לנועה קירל הוא כתב, בין היתר, את “פאוץ'", “מיליון דולר" (עם שחר סאול) ו"יהלומים"; לאנה זק הוא כתב את “בוקר טוב עולם" (עם נסרין קדרי), “לך לישון" ו"מי זאת"; רן דנקר חזר לכותרות עם “בית משוגעים" שלו; אייל גולן הקליט את “וי כחול" שהוא יצר; עדן בן זקן המציאה את עצמה מחדש עם “אנא מג'נונה" ו"מועבט" שהוא רקח; עבור אלה לי להב הוא יצר את שיר הבכורה המצליח “זוט עני"; למרגי הביא את “לא יוצא למסיבות" ו"דיבור נגוע" (עם סטפן לגר); ואיתי לוי כבש את הבמות עם “טכנו", “רק בנות" (עם סטפן לגר), ו"הטעות הכי יפה" פרי עטו. וזו רק רשימה חלקית של השירים שיצר רון ביטון (הידוע גם בשם הבמה “רון בי"), שהתבשר אתמול כי זכה בפרס “כותב השנה" של אקו"ם.

נועה קירל (צילום: מיכה לובטון)
נועה קירל (צילום: מיכה לובטון)

“זה מרגש מאוד", אומר ביטון כעת. “קיבלתי בשנה שעברה את פרס כותב השנה בגלגלצ, אבל כעת זו הכרה ממסדית ראשונה, החותמת הסופית והרשמית לכך שמה שאני עושה הוא טוב. כשצלצלו מאקו"ם, הייתי באמצע יום עבודה והייתי בטוח שמתקשרים אליי לגבי יצירה כי רוצים לבדוק מי היוצרים. זה הפתיע אותי. הפרס הזה מאשר לך שמעריכים את פועלך ושהיצירות שלך עשו משהו לאנשים".

ביטון, שיקבל את הפרס בטקס הענקת פרסי אקו"ם ב־7 בספטמבר בסינמה סיטי גלילות, הפך בשלוש השנים האחרונות למכונת הלהיטים החמה והמצליחה בישראל. בנוסף, הוא אחד הראשונים שהנחילו את שיטת הכתיבה של מספר כותבים לשיר, כשלרוב הוא משתף פעולה עם מאור שטרית, איתי שמעוני, ג'ורדי (ירדן פלג), דולב רם ופן חזות (“דולי ופן"). שני שירים שלו כבר זכו בתואר “שיר השנה" (“פאוץ'" ו"בית משוגעים") במצעדים השנתיים של "כאן גימל" וגלגלצ, ויש לו להיטים שמדורגים דרך קבע בעשירייה הפותחת של השירים המושמעים ביותר בתחנות הרדיו בישראל.

אלה לי להב (צילום: תום סיימון)
אלה לי להב (צילום: תום סיימון)

צעד קטן ראשון

ביטון, שחוגג בדיוק היום את יום הולדתו ה־32, נולד וגדל בקריית טבעון. הוא מספר כי את התשוקה העזה למוזיקה פיתח כשצפה בערוץ המוזיקה MTV. בגיל 16 וחצי פגש ביטון לראשונה בעומרי סגל ("69"), כיום מהמפיקים והיוצרים המשפיעים והבולטים בסצינת הפופ וההיפ הופ המקומית. “נדלקנו זה על המוזיקה של זה, והוא הזמין אותי אליו הביתה לשמוע את הביטים שהוא יוצר", מספר ביטון. “החלטנו להקים הרכב בשם ‘רון בי ו־69' ובתוך חודש הוצאנו אלבום". בהמשך הכיר את המוזיקאי פן חזות. “הוא הסביר לי איך לכתוב שירים במבנה של הז'אנר המזרחי והפופ. הוא הדריך אותי ואמר לי: ‘אם אתה יכול למצוא שותף לדרך, זה יאזן אותך ויקל עליך'", הוא מספר.

