הו, גאולה: בדצמבר 2011, בסופה של סערה משפטית ותקשורתית, נכנס לכלא הנשיא משה קצב לאחר שנמצא אשם בשרשרת של עבירות מין ובהן אונס של נשים שעבדו איתו והיו כפופות לו בתקופת כהונתו כשר התיירות וכנשיאה השמיני של מדינת ישראל. עם שחרורו מהכלא, לאחר קיצור תקופת מאסרו, שב קצב לקרית מלאכי, לביתו ולאשתו גילה.

עשר שנים אחרי, עולה המחזה "גאולה" שכתבה מעצבת התלבושות אלי חומסקי וביים אלחנן שפירא. זוהי דרמה פסיכולוגית המספרת את סיפורה של אשה שבעלה חוזר אליה לאחר שריצה את עונשו בכלא בגין מעשי אונס והטרדה מינית. העלילה הבימתית שואבת את השראתה מדמותה ומסיפורה של גילה קצב. 

"הסיפור של גילה קצב שימש לי השראה בכתיבת המחזה. לצערי, למרות הסערה התקשורתית שליוותה את פרשת קצב, התקשורת השאירה אותה זכה ותמימה ובעיני זה לא תקין", אומרת המחזאית אלי חומסקי.

אלי חומסקי (צילום: מוטי חורב)
אלי חומסקי (צילום: מוטי חורב)

במה היא אשמה?
"אין סיבה לקבל את השתיקה הזאת כמות שהיא. אני סבורה שכל מי שחושדת או יודעת על פשע שבוצע נגד נשים (בהקשר זה) חייבת לנו כחברה לדווח ולעשות כל מה שביכולתה למנוע זאת. אני בחרתי במציאות החליפית, וכתבתי מחזה גם כדי לעשות תיקון לעוול החברתי".

סיפור העלילה מתרחש במהלך יממה מאז שובו של הגבר (אריה צ'רנר) האסיר המשוחרר אל ביתו ואשתו גאולה (יפה תוסיה כהן). הצופים נחשפים לעולמם של בני הזוג, ילדיהם ונכדיהם, ולמערכות היחסים המורכבות. "תוך כדי השיחות עם בעלה, עם הבנים שלה וההתנהלות שלה עם הנכדים - מתגלה הביוגרפיה הפתולוגית של גאולה - שכל חייה, כילדה וכאשה, התנהלו בחברה פאטריאכלית רומסת. זה לא מחזה ביוגרפי. זוהי השתקפות ופרשנות על מציאות ספציפית ואוניברסלית, אותה חוות יותר מדי נשים". 

גאולה בדבריה לבעלה: "...אני הייתי רק המבשלת שלך, המשרתת שלך, הזונה שלך... אפילו בתור זונה לא הספקתי לך! מה הייתי בשבילך? למה היית צריך לאנוס אותן ולהשפיל אותי. מה לא היה לך מספיק בבית?"... (מתוך המחזה). 

מה הביא אותך לכתוב את המחזה?
"השאיפה שלי תמיד היא לכתוב ולהציג מחזות בנושאים שמעניינים אותי. בסיפורה של אשה כמו במקרה של גילה קצב, יש חומר רב למחשבה, למשל, מה היה קורה אילו היתה נוהגת אחרת? האם חלק מהפגיעות היו נמנעות? המחזה שכתבתי מנסה לפתור את השאלה, מדוע אישה ממשיכה לעמוד לצד בעלה גם לאחר שהוכח ללא כל ספק שהוא אשם? איזה מחיר היא משלמת? איך מתנהלת שגרת חייהם? כיצד המשפחה מגיבה? האם יש לצפות בעתיד לגאולה?".

מתוך ''גאולה'' (צילום: אלחנן שפירא)
מתוך ''גאולה'' (צילום: אלחנן שפירא)

האם יצרת קשר עם גילה קצב?
"לא נוצר קשר, אבל אני אשמח לדבר איתה ולשמע את הצד שלה ושל אחרים, אם כי אני לא זאת שחייבים לה תשובות. וגם איני חושבת שזה הפתרון לשאלות שהמחזה מציב".

היית ממליצה לאשה במצבה של גאולה לעזוב?
"לדעתי לאשה בסיטואציה כזאת קל יותר לעזוב את הגבר. להישאר איתו, פירושו לחיות בגיהנום עלי אדמות. מצד שני אולי חיים בגיהנום זה מה שמגיע להם? זו שאלה שנשארת פתוחה בהצגה".

"גאולה". תיאטרון ת"א, תיאטרון הבית - יום שלישי ה-12 באוקטובר ב-20:30, מוצ"ש ה-30 באוקטובר ב-20:30