תופעות וטרנדים


ג'ין, טוניק ומועבט
השנה הפך המונח "טכנו מזרחי" שגור בפי מרבית אומני ז'אנר הסלסולים, רק שכל קשר בינו לבין מוזיקה מזרחית מקרי בהחלט. הז'אנר מאופיין בטקסטים קצרים, שלרוב עוסקים בבילויים, מסיבות ואלכוהול, פזמון עם מילה אחת חוזרת בעיוותים קוליים ולופ טכנו.

הראשונה הייתה עדן בן זקן, ששירה "מועבט", מילה שפירושה הוא מפגש חברים שמח, הפך לאחד המושמעים ברדיו ובספוטיפיי עוד בשנה הקודמת. השנה אומנים רבים חברו לדי־ג'ייז והקליטו שירים בסגנון זה: אייל גולן הוציא את "חצי משוגעת"; איתי לוי את "בארכה"; ליאור נרקיס את "עזוב אותי מטכנו"; מאור אדרי את "טכנו ושכונה"; רגב הוד שחרר לאוויר את "מזרחית וטכנו"; ועדן בן זקן עצמה הוציאה השנה את "סירי" ו"WTF". 


פה לא? פה לא? פה? פה
תשפ"ב הייתה השנה שבה יצא מספר חסר תקדים של שירי גאווה: נועה קירל ותותית הקליטו את "שלושה בנות"; נונו ודי־ג'יי שגיא קריב הבריקו עם "Cute Boy", שהדביק מדינה שלמה בשאלה: "איפה אתה, אתה פה?"; סטטיק ובן־אל תבורי חברו לדנה אינטרנשיונל בשיר "אחלה גבר"; נסרין קדרי וכוכב הרשת עדן דניאל גבאי עם "תנשום"; אתי ביטון, שיצאה לאחרונה מהארון, בשיר "נצא בשושו"; אגם בוחבוט עם הפשוטע ב"בשורות טובות"; ואפילו איה כורם הצטרפה עם "יהלומים". משחקי הטקסטים המגדריים חדרו למיינסטרים, כשהדוגמה הבולטת היא "השמלה החדשה שלי" של רן דנקר.


גירל פאוור 


תשפ"ב הייתה השנה של זמרות הפופ. לפי נתוני ההשמעות ברדיו של חברת מדיה פורסט לתחילת 2022, במחצית ממצעדי הפזמונים השבועיים הגיעו נשים למקום הראשון, פי שישה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. וזה עוד לפני שאנחנו עוסקים בעלייה בהשמעות של נשים בספוטיפיי, ביו־טיוב ובטיקטוק. מרבית השירים המבוצעים על ידי נשים השנה עסקו בהעצמה נשית: בסינגל האחרון שלה, "פנתרה", נועה קירל מעידה על עצמה שהיא, ובכן, פנתרה; ב"דובשנייה" של אגם בוחבוט (עם שחר סאול ונורוז) היא מציגה את האישה העשירה שלא צריכה גבר שיפרנס אותה: "למי אתה קורא דובשנייה? בוא אני אזרוק עליך אלפייה".


ב"לך לישון" וב"מי זאת" אנה זק מציגה עצמה כמי שעושה טיזינג לגברים המחזרים אחריה וגורמת להם להזיע. ב"ליבינג דה דרים" נונו מתארת את האישה העצמאית שחיה את החלום שבנתה במו ידיה, עם או בלי גבר בסביבה, וב"בנים" היא מתארת את הרגלי הפלירטוטים באפליקציית ההיכרויות טינדר. וישנם גם "I Love My Nails" של נטע ברזילי ו"Nails" של נגה ארז, שבהם הן שרות על הציפורניים שלהן, ואת "WTF" של עדן בן זקן, שבו היא שרה על שפם, גבות ולק. 


הכי גדול שיש


תופעה בולטת שהשנה הגיעה לשיא היא הופעות של אומנים צעירים בחללים גדולים, שנשמרו עד לאחרונה בעיקר לאומנים מפורסמים מאוד ואף בינלאומיים. אודיה אזולאי, למשל, שפרצה לתודעה הציבורית בשנה האחרונה, הצליחה בגיל 21 לכבוש את קיסריה כשבאמתחתה אלבום אחד בלבד. כך גם אושר כהן (23) ומושיקו מור (32), שאומנם מוכרים בסצינה כבר כמה שנים, אך פחות במיינסטרים. עדן חסון עלה מדרגה וכבש את אצטדיון בלומפילד. 

