מתוך כ-200 מוזיאונים הפועלים בישראל, נפתחו היום (1.12) שבעה מוזיאונים, לראשונה מאז נסגרו שנית עם בוא הסגר השני. ארבעה מתוכם מוזיאונים גדולים: מוזיאון ישראל, ירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ארץ ישראל והמדעטק חיפה, אליהם מצטרפים שלושה מוזיאונים קטנים שעלו בהגרלה ובהם מוזיאון נחום גוטמן בתל אביב, מוזיאון המזקקה לארכיאולוגיה וזכוכית בקיבוץ נחשולים ומוזיאון הנגב לאמנות בבאר שבע.

לדברי חילי טרופר, שר התרבות והספורט, פתיחת שבעת המוזיאונים המשתתפים בפיילוט שיימשך עד ה-6 בדצמבר, היא בבחינת צעד ראשון בדרך ארוכה להחזרת כלל המוזיאונים לשגרה בטוחה. במסגרת הפיילוט ידרשו המוזיאונים להקפיד על דרישות משרד הבריאות כמו חיטוי משטחים ומיצגים אינטראקטיביים, הצבת סדרן ליד המיצגים, הזמנת כרטיסים מראש ושמירה על מרחק בין המבקרים ועוד.

האם הפיילוט נותן תקווה לעולם האמנות?
"צריכת תרבות ואמנות אינה בגדר מותרות אלא תנאי לקיומה של כל חברה חפצת חיים" אומר פרופ' עידו ברונו מנכ"ל מוזיאון ישראל. שבסופו של הסגר הראשון היה בין האחרונים לפתוח את המוזיאון.

גם טניה כהן עזריאלי מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות מברכת. "אנחנו מתרגשים ושמחים לפתוח מחדש את שערי המוזיאון בפני הציבור. התרבות חיונית בכל חברה אנושית ובכל הזמנים וזו עובדה היסטורית. הקהל צמא וזקוק ליהנות מאמנות טובה, את זה למדנו כבר הקיץ, בעקבות הכמות העצומה של המבקרים שהגיעו למוזיאון בין הסגר הראשון והשני".

מנהלי מוזיאונים אחרים שנותרו עדיין סגורים, מקבלים את הגזירה ומצפים בתקווה ובסבלנות לפתיחתם,  ואולם ההקבלה בין פיילוט פתיחת המוזיאונים לפתיחת קניונים (15 נפתחו) מקוממת רבים אחרים.

בתגובת פורום מוסדות התרבות נאמר: "חיבור בין המוזיאונים והקניונים מקומם ומחדד את אובדן הערכים והדרך המנותקת מהשטח, בה מנוהלת החזרה לשגרת הקורונה. דרך שבה ידם של בעלי ההון והלובי הפוליטי על העליונה, דרך הדוחקת את התרבות והחינוך לשוליים. המוזיאונים אמונים, מתמיד, על ניהול ובקרה של הביקור בהם. אנו קוראים לראשי המערכת לפתוח את מוסדותינו כולם ומיד ולפעול גם למען חוסנה הרוחני והנפשי של החברה בארץ". בין התערוכות שיוצגו במוזיאונים הפותחים היום את דלתותיהם, מוצגות  תערוכות חדשות וממשיכות.

מטמון מטבעות שייחשף לראשונה לציבור יוצג בפתיחה המחודשת של מוזיאון ישראל, בירושלים. המטמון ובו 26  מטבעות זהב ופריטים עתיקים נוספים  התגלה בחפירות בקיסריה לפני שנתיים ויוצג באגף לארכיאולוגיה במוזיאון. ההשערה היא שזמן קצר לפני כיבוש קיסריה בידי הצלבנים ב-1101 הוסתר המטמון ונמצא חתום בשבר חרס שהוסתר בדופן של באר עתיקה.

באגף לאמנויות במוזיאון מוצעות לקהל שתי תערוכות חדשות: "מלח הארץ" המעמידה במרכז את יצירותיהם של יוזף ישראלס, מקס ליברמן ולסר אורי, ובוחנת את ייצוגם של עובדי האדמה, הדייגים והאיכרים הנוצרים דרך עיניהם של אמנים יהודים במאה ה-19, התערוכה "בעיקר ורוד" מציגה עבודות מהשנים האחרונות של האמנית תמרה ריקמן.

מלח הארץ במוזיאון ישראל (צילום: אלי פוזנר)
מלח הארץ במוזיאון ישראל (צילום: אלי פוזנר)

בספריית האיור באגף הנוער תיפתח התערוכה "בובותיים" בהשראת השיר "שתי בנות" מאת ח"נ ביאליק. התערוכה מנסה להעניק לצילי וגילי גיבורות השיר פרשנות עכשווית ותלת-ממדית באמצעות איורי מקור של נחום גוטמן, ספרים נדירים  ובובות ישנות וחדשות. ועוד.

