לדבריו, “זה היה אודישן משונה כי הוא אפילו לא ביקש ממני לנגן, אלא רק האזין לשני שירים בדמו שהבאתי ואמר ‘אתה בפנים’. ריד נתן לי חומרים להקשיב להם, והתחלנו חזרות. עד שהתחלתי לעבוד איתו לא עשיתי חזרות של רוק אמיתי בווליום עוצמתי. הוא היה קונטרול פריק רציני, היינו עובדים בכל יום מ-10 בבוקר ועד 10 בערב. יצאנו לסיבוב הופעות כהרכב פותח ל-U2. הופענו בפני קהל של 50-100 אלף איש באצטדיונים מדי ערב. זה היה חלום. לו היה נוקשה וחד. כשהרגשתי שהנוקשות הזו היא יותר מדי בשבילי, שהוא רוצה לשלוט בי, עזבתי".
בשנת 1995 אסף פיין את חלומותיו במזוודה וחזר לארץ, כדי להתמקד בעשייה מקומית. אלא שאז הגיעה תפנית בעלילה, בדמותו של אייקון נוסף.
האלבום שפיין ניגן בו היה “Outside", שנכשל בזמן אמת. “זה היה אלבום מעולה שהקדים את זמנו ולא כל כך תפס בזמן אמת", אומר פיין. “אני גאה שלקחתי חלק דווקא באלבום מאוד אמנותי של בואי, יחד עם בריאן אינו. העבודה הזו נתנה לי השראה להמשך הדרך שלי".
לערבב סגנונות
“אבא שלי הוא ניצול שואה, ואמא שלי צרפתייה ממוצא אפרו-קריבי מעורב, ככה שספגתי את כל מנעד ההשפעות התרבותיות. פעם, כשהיו חברות תקליטים גדולות, אמן היה חייב להתחתן עם ז’אנר מסוים ולא לזוז מילימטר ממנו. היום זה לא קיים. אתה יכול לשיר ולנגן כל ז’אנר ולערבב סגנונות. לדעתי, המוזיקה הישראלית המקורית מתחילה, באמת, רק עכשיו. בישראל של היום יש המון כישרונות גדולים עם המון מה לתרום והמון ידע".
רוח זו מובילה גם את אלבום הסולו החדש של פיין “גם וגם" (All Ways), שיצא בימים אלה. יש בו 11 רצועות, שעטנז מוזיקלי של חפלה, פאנק, היפ הופ, גרוב וביטים אפריקאיים.
“העבודה על האלבום החלה עוד ב-2018 כשבן איילון ואני עבדנו על האלבום ‘מדבר כחול’", הוא מספר. “חלק מהשירים נכתבו כבר אז אבל לא יצאו. היינו על סף עליית מדרגה ענקית באירופה מבחינת הופעות, ואז פרצה הקורונה והכל התבטל. כל אחד מאיתנו זרם לכיוון אחר ואני נתקעתי עם חלק מהשירים. אמרתי לעצמי שכתבתי את השירים ושאני חייב להוציא אותם. אז הקלטתי את האלבום ותכננתי להוציא אותו בנובמבר 2023, אלא שב-7 באוקטובר פרצה המלחמה ושוב הכל נדחה. עכשיו הרגשתי שזה הזמן להוציא אותו החוצה".
חופר ונובר
באלבום מתארחת להקת שב"ק ס’, שמשתתפת בשיר “תן לו", היפ הופ במקצב חפלה ים-תיכונית. “זו סגירת מעגל", אומר פיין. “התארחתי בהופעה של שב"ק ס’ בספטמבר 2023 ומאחורי הקלעים הזמנתי את חברי הלהקה אליי לעל האש. הם הגיעו, ואז השמעתי להם את הטרק הזה והצעתי להם להיכנס לאולפן ולאלתר. כך בעצם נולדה הוורסיה של השיר. זה היה נורא כיף".
הקשר שלו לשב"ק ס' התחיל הרבה לפני. בספטמבר 1995, לפני 30 שנה, פיין הפיק מוזיקלית את אלבום הבכורה של הלהקה. מאז ועד היום נחשבת שב"ק ס' לאחד מיסודות ההיפ הופ והראפ המקומיים.
“האוזן הישראלית לא הייתה רגילה אז למוזיקה כזו בעברית, זה היה חדשני", נזכר פיין. “הרוק הישראלי היה אז בשיאו, ואני בדיוק חזרתי מניו יורק והרגשתי שהמוזיקה הישראלית תקועה מאחור. אז החלטתי שצריך להכניס את הביטים העדכניים, שילוב של מטאל עם היפ הופ ופאנק. בחרתי בשב"ק ס’ למהפכה הזו כי הם היו בני 17 ועדיין לא ‘התקלקלו’ בלעשות רק רוק.
פיין הוא אחד המוזיקאים העסוקים בישראל. לצד עבודתו כמפיק מוזיקלי הוא משמש בחמש השנים האחרונות כמנהלו האמנותי של פסטיבל ג’אז בים האדום באילת, ובנוסף הוא מרצה למוזיקה במכללת BPM ובמכללת Just Music, ובשנתיים האחרונות משדר תוכנית אישית בגלי צה"ל