עדן חסון (צילום: גבריאל בהרליה)
עדן חסון (צילום: גבריאל בהרליה)


אבל לא רק קיסריה ובלומפילד: השנה פארק הירקון הפך ליעד נחשק בקרב אומני ישראל, והופיעו בו עומר אדם (עם ניקי ג'אם) בפני 50 אלף איש, הופעה שעוררה סערה ובעקבותיה הופעות פיצוי; עדן חסון, שהופיע בפני 25 אלף איש; וכמובן נועה קירל, הזמרת הישראלית הראשונה שפתחה קופה בפארק, ומול 33 אלף איש סיפקה הופעה שזכתה לשבחים מקיר לקיר.

נועה קירל בפארק הירקון (צילום: עומרי סילבר)
נועה קירל בפארק הירקון (צילום: עומרי סילבר)


בניגוד לעבר, האומנים שממלאים את החללים הגדולים לא בהכרח מושמעים נון סטופ ברדיו ולא נראים על מסך הטלוויזיה, אבל הם יודעים לנצל את כוחן של הרשתות החברתיות, לשתף פעולה עם מותגים וליצור שיתופים עם ועדי עובדים, שבאמצעותם הם מוכרים כמות גדולה של כרטיסים. במקרה של קירל וחסון ההופעות ביססו את מעמדם כאומנים מובילים, אבל במקרים אחרים, הן עוד תחנה בקריירה. 


מציאות אחרת


אם בעבר התאפיינו תוכניות הריאליטי המוזיקליות בביצוע קאברים, השנה יותר ויותר משתתפים בתוכנית "הכוכב הבא" העזו לבצע שיר מקורי שלהם. לעשות את זה עוד לפני שהקהל והשופטים מכירים את המתמודד זה סיכון לא קטן, שיכול לעלות למשתתף בהדחה. אך כשזה מצליח, זה קונה למתחרה מקום של כבוד כיוצר ולא רק כמבצע, ולעתים השיר אף הופך ללהיט.


השנה בלט השיר "מיכל" של אליאב זוהר, בנו של ח"כ מיקי זוהר, והיו גם אורי שכיב, שעבר לשלב הבא עם "עולה"; כפיר צפריר, שהרים את המסך כשגולל את סיפור חייו בשירו "סרט פשע"; ואביב קורן, שלא הצליח להרים את המסך, כשביצע את שירו המקורי "בסוף זה רק אתה". גם ניב דמירל ואריאל סגל ביצעו שירים מקוריים שלהם, שיצאו כבר בעבר כסינגלים אך לא ממש הצליחו.

זמרי השנה


מרגי 
כוכב הפופ בן ה־22, שפרץ לתודעה לפני חמש שנים כפיינליסט של "הכוכב הבא לאירוויזיון" והפך לתשובה המקומית לג'סטין ביבר, ביצע השנה עליית מדרגה. הוא הוציא אלבום שני ובוגר, "לא להיות לבד", חימם את להקת מארון 5 בהופעתה בפארק הירקון ונבחר להוביל קמפייני אופנה. ואי אפשר להתעלם גם מהפרידה מנועה קירל, שלאחריה ניסה להתנער מטייטל ה"אקס" ולהצליח בזכות עצמו.

מרגי (צילום: אמיר יעקובי)
מרגי (צילום: אמיר יעקובי)

כשקירל כיכבה בפרסומת לחברת יס עם הזמר הלטיני לונאי, שדומה דמיון מפתיע למרגי, שקלו הוא והצוות שלו להגיש תביעה נגד השימוש בדמות שלו לפרסומת. התגובה שלו הייתה שיר בינלאומי ראשון, שהפך להיט ענק בארץ: "Sucks To Know You (FU)", שעוסק בפרידה מקירל.


טונה
הראפר הבועט איתי זבולון, שמוכר יותר בשם הבמה טונה, פעיל כבר למעלה מ־20 שנה בסצינת ההיפ הופ המקומית. השנה הוציא את אחד האלבומים הביקורתיים ביותר שלו - "מזרח פרוע", שכלל להיטים ושיתופי פעולה עם אומנים כמו שלום חנוך, אושיק לוי, דודו טסה, טדי נגוסה ופאר טסי, והוכיח שיש פה עדיין מקום למוזיקת מחאה.

טונה (צילום: ניר פקין)
טונה (צילום: ניר פקין)


רן דנקר
אחרי שעשה בשנה שעברה את הקאמבק המושלם עם "בית משוגעים" וקטף את התארים "זמר השנה" ו"שיר השנה", דנקר לא זז מהעיניים גם השנה עם הלהיטים "מלכת הרחבה" ו"השמלה החדשה שלי", שבקליפ שלו הוא לובש, כמתבקש, שמלה. השנה של דנקר כללה גם הופעה עם יובל דיין בפני נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בביקורו בארץ ואיחוד טלוויזיוני עם האקסית המיתולוגית נינט טייב ליד שולחן השופטים של "הכוכב הבא".

