"היו נביאי הפופ בישראל": 10 שנים אחרי - מה קרה לסטטיק ובן אל תבורי?

עשר שנים אחרי שהגיחו בסערה לחיינו, חזרנו אל סיפורם של סטטיק ובן־אל תבורי, צמד הפופ המצליח ביותר בכל הזמנים: מההתחלה הבלתי צפויה עם השיר "דוביגל", דרך הניסיונות לעשות את זה בחו"ל, הכישלונות והסכסוכים

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
רון נשר מתפרץ לבמה בהופעה של סטטיק | צילום: יחצ
סטטיק ובן אל בהופעה
סטטיק ובן אל בהופעה | צילום: דנה למברגר
דובי גל - קליפ
דובי גל - קליפ | צילום: צילום מסך

ממה שזכור לי, בפעם הראשונה בן־אל הבריז מההקלטות, אבל בסוף הוא בא והקליט. הוא מאוד חשש מהשיר, כי הוא רצה בכלל להתמתג כזמר מזרחי ו'#דוביגל' היה כיוון שונה לגמרי ממה שהוא עשה. בשלב מסוים הוא נעלם, לא הגיע למופעי השקת השיר ודי התנער ממנו. כשהשיר תפס ואנשים ברחוב התחילו לצעוק לו 'דובי גל', הוא חזר להיות בקשר והכל התחיל לקרות".

השיר, שכתבו והלחינו נשר וסטטיק והפיק ג'ורדי, היה שעטנז של ראפ עם פופ מסולסל, זכה להצלחה מסחררת, ונכון לשעת כתיבת שורות אלה עומד על 49 מיליון צפיות ביו־טיוב.

ירדן פלג - ''ג'ורדי''
ירדן פלג - ''ג'ורדי'' | צילום: משה נחומוביץ'

"סטטיק ובן־אל לא היו יותר מדי קרובים בזמן ההצלחה של '#דוביגל', הם הופיעו יחד וזהו", אומר יהודה. "כשאורון הציע להם את הרעיון להפוך לצמד, הם מאוד התנגדו. הם היו עולמות שונים לגמרי, וכל אחד היה בקטע מוזיקלי שונה. לא הייתה להם בעיה להופיע יחד, אבל הם לא רצו להיות מוגדרים כצמד ולא ראו את עצמם עושים קריירה ביחד. אחרי מסע ארוך אורון הצליח לשכנע אותם".

לירז רוסו - ''סטטיק''
לירז רוסו - ''סטטיק'' | צילום: גבע טלמור

מאז שנסקה הקריירה של הצמד התגלע סכסוך מתוקשר וארוך בין סטטיק ובן־אל לבין נשר, שנפגע, כנראה, מהעובדה שהם שכחו להזכיר כי החיבור ביניהם החל אצלו. הסכסוך בא לידי ביטוי בשירים ששר הראפר על הצמד ולהפך, וכן בתביעת לשון הרע שהגיש סטטיק נגד נשר, שאותה משך לבסוף. עם זאת, ברבות השנים התקיימה סולחה בין הצדדים, יושרו ההדרים, והשניים אף הקליטו יחד עם נשר שיר משותף ("אורות", 2021) עבור אלבום הבכורה שלהם.

סטטיק ובן אל עם ג'ורדי
סטטיק ובן אל עם ג'ורדי | צילום: סיון פרג'

"ברבי", שיר פופ-היפ הופ הומוריסטי, שילב סלנג, פלפולי לשון ונונסנס, שהיו חדשניים ומרעננים לאותה תקופה. בעיקר הצטיינה כימיה ווקאלית של השניים. השיר ראה אור בנובמבר 2015, זכה להצלחה מיידית, נכנס לפלייליסט של גלגלצ, ועם הזמן צבר למעלה מ־50 מיליון צפיות ביו־טיוב.

תבורי הוסיף: "בדרך כלל השורה הראשונה או הקונספט עולים לנו בראש - פעם בבית של סטטיק, פעם בבית שלי, ופעם באולפן. משם אנחנו מפתחים את השיר. אנחנו עובדים ברצינות, אבל אחר כך פשוט עושים כיף וצוחקים. אנחנו חברים טובים מעבר למוזיקה".

