הציור "האב" של האומן היהודי הנודע מארק שאגאל, שנבזז ממשפחה יהודית בפולין על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה והוחזר לצאצאי הבעלים מוקדם יותר השנה, נמכר במכירה פומבית תמורת 7.4 מיליון דולר.

"האב", ציור שמן על קנבס משנת 1911 של דיוקנו של אביו של שאגאל, נרכש בשנת 1928 על ידי דיוויד סנדר, יצרן כינורות יהודי שחי בפולין. סנדר איבד את כל רכושו כאשר המשפחה נשלחה לגטו לודז' לאחר הכיבוש הנאצי.

לאחר מכן המשפחה גורשה למחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחו רעייתו ובתו של סנדר. סנדר עצמו שרד את השואה ועבר לצרפת בשנת 1958 והתגורר בה עד מותו כעבור שמונה שנים, אולם לא הצליח להחזיר לרשותו את הציור.

מי שרכש את היצירה לאחר המלחמה היה שאגאל עצמו, שלא ידע על כך שהיא נבזזה מבעליה החוקיים, והציור הוצג בתערוכות ברחבי העולם. שאגאל הלך לעולמו בצרפת בשנת 1985, והציור הועבר לאוספים הלאומיים והוצג במרכז פומפידו בפריז.

מוקדם יותר השנה אישר הפרלמנט הצרפתי הצעת חוק להשבתן של 15 יצירות אומנות שנבזזו על ידי הנאצים למשפחות היהודיות שלהן היו שייכות, כאשר בין היצירות היה גם "האב". עם זאת, בני משפחת סנדר החליטו להעמיד את היצירה למכירה.

ביום שלישי בערב היה הציור אחד מבין 46 עבודות שנמכרו בבית המכירות הפומביות פיליפס בניו יורק. ההערכות המוקדמות היו שהציור יימכר תמורת 6 עד 8 מיליון דולר, ובסופו של דבר רוכש אלמוני שילם סכום של 7.4 מיליון דולר.

"ההיסטוריה שוברת הלב והמרתקת של הציור אחרי השלמתו, כל מה שהוביל לחדשות הנפלאות על השבתו למשפחת סנדר, הופך את הסיפור של 'האב' למרתק אפילו יותר", סיכם ג'רמיה אוורטס, סגן יו"ר בית המכירות.