הגבעטרון, להקת הזמר הוותיקה וזוכת פרס ישראל למפעל חיים, שבחרה לציין 75 שנה להיווסדותה בשייט מסחרי בספינה בנהר הריין שבאירופה ובעקבות כך 20 חבריה היו אמורים להחמיץ את ההצבעה בבחירות, נכנעה היום (שלישי) למחאה ולביקורת והחליטה להקדים את חזרתה ארצה.

בהודעה שפרסמה הלהקה נכתב: "שלושה דברים תמיד היו ותמיד יהיו חשובים לגבעטרון: מדינת ישראל, הזמר העברי והקהל היקר שמלווה אותנו כבר 75 שנה. 

במהלך החג פנו אלינו רבים מאוהדינו הוותיקים והביעו אכזבה מכך שכסמל ישראלי וזוכי פרס ישראל לא נהיה נוכחים בישראל ביום הבחירות. 
ההפלגה של חברת ״בשביל הזהב״ בהשתתפות הגבעטרון נקבעה לפני כחצי שנה, הרבה לפני ההחלטה לפזר את הכנסת, וגם רוב רוכשי הנופש עשו זאת בטרם נקבע תאריך הבחירות. 

בעקבות מאות ואלפי הפניות שהגיעו מצד הקהל, קיימנו במהלך החג התייעצות עם בעלי ״בשביל הזהב״ שגילו נכונות ורצון למצוא פתרון שיכבד גם את החוזה שנחתם וגם את בקשת הקהל היקר שלנו. 

בשיתוף פעולה עם ״בשביל הזהב״ החלטנו להקדים ביום את סיום הופעות הגבעטרון בשיט ולאפשר בכך את חזרתנו לארץ במהלך יום הבחירות כדי שנוכל לממש את חובתנו הדמוקרטית. 

וכמצוות הגבעטרון נסיים במילותיה הנפלאות של נעמי שמר: ״אני אבחר בך ואת בי תבחרי וביחד נהיה לרוב - כי בקיץ הזה תלבשי לבן ותתפללי לטוב".

כאמור, ההחלטה הקודמת של הגבעטרון עוררה תגובות נגד ברשת, אשר קראו ללהקה לבטל את השייט, ולוו באיום להחרים את הלהקה.

באחד הפוסטים נכתב: "עבורי ואני מאמין עבור אזרחים רבים הגבעטרון הוא סמל לארץ ישראל היפה. היעדרם ביום הקובע הוא גושפנקא לאזרחים רבים אשר מרגישים אולי שלא נורא. אפשר לבלות ולא ללכת לבחור כדי להציל את המדינה מזרועותיו של הנאשם מבלפור וחבר מרעיו. אני קורא לכל מי שעתיד המדינה חשוב לו, לקרוא לחברי הגבעטרון בפרט ולקיבוץ גבע בכלל, לבטל את הנסיעה ולתת דוגמא לדאגה למדינה, שאין לנו אחרת ושאי הענות לקריאה תירשם לדיראון עולם בתולדותיה. במקרה כזה אף הייתי מודיע על החרמת הופעותיה, כולל זאת שאמורה להתקיים עוד יומיים בבית גבריאל בעמק הירדן".
 
בתגובה נוספת נכתב: "חוצפה ענקית לא למלא את החובה האזרחית ועוד עבור בצע כסף".

יו"ר מרצ זהבה גלאון הצטרפה לטענות בגלי צה"ל: "הם הפכו לסמל, זה לא נוח לי. חברים שלי מגיעים מחו"ל במיוחד כדי להצביע", אמרה.

הגבעטרון פרסמו ביום ראשון פוסט בפייסבוק, בו התייחסו לנושא: "חברות וחברים יקרים, ההפלגה המזמרת על גדות נהר הריין נקבעה זמן רב לפני שהייתה כוונה לקיים בחירות. למעשה, היא נקבעה זמן קצר מאוד לאחר הבחירות הקודמות. אפילו במציאות הישראלית איש לא יכול היה להעלות בדעתו שהבחירות הבאות יתקיימו בהפרש של שנה מהקודמות. מטבע הדברים הפלגות מסוג זה כרוכות בתיאומים בינלאומיים רבים ולא ניתן לערוך בהן שינויים. הגבעטרון מחויב חוזית להשתתף בהפלגה ואין ביכולתנו להפר חוזה.

גם לנו, כישראליות וישראלים, כזוכי פרס ישראל וכהרכב שמופיע לאורכה ולרוחבה של המדינה כבר 75 שנה, כמניין שנותיה, החמצת הבחירות מביאה תחושה קשה של פספוס ואכזבה. כולנו פטריוטים שמאמינים שהצבעה היא זכות וגם חובה.

אנחנו מוצאים נחמה במאמץ ההסברתי שאנו מקיימים ברחבי העמק, כל אחת ואחד מאיתנו בפני עצמו, כדי לשכנע ולעודד את כולם כולל כולם, מבני הנוער מצביעי פעם ראשונה ועד לדור ההורים שלנו, ללכת ולהצביע ולמלא את מקומנו הפעם. אנחנו קשובים ומבינים את האכזבה מצד אוהדים רבים שלנו ומצטערים על כך מאוד. מאחלים לכולם חג שמח ושנבחר תמיד באופטימיות".