סטטיק ובן אל תבורי ברימונים חוף התמרים עכו
סטטיק ובן אל תבורי ברימונים חוף התמרים עכו | צילום: קרן פנחס

במהלך הריאיון הגיעו קבוצות מעריצים ומעריצות צעירים להצטלם עם השניים ולא נתנו להם רגע של שקט. "יש מעריצים שלפעמים מאבדים את הגבול בין הערצה לטירוף ועושים דברים שלא היינו רוצים שהילדים שלנו יעשו", סיפר תבורי בריאיון אחר ב־2016. "למשל, בחורות שחורטות על גופן את שמנו או שולחות תמונות אינטימיות - אנחנו מיד מוחקים וחוסמים. מצד שני, יש מעריצים שתומכים, אוהבים ושולחים מתנות ומכתבים. זה כיף מטורף לדעת שמה שאתה עושה מצליח לגעת בכל כך הרבה אנשים. והדבר המדהים הוא שזה לא רק בני נוער - גם מבוגרים מגיעים להופעות ומפרגנים. לראות את מגוון הגילאים הזה מחזק אותנו בכל פעם מחדש ומראה שאנחנו עושים משהו שהיה חסר כאן בארץ".

שלושה חודשים לאחר "ברבי" הוציא הצמד את הסינגל השני, "כביש החוף", שתיאר את הנסיעות של השניים על הכביש בין חיפה, שם גר סטטיק, לתל אביב, שם התגורר תבורי. השיר, שקצר מעל 54 מיליון צפיות ביו־טיוב, הפך ללהיט ענק והמשיך את גל ההצלחה של הצמד.

"סלסולים" תיאר בהומור את נופי ארצנו - מהכנרת ועד הבריזה של אילת, מהחום של הנגב ועד החרמון - לצד מנהגים ישראליים טיפוסיים (כדורגל בשבת, למשל) וסממני העדות השונות (אוכל מרוקאי, אלכוהול מרוסיה וכינור אשכנזי). במובן מסוים, השיר סימל את תמהיל הישראליות, דבר שהתבטא גם במוזיקה של הצמד. העיבוד המוזיקלי של ג'ורדי שילב השפעות שונות ויצר סאונד חדש ומקורי והציב רף גבוה בפופ המקומי.

סטטיק ובן אל מהקליפ broke ass millionaire
סטטיק ובן אל מהקליפ broke ass millionaire | צילום: צילום מסך

הצמד לקח את תרבות הפופ הישראלי כמה צעדים קדימה, לא רק במוזיקה אלא גם בסגנון החיצוני: לבוש צבעוני, לעיתים כמעט תחפושת, ברוח כוכבי פופ אמריקאים. הם יצרו קליפים מושקעים ברמה בינלאומית, שלא נראו כמותם בארץ, והביאו גלאם מקורי וחדשני ששנים לא נראה במוזיקה המקומית.

"כולם דיברו עליהם", מציינת בר. ״פתאום כולם אמרו ‘קל', כי זה מה שסטטיק ובן־אל אמרו, וכולם שרו את השורה 'בס עם סלסולים', מתוך השיר 'סלסולים'. הם הפכו לתופעה. הם היו גם כוכבי נוער וגם כוכבים של משפחות. לא רק זמרים לילדים, כמו כוכבי פסטיגל, אלא דיברו גם לאח בן ה־17 וגם לזה שחזר מהצבא. כולם נהנו מהם. הם הצליחו לתפוס בדיוק את הנקודה הזאת בין הישראליות לבינלאומיות. הם היו פשוט האנשים הנכונים בזמן הנכון".

