הקול הנשי: "פסטיבל אשה" מביא את המלחינות הנשכחות לקדמת הבמה

הפסנתרנית שירה שקד והסופרנו סיון גולדמן, מזמינות את הקהל למסע מוזיקלי מפתיע בין יצירות של מלחינות שנשכחו מהתודעה. שקד: "בעולם אוטופי בכלל לא היינו נדרשות להעצים את הקול הנשי"

יעקב בר-און צילום: ללא
שירה שקד
שירה שקד | צילום: מיכאל כהן
2
גלריה

האם יש העצמה נשית במוזיקה? - עובדה! לכך חותרות הסופרנו סיון גולדמן, יוזמת "הקול הנשי", זמרת אופרה וקונצרטים, בעלת רפרטואר רחב, מהתקופה הקלאסית ועד למוזיקה בת-זמננו והפסנתרנית שירה שקד, שתי מוזיקאיות בעלות רקע בינלאומי ומניפה סגנונית רחבה, שבמסגרת "פסטיבל אשה", בתיאטרון חולון מזמינות את הקהל לצאת עמן מחרתיים, ה-8 בחודש, במופען "הקול הנשי", למסע מוזיקלי מפתיע בין יצירות של מלחינות מהמחצית השנייה של המאה ה-19 ומתחילת המאה ה-20, שאיכשהו נדחקו אל ים השכחה.

"מדובר במלחינות, שהיו בעלות מעמד בשעתן ומשום מה במאה השנים האחרונות הן פשוט נמחקו מהתודעה", מוחה שקד. "את זה אנחנו מבקשות לתקן".

"בעולם אוטופי בכלל לא היינו נדרשות להעצים את הקול הנשי", מוסיפה שקד. "מבחינתנו, המצב האולטימטיבי יהיה כשלא נצטרך לבנות תוכנית קונצרטים תחת הכותרת הזאת. אבל לצערנו היצירות של המלחינות המדוברות לא כל כך מנוגנות עדיין באולמות הקונצרטים, לדאבוני, כולל בהופעות שלי מאז ילדותי, כשניגנתי המון באך, בטהובן, שוברט וברהמס, אך לא את היצירות של המלחינות".

פסטיבל הקול הנשי
פסטיבל הקול הנשי | צילום: יוסי צבקר

"אגב, הקיפוח איננו רק מהתקופה האחרונה. אם נקפוץ לגרמניה של ראשית המאה ה-19, פאני מנדלסון הייתה מלחינה ענקית בשעתה, אבל בשלב מסוים עמדו הוריה על כך שהזרקורים יופנו לאחיה הבכור פליקס וכך היה. או המלחינה האמריקאית איימי ביץ', שבעלה הרופא הגביל את מספר הרסיטלים שלה לשניים בשנה ועד שהוא טרח למות, היא פעלה תחת האיסור שלו".

כותרת האירוע מחר "מלחינות שנשכחו", או הושכחו, איננה נוגעת לשתיים מהמלחינות, שאינן מקופחות בביצוע יצירותיהן - פאני מנדלסון וקלרה שומאן. האחרות בתוכנית מחר הן פולין גארסיה ויאדו, מלחינה צרפתייה ממוצא ספרדי, שבבסיסה הייתה זמרת; איימי ביץ', מלחינה-פסנתרנית אמריקאית; רבקה קלארק, מלחינה-ויולנית בריטית ולילי בולאנז'ה, מלחינה צרפתייה, אחותה של מורת הפסנתר הנודעת נאדיה בולאנז'ה.

בת 40, שקד. תל-אביבית. עם הפסנתר מגיל ארבע. בת להורים מתחום המחשוב, לא מוזיקליים, כדבריה. סיפור הגילוי שלה - קלאסי. אחותה הגדולה רצתה פסנתר, שלבסוף עבר אליה בטרם ידעה קרוא וכתוב. ההייתה ילדת פלא? - "כנראה, שכן". לאחר לימודיה באקדמיות למוזיקה בתל-אביב ובירושלים, היא סיימה את לימודי הדוקטורט שלה באוניברסיטת סטוני ברוק, בניו-יורק.

שקד חברה למלחין שלומי פריג' בשני אלבומים, שבהם המשורר נתן זך, שכנו דרך אגב,  הקריא משיריו. "הוא היה טיפוס לא פשוט", היא אומרת עליו בנימה מחויכת. "למעשה, הוא לא היה קל, אפילו קריזיונר, אבל הוא היה אמן גדול של מילים".

תגיות:
פסנתר
/
העצמה נשית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף