עצוב: צביקה פיק, מגדולי האמנים הישראלים, הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 72. הידיעה הכתה את המדינה באבל, ופוליטיקאים, מוסיקאים וזמרים רבים הביעו את העצב על לכתו, ושיתפו בהערכתם הרבה אליו.

צביקה פיק, מגדולי זמרי ומלחיני הפופ בישראל, הלך לעולמו בגיל 72

שר התרבות והספורט חילי טרופר התייחס למותו של פיק: ״עצב גדול על מותו של הזמר והיוצר צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. פיק היה אחד מאבני היסוד של המוזיקה והתרבות הישראלית. הלהיטים שיצר נכנסו לכל בית בישראל וחדרו לאלפי לבבות והביאו לישראל הישגים כבירים, דוגמת הזכייה באירוויזיון 1998. אני בטוח שהצלילים אשר פיק הביא לעולם, ישארו כאן שנים רבות וימשיכו להיות חלק משמעותי מהפסקול הישראלי. משתתף בצער המשפחה בשעה קשה זו.״

הזמרת מרגלית צנעני (מרגול), התראיינה ב"חדשות 12", ושיתפה בתחושותיה: "כמה עצוב, זה הכי בי בלב. הוא היה עמית למקצוע. אני זוכרת את עצמי מפזזת איתו ב"שיער", ובכל מיני מקומות ובמות אחרות. הבמה האחרונה שהייתה לי איתו הייתה בכוכב נולד. זה לא זמר 'מופיען', זה גאון מוסיקלי. בן אדם שהפך את הפופ לאמנות צרופה. המנגינות שלו הן מנגינות שאת מרגישה בהן את השובל של המוסיקה הקלאסית. ענק תרבות, חבל על צביקה פיק. 

עוד היא הוסיפה כי "ראיתי אותו בפעם האחרונה לפני ארבע שנים. כשקראו לו כל הדברים (האירוע המוחי שעבר), חשבתי שאין לי מה להידחף ולשאול יותר מידי. אבידה ענקית לתרבות ולמוסיקה הישראלית. הוא חצה כל גבול, אין זמר שלא רצה לעבוד איתו. אני לאחרונה ביצעתי את 'מרי לו' במופע שצולם והוקלט, ואמרתי לעצמי איזה גאון מוסיקלי".

צביקה פיק ז''ל עם בתו שרונה (צילום: עדי אבישי)
צביקה פיק ז''ל עם בתו שרונה (צילום: עדי אבישי)

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד לפיק ז"ל: "צביקה פיק שר 'מוזיקה ללב היא חודרת' - משפט שמתאר בדיוק רב את שיריו ומנגינותיו שחדרו ללב ולתרבות הישראלית והפכו לנכס צאן ברזל.  צביקה היה אמן מהפכני בדורו, מעמודי התווך של הפופ הישראלי.  צביקה הלך היום לעולמו, אך השירים והמנגינות שהותיר אחריו ימשיכו להתנגן עוד שנים רבות. שולח ניחומים חמים למשפחתו ולכל מערציו. יהי זכרו ברוך".

מנשיא המדינה יצחק הרצוג נמסר בתגובה לדבר מותו של אחד מגדולי האמנים הישראלים: ״צביקה פיק חידש את הנוף התרבותי הישראלי וחולל בו שינוי מהפכני. המוזיקה שלו חדרה ללבבות, כמילות השיר, והפכה לחלק בלתי-נפרד מפסקול חיינו. כשרונו יוצא-הדופן כיוצר הניב לתרבות הישראלית פנינים יפהפיות. הוא היה ישראלי כל כך, והתחבר באופן עמוק לשורשים העבריים העשירים שלנו, ובה בעת שיקף את יופי פניה של מדינת ישראל בעולם כולו. קולו ולחניו ימשיכו להתנגן באוזנינו האוהבות לשנים קדימה. תנחומיי למשפחתו ואוהביו הרבים, יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, התייחס גם הוא למותו של צביקה פיק: "רעייתי שרה ואני דואבים על פטירתו של צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. הייתה בו שמחת חיים שבאה לידי ביטוי בשיריו הנפלאים. צביקה היה ויהיה חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב למשפחתו, יהי זכרו ברוך".

