איגוד השידור האירופאי (EBU), הודיע היום על שינוי משמעותי בשיטת הניקוד לאירוויזיון 2023. כידוע, בתחרות האירוויזיון מתקיימים שני חצאי גמר, מהם מעפילות 20 מדינות לגמר הגדול, שם מצטרפות אליהן המדינה הזוכה מהשנה שעברה ומדינות הביג 5 שמעפילות אוטומטית לגמר.

עד היום, הניקוד שכל מדינה העניקה הורכב מניקוד שניתן הן על ידי צוות שיפוט והן על ידי הצופים. מהשנה, צופי התחרות יקבלו משקל גדול יותר בהצבעה כמפורט:

בשלב חצי הגמר, הניקוד יהיה מהטלווטינג בלבד, קרי, רק מנתוני הצופים. צופים ממדינות שלא משתתפות בחצי הגמר יוכלו להצביע באונליין בלבד.  בגמר עצמו תשמר שיטת ההצבעה המשלבת בין השופטים לצופים אבל החידוש הגדול כאן הוא שצופים ממדינות שלא משתתפות בתחרות בכלל, יוכלו מעתה להצביע וישולבו גם הם בחצאי הגמר ובגמר. הצבעות אלה ייחשבו כהצבעה של מדינה אחת - "מדינת שאר העולם" אם תרצו, והמשקל שלה יהיה שווה לזו של כל אחת מהמדינות שכן משתתפות.

אף על פי כן, בחזרה הגנרלית עדיין תתבצע הצבעת שופטים בחצאי הגמר, בה ישתמשו כהצבעת גיבוי בעת הצורך. מהפקת האירוויזיון נמסר כי במהלך 67 שנות אירוויזיון, התחרות השתנתה, התפתחה ושמרה על רלוונטיות. הפקת האירוויזיוני מכירה בפופולריות של התחרות בקרב קהל הצופים ולכן החליטה לתת להם יותר משקל בהצבעה. 

אז האם שינוי ההצבעה ישפיע על התחרות? ככל הנראה מאוד. מנתונים של השנים האחרונות ניתן לראות כי הקהל נוטה להצביע בעיקר לשירים קצביים בעלי שואו מרשים ואילו השופטים מנקדים שירים שקטים, אותם נהוג לכנות שירי איכות ובוחר להתעלם משירים "צעקניים".

רק מהשנה שעברה ניתן לראות דוגמא מובהקת כאשר אזרביגאן קיבלה בחצי הגמר 0 נקודות מהצופים אך בכל זאת עלתה לגמר כיון שקיבלה מספיק נקודות מהשופטים. במידה ושיטת ההצבעה החדשה היתה מוחלת ב2022, לא רק שאזרביגאן לא היתה עולה לגמר, היא גם היתה מסיימת במקום האחרון בחצי הגמר. 

גם ישראל נהנתה מעזרת השופטים- בשנת 2010 עם הראל סקעת וגם בשנת 2016 עם חובי סטאר, ישראל עלתה לגמר בזכות השופטים. אם זה היה תלוי בהצבעת הקהל בלבד, היינו נשארים בחצי הגמר.  חובבי האירוויזיון בטוחים שהשינוי הזה הוא שינוי מבורך, שהתחרות כבר מזמן היתה צריכה להעניק יותר כח לקהל הצופים ושזה מה שיביא עוד רייטינג למופע המרהיב והנצפה ביותר באירופה. 

האם הם צודקים? נוכל לבחון זאת במאי השנה