סטטיק ובן אל בהופעה
סטטיק ובן אל בהופעה | צילום: דנה למברגר

את 2017 פתח הצמד בלהיט נוסף, "זהב", הומאז' מוזיקלי לרוק'נרול משנות ה־50 וה־60 בסגנון "גריז". הקליפ המושקע של השיר הפך לקליפ השני הנצפה ביותר של הצמד, עם מעל 63 מיליון צפיות ביו־טיוב. באותה שנה זכו סטטיק, תבורי וג'ורדי בפרס אקו"ם בקטגוריית "הישג השנה". בנימוקי הוועדה נכתב: "כל שנה מביאה איתה יוצרים וזמרים חדשים, אבל נדירה יותר הצטרפות של יוצר או יוצרים שמערבבים מחדש את כל הקלפים. זה בדיוק מה שעשו בשנה האחרונה סטטיק, בן־אל והמפיק המוזיקלי שלהם ג'ורדי. בסדרה של להיטים, אחד יותר מוצלח מקודמו, הם ניערו את האבק מהפופ הישראלי, תוך שהם מביאים סאונד חדש וגישה חדשה - למוזיקה ולמה שסביב לה".

סטטיק ובן אל תבורי בקמפיין הילדים של קסטרו
סטטיק ובן אל תבורי בקמפיין הילדים של קסטרו | צילום: שוקה כהן

באוקטובר 2017 הוציא הצמד את השיר הבא, "הכל לטובה", ששבר מחדש את שיא ההשמעות היומי של שיר ישראלי ברדיו - עם 80 השמעות ביום אחד. "לא דמיינו הצלחה כזו, ואי אפשר היה לדמיין את זה, כי יצרנו תקדים בכל כך הרבה צורות, דברים שלא היו לפנינו", סיפר סטטיק בריאיון לרדיוס 100FM ב־2017. "כשמישהו באמת רוצה משהו ומוכן להשקיע ולקחת את הסיכונים, והוא עובד קשה ויודע לקחת גם הרבה סירובים והפסדים - זה קורה".

"כשהתחלנו להתפרסם", הוסיף תבורי באותה תקופה, "אנשים ראו בנו גימיק ואמרו שזה עניין של זמן קצר עד שהכל ייגמר. למדנו אחד את השני, להכיל זה את זה, זה כמו חתונה. הרבה זמן ניסינו את הדרך לבד וידענו מה כל אחד שווה לפני, אבל ביחד אנחנו כוח. אני מקווה שנמשיך כך לנצח".

סטטיק ובן אל בהופעה
סטטיק ובן אל בהופעה | צילום: דנה למברגר

"עוד לפני שהם נהיו צמד, הייתי בקשר עם בן־אל", מספר בוצ'אצקי. "הוא רצה שניצור משהו ביחד והיה אומר שאין לו תקציב כמו לראפר איזי. תמיד האמנתי בו - היה ברור לי שהוא יפרח". כשהצמד הוקם, בוצ'אצקי נקרא לדגל: “בהתחלה לא היה כסף, אז היינו בונים את הסטים בעצמנו, אני וגלית אשתי, פשוט כי זה בער בנו. עשינו את זה לנפש, מתוך התלהבות אמיתית". בוצ'אצקי זיהה בשלב מוקדם את הכוח החדש של הקליפ בעידן היו־טיוב: "הבנתי שהעולם חוזר להיות ויזואלי, כמו בתקופת ה־MTV. רציתי שכל קליפ יהיה עולם שלם, הצגה, שואו. שכל פריים יהיה אייקוני".

הוא מתאר את החשיבה שמאחורי העבודה עם הצמד: "עבדנו ב־360 מעלות, לא רק על השיר אלא על המותג כולו - שפה, עיצוב, הלבשה, סיפור. רצינו שכל קליפ ייתן ערך מוסף, יפתיע את הצופה, לא ישקף רק את מה ששומעים ברדיו". כך, למשל, נולד הקליפ לשיר “סתם": “השיר בכלל נכתב על האקסית של סטטיק, אבל הצעתי שניקח את זה לכיוון אחר - אל התקשורת, אל מה שכתבו עליהם. שמנו מראה לכל מה שנאמר עליהם אז. זה היה אמיץ מאוד מצידם, כי הם הודו מול הקהל שהם רואים הכל".

