בדיוק כמו השיר החדש, עדי-קשת כהן תמיד נאבקת לפרוץ קדימה

עם אלבום בכורה שעומד לצאת לדרך בעוד חודשיים, עדי-קשת כהן משתפת על מקור שמה המיוחד, על סגנונה והשפעותיה השונות. זהו סיפורה של הילדה מקיבוץ עין חרוד, שכשתשמעו אותה תתהו איך עוד לא התפרסמה קודם

יעקב בר-און צילום: ללא
עדי-קשת כהן
עדי-קשת כהן | צילום: עופר דבוש

עדי-קשת כהן מודעת לכך שלפני שמתייחסים לשירתה האיכותית, תוהים על כפל השמות הבלתי שגרתי שלה. "כשנולדתי, הורי התלבטו בין השמות עדי וקשת", היא מספרת בפעם המיליון. "בסוף הם נתנו לי את שני השמות וכך כתוב בתעודות, אבל כל אחד קורא לי איך שבא לו..."

"התלבטו", היא מתנסחת ואולי היא מתכוונת לכמעט מלחמת עולם שפרצה בין הוריה בגין שמה והסתיימה בכי טוב. עכשיו הם, כרבים אחרים, יכולים ליהנות מהביצוע היפהפה של העדי (התכשיט) הפרטי שלהם לשירה "Battleships", שעלה לרשת בדרך לאלבום-בכורה שאמור להרים עוגן בעוד כחודשיים.

"לגמרי".

"אני מרגישה שכשאני ניגשת לכתוב שיר, הרבה פעמים זה נובע מהצורך לפענח אצלי דברים שהם לא ברורים. אם המוזיקה באה לי מאוד מהר, במילים הרבה פעמים אני חופרת וחוצבת באבן עד שמתבהרת לי איזו תמונה. בדרך כלל יש שם פורקן והתפכחות, כשהכתיבה הזאת כאילו ממלאת לגביי תפקיד של ...פסיכולוג".

"נחזור. זה השיר שיחתום את האלבום והוא שיר הנושא שלו. הוא נכתב בהשראת בלדות אהבה משנות ה-50 וה-60, עם מעין רצון לחזור לזמנים שהיו פעם, כשעם כל הנוסטלגיה יש גם ניחוח ממה שקורה עכשיו. מצחיקה אותי האידיאליזציה המוגזמת של כל מה שהופך נוסטלגיה למתוקה. אם יש כאן כעין ביקורת על הנוסטלגיה, אני דווקא אוהבת אותה ולא מוכנה לשחרר אותה".

"היום החלוקה לסגנונות היא נורא בעייתית. לכן, קשה להגדיר את האלבום שבדרך. אם אתה עומד על שאלתך, אז אצביע על מה שנקרא ארט-פופ, כלומר פופ אמנותי. כמי שלמדה בעבר מוזיקה קלאסית וגם ג'ז, אני מתארת לעצמי שההשפעה ניכרת".

(צוחקת) "כנראה, אני דינמית במנעד התחושות שאני מביעה בשירים שלי".

"האלבום הוא הפקה משותפת  שלי ושל המתופף יואב ארבל. בסך הכל זהו אלבום של תופים ופסנתר, בדיוק כמו בהופעות שלי. אחרי חיפושים, אני מרגישה שהשירים נופלים למקום שנכון להם".

כהן נולדה בקיבוץ עין-חרוד מאוחד, נדדה עם משפחתה בכל מיני מקומות ולבסוף התמקמה ברחובות, "אם כי בתחושה נשארתי קשורה לקיבוץ". לדבריה, בת למדען במכון ויצמן ולמורה לעברית, "גדלתי במשפחה של אוהבי מוזיקה". היא התחילה ללמוד פסנתר בגיל שמונה ולדבריה שרה כל השנים. בתיכון תלמה ילין נחשפה לג'ז והיא מודה: "גם כשהתעמקתי שם במוזיקה הזאת, היה לי ברור שזה לא העולם שלי". כהן מופיעה מקצועית מאז תקופת התיכון, אם כי היא מדגישה שזה היה רק כזמרת, עדיין לא עם מוזיקה משלה. למרות שעם גיוסה לצה"ל קיבלה מעמד של מוזיקאית מצטיינת, העדיפה שירות רגיל, כי "רציתי להיות עם אנשים מחוץ למוזיקה".

מהצבא הגיעה כהן בישיר לרימון, "שם פיתחתי את הכתיבה שלי וזכיתי בכל מיני תחרויות עד שהחלטתי לצאת משם ולשחות במים העמוקים של ההופעות ולמצוא דרכן מקום משלי". לצד ההופעות, היא מתפרנסת משיעורי פיתוח קול.

זהו סיפורה של עדי-קשת כהן, שאם תיחשפו לשירתה, תהיו שותפים לתמיהה כיצד היא עדיין לא התפרסמה. "יש לי הרגשה שזה הולך להשתנות", היא מעירה. "אני מקווה שהאלבום יעשה את העבודה".

עם הקורונה קרה לה משהו מוזר. "במאמץ לסיים את האלבום, היא תפסה אותי כשאני ממילא סגורה בבית לרגל העבודה עליו", היא מספרת. "אם אחרים נלחצו ממה שקרה, לי דווקא היה הרוגע הנחוץ להשלמת המשימה שלקחתי על עצמי וזאת לאחר שהייתי על טורבו במהירות של 200 קמ"ש".

"מאוד! אני מאוד מקווה שהופעת ההשקה לרגל הופעת האלבום תוכל לצאת לפועל בינואר. איך אומרים? - עד אז אלוהים גדול. עם זאת, כדי לא להתאכזב יותר מדי, אני מוכנה גם לאופציה שזה לא יקרה".

תגיות:
מוזיקה ישראלית
/
פופ ארט
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף