בימים כתיקונם, התקופה הזו הייתה אמורה להיות תור הזהב של כוכבי הילדים, שנוהגים בימי החנוכה לעבוד סביב השעון. "חנוכה זה הופעות גדולות, הצגות גדולות, מקומות גדולים של 1,000־2,000 איש, חמש־שש הופעות בכל יום", מספר כוכב הילדים יובל שם־טוב, המוכר כיובל המבולבל. "מעבר לשמונת ימי החג, ההצגות גם היו ממשיכות חודש אחרי כן. חנוכה זה גם סכומי כסף גדולים מאוד. עיקר ההכנסה של כל כוכב ילדים זה חנוכה והקיץ, אלה הפיקים הגדולים".

אלא שביטול מופעי החג, לפחות בצורתם המסורתית, גרם לכוכבי הילדים להתמודד עם מציאות חדשה ולמצוא דרכים יצירתיות כדי לפגוש את הילדים, להדליק איתם נרות חנוכה וכמובן גם להתפרנס. "בעקבות המצב חזרתי 20 שנים אחורה", מתאר שם־טוב. "חזרתי לעשות מופעים פרטיים בגני ילדים, בבתים פרטיים. המחיר שאני גובה הוא לא בשמיים, כדי שאוכל להיות נגיש כמעט לכל משפחה וגם כדי לעשות כמה מופעים ביום ולא לשבת בבית".

מה זה מחיר נגיש?
"3,000־4,000 שקלים להופעה, כי זה עדיין יובל המבולבל. כל אמן מתחיל או קוסם היה לוקח בימים כהרגלם בחנוכה לפחות 2,000 שקלים. לכן המחיר כיום בשביל מותג כמו יובל המבולבל הוא נגיש מאוד".

מהו לוח הזמנים שלך בחנוכה?
"אני עושה שתיים־שלוש הופעות ביום. עושה גם זומים לחברות, לעיריות. יום אחד במהלך החג אופיע בדימונה על משאית. ממש עכשיו גם עלה לאוויר האתר 'יוקיד' (youkid.co.il), שם יש תכנים רבים לילדים בחינם, ושם אני מרכז את כל מה שאני עושה בחנוכה".

לפני שהחל החג הציע שם־טוב אפשרות לרכוש שלושה מוצרים שלו (חולצות, קלטות וכיו"ב – א"ש), ואז היה מגיע ומחלק אותם באופן אישי לילדים. "עכשיו, בחנוכה, אני עושה רק מופעים", הוא אומר. "בתור מי שבא מלמטה ועשה דרך ארוכה כדי להגיע למעלה, אין לי בעיה לחזור אחורה. הייתי שם, עשיתי את זה המון. המפגשים האינטימיים - גג 20 ילדים - יש בהם המון קסם לעומת המצב שבו אתה מופיע מול מאות ילדים. ככה יש קשר אישי, הילד יכול לשאול שאלה, אתה יכול לענות לו. אתה יכול להסתכל לילדים בעיניים, יש זמן להצטלם עם כולם. הילדים נהנים וגם ההורים נהנים".

מיכל הקטנה (צילום: צילום פרטי)
מיכל הקטנה (צילום: צילום פרטי)

אבל סכומי הכסף נמוכים יותר.
"נכון, הסכומים לא מגיעים למה שהיה ברגיל, אבל אני לא מחפש עכשיו להתעשר, אלא לשרוד. התאמתי את עצמי לרוח התקופה".
גם כוכבת הילדים מיכל הקטנה (מיכל ויצמן) אימצה את הפורמט של ההופעות הפרטיות. "אני הולכת לבתים, למשל למסיבות חנוכה לפי התו הסגול, שבהן 20 ילדים", היא מספרת. "מי שרוצה מופע, מזמין מופע. כל החג אני עמוסה עד אפס מקום, עושה עד שמונה מפגשים ביום". 
בחנוכה בשנים עברו נהגה ויצמן להופיע על במת הפסטיגל, עשתה חמישה מופעים ביום, וצפו בה מדי יום כ־30 אלף איש. המעבר לחג החנוכה הנוכחי הוא חד. "בהתחלה זה הלם, שוק, אבל היום את כבר מבינה שזו מציאות חדשה", היא אומרת. "הבריאות שלנו במקום הראשון, לכן חייבים להתאים עצמנו למצב. הפרנסה נחתכה דרמטית, אבל אני מקווה שזה משהו זמני. יש אור בקצה המנהרה - החיסונים".

להוריד מהאגו

"לפני הקורונה, בחנוכה לא היה לי אפילו זמן לשתות קפה", מתארת מיקי מוכתר, הידועה ככוכבת הילדים מיקי. "חנוכה זה ההפקות הכי גדולות, הברודוויי של השנה. עובדים מסביב לשעון, בכל יום יש חמש הופעות".

