אחרי תקופה סוערת בחייהם האישיים, שכללה את פרשת ההקלטות של בן אל תבורי והפרידה של סטטיק מאשתו שרית פולק, שהייתה מלווה בלא מעט שמועות מלוכלכות, סטטיק העלה פוסט בעמוד האינסטגרם שלו בו הוא עשה סדר בין כל השמועות, וחשף מה יעלה בגורל הצמד האהוב בעתיד.

"אהובים ואהובות, חברים, קהל יקר, משפחה שלנו. הגיע הזמן שנעשה לכם קצת סדר בכל השמועות והבלאגן ששמעתם" כתב סטטיק בפוסט שהרעיד את המדינה. "החלטנו שנינו שהגיע הזמן של כל אחד מאיתנו לצעוד בדרך משלו. הפרוייקט המדהים הזה שנקרא סטטיק ובן אל שינה לנו לגמרי את החיים".

החלטנו להבין אם חוקרי תרבות ותקשורת איך השניים בנו את האימפריה שהיו, האם ה"חלקיו" של השלם שעולה על סך חלקיו - יצליחו בזכות עצמם, ומה היה הגורם האמיתי לפרידה הכואבת.

"סטטיק ובן אל פרצו לחיינו בסך הכל ב-2015 ובכל זאת נדמה שהם פה כבר מאז ומתמיד", אומרת ד"ר עלינא ברנשטיין, מרצה בבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל. "ההצלחה העצומה שלהם נבנתה באופן שנראה מאוד חכם ומוצלח והתופעה שהיא סטטיק ובן אל תמנונית ממש. הזרועות שלהם הגיעו לכל מקום בתרבות הפופולארית. בגלל שזו ממש אימפריה שהרבה אנשים מתפרנסים ממנה ובגלל שהיבטים כלכליים יכולים להיות מאוד מכריעים היה בעיניי סיכוי - קטן יחסית - שיימצאו את הדרך לנהל את המשבר הגדול שהתרחש לנגד עיננו. אבל נראה שהכתובת הייתה על הקיר וגם ממש ביש מזל כמו העמוד שנפל בהופעה שלהם באילת". 


ד"ר גלעד פדבה, מרצה וחוקר בינלאומי של תרבות פופולרית, לימודי גברים ותיאוריה קווירית מהתוכנית ללימודי  נשים ומגדר באוניברסיטת תל-אביב טוען: "סטטיק ובן-אל זכו למעמד-על בתרבות הפופ הישראלית לצעירים וזאת בזכות השילוב הייחודי ביניהם, שהוא בבחינת שלם העולה בהרבה על סכום חלקיו. אני מעריך שכל אחד מהם יצטרך להתאמץ מאוד על-מנת לבנות לעצמו מעמד אייקוני משל עצמו, מאחר שמעריציהם רגילים לצרוך אותם כ'פאואר קאפל'". 

סטטיק ובן אל לקראת חיבוק בהופעה (צילום: מתוך אינסטגרם ofirhemo)

הצד החזק

"משלב מסוים נראה היה די ברור שבצמד הזה סטטיק הוא האינטליגנטי והמוכשר יותר", מוסיפה ברנשטיין. "נדמה שזה הגיע בד בבד עם יותר הכרות איתו כלירז רוסו ולא רק בשם הבמה שלו. את הדימוי הזה חיזקה מאוד ההופעה ב'הזמר במסיכה' שבה הוא פרח לעין הציבור כבחור חכם, משכיל בתחומיי התרבות וגם מאוד משעשע. אני כמובן לא יודעת אבל יכולה להניח שזה הכניס מתיחות בין השניים. עוד לפני המשבר הנוכחי שהסתיים ממש בהפרדה ביניהם כבר היו דברים שסטטיק/לירז עשה בלי החצי השני של הצמד במיוחד העובדה שהפך לפרזנטור הרשמי של חברת פרטנר. גם במשבר הנוכחי נראה שהשמועות וכל מה שקורה סביבו יחסית פחות חמור ויותר בר סליחה מציבור המעריצים מאשר המידע (בקולו) שנחשף על בן אל תבורי ומתיישב עם הסטראוטיפים עליו".

"על היחסים העכורים בין סטטיק ובן אל שהובילו להודעה הדרמטית על התפרקות הצמד, על ההקלטות (האלימות) של בן אל כלפי גרושתו ועל הגירושים של סטטיק כבר נכתב לא מעט בעיתונות, ברשתות ודובר במהדורות הבידור השונות", אומר ד"ר מתן אהרוני, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. "אפשר להסביר את ההתרחשויות מנקודות מבט שונות על פי המקצועות והתיאוריות השונות - פסיכואנליטיקאים היו כנראה טוענים כי בן אל ואולי גם סטטיק משחזרים בפרידות הקשות ובהתנהגויות שלהם את שחוו בילדותם  - יחסים לא בריאים ואף רעילים עם ההורים שלהם - בן אל עם אביו, סטטיק עם הוריו הביולוגיים. אסטרולוגים היו כנראה טוענים כי אלה הכוכבים שאשמים במצוקה שעוברת על הכוכבים האנושיים שמאבדים מיוקרתם. מוסיקאים היו בוודאי טוענים כי זה מתבקש וידוע - ההיסטוריה של המוסיקה מלמדת כי זוגיות מוסיקלית לא מחזיקה הרבה שנים בשל אגו שהולך ומתנפח, הכספים הרבים שפתאום מרווחים וקושי ביכולת להתמודד עם הצלחות. יועצי זוגיות היו טוענים כי ייתכן ונוצרו כאן פערים גדלים והולכים בין הזוגות שלא הצליחו להגיע לאיזון או הבנה ואפילו יהיו כאלה, פילוסופיים, שיטענו כי כמו איקרוס שהתקרב קרוב מדי לשמש, בשל יהירותו, צעירותו ואולי גם טיפשותו, כך גם בן אל וסטטיק הגיעו לרף ההצלחה שמשם קשה להתמודד והם נופלים, מרסקים כל הנקלה בדרכם כמו מקרים רבים של כוכבים שמשתגעים או נופלים לסמים דוגמת בריטני ספירס שחוזרת לכותרות כל כמה שנים". 