סטטיק ובן אל תבורי
סטטיק ובן אל תבורי | צילום: רפי דלויה

הם מבינים מה זה איקוניזציה, מה זה להשאיר חותם. קליפ הוא לא רק עטיפה לשיר. הוא כלי שמאפשר לך להתחבר לאומן. אתה רואה איך הוא מסתכל, איך הוא זז, איך הוא מתלבש - ופתאום זה נוגע בך. לפעמים זה לא נכון לעשות קליפ. אתה חייב להיות עם אצבע על הדופק ולשאול את עצמך: האם זה באמת משרת את האומן, את השיר, את הרגע. יש תקופות שאומן לא צריך קליפ, ויש תקופות שאם הוא לא יופיע על המסך - משהו בקשר עם הקהל דועך. אנשים צריכים לשים פליי ולראות את הבנאדם, לא רק לשמוע אותו. בעבודה עם סטטיק ובן־אל היינו שותלים המון פרטים קטנים, רמזים, מסרים חבויים, כדי שאנשים יעצרו את הווידיאו ויגיבו.

תסתכל על הקליפ של 'טודו בום' - יש שם אין־ספור שכבות: השראה מהסרט 'ספייס ג'אם', חיזוק הנרטיב של 'הם חייזרים', אחרי שצחקו עליהם בתקשורת על הבגדים המוזרים. אז אמרנו - סבבה, הם חייזרים, הם נוחתים בתל אביב ומשפריצים צבע ושמחת חיים. זה כל הרעיון. בכל קליפ חיזקנו את הנרטיב ובנינו עוד שכבה של איקוניזציה. זו הייתה האסטרטגיה - והיא עבדה".

לירז רוסו - ''סטטיק''
לירז רוסו - ''סטטיק'' | צילום: Roms

ב־2021 החליטו השניים לפתוח את הלב בריאיון זוגי מיוחד ל"אולפן שישי", ובו ניסו להסיר את הערפל סביב חרושת השמועות. "בשיא הריב שלנו היינו נוסעים במכוניות נפרדות, היו חדרי אומנים נפרדים, היו לנו אפילו מיני צוותים נפרדים, מלווים נפרדים, מצטלמים בנפרד עם הקהל - ואז עולים לבמה כאילו כלום ואף אחד לא יודע", סיפר אז סטטיק. "הייתה הופעה שבן־אל עלה לבד כי המנהל אמר לי 'לירז, סע הביתה כי אתם לא יכולים להופיע ככה'. והיו ריבים, ויכוחים, פרידות, צעקות וחסימות באינסטגרם. הכל היה - כל הבלגן, הכל אמת... פשוט תאקל של שני ילדים שהצליחו מאוד מהר ולא ידעו לאכול את זה".

אורטל עמר
אורטל עמר | צילום: שחר ארביב

בהמשך חשף תבורי כי הוא מאובחן עם מאניה־דיפרסיה מגיל 18 וזו אחת הסיבות להתנהגותו. "ברגע שפורסמו ההקלטות רציתי למות", סיפר בריאיון למאקו בשנה שעברה. "נראה שאין דרך חזרה, שלא משנה כמה תצטער ותיקח אחריות - אף אחד לא יסלח לך. אני מצטער ששלחתי את זה לאורטל, שבכלל עשיתי את ההקלטה הזאת".

אף שהיחסים בין סטטיק ותבורי היו רעועים עוד בטרם פרסום ההקלטות, פרסומן היה המסמר האחרון במשבר בין הצמד - וב־25 באוגוסט 2022 הוכרז מטעמו של סטטיק כי השניים החליטו להתפרק. "זה היה מאכזב, אבל ידעתי שמתישהו זה ייגמר", סיפר תבורי בריאיון עבר. "לא חשבתי שזה ייגמר כל כך מהר. חשבתי שאחרי פרסום ההקלטות אקבל גיבוי, כי בסוף חברות נמדדת במצבים הכי קשים. גיליתי שנפרדנו פחות או יותר דרך הרשתות, וביררתי אם זה אמיתי. לא האמנתי שזה קורה, חשבתי שנחזור בחזרה תוך שבוע".

בן אל תבורי
בן אל תבורי | צילום: אור גפן
סטטיק ובן אל תבורי
סטטיק ובן אל תבורי | צילום: משה נחומוביץ'
תגיות:
בן אל תבורי
/
רון נשר
/
סטטיק
/
ג'ורדי
/
לירז רוסו
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף