המדף האחורי - הרגע בו יגאל בשן שינה את פני המוזיקה הישראלית

במדף האחורי: סדרת הסכתים חודשית חדשה החוזרת בהאזנה מודרכת אל סיפורם של אלבומים שנדחקו לשוליים והשפיעו בדרכם על הפסקול הישראלי. בפרק הראשון: האלבום "צבעים" של יגאל בשן מ-1976

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
האלבום "צבעים" של יגאל בשן מ-1976
האלבום "צבעים" של יגאל בשן מ-1976 | צילום: יח"צ

יצירות שלא הפכו ל"קלאסיקה", אך ראויות בעבור עומקן, חדשנותן או תרומתן להיסטוריה המוזיקלית המקומית. הסדרה "במדף האחורי" מבקשת להעניק זרקור מחודש לאותן יצירות, להציע הקשבה אחרת - ולפעמים לגלות מחדש את מה שנשכח.

האלבום כולל ביצועים לפיוטים של רבי שלום שבזי לצד שירים אישיים שכתב ו/או הלחין בשן, עיבודים מפתיעים של אלונה טוראל, הפקה מוזיקלית מוקפדת של לואי להב והשתתפות של טובי המוזיקאים בארץ. מדובר באלבום שלכאורה לא שייך לאף מדף - לא מזרחי מובהק, לא פופ קלאסי - אבל דווקא בגלל זה הוא כל כך ייחודי.

"צבעים" הוא אלבום שמבשר במובנים רבים את הפיוז'ן התימני-מערבי שהפך לזרם מרכזי עשור מאוחר יותר (בפי עפרה חזה ואלבום שירי תימן שלה ובו הלהיט "גלבי") - ובמובן הזה, הוא הקדימה את זמנו. האזנה לו כיום חושפת לא רק את היצירתיות והרגישות של בשן, אלא גם את הבחירה שלו ללכת עם הלב - גם אם זה לא היה מה שהרדיו ציפה ממנו.

זו הייתה מהפכה שקטה, אבל מלאה ביופי, עומק וחוכמה מוזיקלית. זהו בדיוק סוג האלבום שהסדרה "במדף האחורי" נוצרה בשבילו - אלבום שלא זכה במקום שמגיע לו בזמן אמת, אבל אולי כעת, בהאזנה מחודשת, אפשר לגלות בו את הפסקול שלא ידענו שחיפשנו. בין השירים המובילים באלבום: "אבא, תגיד לי למה", "כשיבוא חמור לבן", "אשאל אלוהיי", "דברי אליי ללא מילים" ו"יש מלאך".

תגיות:
יגאל בשן
/
מוזיקה ישראלית
/
"מילים ולחן"
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף