ראש השנה הוא, באופן מסורתי, זמן לסיכומים במוזיקה הישראלית, כאשר תחנות הרדיו הגדולות משדרות את המצעד העברי השנתי. ברוב המקרים הצבעת הקהל מצליחה לשקף את הטעם המקובל באותה שנה, אך כשמסתכלים אחורה על מצעדי העבר, ניתן למצוא כמה בחירות תמוהות מאוד.

"איזולירבנד" מעל "הפרח בגני", התשמ"ב (1982)

להקת איזולירבנד הייתה אחת התופעות החביבות בפופ הישראלי של תחילת שנות ה-80: להקה שהורכבה מרוני וייס, מוטי דיכנה, שרית סרי ואחרים, שרה שירים הומוריסטיים וזכתה להצלחה מסוימת בקדם אירוויזיון עם השיר "מלודי". כל אלו הקנו לה ול"מלודי" הקליט את המקום השלישי במצעד השנתי של רשת ג' (למקומות הראשונים הגיעו בנזין עם "יום שישי" ואבי טולדנו עם "הורה" שהצליח באירוויזיון).

כל זה טוב ויפה, עד שמגלים מי השיר שהגיע למקום הרביעי: "הפרח בגני" של זוהר ארגוב, זוכה פסטיבל הזמר המזרחי באותה שנה. מיותר להרחיב על חשיבותו של השיר הזה, שכתב והלחין אביהו מדינה, למוזיקה הישראלית בכלל ולז'אנר המזרחי בפרט. זה היה השיר שבישר על תחילת עידן חדש, עידן שבו המיינסטרים לא יכול עוד להתעלם מהז'אנר העממי המצליח. אך המהפכה החלה במקום הרביעי, מתחת ל"איזולירבנד".

"מתוק מתוק" מעל "אני ואתה", התשל"א (1971)

היום זה אולי נשמע מוזר, אבל בזמן אמת לבחירה ב"מתוק מתוק" של להקת פיקוד צפון כשיר השנה של קול ישראל ב-1971 היו כמה נימוקים הגיוניים. ראשית, אנחנו נמצאים בשלהי העידן שבו הלהקות הצבאיות הן ההצלחה המסחרית הבולטת בפופ הישראלי. שנית, הסולן בשיר היה יגאל בשן, כבר אז אליל נוער וכוכב ענק. ושלישית, אריק איינשטיין מעולם לא הסתיר את רתיעתו מפסטיבלי זמר, מצעדים, תחרויות וכל דבר בו היה צורך לדרג מוזיקה ואמנות. אז כך יצא ש"אני ואתה", הקלאסיקה שכתב איינשטיין והלחין מיקי גבריאלוב, הסתפק במקום השלישי.

"הרידינג ג'" מעל שלמה ארצי, התשנ"ב (1992)

המצעד השנתי של 1992 היה אחד החזקים בכל הזמנים, עם המון שירים ששורדים היטב עד עצם היום הזה: "זן נדיר" של קורין אלאל, "הרבי ג'ו כפרה" של טיפקס, "חזקה מהרוח" של גלי עטרי, "זודיאק" של ירון חדד, "תותים" של אתניקס והמנצח הגדול "אהבה קצרה" של מאיר בנאי. אבל היו גם שירים שלא הצליחו להותיר חותם אמיתי, כמו זה שדורג במקום ה-16: "מנגנת באך" של להקת "הרידינג ג'", שיר רוק טוב כשלעצמו אך כזה שנשכח עם הזמן. ארבעה מקומות מתחת אליו דורג שלמה ארצי עם "ירח". תאהבו את ארצי או לא, "ירח" הוא כנראה השיר הכי בולט ברפרטואר שלו, אבל בזמן אמת הוא לא הביא לו הצלחה במצעד השנתי.