רן דנקר (צילום: גדי סיירה)
רן דנקר (צילום: גדי סיירה)


עומר אדם
עם כ־900 אלף עוקבים בספוטיפיי, עומר אדם הוא הזמר הישראלי הכי מצליח ברשת המוזיקלית. השנה הוא היה חתום על כמה להיטים בולטים ולצדם גם על כמה סערות. השיר "קאקדילה" שהוציא ספג ביקורות חריפות בטענה כי הוא פוגעני כלפי נשים ממוצא רוסי. בהמשך, ההופעה המדוברת שלו בפארק הירקון עם ניקי ג'אם הותירה קהל מאוכזב, משום שנמשכה רק שעה, מה שאילץ את אדם לערוך הופעות פיצוי. במקביל, אדם עלה לכותרות השנה כשהשיק זוגיות פוטוגנית במיוחד עם הדוגמנית יעל שלביה.

עומר אדם (צילום: שרון רביבו)
עומר אדם (צילום: שרון רביבו)


עדן חסון
הזמר המצליח, שהוציא השנה את אלבום האולפן השני שלו וסיפק להיטי ענק כמו "בואי נישן על זה", "עושה לי צרות", "ככה כל יום" ו"מה פספסתי", הופיע לראשונה בקריירה בפארק הירקון והתחיל לככב גם במדורי הרכילות הודות לזוגיות עם הזמרת אודיה אזולאי.


חנן בן ארי
השנה המחזמר "אלוף העולם", המבוסס על שיריו, עלה בתיאטרון אורנה פורת, והוא המשיך לספק להיטי ענק כמו "בסוף זה הלחן" ו"חנניה", שהקדיש לסבו, שעל שמו הוא נקרא.  

חנן בן ארי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
חנן בן ארי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

זמרות השנה


נועה קירל
הזמרת בת ה־21 עשתה השנה הרבה רעש ובמקביל צברה הישגים בולטים נוספים לרזומה: הופעה מדוברת ועתירת שבחים בפארק הירקון, השתתפות בסרט הקולנוע "אוהב אותך צ'ארלי" ובסדרה "פלמ"ח", להיטי ענק, "Thought About That", "פעמון", "שלושה בנות" ו"פנתרה" וכמובן הבחירה בה לייצג את ישראל באירוויזיון 2023, מה שמבטיח שגם השנה הבאה תהיה לגמרי שלה.


אנה זק
עד השנה אנה זק הייתה ידועה בעיקר ככוכבת טיקטוק שניפקה כמה שירים ויראליים. אבל עם שני להיטי ענק שיצאו בתשפ"ב - "לך לישון" ו"מי זאת", שהעפילו למקום הראשון במצעד הפזמונים של גלגלצ - היא הפכה לאחת הזמרות המדוברות ביותר במדינה. 

אנה זק (צילום: תום סיימון)
אנה זק (צילום: תום סיימון)


אגם בוחבוט
הזמרת, שהתגייסה השנה לצה"ל ומשרתת בלהקה צבאית, רשמה כמה הישגים שמינפו את הקריירה שלה: היא חברה לסטטיק ובן־אל, דולי ופן והצל לשיר יום העצמאות "מנגלים"; חיממה את מארון 5 בפארק הירקון; הקליטה עם נורוז ושחר סאול את להיט המדינה "דובשנייה" ושיחקה בתפקיד דרמטי ראשון בסדרת הטלוויזיה "העיר הטובה". ובלי פרובוקציה ברשתות אי אפשר, וזה קרה סביב שירה האחרון - "יותר חזק מה?" - שנטען כי הוא בעל רמיזות מיניות. מטעם יחסי הציבור של הזמרת נאמר כי השיר נכתב בהשראת אתגר טיקטוק, ואין בו ולו רמיזה מינית קלה.

אגם בוחבוט (צילום: מאיר כהן)
אגם בוחבוט (צילום: מאיר כהן)


יובל דיין
זו הייתה גם השנה של יובל דיין, בזכות הלהיטים "עד שגעגוע יחלוף", "אשדודית באליטה" ו"מיליון עננים", עם בר צברי, שהמשיכו לבסס את מעמדה כאחת הזמרות המובילות בישראל. וזה עוד לפני שנזכיר את התקרית עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. 

יובל דיין (צילום: שי תמיר)
יובל דיין (צילום: שי תמיר)


אלה לי להב
בשנה האחרונה כיכבה אלה לי להב במדורי הרכילות יותר מאשר במדורי המוזיקה לאור השמועות על רומן שניהלה עם סטטיק בזמן נישואיו ובשל הסכסוך עם האקסית מאיה ג'ריס. בין לבין התגייסה הזמרת ללהקה צבאית והקליטה שלושה להיטים - "ורוד מבריק" עם אביב גפן, "פקה פקה" ו"מסיבת פיג'מות".

אלה לי להב (צילום: ירדן זהב)
אלה לי להב (צילום: ירדן זהב)


עדן בן זקן
במקביל לסערה שהתחוללה סביב תמונה שהעלתה בביקיני כשבנה מישל בידיה, שעוררה תגובות מתלהמות כאילו אנחנו לא בשנת 2022, וכן הסערה סביב הטקסטים בשיר "WTF", היא הוציאה השנה אלבום שישי, "עם או בלי לאהוב", שבו השתתפה ביצירת חלק נכבד משיריו. מתוכו בלטו "סירי", "ממתק", "פילטרים יפים" עם עדן חסון ו"מה איתי".

עדן בן זקן (צילום: רפי דלויה)
עדן בן זקן (צילום: רפי דלויה)


פריצות השנה


אודיה
אודיה אזולאי, או פשוט אודיה, הפכה בשנה האחרונה לאחד השמות המדוברים בעולם התרבות עם להיטים שעסקו בענייני הלב והאמונה, בהם "מה איתך אבא", "תשבור לי ת'לב", "הרב שלי אומר" ו"אינטלקטוערס", ושירים שיצרה לאחרים, בהם "באתי להציל אותך" לאגם בוחבוט ו"מה קרה?" לעדן בן זקן. השנה, בגיל 21 בלבד כבר מילאה את קיסריה.

אודיה אזולאי (צילום: יניר סלע)
אודיה אזולאי (צילום: יניר סלע)


נונו
נעמי אהרוני־גל (23), המוכרת בשם הבמה נונו, פרצה בסערה לתודעה באמצע השנה שעברה עם הלהיט "בנים", והפכה לכוכבת סופר־גדולה כאשר הוציאה את השיר "ליבינג דה דרים". את ההצלחה המשיך השיר "גוליית 2", והלהיט הגדול ביותר שלה עד כה - "Cute Boy", שהפך אותה לאחת האומניות המושמעות ביותר ברדיו וברשתות החברתיות. לאחרונה היא אף זכתה בפרס אקו"ם ל"תגלית השנה".

נונו  (צילום: דודי גניס)
נונו (צילום: דודי גניס)

נונו, שהשיקה השנה את אלבום הבכורה "סטטוס", מגישה פופ מתקתק וקליט, כותבת ומלחינה את שיריה בעצמה ונראה כי היא פיצחה את הנוסחה להפוך למכונת להיטים משומנת, לא מעט בשל הטקסטים העוסקים בבנים, היכרויות, בילויים, והכל בשפה עכשווית וייחודית לה.

מאיה דדון
בת טיפוחיהם בת ה־15 של עדן בן זקן ורוברטו בן שושן הפכה בשנה האחרונה לסנסציית טיקטוק ולכוכבת בזכות ארבעה להיטים שהגיעו למיליוני צפיות: "חוץ ממך", "כמו שאני", "יאללה ביי" ו"בלילות", שנעים לכיוון הפופ הים־תיכוני ובלדות הנשמה המלנכוליות.

מאיה דדון (צילום: אורטל טרבלסי)
מאיה דדון (צילום: אורטל טרבלסי)


ואלרי חמאתי
בשנה שחלפה מאז פרצה לחיינו כפיינליסטית "הכוכב הבא", חמאתי הצליחה לפלס דרכה אל המיינסטרים הישראלי: היא הופיעה בטקס "מיס יוניברס" מול 300 מיליון צופים ברחבי העולם; היא משחקת במחזמר "עוד חוזר הניגון" בהבימה; היא הופיעה, ומעדה, בטקס המשואות ביום העצמאות; היא חיממה את נועה קירל בפארק הירקון; והיא הקליטה שירים כמו "שופטאק", "ככה לוותר" ו"אלבי".

ואלרי חמאתי (צילום: רונן אקרמן)
ואלרי חמאתי (צילום: רונן אקרמן)


קורל ביסמוט
סיפור סינדרלה של השנה: קורל ביסמוט, יוצרת, זמרת וגיטריסטית, שעד השנה הייתה בעיקר אומנית רחוב שמופיעה ברחבי תל אביב עם פרחי חמניות. במאי האחרון, כשניגנה בטיילת בתל אביב, לכדה את תשומת לבו של אדם לוין, סולן מארון 5, שהתארח בבית מלון סמוך לפני ההופעה. הוא צפה בה מבצעת שיר של הלהקה מחלון בית המלון, העלה קטעים מההופעה שלה לאינסטגרם שלו והזמין אותה להתארח בהופעה בפארק הירקון. ההייפ סביב ביסמוט הפנה זרקור לאלבומה הראשון "שירי רחוב".