מה קורה אצלך בחנוכה השנה? 
"כשהתחילה הקורונה, אריק בעלי, שהוא מפיק במקצועו, הביא הברקה שאחרינו אימצו אותה עוד כמה כוכבים. הפכנו לסוג של שליחי וולט של המוצרים שלנו. פיתחנו את 'מיקי עד הבית': מי שקונה שלושה מוצרים שלי - אני מגיעה אליו עד פתח הבית. אני לא נכנסת לבתים, נמצאת עם מסיכה רק לצד בני המשפחה הגרעינית, מעניקה להם מוצרים וממשיכה הלאה. זה אחד הדברים הכי עוצמתיים שעשיתי בכל הקריירה שלי. אנחנו מגיעים לכל סוגי שכבות האוכלוסייה. תמורת סכום סמלי של כ־300 שקלים, אני מגיעה למקומות שבמצב רגיל לא הייתי מגיעה אליהם. תחשבי על אמא שמביאה לילד שלה את מיקי אפילו לכמה דקות. זה קונספט שגם מאפשר לך להתפרנס בכבוד. זו עבודה קשה. עכשיו, למשל, אני נוסעת לפרדס חנה, כרכור, חדרה, אור עקיבא. עושה 50 נקודות ביום, חוזרת הביתה גמורה, אבל הסיפוק הוא ענק. לפני כמה ימים היינו ברחובות ובנס ציונה, חיכו לי שם עם סופגניות".

מיקי מוכתר  (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
מיקי מוכתר (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

חלוקת המוצרים ממלאת את מרבית זמנך?
"בחנוכה אני נוסעת כל יום לחלק את המוצרים שלי. יש גם זומים שאני עושה וצילמתי גם הופעות לעיריות. אבל זה כמובן לא אותו הדבר. את מצלמת מול כיסאות ריקים, והגרון חנוק מדמעות. אני מתגעגעת לצחוק של הילד. הופעות פרטיות, למשל, אני לא עושה כהחלטה, מפני שלא כל הורה יכול להרשות לעצמו להזמין, ואני לא רוצה שילדים ייפגעו".

"חנוכה תמיד היה הפרס על העבודה הקשה של כל השנה", מספר חיים אוסדון, המוכר כ"דוד חיים". "אם עבדת קשה כל השנה והופעת המון ומיתגת את עצמך והצטיינת בהופעות, זה אף פעם לא היה נעלם מעיני המפיקים. הם היו מזהים את האנשים הכי בולטים ובוחרים אותם להפקות שלהם. ב־13 השנים האחרונות הייתי בהפקות הכי גדולות של חנוכה. הייתי עושה חמש הופעות ביום".

איך התמודדת עם השינוי?
"ביום שבו הבנתי שאנחנו הולכים לכיוון של הדממה של שנה, בניתי לי אולפן זום ביתי והתחלתי דרך המפיקים שלי לשווק מופעי זום לכל מיני חברות וארגונים. הפורמט של הזום קר ומנוכר, אבל צריך להתפרנס בתקופה הזאת, וחשוב גם לשמור על קשר עם הקהל. לפני כמה ימים, למשל, צילמתי מופע לחנוכה לילדי באר שבע בהזמנת העירייה. בשישי הייתי על משאית שחלפה ברחובות באר יעקב. בחנוכה אני עושה מופעי זום, מופעי לייב, מופיע על משאיות ואפילו צילמתי פרויקט של הדלקת נרות עם כל כוכבי הילדים. גם בחנוכה הזה יש לי לפעמים שניים־שלושה מופעים ביום".

למרות ההופעות, הפרנסה בטח נחתכה.
"הפרנסה נחתכה משמעותית, אבל צריך לדעת להתנהל גם בתקופות כאלה, לחיות בהתאם להכנסות ולהוריד מהאגו. להופיע במשאית זו לא פסגת שאיפותיו של אמן, אבל אני גם משמח ילדים ועדיין מרוויח".

"בחנוכה שעבר עשיתי כ־40 הופעות של המופע 'רפונזל' מול מאות ילדים, לפעמים אפילו היו 800 ילדים במופע", מספרת נעמה אתל, הידועה כ"נעמה סופר־על". "חנוכה זה הזמן היחיד שאת באמת יכולה לעשות שלוש או ארבע הופעות ביום. במיוחד עבור מישהי כמוני שלא עובדת בשבת, חנוכה זו אופציה טובה להתפרנס. אני גרה בארצות הברית, ובדרך כלל מופיעה בחנוכה שם. בשנה שעברה התחלתי להופיע בחנוכה בארץ ותכננתי לעשות גם השנה מופע גדול".

