לצד אמנים כמו בילי אייליש, דוג’ה קאט ואוליביה רודריגו, ישנם שלושה שמות בולטים שהשנה החולפת הייתה חשובה עבורם: הארי סטיילס, אקס "ואן דיירקשן", השיק את אלבומו השלישי Harry’s House שנחשב בעיני המבקרים בעולם לאחד האלבומים הטובים של השנה. הלהיט מתוכו As It Was העפיל למקום הראשון במצעדים ברחבי העולם. “זו הייתה שנה חשובה מאוד עבורו”, אומרת אידית אבשלומי, מנהלת מחלקת המוזיקה ועורכת המוזיקה הראשית של אקו 99.

“האלבום החדש שלו מאוד מצליח, גם מבחינת ההפקה וגם מבחינת הטקסטים והלחנים, והוא רק ממשיך להשתבח. גם הפרסונה שלו התעצמה, בייחוד כשהוא הגבר הראשון שהופיע השנה על שער של ‘ווג’ לבד. את ‘As It Was’ כולם מכירים, לא משנה את מי תשאל ובאיזה גיל, וזה מוכיח בעיניי שזו הייתה השנה שלו”, הוסיפה.

טיילור סוויפט (צילום: רויטרס)
טיילור סוויפט (צילום: רויטרס)

טיילור סוויפט עשתה השנה היסטוריה כשאלבומה העשירי, Midnights, שבר שיא של שבע השנים האחרונות במכירות והפך לאלבום עם הפריצה המהירה ביותר ב־2022. סוויפט גם הפכה לאמנית הראשונה בהיסטוריה שהשירים שלה תפסו את כל עשרת המקומות הראשונים במצעד הסינגלים האמריקאי “הבילבורד”. “טיילור מדהימה והיא אחת הנשים המשפיעות במוזיקה”, מציינת אבשלומי, “אבל האלבום החדש שלה, שיש בו כמה דברים טובים, פחות מתקבל בישראל בעוצמות שהתקבל בעולם. זה אלבום טוב, אבל האם הוא ייכנס לדפי ההיסטוריה? אני בספק”.

“טיילור בעיניי הוציאה את האלבום הכי חשוב השנה”, אומר מצדו העורך המוזיקלי, הדי.ג’יי ושדרן רדיו תל אביב דני סידס. “לטעמי היא כבר הרבה מעבר למוזיקאית. אנשים מתחברים לכוח ולעוצמות שלה גם מעבר למוזיקה. ההישג שלה השנה הוא פסיכי לגמרי, וזה לא קשור בכלל לאיכות של מוזיקה. היא הוכיחה שוב, לטעמי, שהיא יותר חזקה מריהאנה וביונסה מבחינת ההשפעה שלה”.

אמנית נוספת שזו הייתה שנה חשובה עבורה היא ליזו, שאלבומה הרביעי Special הגיע למקום הרביעי במצעד האלבומים האמריקאי וכלל את הלהיט About Damn Time, שזכה בפרס בחירת הקהל ל”שיר השנה” באמריקה. “ליזו היא מבחינתי הכי חזקה השנה”, אומר סידס. “היא זמרת מעולה, יש לה גרוב של פעם, של דיסקו ופאנק, ובגלל שהיא שחורה, הגרוב אצלה בדם”.

“ליזו בעיניי היא ההפתעה של השנה”, טוען עורך המוזיקה והדי.ג’יי אמיר כהן. “היא הייתה מוכרת ומצליחה כבר לפני כמה שנים, אבל האלבום שהוציאה השנה הפך אותה לשם מוכר בכל בית. הרבה זמרות מקומיות, כמו אלה לי להב או נונו, מחקות אותה. לדעתי היא פורצת דרך”. 

שיתופי הפעולה הבולטים
בשנה החולפת היו מספר שיתופי פעולה מוזיקליים שהצליחו, גם אמנותית וגם מסחרית. בראש הרשימה עומד משתף הפעולה הסדרתי, אלטון ג’ון בן ה־75, שחבר לבריטני ספירס בדואט Hold Me Closer, חודשים ספורים אחרי הדואט שהקליט עם דואה ליפה. השיר, שהפך להיט, הגיע למקום הגבוה ביותר שאליו הגיע שיר של ספירס במצעדים מאז 2012. “אלטון ג’ון הצליח לשחק אותה בשני דואטים מעולים עם זמרות צעירות כמו בריטני ספירס ודואה ליפה”, מציין סידס.

“אלטון מבין שאם הוא יוציא אלבום סולו, זה פחות יצליח עכשיו”, מוסיף כהן. “הוא מודע לכוח שלו אז הוא משתף פעולה עם אמנים פופולריים, והתוצאה היא להיטי ענק. הוא גאון שיווקי שיודע איך להפוך את המוזיקה שלו להצלחה מסחרית”.

קמילה קביו, שהדואטים שלה בעבר הפכו לסנסציה, איחדה השנה כוחות עם אד שירן למגה־להיט Bam Bam; והראפרית מייגן די סטליון, שרק בימים האחרונים המוזיקאי טורי לנז הורשע בכך שירה בה, חברה לדואה ליפה לשיר Sweetest Pie. בנוסף, סם סמית’ שיתף לראשונה פעולה עם המוזיקאית הגרמנייה קים פטרס בלהיט Unholy שכבש היישר את המקום הראשון במצעד הפזמונים העולמי.

בריטני ספירס  (צילום: רויטרס)
בריטני ספירס (צילום: רויטרס)

כמו כן, הראפרים 21 סבאג’ ודרייק הוציאו בחודש שעבר אלבום משותף, Her Loss, שהפך להצלחה מיידית כשכל 16 השירים מתוך האלבום מילאו את 16 המקומות הראשונים במצעדים השונים. האלבום, עם להיטים כמו Rich Flex, On BS, Circo Loco ו־Spin Bout U, דורג בארצות הברית כאלבום שיתוף הפעולה בין שני אמנים עם הפריצה הגדולה ביותר בכל הזמנים. 

פריצות השנה
אחד האמנים הפורצים בשנה החולפת היה סטיב לייסי, שהחל את דרכו כמפיק מוזיקלי ובחמש השנים האחרונות החל לבסס את מעמדו כאמן מקליט. הוא פרץ עם הלהיט Bad Habit מתוך אלבומו השני Gemini Rights, שהגיע למקום הראשון במצעדים. לייסי גם עלה לכותרות לאחר שניפץ בהופעה מצלמה שהשליך לעברו מעריץ. “עצם זה שפתאום כולם מכירים את השם שלו, והעובדה שהשיר שלו הגיע למקומות גבוהים במצעד האמריקאי - כבר הפכו זאת לשנת פריצה עבורו”, טוענת אבשלומי.

ג’ק הארלו הוציא השנה את אלבומו השני Come Home The Kids Miss You, שהלהיט First Class מתוכו הגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי. זה קרה זמן קצר אחרי ששיתוף הפעולה שלו עם ליל נאז X בשיר Industry Baby צעד אף הוא בצמרת המצעד. הארלו, שנכלל השנה ברשימת 30Under30 של “פורבס”, הקדיש באלבומו גם שיר אהבה לזמרת דואה ליפה, שכל כך התלהבה עד כי השניים החלו לצאת.

רוסליה (צילום: רויטרס)
רוסליה (צילום: רויטרס)

גם הזמרת הקטלאנית רוסליה, שכבר הוציאה שני אלבומים בעבר, פרצה בשנה החולפת עם אלבומה השלישי Motomami. הלהיט מתוכו, Despecha, הגיע לראש המצעדים בעולם והיה לשיר הראשון של הזמרת שנכנס למצעד הפזמונים האמריקאי. 

חזרו לתמונה
שנת 2022 הייתה ללא ספק השנה שבה ביונסה חזרה לככב עם אלבומה השביעי Renaissance, שש שנים מאז הקודם. האלבום מהווה פרק ראשון בפרויקט “טרילוג”, שנכתב בעקבות השפעת תקופת הקורונה על ביונסה, והוא כולל מוטיבים מהסבנטיז כמו דיסקו והאוס. הוא הוכתר במגזינים כמו “הגרדיאן”, “האטלנטיק” ו”הלוס אנג’לס טיימס” כאלבום הטוב ביותר של השנה והגיע למקום השני במצעד האלבומים השנתי האמריקאי. 

Break My Soul, הגיע לצמרת המצעדים בעולם ושבר שיאי השמעות. “הקאמבק של ביונסה חשוב כי גם היא, בדומה לטיילור סוויפט, זמרת בעלת עוצמה רבה”, אומר סידס.

ביונסה  (צילום: רויטרס)
ביונסה (צילום: רויטרס)

קאמבק נוסף שבלט השנה שייך לזמרת הבריטית קייט בוש בת ה־63, מכוכבות האייטיז, ש־37 שנים לאחר שהקליטה את השיר Running Up That Hill הוא חזר לתודעה והחזיר גם אותה בזכות העונה החדשה של הסדרה “דברים מוזרים”, ואף התברג במקום השמיני במצעד הבריטי ובמקום השמיני במצעד האמריקאי. “זה שילדים מכירים את קייט בוש ואת השיר הזה בזכות הסדרה – זה הישג וזה הופך את השנה הזו לשנה של קייט”, טוענת אבשלומי.

זמרת ותיקה נוספת שחזרה לתודעה היא ג’וני מיטשל, שאחרי 22 שנה חזרה להופיע באופן מלא, אחרי שעברה שיקום ארוך ממפרצת מוחית שעברה לפני כמה שנים. קאמבק נוסף בולט היה של להקת פינק פלויד, שהוציאה את שירה Hey Hey, Rise Up, שהכנסותיו הוקדשו לסיוע לאוקראינה במלחמה. 

האייקונים שהלכו לעולמם
ב--2022 נפרדנו מכמה אייקונים בולטים בעולם הפופ והרוק, בהם השחקן והזמר מיט לוף, שהלך לעולמו בינואר האחרון בגיל 74; הזמרת והשחקנית הבריטית־אוסטרלית אוליביה ניוטון־ג’ון, כוכבת “גריז”, שהלכה לעולמה באוגוסט האחרון בגיל 73 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן; אייקון הרוקנרול האמריקאי, הזמר ג’רי לי לואיס, שהלך לעולמו באוקטובר בגיל 87; והמוזיקאית כריסטין מקווי בת ה־79, סולנית וקלידנית להקת פליטווד מק, שהלכה לעולמה בנובמבר. 

סערת קניה ווסט
המוזיקאי והראפר המצליח קניה ווסט עלה השנה לכותרות לאחר שהתבטאויות שלו ברשתות החברתיות נגד יהודים עוררו זעם ברחבי העולם, ופלטפורמות כמו אינסטגרם וטוויטר חסמו אותו.

“קניה הוא אמן מאוד חזק, מהעשירים בעולם, ולכן ההשפעה שלו היא עצומה”, טוען סידס. “לפטור אותו בזה שהוא טיפה משוגע זה קטן מדי. הוא משתמש בעובדה שהוא אחד האנשים החזקים בעולם המוזיקה ומדבר שטויות, אבל לדעתי הוא לא ציפה שהתגובות יהיו כאלה. ההשפעה שלו מסוכנת. טוב שכרגע הוא הושלך מכל המדרגות מכל דבר שהוא עושה”. 

קניה ווסט  (צילום: רויטרס)
קניה ווסט (צילום: רויטרס)

פסק זמן ופרישות
במרץ האחרון הופיע מתופף להקת ג’נסיס ומהזמרים הפופולריים באייטיז פיל קולינס (71) בארנה בלונדון יחד עם הלהקה המיתולוגית, במסגרת מופע האיחוד שלה, והצהיר בדמעות: “זו התחנה האחרונה של סיבוב ההופעות שלנו. זו ההופעה האחרונה של ג’נסיס. אחרי הלילה נצטרך להשיג עבודות אמיתיות”.

קולינס, שבמשך שנים רבות התמודד עם בעיות רפואיות, הצהיר כי אינו מסוגל יותר לתופף וגם את ההופעה ההיא ערך כשהוא יושב כפוף על כיסא ונעזר במקל הליכה. הצהרתו של קולינס מצטרפת להצהרתו של אלטון ג’ון שהכריז כי בחודשים הקרובים יקיים את סיבוב ההופעות האחרון בחייו.

ג'סטין ביבר  (צילום: רויטרס)
ג'סטין ביבר (צילום: רויטרס)

לצד פרישות מהקריירה, יש גם שניים שלקחו פסק זמן: סלין דיון, שדחתה שוב ושוב את הופעתה המיוחלת בישראל ולבסוף ביטלה אותה, חשפה כי היא מתמודדת עם בעיה נוירולוגית נדירה וכי היא כרגע נאלצת לפרוש מהופעות עד שתצליח להשתקם; ג’סטין ביבר ביטל אף הוא את הופעותיו עד להודעה חדשה בשל תשישות ותסמונת “רמזי האנט” הגורמת לשיתוק פנים.