קורל ביסמוט, אדם לוין, מארון 5 (צילום: גיא פריבס)
קורל ביסמוט, אדם לוין, מארון 5 (צילום: גיא פריבס)


שי המבר
הזמרת שהתפרסמה עוד כילדה בתוכנית "בית הספר למוזיקה", וכבר בגיל 17 הוציאה אלבום בכורה, זכתה לפרסום מחודש כשהשתתפה ב"הכוכב הבא" והעפילה למקום הרביעי. בשנה החולפת הקליטה שירים שזכו להשמעות רבות ברדיו, בהם "פעם את לילה", "נתתי אותי אל העיר" ו"רציתי הכל", שהוכיחו את התבגרותה ככותבת וכמלחינה מוכשרת ולא רק כמבצעת מצוינת. השנה גם נבחרה לתפקיד הראשי במחזמר "הלהקה", המבוסס על סרטו של אבי נשר, תפקיד תיאטרון ראשון בקריירה.

שי המבר (צילום: יחצ)
שי המבר (צילום: יחצ)


תמיר גרינברג
המוזיקאי שזכה במקום הראשון ב"הכוכב הבא" בשנה שעברה והגיע לתוכנית כשמאחוריו מיני־אלבום ושירים שכתב והלחין, הפך בשנה האחרונה לגרסה הישראלית לג'ו קוקר, כשהוא כותב ושר באנגלית. בשנה זו נכנס לרשימת הצעירים המבטיחים של המגזין "פורבס", חרש את הארץ בהופעות והקליט שני להיטים שצעדו במקום הראשון בתחנות הרדיו המקומיות - "Better" ו"Into The Night".

תמיר גרינברג (צילום: דניאל קמינסקי)
תמיר גרינברג (צילום: דניאל קמינסקי)


רביב כנר 
זאת הייתה ה־שנה של רביב כנר. לפני כשנתיים פרץ לתודעה כשהעפיל לחצי הגמר ב"הכוכב הבא לאירוויזיון", והשנה הוא הקליט מספר שירים, בהם "מים עמוקים", "בנקודה שבה נגמר האור", "נשרף העולם" ו"לחזור", עזב את טדי הפקות ויצא לדרך עצמאית, כשהוא נשאר עם המנהלת האומנותית קרן פלס, קיבל קמפיין לחברת קסטרו, השיק אלבום בכורה "רסיסים" ואף נבחר לככב במחזמר "דוד המלך", שיעלה בקרוב בברודוויי.

רביב כנר (צילום: סלי בן אריה)
רביב כנר (צילום: סלי בן אריה)

  
שחר סאול
הראפר הוותיק יחסית פרץ לתודעה ב־2020, כששיתף פעולה עם נועה קירל בשיר "מיליון דולר". השנה פרץ בגדול עם הלהיט "דובשנייה", שבו אירח את הזמרת אגם בוחבוט והראפר נורוז.


עוזאל
איל עוזאל קהלני - אבל מספיק שתכנו אותו עוזאל - הוא חלוץ הטראפ המזרחי. השנה השיק מיני־אלבום בכורה "אחרייך", שמיצב אותו כאחד האומנים פורצי הדרך כיום, שכן הוא משלב היפ הופ עם אלמנטים ים־ תיכוניים ועיבודים של ראפ, סול וטראפ, בביצוע ובטקסטים ולחנים מרעננים שהפכו אותו ללא ספק לאחת מהבטחות השנה. 


גלי גבעון
הזמרת הישראלית שהגיעה מאלמוניות מוחלטת לחוזה בסניף הישראלי של החברה הבינלאומית יוניברסל, השיקה השנה את הקריירה הבינלאומית שלה עם שירים שכתבה בשיתוף יוצרים בינלאומיים. שיריה עוררו עניין, במיוחד "Show Me Love" ,"Scared" ו"Better".


הקאמבקים של השנה

זהבה בן
שנה אחרי הזכייה בתוכנית "האח הגדול VIP", זהבה בן חזרה לימיה הגדולים, בדיוק כמו בניינטיז: היא ממלאת את קיסריה, קיבלה קמפיינים פרסומיים, הופיעה בארצות הברית והעלתה מופע משותף עם עדן בן זקן.

זהבה בן (צילום: רון קדמי)
זהבה בן (צילום: רון קדמי)


אפרת גוש
הזמרת, שהתוודתה בתקשורת על מאבקה ותהליך גמילתה מאלכוהול, חזרה אחרי פסק זמן ארוך יחסית עם שיר חדש ("כוח גדול") וסיבוב הופעות חדש.

