אודי גוטשלק ואביעד בנטוב, או כמו שאתם בטח מכירים אותם "גור ואוח", הם אחד מהצמדים הכי מצליחים שיש בישראל. אחרי שרבים התפצלו, שינו כיוון, או סתם יצאו מהתודעה, אודי ואביעד נשארו חקוקים במוחם וליבם של כל כך הרבה ילדים ומבוגרים שגדלו על התוכן הייחודי והמקורי שלהם. לכן, כששמעתי שהשניים חוגגים לא פחות מ-25 שנות עשייה לא היה לי ספק שאני חייבת לשמוע מהם על הדרך שעברו ועל סוד ההצלחה שמלווה אותם כבר מאז שהיו שני נערים בני 16 מנתניה.

אודי ואביעד גולשים לעולם הילדים במופע חדש - "ציקי" (צילום: באדיבות אביעד בנטוב ואודי גוטשלק)

בראיון למעריב הם סיפרו כי אמנם כבר הכירו לפני, למדו ועבדו יחד, אך השינוי הדרמטי בקשר התחיל דווקא בקניון, נשבעת. כל אחד מצמד המוכשרים הזה חיפש אדם נוסף עם הומור משובח שיחבור אליו לכתיבת סטנד-אפ, ואחרי מפגש מקרי לא היה להם ספק שזה הכי מנט טו בי. אחרי אין ספור ערבי במה פתוחה שעסקו בעיקר בחומרים למבוגרים, וניסיונות לפרוץ  ששינו את חייהם, הגיע הרגע הגדול. מערכון על שני חנונים בבית הספר היסודי, שחיים יחד ב"קרבונקל", "מצ'קלפים" אחד על השני, מאוהבים ב"טלי הוד" וסולדים מ"זלימוביץ' המכוערת" הפך מקטע קצר לאחת מסדרות הילדים הכי אהובות. זה אמנם נשמע כמו התחלה של בדיחה, אך מדובר בתחילתה של הצלחה אדירה ותמיכה של הקהל שמעולם לא נעלמה. 

שיא ההצלחה

"מצאנו את עצמנו בשיא, וכשהצלחה בסדר גודל כזה מגיעה, אי אפשר להתעלם מזה. כל עוד נותנים לנו לעשות את מה שאנחנו אוהבים ויש לנו חופש אומנותי שמחנו להיות שם", סיפר אודי. וכך היה, חמישה פסטיגלים, הפקות חנוכה, מופעי קיץ ואין ספור תוכניות בערוץ הילדים. בכל מקום היה אפשר לראות את הצמד המצחיק והיצירתי. אודי ואביעד הצליחו לפצח את השילוב המתוחכם בין מבוגרים וילדים, בעיקר באמצעות שפה חדשה שנונה ומקורית, בשילוב עם הומור ויזואלי שהקדים את זמנו. 

חנוכה - המסע אל הניצחון (צילום: אור גפן)
חנוכה - המסע אל הניצחון (צילום: אור גפן)

אביעד סיפר בראיון כי לדעתו ההצלחה נבעה מהרעיון החתרני להעמיד במרכז סדרת טלוויזיה לילדים דווקא דמויות של שני "לוזרים", בזמן שבאותם הימים המיינסטרים התמקד יותר ביפים והנכונים. "לקחנו את הילדים שהיו בתחתית שרשרת המזון הכיתתית ויצרנו להם עולם משלהם שהרבה ילדים יכולים להזדהות איתו", אמר אביעד כמו אבא גאה. השניים סיפרו כי על אף שעבר למעלה מעשור מאז שהסדרה שודרה בערוץ "פוקס קידס", שלימים הפך לערוץ דיסני, הם עדיין מקבלים כמעט כל יום תגובות אוהדות ומפרגנות שמדגישות את ההשפעה של התוכנית פורצת הדרך. 

אז אחרי שסיימנו לעוף על "גור ואוח", הצמד האל-מותי של עולם הילדים, נעבור להתעסק קצת בצמד האמיתי שמאחורי הדמויות. מאז שפרצו לחיינו, איפה שהוא שם באמצע שנות האלפיים, אודי ואביעד עבדו על סדרות כמו "בית ספר לשטויות", "הקלמרים" ו-"גן חיות". בימים אלו, השניים משתתפים בפורמט חדש של כאן 11 שעורך יובל סגל, שנקרא "למה זה טוב?" המתעסק בנושאים פילוסופים ועמוקים, אך בצורה קלילה ובגובה העיניים. בנוסף, זו הפעם הראשונה בקריירה בה אודי ואביעד יצאו מהדמויות הקומיות, ויציגו את עצמם כמו שמעולם לא ראו. "זו חוויה חדשה כשפתאום אתה צריך להיות עצמך. זה מגרש חדש שמעולם לא שיחקתי בו והאתגר הוא בעיקר לראות את זה מהצד", הסביר אודי. 

מאחורי הקלעים (צילום: אור גפן)
מאחורי הקלעים (צילום: אור גפן)

במקביל, השניים עובדים על הצגה בשם "חנוכה – המסע אל הניצחון" של רמי לוי בשיתוף עם ישראכרט, המספר את סיפור נס פח השמן כחלק ממסע מוזיקלי סוחף. בין הפקה אחת לצילומים אחרים, אודי ואביעד הרגישו שאחרי 10 שנים על 100 קמ"ש בעולם הילדים, הם רוצים קצת לחזור ליצור לקהל המבוגר והביאו לעולם את "ציקי" – מופע בידור חדש, מוטרף וקיצוני, שמזכיר מעט את הנונסנס של גור ואוח. המחזה, שנעשה בשיתוף עם טל לוי וכרמל נצר, מספר על ערב פתוח להורים שרוצים לרשום את הילדים שלהם לגן, אך לאט לאט העניינים יוצאים משליטה וכל הסודות נחשפים. 

מה שלא ידעתם על אודי ואביעד

מלבד העבודה כצמד, אודי ואביעד גם עושים דברים בנפרד בתוך עולמות יצירת התוכן. אודי ביים בשנים האחרונות הצגות שונות לילדים ולמבוגרים, הפך למנהל האומנותי של הווקה-פיפל ואף כתב וביים את מופע "מאסאנמה" של להקת מיומנה. לעומתו, אביעד מעדיף להישאר בעולמות המשחק ומכוון גם לז'אנרים אחרים כמו דרמה או קולנוע. 

אז אחרי 25 שנים של עשייה אומנותית, כתיבה, משחק ויצירה, אין ספק שלאודי ואביעד יש עוד הרבה פסגות לכבוש בדרך. ואם תשאלו אותי, סוד הקסם באמת תלוי בחברות המיוחדת של צמד הקומיקאים, שיודעים לשלב בין הביחד לבין העצמאות והשאיפה של כל אחד מהם לכיוונים שונים. "הרעיון הוא לשחרר את הפרטנר לעשות את מה שהוא אוהב כדי להגשים את עצמו, ואף פעם לא להפסיק להאמין ביצירה", אמרו השניים בדרך שהקסימה אותי וגרמה לי להאמין לכל מילה. 

אז בין אם הכרתם או לא, ובין אם אהבתם או לא, בלתי אפשרי לומר שאודי ואביעד הם רק טרנד חולף. לאורך השנים הצמד הצליח לשמור על ההומור שלו ועדיין לפגוע בכל כך הרבה תחומים – על הבמה, המסך או אפילו מאחורי הקלעים. הרצון של השניים לגעת בלב של קהל רחב ככל האפשר רק הולך וגדל עם השנים, ואני לגמרי בטוחה שהם כאן כדי להישאר.