מוזיאון תל אביב לאמנות ממשיכים להציג את התערוכה המצליחה "ג'ף קונס – ערך מוחלט – עבודות מאוסף מרי וחוזה מוגרבי" עד ינואר 2021. כזכור, תערוכת היחיד של האמן האמריקני הנודע נפתחה רגע לפני הסגור הראשון במרץ 2020 ונסגרה מיד. כך גם  בוטלה הגעתו של האמן לתל אביב. 

ג'ף קונס במוזיאון תל אביב (צילום: גיא יחיאלי)
ג'ף קונס במוזיאון תל אביב (צילום: גיא יחיאלי)

שתי תערוכות יחיד חדשות מאמנות ישראלית נחשפות עתה לקהל: האחת תערוכת צלם המתמקדת באדריכלות מודרנית של האמן אלי סינגלובסקי, והשניה תערוכה מוזיאלית ראשונה שמציג מלך ברגר אמן בן 94 שפעל עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות.

עוד נפתחות תערוכות יחיד של האמנית טגיסט יוסף רון לציור פיגורטיבי, מיכל הלפמן וקרן רוסו ובמרכז החוויתי לכל המשפחה מוצגת תערוכה קבוצתית "אומרים אהבה יש בעולם" ובה יצירות אישיות שיצרו 20 אמנים ואמניות במיוחד עבור ילדיהם. 

המוזיאון גם מזמין את הקהל למפגש בלתי אמצעי עם יצירות מופת של המאסטרים הגדולים בכל הזמנים ואל האוספים של ואן גוך, שאגאל, פיקאסו, מודילאני, מונה קנדינסקי ועוד.

כמו גם להצבה של העבודה "העתיד" שיצרו צמד האמנים הסקנדינבי אלמגרין ודראגסט, המורכבת ממבנה מדרגות חירום, עליו יושב נער מכונס בעצמו ואוצר בתוכו את פגיעוּת גילו הצעיר. 

"דמוקרטיות", עבודת הוידאו של האמן הפולני ארתור ז׳מייבסקי  מוצגת על רקע ריבוי המחאות האזרחיות והפוליטיות בארץ ובעולם והתעצבותה של רחבת מוזיאון תל אביב, כאתר להפגנות והתכנסויות ציבוריות. ועוד.

אתר המוזיאון: www.tamuseum.org.il

במוזיאון ארץ ישראל, מוז"א, חוזרים להציג את הביאלנה לאמנויות ולעיצוב, "גוף ראשון טבע שני", תערוכת הענק המצליחה, שמציגה תמונת מצב עדכנית של תחומי האומנויות והעיצוב בישראל, בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר.

250 עבודות: אובייקטים פיסוליים, עבודות אמנות, פריטי עיצוב, מיצבים מותאמי חלל ומיצבי חוץ, עבודות וידאו וסאונד ועוד המתפרשים ברחבי שטח המוזיאון: באולמות, בתצוגות הקבע ובשטחי החוץ.

במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בתל אביב מחדשים את הפעילות עם פתיחת אשכול תערוכות ובהן: התערוכה הקבוצתית "מכניקת הזורמות", בהשתתפות אפרת רובינשטיין, רקפת וינר עומר, מיכל אורגיל, מיכל בקי, ענבר הורקני ונולי עומר –  המציגות ציור חצוף, ילדי, גופני, מיני ומתגסס, המתבונן בתקופת הילדות, הנעורים והבגרות של עצמן ושל דמויות מחייהן.

מכניקת הזורמות במוזיאון נחום גוטמן (צילום: יח''צ)
מכניקת הזורמות במוזיאון נחום גוטמן (צילום: יח''צ)

 "נופים נסתרים ומפות נעלמות" - תערוכה לציון 120 שנה להולדתו של נחום גוטמן הכוללת מגוון מעבודותיו שלא הוצגו בציבור, וחשיפת פרטים חדשים על יצירתו ועל מקומה של שכונת נווה צדק ביצירתו. 

"מאחורי קירות המוזיאון" - התערוכה מציגה את התחנות אותן עוברת יצירת האמנות מרגע היווצרותה עד לרגע בו היא מוצגת במוזיאון, שכל תחנה מתורגמת בתערוכה לתצוגה ולפעילות של המבקרים. ולכבוד החנוכה: "חנוכיה לי יש"  תערוכה ובה מוצגות 60 חנוכיות מקהילות ישראל השונות, שהיא מסורת קבועה במוזיאון. המוזיאון פתוח ל-70 מבקרים בו זמנית.

אתר הבית של המוזיאון: http://www.gutmanmuseum.co.il