איגי וקסמן
לרגל חגיגות יום הולדת 50, חזרה הזמרת איגי וקסמן עם שיר חדש - "הספוט עליי". 


יהודית רביץ
אחת הזמרות והיוצרות המוערכות בישראל, זכתה השנה בפרס מפעל חיים מטעם אקו"ם. אחרי פסק זמן ארוך היא חזרה לתודעה ובימים אלה עובדת על אלבום חדש, יחד עם המפיק המוזיקלי עיליי אשדות.


פרידת השנה - סטטיק ובן–אל תבורי


במשך שבע שנים פעלו סטטיק ובן־אל תבורי כצמד, וחוללו יחד עם המפיק ג'ורדי (ירדן פלג) מהפכה בפופ הישראלי עם להיטים שהפכו את המדינה. רגע לפני שהשנה הסתיימה הם חוללו רעידת אדמה כשהודיעו כי הם מפרידים כוחות. 

סטטיק ובן אל  (צילום: משה נחומוביץ')
סטטיק ובן אל (צילום: משה נחומוביץ')


זה קרה על רקע סכסוכים שהתגלעו בין השניים, ששיאם בדיווח על מריבה קולנית שפרצה ביניהם במהלך הופעה באילת ושלל ההסתבכויות בחייהם האישיים: סטטיק עם הפרידה מאשתו שרית והשמועות על רומן שניהל במהלך נישואיהם, ובן־אל עם ההקלטה שבה הוא נשמע מדבר בגסות אל אשתו לשעבר אורטל עמר ועל בנם תו פרינס. אך הסיבה הרשמית לפרידה היא "מיצוי מוזיקלי". 


הצמד אומנם עשה דברים נפלאים בפופ הישראלי, אך אין ספק שלאחרונה השירים שהוציאו כבר לא הפכו לשיחת היום כמו בעבר, מלבד "אפס מאמץ", שהקליטו עם נטע ברזילי בשנה שעברה, ושיתוף הפעולה עם עומר אדם בשיר "לכאורה". גם הקריירה הבינלאומית לא המריאה, למרות התמיכה מחיים סבן ושיתופי הפעולה עם פיטבול ופליפ דינרו. 

אפשר לקוות שהשניים יצליחו גם לבד, ומי יודע, אולי בהמשך יחזרו לשתף פעולה.

אלבום השנה - טונה, "מזרח פרוע"


אלבום האולפן הרביעי של הראפר המצליח הפך למשמעותי ביותר בקריירה שלו ונתן לו דחיפה נוספת אל לב המיינסטרים. האלבום, שאותו הפיקו מוזיקלית טונה (איתי זבולון) וניר דנן, נפתח בשירת פולק־קאנטרי עם "כל הכוכבים" האופטימי. בהמשך מגיע שיתוף פעולה מפתיע עם הראפר טדי נגוסה והזמר הוותיק אושיק לוי, בשיר הפותח לראשונה את פצעי התקופה המטורללת של הקורונה, עם שירה קאנונית וקלאסית של לוי, המשולבת עם הביטים הנוקבים של נגוסה.

שיתוף פעולה נוסף עם אייקון מוזיקלי בשיר המחאה הבועט "הטוב, הרע ואחותך", שהקליט הראפר עם שלום חנוך, מדבר על המשבר הכלכלי של תקופת הקורונה. הקורונה מככבת גם בשיר הבא, "יודעת לסובב", שיר מחאה על הטלוויזיה שתכניה היו מלאים בדיווחים על המגיפה בלי לספק אסקפיזם. טונה מגיש את הטקסטים בצורה בועטת, לא מתייפייפת, נוקבת וחסרת מעצורים. המחאה הזו באה לידי ביטוי גם בשיר הנושא המשובח.

טונה - מזרח פרוע (צילום: יחצ)
טונה - מזרח פרוע (צילום: יחצ)

לצד הקורונה, האלבום כולל גם להיטים בהם "היי בייב" ו"סהרה", שיתופי פעולה מעניינים עם דודו טסה בשיר "עומס לב", שמתאר עלייה רוחנית במשקל, ועם פאר טסי בשיר "קריוקי", שמדמה חפלת ראפ. וישנו גם "שימי", מעין מחווה לשימי תבורי, "אפטר פארק" ו"אחד לסבתא". טונה חד מתמיד בטקסטים שלו, ההפקה המוזיקלית מעבירה היטב את הלך הרוח, והעובדה שהוא לא חושש לנקוט עמדה בנושאים רגישים הופכת אותו לאלבום המשמעותי ביותר שיצא השנה.


הסערות הגדולות


שלמה גרוניך והצ'חצ'חים
הזמר הוותיק, שהופיע השנה בפסטיבל עין גב, פנה לקהל ואמר ספק כבדיחה, ספק ברצינות: "אתם כאלה אשכנזים, אין פה אפילו צ'חצ'ח אחד". ההתבטאות עוררה מיד סערה, גינוי מהנהלת הפסטיבל ומשר התרבות חילי טרופר. גרוניך מצא עצמו בלב סערה ציבורית, כשרבים מהקולגות משמיצים אותו.  ההתנצלות לא איחרה להגיע. "בדיחה גרועה", אמר. "אי אפשר לחשוד בי שאני גזען". בהמשך משפחתו חשפה כי הוא סובל מדמנציה.

שלמה גרוניך  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
שלמה גרוניך (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)


יובל דיין לא לוחצת יד לג'ו ביידן
כחלק מביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, הוכנה לו תוכנית אומנותית לביקורו במשכן הנשיא. בין השאר הופיעו שם רן דנקר ויובל דיין עם שילוב של השירים "לו יהי" ו"Let it be". בסיום ההופעה קם ביידן והושיט את ידו לעבר דיין ללחיצה, וזו סירבה ללחוץ אותה כיוון שהיא שומרת נגיעה. האירוע כמובן עורר סערה, כשמצד אחד הגיבו אלו שחשבו שהעובדה שדבקה באמונתה מעוררת כבוד ומנגד אלה שטענו שאי־לחיצת ידו של הנשיא מהווה זלזול בו. בפוסט שפרסמה חשפה דיין כי הביעה בפני אנשי ההפקה מבעוד מועד את חששה והבהירה כי היא שומרת נגיעה. חמישה ימים לאחר ההופעה שלח הנשיא ביידן מסר לדיין באמצעות שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס ובו נאמר: "תודה שהיית נאמנה לאמונה שלך, תודה בשם העם האמריקאי על שירתך היפהפייה".

יובל דיין וג'ו ביידן (צילום: צילום מסך לע''מ)
יובל דיין וג'ו ביידן (צילום: צילום מסך לע''מ)


עדן בן זקן והביקיני
סערה התעוררה לאחר שמלכת השושנים העלתה לאינסטגרם תמונה שלה ושל בנה, מישל, כשהיא לובשת ביקיני. התמונה עוררה ביקורת כלפי הזמרת ממי שחשבו שיש להם זכות בשנת 2022 לומר לאישה, ואף לאמא רחמנא ליצלן, מה ללבוש, לצד תמיכה מצד קולגות וידועניות שהצטלמו אף הן בביקיני עם הילדים כאות תמיכה בה.


עומר אדם ו"קאקדילה"
הזמר הפופולרי הקליט השנה שיר פופ קצבי, העוסק בהיכרות עם אישה ממוצא רוסי, המתוארת כמרבה בשתיית משקאות חריפים ומתקשה בשפה העברית. השיר עורר את חמתם של ישראלים רבים, שטענו כי הוא מלא בסטריאוטיפים. שרת התחבורה מרב מיכאלי טענה כי מילות השיר "גזעניות, מחפיצות נשים ומשפילות", בתגובה טען אדם כי השרה מתעסקת בעניינים שלא שלה ובהטפת מוסר, והסביר כי הוא עצמו בא ממוצא קווקזי והשיר הוא דאחקה עצמית. למרות הביקורת, הוא ממשיך לבצע את השיר בהופעותיו. 


הביקורת של קובי אפללו 
"לפעמים נדמה לי שגדל פה דור של מוזיקאים (תודה לאל לא כולם) שמתחרה מי יביא את הטקסט הכי נמוך ומטומטם בשם המגניבות הדפוקה שמוגדרת על ידי אנשים שחיים בסרט שהם וואו כזה כאילו מגניבים כאילו, נמוכים", כתב קובי אפללו בעמוד האינסטגרם שלו. "חיים בסרט יקרים, אתם תוך שנייה תעברו את גיל 35, וגם הקהל שלכם מן הסתם יתבגר (זה קורה אתה יודעים, המין האנושי וזה) והוא יבין די מהר שהשירים שהזנתם אותו, די מטומטמים, ויש סיכוי שיברח!". הזמר, שלרוב שומר על שתיקה, עורר מחלוקת בקרב העוקבים ואנשי התעשייה סביב הנושא שהעלה.

קובי אפללו (צילום: אלדד רפאלי, יח''צ)
קובי אפללו (צילום: אלדד רפאלי, יח''צ)


מיכאל בן דוד באירוויזיון
מיכאל בן דוד, שייצג את ישראל עם השיר "I.M", עורר מיני־סערה כאשר בחצי הגמר השני של התחרות התפרץ לשידור החי, נעמד מאחורי המנחים, נופף בדגל ישראל ואף נישק אותם. הצופים זעמו, וחברי המשלחת הישראלית טענו כי בן דוד ערך התערבות עם מנחי התחרות, שטענו שאין לו אומץ להתפרץ לשידור החי.