ביטון החל לחפש את החצי האמנותי השני שלו ומצא אותו במקרה במסיבה בתל אביב. “פגשתי את מאור שטרית, והוא סיפר לי שכתב בדיוק שיר לרון שובל שפחות הלך", הוא מספר. “הצעתי לו שנכתוב שירים ביחד, אבל הוא אמר שאין לו זמן. אז אמרתי לו: ‘בוא ניפגש באולפן שלך, קח חופש מהעבודה ואני אשלם לך על כל יום עבודה שאתה מפסיד'. היינו עושים שלוש סקיצות ביום, והייתי משלם לו אלף שקלים ביום. הגענו למצב שיש לנו מאגר של שירים. הפעלתי את הקשרים שלי בחיי הלילה ומכרנו את השיר הראשון שלנו, ‘היפסטר', שהקליטה אתי ביטון ב־2016. מאותו רגע מאור אמר: ‘אתה לא צריך לשלם לי יותר. עכשיו אנחנו שותפים'. יצאנו לדרך".

הלהיט הראשון שביטון היה שותף בכתיבתו היה “אחת כמוך" עבור ליאור נרקיס. “הלהיט הזה הושמע בחתונות, ואז בדיוק פגשתי את איתי לוי שהיה ממש בתחילת הדרך שלו וכתבתי לו את השיר ‘שורדים אהבה' שמאוד הצליח", הוא מספר.

בהמשך כתב שירים גם לשקד קוממי, שלומי שבת ואביאור מלסה. אלא שההצלחה גבתה מחיר. “שנת 2018 הייתה שנה שבה לא הצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי וגם התמודדתי עם התקפי חרדה", הוא מספר. “הייתי כל כך בטירוף שאמרתי לעצמי: ‘איך זה עדיין לא מצליח? איך עוד אין לי להיט ששבר את כל המדינה?'. נהייתי אובססיבי לזה ברמות שהייתי הולך לשבת באולפן של דולי ופן עד ארבע לפנות בוקר כדי ללמוד איך הם כותבים שירים, ואז הולך להרצאות של דורון מדלי לכתיבת שירים, ואני זוכר שהוא אמר: ‘רק אחד מבין כל המאה פה יהיה כותב שירים מצליח'. זה הכניס אותי לעוד פרנויות. חוויתי התמוטטות והייתי בבית חולים. זו הייתה תקופה מאוד מאתגרת, אבל יצאתי ממנה".

שנת 2019 הייתה שנת הפריצה הגדולה של ביטון כשהשיר “פאוץ'" כאמור שבר שיאי השמעות וביסס את מעמדה של נועה קירל ככוכבת פופ מובילה. “התחלתי אז לעבוד עם ג'ורדי, והוא גילה אותי מחדש והאמין בי ופתאום כל הדלתות נפתחו לי", הוא אומר. “ביום שצולם הקליפ של ‘פאוץ'', דורון מדלי, שהיה שותף ביצירתו, היה שם והוא שלח לי הודעה ואמר לי: ‘תקשיב, ‘פאוץ'' זה קו פרשת המים שלך. תזכור מה אמרתי לך!'. הוא צדק".

השיר הזה הוליד קשר מקצועי איתן בינו ובין קירל. “מאז זו מערכת יחסים מטורפת", הוא אומר. “אנחנו מאוד אוהבים לעבוד ביחד, יש לנו חיבור וכימיה טובים. אנחנו נפגשים באולפן, שומעים קצת ביטים, מתחילים לאלתר, היא מביאה קטע, אני מביא קטע, ובתוך שעתיים־שלוש כבר יש שיר מוכן. ככה זה היה כמעט בכל השירים שלנו. גם ב'מיליון דולר' באתי אליה עם הפזמון ‘איך אני נראית? מיליון דולר. כולי קומפלט, מיליון דולר'. היא עפה על הרעיון, לקחנו את זה לג'ורדי, כתבנו את הבתים, שפצרנו את הפזמון והבאנו את זה לכדי שיר שלם".

