כ-63 שנים אחרי שכבשה את במת ברודוויי והלהיבה מדינות שלמות בקולנוע, הקלאסיקה ״צלילי המוזיקה״ זכתה לעיבוד בימתי חדש מבית התיאטרון העברי, ועם שלל כוכבים ובליווי נגנים מקצועיים, ההפקה החדשה עלתה על הבמות וחוכרת את הארץ עם מופע מוזיקלי בלתי נשכח, וקאסט שאי אפשר שלא להינות ממנו.

ממחזות הזמר המצליחים בהיסטוריה: עוז זהבי ורויטל זלצמן לוהקו לתפקידים נצחיים
פסטיבל הסרטים חיפה 2023: רשימת הסרטים המומלצים במיוחד

בליווי תזמורת בת 13 נגנים, ההפקה הנוכחית של התאטרון העברי למחזמר העל-זמני קיבצה אליה את מיטב הכוכבים ואנשי המקצוע: על הנוסח החדש אחראי המתרגם אלי ביז'וואי, הבימוי הופקד בידיו של נתן דטנר ועל הניהול המוזיקלי והניצוח - יוסי בן נון.

סיפור המחזמר מאת הווארד לינדסי וראסל קרוז מבוסס על ספרה של מריה אוגוסטה טראפ, ״זמרי משפחת טראפ״, שרבים אולי לא יודעים כי הוא מבוסס על סיפור אמיתי.

עלילת המחזמר מתרחשת באוסטריה, 1938. מריה (רויטל זלצמן הנהדרת) נזירה צעירה ומלאת שמחת חיים שמתקשה לעמוד בכללי המנזר, נשלחת על ידי אם המנזר (קארין שיפרין, העוד יותר נהדרת) להיות אומנת לשבעת ילדיו של קפטן פון טראפ (עוז זהבי), קצין צבא אוסטרי אלמן וקפדן.

עד מהרה היא הופכת את ביתם מבית של חוקים נוקשים ומשמעת ברזל לבית מלא שמחה, צחוק ומוזיקה. היא כובשת את לב הילדים, ובהמשך את לב אביהם. האידיליה מופרת עם כיבוש אוסטריה בידי הנאצים, והמשפחה נאלצת להתמודד עם אתגרים וסכנות בדרכה לחיים טובים יותר במקום אחר.

כשדמותו של קפטן פון טראמפ עלתה על הבמה, במופע בו אני צפיתי, עוז זהבי לא עלה על הבמה. במקומו, ירון ברובינסקי, שללא ספק גנב את ההצגה.

חוץ מהבשורה המפתיעה של ברובינסקי, האמרה 'הילדים גנבו את ההצגה' מעולם לא הייתה נכונה יותר כמו במקרה הזה. הילדים המשחקים את שבעת ילדי משפחת פון טראפ הדהימו את הקהל בכישרונם, כשהם משחקים, רוקדים ושרים.

לאורך כל המופע בלטה גם קארין שיפרין וכישרון השירה הענק שלה. מהשחקנית, ששיחקה את אם המנזר, לא ידענו שובע. זמרת האופרה כבשה את הבמה עם קולה הטהור, ושמטה לכל הקהל את הלסת. כל פעם מחדש. 

עם השירים המוכרים והאהובים, כמו ״שירים שאותי משמחים״ ו״דו רה מי״, הקהל לא הצליח לסתום את פיו ושר בקולי קולות, ולפעמים שכח שהוא באולם הצגות ולא בשירה בציבור. עם זאת, זה רק מוכיח את הצלחת המחזמר שחקוק לנו בתרבות משנת 1965.

בתפקיד רולף, הדוור המחזר אחר ליזל בת ה-16 (עוד מעט 17) היה גל פופולר. גל הוא ילד פלא. בין אם הוא היה צריך לשחק בן 5 או 50, הוא ללא ספק יצליח לשכנע אותי שהוא בדיוק מה שהוא צריך להיות. דמותו של הדוור בן ה-17 (תכף 18) הופך במהרה מילד לגבר, מתגלגל אל כניעה עיוורת לנאציזם שכובש את אוסטריה ולבסוף מוכיח שהלב הטוב של הילד הצעיר עוד שם בפנים.

ואז הגיע טוביה. כן, ניחשתם נכון, טוביה צפיר הנכבד. וכאות למופע לכל המשפחה, דמותו התקבלה על הבמה במחיאות כפיים סוערות וקריאות ״סבא טוביה״ שהעלו חיוך על פני הקהל.

לאורך כל ההצגה עמד מסך מאחורי פריטי התפאורה שהטיס את הקהל היישר לאוסטריה של שנות ה-30 המאוחרות, ועבר בין מנזר, בית מפואר ואף דגלי צלב קרס שנישאו מאחורי השחקנים.

אנטי הנאציזם ואומץ משפחת פון טראפ ללא ספק הודגשו מאוד במחזה. עם בימוי מדויק וקאסט מצוין המחזה גולל את סיפור האהבה המרגש, את הקשיים במלחמת העולם השנייה ואת התקווה לשלום ואהבה.

בקצרה, המחזמר הוא ללא ספק חובה. ובקצת יותר ארוך: תעשו לכם טובה ותזינו רצון הילד שבכם לקצת תרבות משובחת וטובה.