עולם המוזיקה הישראלי מתאבל על פטירתו של אחד מגדולי הגיטריסטים והיוצרים שלו, יצחק קלפטר, שהלך לעולמו אמש בגיל 72. מאז הישמע הבשורה המצערת, מושמעים שוב ושוב שיריו הגדולים והקסומים של קלפטר, אבל ישנם שירים רבים שכתב, מוכרים פחות, שכדאי לשמוע ולהכיר.

היה לו חשוב שלשירים שלו יהיו חיי נצח | פרידה מיצחק קלפטר

"היה הצליל המכוון שפילח את הלב": ישראל סופדת ליצחק קלפטר

לעבר הטל הקריר 1981

כולם מכירים את "סוף העונה" - השיר המצוין של גלי עטרי שקלפטר חתום על הלחן שלו. אבל לא הרבה יודעים שהלחן הזה היה במקור שיר אחר לגמרי, עם מילים אחרות שכתב עלי מוהר. קלפטר הקליט את השיר במסגרת פרויקט מיוחד של רשת ג' לפסח בשנת 1981.

אין לו זמן 1986

אחד הפרקים המפוארים בקריירה של קלפטר היה שיתוף הפעולה שלו עם אריק איינשטיין, שהתבטא בעיקר בשני האלבומים "יושב על הגדר" ו"שביר" בתחילת שנות ה-80, בהם הלחין קלפטר את כל השירים וזכה לקרדיט שווה לזה של איינשטיין כשותף בעשייה. בהמשך קלפטר ישתף פעולה עם איינשטיין כנגן בלבד ולא כמלחין - למעט חריג אחד, השיר היפהפה הזה שמסתתר לו באלבום "אוהב להיות בבית". את המילים כתב איינשטיין בעצמו, והטקסט עוסק באדם עם קשיי פרנסה - סוגייה שלצערנו קלפטר הכיר מקרוב גם בחייו האישיים.

אף אחד כבר לא מתגעגע 1981

אחרי אחרית הימים, כוורת, צליל מכוון והלחנת שירים לגידי גוב, דיוויד ברוזה ועוד, בשנת 1981 מתחיל סוף סוף קלפטר קריירה כסולן ומוציא את אלבומו הראשון, "יצחק". בין להיטים כמו "האהבה שלי היא לא האהבה שלו", "נפגשנו" ו"אני ואת אז" הסתתר השיר הג'אזי והקטן הזה, שהלחין קלפטר למילותיה של הילה רז, ומשקף את תחושת האאוטסיידריות שליוותה אותו לאורך הקריירה.

כוכבים הם רק טיפות בחושך 1984

שיר בלוזי מצוין מתוך "לבד", אלבום הסולו השני של קלפטר. כאן הוא חתום גם על כתיבת המילים, שיר אהבה-אכזבה-לב שבור קלפטרי טיפוסי שמלווה בגיטרה האופיינית.

כפר דייגים 1981

אי שם בשנת 1981 חברו להם ארבעה מענקי המוזיקה הישראלית - מתי כספי, יוני רכטר, שלמה יידוב וקלפטר - יצרו והקליטו ביחד את האלבום האינסטרומנטלי "קווים". למרות השמות הגדולים, האלבום הזה מעט נשכח, אולי בגלל שלמוזיקה ללא מילים קצת קשה יותר לזכות בהצלחה מסחרית. כך או כך, הקטע הבולט באלבום נקרא "כפר דייגים".

כנף קטנה 1993

לפני היותו זמר, מלחין או כותב טקסטים, יצחק קלפטר הוא קודם כל גיטריסט ענק, מהגדולים שהיו לנו. בשנת 1993, כחלק מהאלבום "הרחובות ההם", עשה קלפטר מחווה לאחד מגיבורי הגיטרה של כל הזמנים, ג'ימי הנדריקס, כשביצע גרסה עברית (אותה תרגם בעצמו) לשיר Little Wing.

זאת מהשירים 2008

15 שנה אחרי אלבומו הקודם, ב-2008 הוציא קלפטר את "קצת דיפלומט", אלבום הסולו שהתברר כאחרון שלו. אלו היו שנים לא פשוטות עבורו: מצבו הבריאותי והכלכלי הידרדר, והוא התקשה לעמוד בקצב של העולם התקשורתי החדש, זה של ערוץ 2 וגלגל"צ. למרות הכל, קלפטר הצליח ליצור אלבום קאמבק יפה, עם כמה שירים שבקלות היו יכולים להשתלב באלבומיו הגדולים משנות ה-80.