שלמה ארצי עמד השבוע במוקד של מתקפה מצד חלק מציבור המתנגדים והמוחים נגד הרפורמה המשפטית, שציפו לשמוע ממנו התבטאות ברורה בעניין. הזמרת אחינועם ניני כתבה כי השיר שהוציא ארצי השבוע "חלבי ורופס" וכינתה אותו "אומנות האיך אומרים כלום".

ארצי, כך נראה, לקח ללב את הביקורת, ובהופעתו בחמישי בערב נשא נאום פוליטי ואמר כי הוא "מפחד מהכיוון שאליו הולכת המדינה", אך גם על הנאום הזה היה מי שטען כי הוא עמום וחלבי.

שלמה ארצי: "אני מפחד מהכיוון שאליו הולכת המדינה" | צפו
"אומנות האיך אומרים כלום": אחינועם ניני במתקפה על שלמה ארצי

לא הרבה זוכרים, אבל בעבר היה מקרה אחד בו ארצי דווקא השמיע בהופעתו התבטאות פוליטית חריפה שאינה משתמעת לשתי פנים, ועורר סערה תקשורתית. זה קרה בינואר 1999, כאשר ראש הממשלה, אז כמו היום, היה בנימין נתניהו.

ארצי הופיע אז באולם צוותא בתל אביב, ועל פי דיווח שהתפרסם אז במקומון "תל אביב", כינה את נתניהו, על הבמה, "מטורף ומתועב". ההקשר, על פי דבריו של ארצי על הבמה, היה מקרה שקרה כשלוש שנים קודם לכן, לאחר אירועי מנהרת הכותל ב-1996, כאשר לשכתו של נתניהו שלחה מכתב תנחומים למשפחתו השכולה של אחד החיילים שנהרג במהלך האירועים, וטעתה בשמו של החייל.

"שלמה ארצי הוא פרפורמר מעולה והאווירה היתה מאוד אינטימית. אולי בגלל זה הוא הרשה לעצמו להגיד את מה שהוא אמר. זה התחיל בהערות ציניות לגבי המצב הפוליטי, למרות שהוא כל הזמן הדגיש שהוא לא רוצה לדבר על עניינים פוליטיים.

הקהל, כמובן, ענה לו: 'לא, לא, תרגיש חופשי'. לקראת סוף ההופעה, בין הערה להערה, הוא אמר שביבי מטורף, ושמאז ששלח מכתב למשפחה שכולה של חייל שנהרג לאחר פתיחת מנהרת הכותל, עם טעות בשמו של החייל, הוא חושב שביבי פשוט מתועב", סיפר אז אורן מאירוביץ', אחד הנוכחים בהופעה.

יועץ התקשורת של נתניהו דאז, אביב בושינסקי, תקף את ארצי: "לא ידוע לי על מקרה בו נשלח מכתב עם שם חלל משובש למשפחתו, וגם אם היה דבר כזה, אין זה מצדיק התנהגות בוטה ומבזה כלפי ראש הממשלה. התירוץ כאילו בגלל מכתב כזה מוכפש מר נתניהו, ונאמר עליו שהוא מטורף, נשמע קלוש במיוחד. מצער הדבר, שאזרחים ששילמו כסף כדי לשמוע מוסיקה ולספוג תרבות, נאלצו לשמוע גידופים כלפי ראש הממשלה של כל העם".

ואילו מנהלו האישי של ארצי, חיים סלוצקי, אישר בעיקרון את הדברים אך טען כי המילה "מתועב" הופנתה כלפי אותו מעשה - הטעות בשמו של חלל צה"ל - ולא כלפי נתניהו עצמו: "אני הייתי נוכח בהופעה. שלמה דיבר על מקרה ספציפי, שאותו הוא כינה מתועב.

"הוא דיבר על פתיחת מנהרת הכותל לפני כשלוש שנים בהקשר של המשפחות השכולות ואמר, שהעובדה שלשכת ראש הממשלה שלחה בזמנו מכתבים למשפחות השכולות וטעתה בשמו של אחד החיילים שנפלו - היא מטורפת. הוא לא אמר שביבי עצמו מתועב, הוא בחור אינטליגנטי ולא יגיד כאלו דברים, אלא רק אמר שלפגוע במשפחה שכולה - זה מעשה מתועב ונבזי".

מי יודע, אולי האש שספג ארצי אז, לפני 24 שנים, היא זו שגרמה לו לסגת מעט אחורה ולא להתבטא פוליטית באופן נחרץ.