עצם העובדה שלמי שיצר את השיר אין שום סיי ושום זכות להביע את דעתו, זה משהו שהוא קלוקל מהשורש”. בהמשך אהרוני וסעדיה טענו כי לא הוזמנו להצטרף למשלחת לאירוויזיון, בעוד טל כן הוזמן.

איך אתה מרגיש להיות בטורינו בלי יוצרי השיר המקורי, חן אהרוני ולידור סעדיה?
“אסי (טל, המפיק – ק”ב) פה, וזה משמח אותי כי האנרגיה שלו חשובה לי. הלוואי שגם הם היו יכולים להיות כאן. אני יכול להתעסק במה שתלוי בי, וזה להתעסק בנאמבר הכי טוב שיש ולשמור על האנרגיה הזו”.

נראה שהם נפגעו מהתנהלות ההפקה.
“הלוואי שיכולתי להיות זה שמחליט ועושה הכל. אני מגיע מטעם המדינה ומייצג את השיר הכי מהמם שיש בצורה הכי טובה שיש. כשאני אסיים את הטירוף, אני ארד עד הפרטים הכי קטנים. כרגע אני צריך להיות מרוכז. חן כתב לי בהצלחה, ואני סופר־מתרגש בשבילם, והם הדבר הכי חשוב שיש בעסק”.

חן סיפר שדיברת איתו יום לפני השקת השיר החדש ולא סיפרת לו על השינוי שנעשה בשיר. למה?
“אני לא יודע על מה מדובר. היינו מודעים לכך שיש כמה גרסאות לשיר, ושמעתי את הגרסה כמו שהם שמעו אותה. כל כך הרבה קורה בתקופה כל כך קצרה, הכל על אש נורא חמה, אבל אני מאמין שהכל יסתדר”.

מתאגיד השידור “כאן” נמסר בתגובה בתקשורת כי “הגרסה העדכנית והקצבית לשיר I.M הופקה עם מיטב הכישרונות מהארץ ומהעולם לעיבוד בינלאומי... יוצרי השיר ובהם אהרוני הם חלק בלתי נפרד ממכלול אנשי המקצוע שפעלו במרץ ובכישרון כדי ליצור את השיר הנכון ביותר לייצג את ישראל בכבוד באירוויזיון... מספר המשתתפים במשלחות צומצם בשל מגבלות הקורונה”.

סיפור לנכדים

תחרות האירוויזיון נערכת השנה בצל המלחמה באוקראינה, שרבים מנבאים לה זכייה כאות תמיכה מאירופה. עבור בן דוד, שאמו ממוצא רוסי־אוקראיני, מדובר בעניין אישי במיוחד. “כל המשפחה שלי מאוקראינה, אני כל יום מדבר עם בני הדודים שלי שנמצאים שם, והלוואי שזה לא יהיה הניצחון היחיד שלהם”, התבטא בנושא. “הלוואי, כי המצב נורא קשה וכואב, ואני לא יכול לחכות שתהיה הפסקת אש, ושזה יעבור ויהיה מאחורינו. זו מלחמה. במלחמה אין שום דבר טוב, והלוואי שזה ייפסק, אין משהו אחר לומר חוץ מלהתפלל ולקוות לטוב”.

למרות ההתרגשות הגדולה, טבלאות ההימורים, שניבאו ב־2018 את ניצחונה של נטע ברזילי באירוויזיון, כאמור לא צופות לשיר “I.M” עתיד מזהיר. תחילה דורג בן דוד במקום ה־38 באתרים, ולאחר יציאת העיבוד והקליפ החדשים, עלה למקום ה־34. כעת, עם חשיפת ההעמדה הסופית של השיר במהלך החזרות, עלה השיר למקום ה־31. בכל מקרה, על פי כל ההערכות, ישראל לא צפויה להעפיל לשלב הגמר של התחרות.

מיכאל בן דוד (צילום: EBU.CORINNE CUMMING)
מיכאל בן דוד (צילום: EBU.CORINNE CUMMING)


בן דוד מצדו לא מתרגש מהתחזיות. “אני על ענן”, הוא אומר. “אני הולך לעמוד מול המון אנשים. יש לי מיקרופון, תאורה, אנשים. אין לזה תחרות, כל השאר לא רלוונטי עבורי, אני עומד על הבמה. כל העיניים אליי. זה ניצחון. זה סיפור להיזכר בו עם הנכדים שלי, אין אושר כזה”.
קיבלת ביקורות מאוד אוהדות בעולם חובבי האירוויזיון והבלוגרים שעוסקים בתחום.

“אני שמח שהם חווים את כל מה שאני חווה על הבמה. אנחנו סופר־נהנים ומתמקדים בלהיות הכי מקצועיים, ואני שמח שאחרים נהנים”.
ביום ראשון האחרון נערך בטורינו השידור החגיגי של פתיחת אירועי אירוויזיון 2022. בן דוד, שהגיע לאירוע מלווה בארבעת הרקדנים שלו, אמר שם: “הציקו לי כל החיים כי אני גיי. אני כאן כי אני מאמין בעצמי ואף אחד לא יגיד לי שאני לא מדהים”.

אתה מרגיש שאתה מייצג גם את הקהילה הגאה?
“אני מרגיש כמו ילד שכל החיים לא ידע איך לבטא את עצמו, ועכשיו מקבל את הבמה. אנשים כותבים לי שאני משמש עבורם קול, אנשים כותבים לי שאני מציל אותם. הורים כותבים לי שאני מציל את הילדים שלהם, וזה הדבר הכי חשוב של מה שקורה איתי”.

יש כבר מחשבות על היום שאחרי, קריירה מוזיקלית בישראל?
“אמן, אמן, אמן. האירוויזיון הוא החלום שלי. כרגע אני בחלום ובהגשמה ענקית”.