עדנה מזי"א - 1949-2023: המחזאית והסופרת המוערכת עדנה מזי"א הלכה הבוקר לעולמה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.  

מזי"א נחשבה לאחת המחזאיות המצליחות בתיאטרון הישראלי, פורצת דרך, שכתבה וביימה חלק מההצגות המצליחות ביותר בארץ וזכתה להכרה בינלאומית.

מזי״א נודעה בזוגיות המקצועית המיוחדת שחלקה עם חברתה הקרובה ענת גוב ז״ל, וביימה את כל מחזותיה של גוב, ביניהם ״חברות הכי טובות״ ו״סוף טוב״. 

מזי״א החלה את דרכה המקצועית כתסריטאית, ובשיתוף עם עמוס גוטמן ז"ל כתבה את התסריטים ל"נגוע", "בר 51" ו"חימו מלך ירושלים". את דרכה בעולם התיאטרון החלה ב-1991 בתיאטרון חיפה, כשכתבה את "וינה על הים".

ב-1993 כתבה את המחזה המזוהה איתה ביותר, שזכה להצלחה חסרת תקדים: "משחקים בחצר האחורית", שנכתב בעקבות פרשת האונס הקבוצתי בשומרת. המחזה עלה לראשונה בתיאטרון חיפה בבימויו של עודד קוטלר ובהמשך בתיאטרון הקאמרי בבימויו של נועם שמואל. ב-2022 עלה מחדש בתיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר בבימויו של עידו רוזנברג. המחזה תורגם לשפות רבות והוצג ברחבי העולם.

כתבה וביימה שנים רבות בתיאטרון הקאמרי, שם נרקמו השותפויות הפורות עם הבמאי עומרי ניצן ז"ל שביים את מרבית מחזותיה, וביניהם "סיפור משפחתי" ו ״המורדים" – שעליו זכתה בפרס התיאטרון כמחזאית השנה, אשר עסקו בסיפור משפחתה האישי. ״היה או לא היה" – שאף לו תסריט לקולנוע ביחד עם אלונה קמחי, "האריסטוקרטים", ״היריון” ועוד. 

מחזות נוספים שכתבה וגם ביימה: "הורדוס", "ילדים רעים", "רומן משפחתי", ״הפושעים החדשים״, ו״החדר האחורי". בשנים האחרונות עבדה בתיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר, לו כתבה את "זוג" בבימויו של אילן רונן, העוסק באלימות רגשית של בעל כלפי אשתו. ובימים אלה מתקיימות בבית ליסין חזרות ל"סטמפניו", מחזה שעיבדה לרומן הקלאסי של שלום עליכם ויעלה בסוף ינואר.

מזי״א כתבה מספר ספרי ילדים לנכדיה: "סבתא עוד פעם", "הרפתקה בתיאטרון", ״ילד יום ילד לילה״, ״מה עושים עם סבתא״ ו"קוקולולי", בהוצאת כנרת זמורה-ביתן. וכן שני ספרים למבוגרים ״רומן משפחתי״ ו״התפרצות x”. הלווייתה תתקיים ביום רביעי בשעה 11:30 בבית העלמין במושב נהלל.

ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר: "הלב נשבר, עדנה הייתה חברה ושותפה נאמנה לדרך ארוכה בעולם התיאטרון. היא הייתה מחזאית ובמאית עם קול נשי חזק, ברור ובלתי מתפשר, שבחרה באומץ ובעין חדה לעסוק בנושאים רגישים ולהעלות אותם לסדר היום דרך הבמה. עדנה הייתה אישה שנונה, דעתנית ומלאת הומור, שפיה וליבה היו תמיד שווים, היא תחסר לי ולתיאטרון מאוד".