נעמה סופר-על (צילום: ניר סטולו)
נעמה סופר-על (צילום: ניר סטולו)

איך עובר עלייך חנוכה הנוכחי?
"בימים אלה אני מסיימת את הפקת הסרט 'להציל את בית הספר'. אני עושה הקרנת בכורה רק לכל מיני גופים. הם מקבלים לינק, צופים בסרט שעדיין לא יצא כמובן, ואז יש הדלקת נרות עם הילדים בזום. נוסף לכך, כולם יכולים להזמין מוצרים שלי, ואני נוסעת ומביאה אותם לילדים. זה ממש לכל כיס, מינימום הזמנה כ־300 שקלים, ואז האמן מגיע לילדים. איפה בימים כתיקונם היית זוכה לראות אמן ילדים ב־300 שקלים אחד על אחד עד הבית? אין סיכוי. אני יושבת איתם רבע שעה, שואלת שאלות, לא מיד רצה ובורחת".

איך את מרגישה עם המעבר הזה מבית לבית?
"אני עושה את זה יותר כדי לראות את הילדים מאשר להתפרנס. חסר לי מאוד המגע עם הילדים. צריך לקחת את זה בצורה חיובית. זה המצב, אין אופציה אחרת, צריך להסתכל על האור ולא על החושך".

מופעים על משאית

"חנוכה זה המון הופעות מהבוקר עד הערב, זו תקופה חזקה", מתארת גם כוכבת הילדים נתי מדני, היא "נתי הגעתי הופעתי". "עשיתי בשנה שעברה לפחות 40 הופעות של 'להציל את הפארק' במקומות גדולים, בהיכלי התרבות".

מה את עושה בחנוכה הנוכחי?
"בשבוע הקרוב יש לי מופעי משאית. היום אני מופיעה על משאית בדימונה שעוברת בכל רחובות העיר. יש לי גם מופעי זום ומופעים מצולמים שעיריות מזמינות, למשל בראש העין, בפתח תקווה. בתקופה הזו גם חזרתי לעשות דברים שכבר הפסקתי כמו מופעים פרטיים, מסיבות וימי הולדת, בהתאם להנחיות. בניתי מופע שנקרא 'חנוכה בגינתי של נתי', ואני אפילו מגיעה למפגשים אישיים להדליק נרות של חנוכה. אבל מבחינתי הדבר המשמעותי שעשיתי לחנוכה הוא הקלטת גרסת כיסוי לשירה של שרית חדד, Light a Candle, בשיתוף ילדי וראייטי וילדי מקהלת שרונית".

נתי הגעתי הופעתי (צילום: צילום פרטי)
נתי הגעתי הופעתי (צילום: צילום פרטי)

מה המחיר למופע פרטי שלך?
"קיצצנו במחירים כדי להתפרנס ולהמשיך לשמור על הקהל. מפגש אישי עם הילד והמשפחה הגרעינית, עד 30 דקות, עולה כ־1,500־2,000 שקלים. במפגש אני עושה מה שהילד רוצה: לשיר שיר או להדליק איתו חנוכייה. אני גם מביאה מתנות לילד. אם מדובר במופע, זה עולה כ־5,000 שקלים. זה מחיר הרבה יותר נמוך ממה שהיה בימי שגרה".

מני ממטרה (צילום: דור דמארי)
מני ממטרה (צילום: דור דמארי)

"חנוכה זה החג הכי עמוס מבחינת הופעות, עושים חמש־שש הצגות ביום", מספר גם מני צוקרל, המוכר ככוכב הילדים "מני ממטרה", "ואילו בחנוכה הנוכחי אני נמצא בזומים ובהופעות פרטיות. סדר היום שלי לשבוע החנוכה זה ארבע־חמש הופעות ביום בזום. יש ועדי עובדים, חברות, עיריות שמזמינות. אגב, אני תמיד אומר שמופע בזום זה כמו לאכול פסטה בלי רוטב. לאמן מאוד קשה כשאין לו את הקהל מול העיניים. אני גם מגיע לסלונים ועושה הופעות פרטיות כגון מופעי ימי הולדת, לפי ההנחיות והנהלים. לא אגיד לך שזה מתאים לכל כיס, אבל המחיר ירד. אם פעם היו מזמינים אותי ליום הולדת והיה יקר מאוד, כיום הורדנו בחצי את המחיר. השנה הזאת אני לא בא להרוויח, אלא להישאר עם הראש מעל למים עד יעבור זעם, ובאמת נצליח לחזור להיכלי התרבות".