אחד מגדולי המוזיקאים בתולדות מדינת ישראל, הגיטריסט והיוצר יצחק קלפטר, שנפטר ביום חמישי האחרון בגיל 72 כתוצאה ממחלת הריאות ממנה סבל במשך מספר שנים, הובא היום (ראשון) למנוחות בבית העלמין "בשביל מנוחה נכונה" בראשון לציון.

"תראה להם למעלה מה זה סולו גיטרה": עולם התרבות נפרד מיצחק קלפטר

מאות הגיעו לבית העלמין האזרחי בראשון לציון כדי ללוות את קלפטר ז"ל בדרכו האחרונה. בין המלווים חבריו ללהקת כוורת גידי גוב, דני סנדרסון ואלון אולארצ'יק, ואכן אמנים נוספים כגון עדנה לב, רמי קלינשטיין ומוני מושונוב, לצד בני משפחה בהם בנו אוריה וחברים ומוקירים נוספים.

אחיו של קלפטר, חיים, ספד: "התחושה האישית שלי היא שהחברים שבחר לא היו פחות חשובים עבורו מהמשפחה ומאוד הערכנו והוקרנו אותו. יצחק, תודה שהיית אחי".

הלווית יצחק קלפטר (צילום: אבשלום ששוני)
הלווית יצחק קלפטר (צילום: אבשלום ששוני)

אחד מחברי הילדות של קלפטר ספד לו: "איני מוצא שקט ומרגוע מרגע שהגיעה אליי בשורת האיוב הנוראה. היכרנו לפני כ-60 שנים וזו היתה תחילתו של סיפור אהבה. להקת הצ'רצ'לים, שנתת לה את השם, עשתה חיל. היית מלך הגיטרה. כסף מעולם לא עניין אותך, היצירה המוסיקלית היתה בראש מעיינך".

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, ספד: "הגעתי לכאן במיוחד. לא היכרתי אישית את צ'רצ'יל אבל הערצתי אותו. הוא היה ענק וכאוהד הפועל תל אביב שרוף, אני רוצה להגיד לצ'רצ'יל תודה על שיר האליפות. בלעדיך מדינת ישראל לא תהיה אותו הדבר".

ערן, חבר נוסף, סיפר: "זכיתי להכיר את יצחק לפני 20 שנה. מעבר לזה שהיה מוזיקאי דגול וגיטריסט ענק, היה לו לב זהב. הוא עזר לי מאוד וכיוון אותי. היתה בו צניעות שאין לתאר. כשהיה לו קשה להתנייד הוא ביקש ממני לקחת אותו. התרגשתי מאוד, אני מרמת גן זוכה להיות עם איש מוסיקה ענק, הרגשתי כמו צייר שנמצא בחברה של פיקאסו". הטקס הסתיים במחיאות כפיים לכבודו של קלפטר ובהשמעת השיר "צליל מכוון".

הלווית יצחק קלפטר, צילום: אבשלום ששוני

בשיחה עם כתבים אמר גידי גוב, חברו של קלפטר ללהקת כוורת: "אנחנו המון שנים הולכים יחד, כמעט 50 שנה. עם שלם באבל. חבל שאתה לא פה, יצחק, לראות איזו כמות של אהבה מורעפת עליך".

"יצחק לא היה נורא בריא, אבל גם כשיודעים שזה אולי יקרה - זה פתאום נורא עצוב, נורא כואב", הוסיף גידי גוב. "באיחוד כוורת ב-2013 יצחק כבר ישב על כסא. בחזרות הוא ניגן פגז, ידע כל תו וכל צליל, הזכיר לכולם, ואז משך עשר שנים יפות, שנפגשנו ודיברנו. אני פשוט המום, לא מופתע, אבל המום מכמות האהבה שהוא מקבל. פשוט עם שלם אבל ועצוב. חבל שאתה לא פה יצחק לראות איזה כמות של אהבה הולכת פה, אתה לא מבין. זה משהו גדול".

דני סנדרסון אמר לעתונאים: "אני מאוד עצוב, יצחק היה איש מאוד מיוחד. היו לנו בכוורת לא מעט איחודים, הוא תמיד היה נלהב בחזרות. גופו לא היטיב איתו בריאותית, אבל למרות הכל, היה לו כוח הישרדות ואמונה לצאת מזה, המוסיקה החזיקה אותו. הוא היה אדם מאוד מיוחד ועם פילוסופיית חיים, היתה לו ראייה מאוד פילוסופית, איש מיוחד מאוד ומאוד אהבנו אותו. הוא השלים את הפאזל של כוורת. הוא היה חצוי - מצד אחד היה איש צנוע, אבל רצה שיכירו ויוקירו והוא היה מאושר מההוקרה לה הוא זכה".

דני סנדרסון וגידי גוב בהלווית יצחק קלפטר (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
דני סנדרסון וגידי גוב בהלווית יצחק קלפטר (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

מוקדם יותר היום נערך בתיאטרון הבימה טקס האשכבה לזכרו של קלפטר. מתופף להקת כוורת, מאיר פניגשטיין ("פוגי"), ספד לקלפטר בדמעות: "קשה להיפרד מחבר שהיה לצידך כל השנים. גם לאחר שכוורת התפרקה נשארנו קרובים כמשפחה. כבר אז הכרנו את היותו גיטריסט וירטואוז בלהקת חיל השריון ובאחרית הימים. יצחק היה ונשאר אדם שקט, מופנם ובעיקר צנוע. ההצלחה והפרסום מעולם לא סנוורו אותו. יצחק השתלב בלהקה בהרמוניה באופן מושלם והפך מהר מאוד לחלק חשוב בלהקה. הוא התבלט בסולואים בשירים כמו יו יה, ביום ובלילה, ועוד, תמיד עם הצליל הייחודי שלו. עברנו לא מעט איחודים ותמיד נשארנו קרובים. ראיתי אותו מצליח במיזמים המוזיקליים עם אריק איינשטיין וההרכב צליל מכוון. בשמי ובשם כל חברי הלהקה אני מודה לך. תראה להם למעלה מה זה סולו גיטרה".