מדינת ישראל נפרדה בסוף השבוע מאחד מגדולי המוזיקאים שלה - יצחק קלפטר ז"ל. אלפי גולשי "מעריב אונליין" הצביעו בסקר לבחירת השיר הגדול ביותר שהלחין קלפטר, והמנצח הגדול, שזכה ל-21.1 אחוזים מהקולות, היה השיר "צליל מכוון".

למקום השני הגיע "שיר אהבה בדואי", שביצע במקור דיויד ברוזה, ולמקום השלישי נבחר "היא כל כך יפה" שהלחין קלפטר במסגרת פעילותו בלהקת כוורת. את החמישייה המובילה סוגרים "דמיון חופשי", להיט סולו של קלפטר, ו"יושב על הגדר" שהלחין לאריק איינשטיין.

פשוט, מלודי ושובר לב / דודי פטימר על השיר "צליל מכוון"

מרגע היוודע הבשורה המרה על פטירתו של יצחק קלפטר בגיל 72, כל אמני ישראל, שבמקרה הופיעו בסופ"ש האחרון, יזמו, בצורה מבורכת, מחוות למענו ובאופן מפתיע (או שלא) בחרו לבצע בספונטניות באופן כמעט גורף שיר אחד מבין ארסנל שלל שיריו – "צליל מכוון".

הבנאדם שיצר את "דמיון חופשי", "היא כל כך יפה", "שיר אהבה בדואי", "האהבה שלי היא לא האהבה שלו", "נפגשנו", "אני ואת אז", "יושב על הגדר", "שביר", "בלילה", "בשבחי הסמבה", "בוקר טוב אמיר", "בלדה לנאיבית", "לוקח ת'זמן", "אם אתה בסביבה", "מחזיק מעמד", "מה שאת אוהבת", "רק איתך", "תל אביב גדות הירקון 1983", "השדים האדומים" ועוד – צרוב בתודעה של אמני ישראל בזכות שיר אחד ספציפי.

שלא תבינו אותי לא נכון, מדובר באחד השירים היפים ביותר שנכתבו והולחנו בזמר העברי, פשוט, מלודי ושובר לב ובעיקר הוציא מקלפטר את המיטב שבו, ככותב, כמלחין וכמבצע סנטימנטלי, רך ועדין. ועם זאת – ציפיתי מהאמנים לקצת יותר יצירתיות וגיוון מבחירה של שיר אחד בלבד.

ועכשיו, אחרי הביקורת, שאין לה שום משמעות מלבד דעתי האישית, נגיע לשיר - "צליל מכוון" הוא גם השיר שאתם, קוראינו וקוראותינו הנאמנות והנאמנים, בחרתם/ן כשיר הטוב ביותר של קלפטר. האמת? אי אפשר להאשים אתכם. אגב, זה גם שם ספרו החדש של קלפטר, שיצא בחודש האחרון, המאגד את מיטב שיריו.

השיר, שהופיע לראשונה בפסקול סרטו של אבי נשר "דיזנגוף 99" בשנת 79', הוא גם אחד השירים שלקלפטר היה הכי קשה לכתוב: "יש שירים שאני כותב בחמש דקות ויש שירים שבמשך שנה שלמה אני לא מצליח לכתוב", אמר לי בראיון בשנת 2020. "'צליל מכוון' בעצם נכתב בחלקים במשך שנה שלמה. הוא נולד כשהייתי בתקופה מאד קשה: אחרי שכוורת התפרקה לא הייתה לי עבודה, לא היה לי כסף ולא היה לי איפה לגור. תוסיף לכל ה'צרות' גם חוויתי אהבה נכזבת. מהמקום הנמוך הזה ישבתי בחדר עם עצמי והתחלתי לכתוב את השיר הזה ועוד שיר, אגב, 'האהבה שלי היא לא האהבה שלו'. שניהם נכתבו על האהבה הנכזבת שחוויתי ובכלל, שברון לב זה מתכון מוצלח לשיר טוב ומרגש".

 לאחר שהשיר הופיע בגרסה מסוימת בסרט הידוע, ובמקביל גם בוצע על ידי קלפטר בהופעותיו, הוא גם הפך לשם הרכב פרוג-רוק נהדר וקצר חיים בשם "צליל מכוון", טריו מוזיקלי שכלל את קלפטר, חברו מימי הלהקה הצבאית שלמה יידוב ושם טוב לוי. השלושה ניגנו וביצעו את ארסנל השירים המשובח של כל אחד מהם, ואחרי אלבום אחד התפרקו בשל חוסר השתלמות כלכלית לקיום ההרכב (אך החברות המשיכה לנצח). גרסת תקליט השלישייה היא גם הגרסה המוכרת לכולנו וזו המתנגנת ברדיו באופן קבוע.

 אנחנו קופצים לשנת 2011, במחווה לשיריהם המשותפים לאורך השנים, אריק איינשטיין, מושא הערצתו של קלפטר (ההערצה ביניהם הייתה הדדית), בוחר, מלבד שירים שהם עבדו עליהם יחד לאורך השנים וזכו להפקה מחודשת, להקליט את ביצועו ל"צליל מכוון" (בהפקה מוזיקלית של גיא בוקאטי) כשהגיטרות של בוקאטי מנסרות את הלב שעה שהוא עושה לאיינשטיין קולות ליווי. בחירתו של אחד מגדולי זמרי ישראל לבצע מבין שלל שיריו של קלפטר את "צליל מכוון" הייתה מעין החותמת הרשמית להצטרפותו של השיר לקאנון של שירי הנצח הישראליים. עובדה, זו גם הבחירה שלכם. לחיי שיברון הלב.