"היה שלום, צביקה פיק. שיריך מתנגנים בהוויית חיינו עשרות בשנים. מילותיך וקולך, שעוצמתם כוונה "מעלה, מעלה, מעלה" ימשיכו להתנגן ולפרוט על נימי נפשנו לעד. יהי זכרך ברוך!", הגיבה שרת התרבות לשעבר מירי רגב. 

צביקה פיק ז''ל בשנת 1979 (צילום: יעקב סער לע''מ)
צביקה פיק ז''ל בשנת 1979 (צילום: יעקב סער לע''מ)

"איגוד אמני ישראל המום וכואב עם היוודע דבר מותו של צביקה פיק, מגדולי היוצרים והפרפורמרים בישראל לדורותיה. כולנו ראינו איך התשוקה שלו ליצור והרצון לחזור להופיע לא פסקו לרגע, גם אחרי האתגרים הבריאותיים שעבר. הקהל חיבק אותו והרעיף עליו אהבה אינסופית. תנחומינו לבני משפחתו ולכל אוהביו", נמסר מאיגוד אמני ישראל.

יונה אליאן קשת, יו"ר אמ"י, שיתפה: "היום אנו נפרדים ממוזיקאי, יוצר וזמר אגדי. צביקה יקר שלנו, התבגרנו יחד בתוך ההוויה של התרבות הישראלית, אהבתי את השירים שלך, את הבחירות שלך, את העוצמה והאומץ שלך ללכת בראש ולהתוות דרך. כשהיינו נפגשים , דיברנו פולנית, התרפקנו על בית אבא. אוהבת אותך, ובשם כל משפחת א.מ. י, איגוד אמני ישראל  - נוח על משכבך בשלום איש יקר, אומן נפלא."

סגן שר הביטחון אלון שוסטר שיתף גם הוא בתחושתיו לאור הידיעה על מותו של פיק: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של צביקה פיק, ששיריו היו פסקול נעוריי ובגרותי. כישרונו ילווה אותנו עוד שנים ארוכות. יהיה זכרו ברוך". שר המשפטים גדעון סער שיתף אף הוא את תחושותיו: ״'מת אב ומת אלול'״. באב נפטר ״המאסטרו״ צביקה פיק - אחד היוצרים, המוזיקאים והזמרים המוכשרים ביותר שהעשיר את התרבות והמוזיקה בישראל במשך עשרות שנים. אהבתי מאוד את צביקה שאחראי ליצירות הגדולות שהפכו לפס הקול של חיינו. הן יישארו איתנו לעד' יהי זכרו ברוך".

פרופ’ שולמית לב-אלג’ם המכללה האקדמית גליל מערבי: "היכרותי עם צביקה החלה מהתקופה בה שימשתי זמרת ליווי שלו, במשך שנה הייתה לי חוויה עצומה להופיע איתו והוא מאוד אהב את יכולת ההופעה הבימתית שלי . אהבתי אותו מאוד. אנשים מכירים אותו 'כסופר סטאר', כמאסטרו, אבל תחילת דרכו לא הייתה קלה ואני שמחה שהוא קיבל הכרה בשנים האחרונות על הישגיו ואישיותו, הכרה לה הוא היה ראוי. למרות הסגנון הקליל וההומוריסטי, צביקה לקח את המוסיקה ברצינות, והשקיע בה רבות. הוא הותיר אחריו מלבד משפחה וילדים, גם נכסים מוסיקליים ומהפכה באופן בו אנחנו מסתכלים על יצירתו. זוהי מורשתו של צביקה. זו אבדה קשה לעולם התרבות בישראל והוא יחסר לי ולרבים בקרבנו".