אלברט אילוז היה אמור להיות רגוע עכשיו, עם חזרתו של עולם התרבות לפעילות ועם הצגה חדשה בכיכובו, אבל הוא מתקשה להשאיר את חששות הקורונה מאחוריו ואינו ממהר לשמוח. “אני לא חושב שהפיקו לקחים”, הוא אומר. “אם לא הפיקו בעבר, לא יפיקו עכשיו. אנחנו מדינה שאין בה מחר, אתה יכול לראות את זה. מסתכלים רק על ההווה, וזה מפחיד מאוד. המוטו במדינה הוא ‘חיה את היום’, וזה משהו נוראי. אנחנו, האנשים הפרטיים, צריכים להילחם בשביל לשרוד, ולא לסמוך על הממשלה או משרד הבריאות שיעשו זאת בשבילנו. כל אדם צריך לקחת אחריות על עצמו. אנחנו צריכים לשמור על היקרים לנו ולדאוג לעצמנו כי לא יעשו זאת בשבילנו. הקורונה היא רמזור אדום לכל אחד מאיתנו, בכל גיל, וזה העביר לנו שיעור חשוב. הקורונה אמרה לנו: חבר’ה! תעצרו רגע!”.

איזה שיעור אתה עברת?
“שאין דבר יותר חשוב בחיים מהבריאות. לפני שלוש שנים עברתי התקף לב, ומאז אני נזהר מאוד. אני בקבוצת סיכון. הרופא אמר לי שזה בגלל שעישנתי הרבה, אז הפסקתי לעשן והתחלתי לאכול כל דבר. כשראיתי שאני עולה במשקל – הבנתי שאני צריך לעשות סטופ ולקחת את עצמי בידיים. מאז אני דואג וחרד לבריאות שלי, וגם כשביטלו לאחרונה את חובת עטיית המסיכות במקומות סגורים (מאז החזירו אותה – ד”פ), כשנכנסתי למקום סגור, נסעתי במונית או נכנסתי למעלית – שמתי מסיכה. אני לא מבין את השאננות והאדישות של אנשים שמסתובבים בלי מסיכה, כאילו אין קורונה. אסור לקחת את הסיכון הזה. ועובדה, בימים אלה זה חוזר. זה נוראי”.

השיחה בינינו מתקיימת בהפסקה במהלך חזרה גנרלית להצגה “חופשה בדובאי”, שכתב אפי כהן ומביים אודי גוטשלק, ובה משחק אילוז לצד אוולין הגואל ועדנה בליליוס. “זה כיף שאני הגבר היחיד בין שתי נשים בהצגה, זה מוריד לי כמה קמטים מהגיל שלי”, אומר אילוז. “שם ההצגה אומר הכל כי דובאי הפכה להיות יעד מבוקש אצל הישראלים, סוג של כיבוש ישראלי. זו הצגת בידור על זוגיות והחוויות בדובאי, קומדיית מצבים שבה אתה רואה את עצמך שם, לא משנה אם אתה צעיר או מבוגר. הלוואי שקהל יבוא כי בטוח שהוא צמא לצאת קצת מהדיכאון ולצחוק ולראות את עצמו. אין אחד שלא רואה את עצמו שם. אני שמח שמרים עציוני (שהפיקה – ד”פ) הרימה את ההפקה החשובה הזו כי ההנאה באמת מובטחת. ההפקה פה היא כמו משפחה, וזה תענוג. ההצגה על הכיפאק ואשכרה מציגה את החיים במדינה”.

אלברט אילוז בהצגה ''חופשה בדובאי'' (צילום: רפי דלויה)
אלברט אילוז בהצגה ''חופשה בדובאי'' (צילום: רפי דלויה)

איפור לנשמה

אילוז (69), נולד במרוקו ועלה ארצה בגיל 16. קריירת המשחק שלו נפרשת על פני למעלה מארבעה עשורים שבהם כיכב בשלל תפקידים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע והפך לפרצוף מוכר בכל בית בישראל. כשראיינתי אותו באוגוסט 2020, בעיצומה של הקורונה, סיפר: “אני נחנק ומרגיש לחץ בחזה מלראות טלוויזיה, כי אתה שומע את העדויות של אנשים שמגיעים לפת לחם וזה מצער... אתה מרגיש פתאום לא יעיל”.

“אני בטוח שהרבה אנשים בתעשייה היו במצב נוראי בקורונה”, הוא אומר כעת. “לא כל אחד שורד. אנחנו תעשייה ישראלית, זו לא תעשיית סרטים אמריקאית. אנחנו לא עובדים כל הזמן בטלוויזיה או בתיאטרון, אלא חיים מהפקה להפקה. זה לא שהשחקנים הם עם עשיר”.

איך אתה הסתדרת?
“עשיתי את הכביסה בבית (צוחק). אבל ברצינות, הפעלתי את הפנסיה ולקחתי הלוואה משם. זה מצחיק שנתנו לאזרחים מענק של 750 שקלים. זה אמור לעזור לנו לשרוד? אנחנו משלמים מסים וביטוח לאומי, ופתאום המדינה נותנת לך 750 שקלים. טוב שיש את הפנסיה. אתה חייב לדאוג לעצמך. זה שיעור לחיים. אנשים שחושבים שהם יכולים לחיות את ההווה ולא לדאוג לעתיד – טועים. תמיד צריך להפריש לפנסיה כמה שאתה יכול לימים שחורים. מזלי ששמרתי”.