מיכאל בן דוד נדחף למנחי האירוויזיון (צילום: צילום מסך)
מיכאל בן דוד נדחף למנחי האירוויזיון (צילום: צילום מסך)


סטטיק, אלה לי להב, מאיה ג'ריס ושרית פולק
אחת הטלנובלות שליוו השנה את תעשיית המוזיקה קשורה לטענתה של כוכבת הטיקטוק מאיה ג'ריס כי האקסית שלה, הזמרת הצעירה אלה לי להב, בגדה בה עם הזמר סטטיק בעת שאשתו שרית פולק שהתה בבית "האח הגדול". הראפר רון נשר, יריב מושבע של סטטיק, העלה קליפ לשיר "שבור", שבו אירח את ג'ריס ורמז לבגידה לכאורה. בתגובה, סטטיק ועורכי דינו הגישו תביעת לשון הרע נגד נשר על סך רבע מיליון שקלים וכן מכתב התראה לפני תביעה זהה, על סך 200 אלף שקלים לג'ריס. סטטיק ולהב מכחישים שהיה רומן. בינתיים, אף שסטטיק ופולק שידרו עסקים כרגיל מול השמועות, דווח לאחרונה כי הם נקלעו למשבר זוגי וסטטיק עזב את ביתם המשותף.


בן–אל תבורי, אורטל עמר וההקלטות 
סערה פרצה לאחר שערן סוויסה מ"ישראל היום" חשף הקלטות של הזמר בן־אל תבורי, שבהן הוא נשמע צועק ומקלל את האקסית אורטל עמר. לנוכח הסערה שהתחוללה לשמע הדברים הקשים, פרסם תבורי פוסט באינסטגרם שבו טען כי דיבר מזעם וכאב. "אף פעם לא דמיינתי שהילד יהפוך למשחק שלך בתביעות שמתנהלות בבית המשפט", כתב. "למה את לא מפרסמת את ההודעות שרציתי להתאבד? את לא שמה על אף אחד. מנסה לסובב את הגלגל אלייך ולהרים את עצמך על חשבון הנפש שלי והנפש של הילד שלי. בכל אופן אני לא מתבייש להתנצל. נכון, אמרתי דברים לא במקום. דברים מגעילים, שלצערי רק מישהו שאני אוהב יכול להביא אותי למצבים כאלה".

יש לציין כי עמר עצמה טענה כי לא היא שהדליפה את ההקלטות ואף הגישה בקשה להסרתן מהרשת. כך או אחרת, עסקיו של תבורי נפגעו קשות כתוצאה מהחשיפה: הקמפיין המשותף שלו ושל סטטיק ל"מילקי" נגנז, והוא נעדר מצילומי התוכנית "הזמר במסיכה". יש אף הטוענים כי פרסום ההקלטות זירז את פירוק הצמד. 


פרידה מה"מאסטרו"

בחודש שעבר נפרדנו מאייקון הפופ המקומי צביקה פיק, יוצר, מלחין, מעבד וזמר שהמציא את ה"גלאם" הישראלי. פיק, שהחל דרכו בלהקות הקצב המקומיות וקנה את עולמו במחזמר "שיער", היה לאחד מעמודי התווך של הפופ־רוק בשנות ה־70 ומהראשונים לשלב בין מוזיקה קלאסית למוזיקת רוק, בין שירי משוררים ללחנים פופיים והגדיר מחדש את הפרפורמנס הישראלי, שכלל איפור, חולצות נוצצות, פאייטים ושואו שהביא את חו"ל לארץ.

פיק, שהיה חתום בשנות ה־70 על קלאסיקות כמו "מוסיקה" ("מעלה, מעלה"), "מרי לו", "אהבה בסוף הקיץ", "אני אוהב אותך, לאה", "לא אני הוא האיש", "שושנת פלאים", "שיר הפרחה", "לגור איתו", "דם חם", "מסיבת יום שישי", חווה את דעיכת הקריירה באייטיז, אך בשנת 98' עשה את הקאמבק המושלם כשהלחין את "דיווה", השיר זוכה האירוויזיון שהחזיר אותו לימי תהילתו הגדולים.

בשנת 2018 עבר שבץ מוחי ולאחר שיקום ארוך, כשהוא מתכנן את חזרתו לבמות, נפטר ב־14 באוגוסט מדום לב. פיק נפרד מהעולם בגיל 72, אך יצירותיו ומורשתו המוזיקלית יישארו כאן לעד.