בין היתר, ביטון קשור גם להצלחה המוזיקלית של אנה זק. “השיר הראשון שג'ורדי ואני כתבנו לה היה ‘בלוק'", הוא אומר. “ההיכרות הראשונה שלי עם אנה התחילה בתוכנית בערוץ 24 שהשתתפתי בה כמנטור. כשהתחלנו לעבוד על ‘בלוק', לא באמת ידעתי למי אני מצפה. כשהיא הגיעה לאולפן ופתחה את הפה, הרגשתי שיש משהו. פגשתי ילדה שרוצה לעבוד מאוד קשה, וזה החלום שלה. ראיתי אותה מתאמנת בשיעורי פיתוח קול. הייתה לה הגישה הנכונה. ‘בלוק' די הצליח, ואחרי זה יצא לי לכתוב לה גם את ‘בוקר טוב עולם' עם נסרין קדרי, וזה היה די נדרש שיגיע הלהיט ‘לך לישון'. זה שיר שמנפץ תקרת זכוכית ומשנה קריירה. כמו שלנועה היה את ‘פאוץ'', שהפך אותה מילדה שהנוער מכיר לזמרת שכולם מכירים, ‘לך לישון' היה השיר הזה עבור אנה זק".

אנה זק (צילום: עידו איזק)
אנה זק (צילום: עידו איזק)

איך נולד “לך לישון"?
“קבענו סשן עם ג'ורדי, וכמה ימים לפני הסשן ג'ורדי שלח לי הודעה אם יש לי רעיון לשיר. שלחתי לו בוואטסאפ משפט שעלה לי בראש: ‘בוא תראה מה פספסת'. הוא חשב שזה מגניב, אז חשבנו להתחיל מהמשפט הזה, הצעד הקטן הראשון. באולפן התחלנו לכתוב את זה, ובהתחלה לא היה את הקטע ‘את ערה? לך לישון'. ואז נפגשנו לעוד סשן, וג'ורדי אמר שיש לו פאנץ', ומשם זה היסטוריה. אמרתי לאנה שזה הולך להיות להיט מטורף, ואני לרוב לא אומר את זה בהקלטות. האמנתי בזה".

כן לאירוויזיון

לביטון יש לא מעט אנקדוטות על מאחורי הקלעים של השירים המצליחים. “'זוט עני' שכתבתי לאלה לי להב נולד כשהיא בדיוק יצאה מ'הכוכב הבא לאירוויזיון' וחיפשו לה את הסינגל הראשון", הוא מספר. “ג'וני גולדשטיין ואני עשינו ניסיונות והלכנו קצת למקומות שהם לא טבעיים לה. אז החלטנו לחזור למקור שלה, לקיי פופ, והעלינו לקו איתנו את המפיק הבריטי סקוט קווין. התחלתי לכתוב את המילים על הלפטופ של ג'וני באולפן: ‘זאת אני', ותוך כדי שאני כותב אני חושב: זה סינגל ראשון שלה, היא חייבת לתפוס את העין לאנשים. ‘זוט עני' היה מהלך שיווקי כי ידעתי שזה יגרום לאנשים לתהות ולחשוב למה ‘זוט עני' ולא ‘זאת אני'. בימים הראשונים היו תגובות נוראיות של מבקרי מוזיקה, אבל ג'וני הרגיע אותי שהשיר הולך להתפוצץ. זה הפך ללהיט ענק".

רן דנקר (צילום: אור דנון)
רן דנקר (צילום: אור דנון)

השירים “מועבט" שיצרת לעדן בן זקן ו"בית משוגעים" שיצרת לרן דנקר - במובן מסוים המציאו אותם מחדש.
“יש מאחוריהם המון תחכום. כשעשינו את ‘בית משוגעים', רן היה במקום שאין לו מה להפסיד. הוא הקליט דברים שפחות עבדו, והוא אמר: ‘אם לא ילך עכשיו, אז אולי לא אעשה מוזיקה, אהיה שחקן בהבימה או משהו'. ג'ורדי שאל את רן מה הוא אוהב לשמוע, והוא אמר שהוא שומע בזמן האחרון את רובי וויליאמס ששר על החיים שלו מאוד פתוח. חשבנו ליצור שיר כזה בעברית, על השאלות ששואלים את רן ברחוב, כל הדברים שהוא חווה בחיים. ג'ורדי בא עם הרעיון ליצור פזמון גדול שידבר לכולם, וזה היה הפיצוח של השיר. ידענו שיש לנו מוצר מטורף בידיים, אבל לא ידענו עד כמה זה יצליח. אני שמח שהשיר הצליח ושינה לו במובן מסוים את החיים ואת הקריירה. לגבי ‘מועבט', זה אחד משירי המחאה הטובים ביותר שיצאו פה".