איך זה היה לחזור לשחק אחרי שנה וחצי של הפסקה?
“זה כמו להיוולד מחדש, בייחוד כשמדובר בקומדיה. בקורונה היינו חלודים מדיכאון, ופתאום בהצגה הזו יש התרגשות ראשונית וזה מרים אותי. במשך השנה וחצי האלו הרגשתי חסר תועלת כי אמן מבטא את חייו דרך היצירה, ופתאום כשחזרנו לשחק ולעשות את החזרות, הרגשתי שאני שוב חוזר לקסם הנעורים. המשחק שומר אותי צעיר, זה האיפור הכי טוב לנשמה. זה נותן תחושה של אריכות ימים. זה מעיין נעורים נצחי”.

יש תפקיד שאתה מפנטז עליו ועדיין לא השגת?
“בטח שיש! אוי ואבוי אם אין לך תפקידים כאלה. תמיד אתה צריך לשאוף לעשות עוד תפקיד שלא עשית. זה מה שנותן לך את הדרייב. שחקן צריך להיות בתהליך חיפוש מתמיד. בכל סוג תפקיד יש מיליון גוונים. יש מיליון סוגים של תפקידי פשע או מאהבים. אוי ואבוי אם אתה שבע או מקטלג תפקיד”.

קרה שוויתרת על תפקיד פעם?
“באופן כללי לא. אבל אני בוחר בעיקר תפקידים שמתפתחים ומתפוצצים”.

מתרגש לפני תפקיד חדש?
“בטח. שחקן שלא מתרגש הוא כמו מת”.

אלברט אילוז (צילום: יוסי צבקר)
אלברט אילוז (צילום: יוסי צבקר)

טעם רע

הקריירה של אילוז על המסך הקטן כללה שלל תפקידים, בהם בסדרות “עספור”, “זינזאנה”, “סברי מרנן”, “שנות ה־80” ועוד, אך כיום הוא חש שבכל הנוגע לטלוויזיה, מקצוע המשחק נדחק הצדה. “כמעט לא לוקחים אותנו, השחקנים, לתפקידים בטלוויזיה, אלא מעדיפים דוגמנים, דוגמניות וידוענים על פני שחקנים כי רוצים ללכת על בטוח”, הוא אומר. “זה מה שקורה בזמן האחרון. אתה רואה סדרות עם אנשים, לא שחקנים. זה לפי דעתי אסון. אתה לא יכול לכנות סדרה ‘דרמה’ ולקחת אנשים רגילים מהשטח שהם לא שחקנים. מה שחשוב להפקות האלה זה הכסף. עולם המשחק כיום לא יכול להתקיים כי יש הרבה שחקנים מוכשרים ולא רוצים אותם. מה שאני שונא זה מפיקים שמעדיפים לקחת סלב על פני שחקן אמיתי. מה הולך פה?”.

לאורך השנים לוהקת לא פעם לתפקיד “המזרחי”. הקולנוע והטלוויזיה עדיין חוטאים בסטריאוטיפ הזה?
“אני מקווה שהסטריאוטיפ הזה פאסה. אני נשוי לישראלית ממוצא פולני, כך שמבחינתי זה לא קיים. זה לא שהסטריאוטיפ לא קיים, אבל אני מקווה שהוא כבר לא קיים כי מי שמקטלג ככה, זה נותן טעם רע. תיאטרון או טלוויזיה הם לעם, ולא לאנשים ממוצא מסוים. אנחנו עם ישראל וכולנו שווים”.

ב־2016, לאחר פרסום תחקיר ב”וואלה!” בנושא הטרדות מיניות מצדו של השחקן משה איבגי, יצא אילוז בראיון להגנתו של איבגי ועורר סערה. "איבגי יכול בעצמו להתלונן על הטרדה מינית מצד נשים", אמר אז. "ראיתי איך נשים מתנהגות... זה הזוי. אם הוא היה רוצה, הוא היה יכול לחגוג". מאז כזכור הורשע איבגי בכל עבירות המין שיוחסו לו בכתב האישום שהוגש נגדו, ובדיון שנערך שלשום אף ביקשה הפרקליטות לגזור עליו יותר משלוש שנות מאסר.

אילוז נשמע כיום זהיר בהתייחסותו לפרשה. כשהוא נשאל מה עמדתו לגבי הראיון שהעניק איבגי לאחרונה לתוכנית "המקור" ברשת 13, הוא אומר: “הרגשתי נורא מהראיון, זה היה ממש לא לעניין. אני חושב שצריך לראות ולשמוע את כל הצדדים, זו לא פרשה שהסתיימה ואסור להתייחס עד שכל הצדדים ייחשפו. בוא נקווה לטוב”.

מה אתה עושה בימים אלה מלבד ההצגה החדשה?
“הצטלמתי לאחרונה לסרט חדש של חיים בוזגלו”.

בינואר הקרוב תהיה בן 70, איך אתה מרגיש לגבי הגיל?
“אני לא סופר את הגיל אלא סופר את התפקיד הבא. שחקן לא באמת מתייחס לגיל כי המשחק משאיר אותנו צעירים, וכך אני מרגיש. הגיל לא משנה לי כל עוד אני עסוק במה שאני יודע ואוהב לעשות”. 

ההצגות הקרובות:

29.6, הערב, 20:30, אולם רנה שני, חדרה

2.7, 22:00, מרכז הבמה, גני תקווה

9.7, 22:00, תיאטרון גבעתיים

10.7, 21:00, תרבותא, אורנית