"אבל כחוקר תקשורת אני רוצה להסיט את המבט אל התקשורת עצמה ולבקר אותה על הדרך שהיא הולכת - העניין הוא לא ההסבר למה סטטיק ובן אל מתנהגים כפי שקורה עכשיו", ממשיך אהרוני. "אלא מדוע אנו כה עסוקים בעניינים הפרטיים של אותם סלבריטאים. נראה שהציבוריות שלהם כיום עולה במחיר של הפרטיות שלהם והציבור מרגיש כי אנו זכאים וצריכים לשמוע מה קורה בביתם, איך הם מתנהגים בשעת כעסם ומה מצב הזוגיות שלהם בכל שלב. גם במקרה זה התקשורת מסמנת עוד גבול (שנחצה) של מהי פרטיות - מה הוא ציבורי ועד היכן אפשר לפלוש לחייהם הפרטיים של הסלבריטאים המקומיים". 

סטטיק ובן אל (צילום: באדיבות קשת 12)
סטטיק ובן אל (צילום: באדיבות קשת 12)

תקשורת בונה, תקשורת הורסת

מעניין לחשוב, עד כמה התקשורת, שהעלתה את הצד למעמד של אלים של ממש ("ברור לך שקוראים לי בן אל") גם הייתה אחראית לנפילתו של המותג. "בעסקי השעשועים נחשפים חייהם האישיים של כוכבי הפופ, ברצותם ושלא ברצותם, ונשזרים בעשייה האמנותית שלהם", מוסיף ד"ר גלעד פדבה. "המשברים בחייהם האישיים של האייקונים וביחסים ביניהם, המילים, המוסיקה, תנועות הגוף, התלבושות התיאטרליות והתכשיטים המגוחכים, הסרטונים היקרים ומפגני ההערצה לא באמת ניתנים להפרדה זה מזה. הכל כולל הכל חלק מאותו מפעל ייצור שנקרא 'סטטיק ובן-אל'. מה שמתרחש מאחורי הקלעים זוכה בתרבות הפופ הישראלית לחשיפה קיצונית להחריד בתוכניות בידור טלוויזיוניות, באתרי הרכילות ובמדורי התרבות בעיתונות, עד כדי כך שכבר אינו יכול להיות מופרד ממה שמתרחש בפרונט. כלומר האישי הוא האמנותי והאמנותי הוא האישי, התפל הוא העיקר והעיקר הוא התפל".

"עד לפני כמה עשורים לא שמענו הקלטות של רמי קליינשטיין וריטה שמספקות הצצה למערכת היחסים שהסתיימה", מוסיף אהרוני. "לא שמענו עד לא מזמן על היחסים (האלימים) בין ג'וזי כץ ושמוליק קראוס, לא הבנו מדוע להקת 'היי פייב' התפרקה. היום בוודאי היינו מקבלים בתקשורת מנה גדושה וצהובה של הנעשה מאחורי הקלעים ברגעים אינטימיים של הזמרים. השאלה היא האם אפשר לוותר על הסיקורים הללו או שאנו בדרך אל חזור? להבנתי צריך להמציא סיקור אחר - יותר חכם וביקורתי - במקום לעסוק ביחסים בין הזמרים לבנות זוגם וביניהם עצמם - לעסוק באיכות המוסיקה של היוצרים ולתהות אם אנו מפסידים תרבותית משהו מהתרסקות היחסים, אולי המשברים יובילו גם למוסיקה חדשה מכיוונם (פופ מלנכולי?), לעסוק בסכומי הכסף העצומים שהאמנים מרווחים ומה זה עושה להם ולאומנותם, לעסוק במקומם כאנשי תרבות ומה דורש תפקידם זה מבחינה מוסרית וחינוכית ועוד. אבל כנראה שצריך גם משבר בתקשורת שיוביל לשינוי ואף התפתחות גם בתחום סיקור זה".

"למרות שהיה די ברור שהשניים ייפרדו בשלב הזה, תהליך שככל הנראה התחיל עוד לפני המשבר הנוכחי רחוק יותר מעיניי התקשורת, אבל אולי בעוד כמה שנים יעשו קאמבק…", מסכמת ברנשטיין. "מבחינה תקשורתית זו עוד דוגמה לאחת התופעות הכי ידועות ביחסים בין תקשורת לסלבריטאים. קודם בונים אותם, מעמידים אותם על כן גבוה - גם אם בהקשר של סטטיק ובן אל זה מוגבל לתרבות הפופולארית - ואחר כך התקשורת לא רק שמה סיכה בבלון שהיא עצמה ניפחה, לפעמים לממדים מפלצתיים, אלא מנפצת ומרסקת את אותם סלבריטאים. זה בהרבה מאוד מקרים משהו שמאוד קשה להתרומם ממנו באופן מיידי, אבל בטווח הארוך יותר אולי כן".