"השיר נכתב בהשראת ערב שבו ביליתי עם איתי לוי במועדון לילה ברוטשילד בתל אביב. שאלתי את איתי מה הוא רוצה לשתות, והוא ביקש וודקה רדבול. הלכתי לברמנית וביקשתי וודקה רדבול, אבל היא אמרה שהם לא מחזיקים את זה כי זה של ‘ערסים'. זה עצבן אותי, אז כתבתי את הדבר הזה בטלפון וחיכיתי לרגע הנכון. הרגע הזה הגיע כשעדן בן זקן רצתה שיר על ביט טכנו עם משהו מצחיק. חשבתי שיהיה מגניב אם הזמרת הכי עממית תשיר שיר מתנשא. אמרתי לעדן לשיר בצורה מתנשאת, כמו החבר'ה התל־אביבים המגניבים".

עדן בן זקן (צילום: דניאל קמינקי)
עדן בן זקן (צילום: דניאל קמינקי)

קובי אפללו כתב: “גדל פה דור של מוזיקאים שמתחרה מי יביא את הטקסט הכי נמוך ומטומטם". איך אתה מתמודד עם הביקורת השלילית?
“אני תמיד אומר: ‘על טעם ועל ריח אין להתווכח'. בחיים לא יצאתי נגד מישהו שהעביר ביקורת לא מתנשאת. אם מישהו יעביר ביקורת מתנשאת, זה יעצבן אותי. למה התעצבנתי על מה שקובי אפללו אמר? כי הוא אמר: ‘תעשו קלאסיקות'. אבל מאיפה הוא יכול לקבוע אם שיר יהפוך לקלאסיקה או לא? הוא לא יכול וגם אני לא יכול. רק מבחן הזמן ואהבת הקהל יקבעו את זה. אם מישהו יכתוב על שיר שלי שהוא קובר את השפה העברית, שביאליק מתהפך בקברו וכו', אז אני אסביר: ‘חבר'ה, לא לזה התכוון המשורר'. אני לא כותב שירה ספרותית, אני צריך ליצור שיר שיבלוט מבין אלף שירים שיוצאים בחודש. כיוון שאני עוסק במוזיקה פופולרית, אני מוכן לחטוף ביקורות, לטוב ולרע, אבל ביקורת מתנשאת אני לא אוהב".

אילו אמנים ישראלים השפיעו עליך?
“יש מלא. מאוד אהבתי את שני האלבומים הראשונים של אריק ברמן כי היו שם טקסטים מתוחכמים וחריפים, סאבלימינל והצל, שלמה ארצי ובטח יש עוד שלא עולים לי בשלוף".

למי מהאמנים הישראלים אתה רוצה לכתוב, וטרם עשית זאת?
“פה בארץ יש כמה: קודם כל שלמה ארצי. זה חלום של כל יוצר מוזיקה לעבוד עם הבן אדם הזה ולטייל בדמיון שלו. את עידן רייכל אני מעריך ואוהב, והייתי רוצה לעבוד איתו. גם ריטה וקרן פלס מסקרנות אותי באמנות שלהן. כל דבר בעתו ואני מאמין שזה יכול לקרות. אם בגיל 13 חלמתי לכתוב שירים, ובגיל 32 זכיתי בפרס אקו"ם, אז אין דבר שאינו אפשרי".

יש לך פנטזיה על קריירה בינלאומית?
“בטח. אני עובד עם חבר'ה בלוס אנג'לס ואנחנו מדברים על ליצור סקיצות לשוק הבינלאומי. יש היום גם חברות ישראליות ולייבלים כמו יוניברסל שעושים את הקונקשן לשוק הבינלאומי. אני מקווה שנועה קירל תגיד כן לאירוויזיון, ואני מקווה להיות חלק מזה. אין לי ספק שנביא את השיר הכי פצצה שיש. זה יכול לפתוח דלתות בשוק האירופי. זה חלק מהיעדים שלי לשנה הבאה".