אירוע הצילום הנשי היהודי הגדול, במסגרת התערוכה "20&20 עדשה משלה" יוצג ב"אנו מוזיאון העם היהודי". התערוכה מפגישה עשרות צלמות חלוצות שפעלו בתחילת המאה ה-20 כשלצידן עוד עשרים צלמות יהודיות עכשוויות מהבולטות בעולם.
בין שתי מלחמות העולם, לרגע קצר ומיוחד בתולדות האמנות, הובילו את עולם הצילום באירופה כמה צלמות יהודיות ברוכות כישרון. המלחמה, שהחריבה את היבשת ואת העולם היהודי, טלטלה את כולן. אחדות מהן, כמו יוליה פירוט הפולנייה-צרפתייה, אחזו מצלמה ביד, הסתירו אקדח בכיס ולקחו חלק בהתנגדות לנאצים. רובן ברחו אל מעבר לים כדי למלט את נפשן, וניסו לאחות את קרעי חייהן. אחרי המלחמה תמה תקופת הזהב: עולם הצילום חזר לשלטון הגברים. הצלמות שפרצו עבורם את הדרך, נשכחו.
הצלמות החלוצות לא בישרו רק על הולדתו של תחום אמנות חדש, אלא גם על "האשה החדשה" שיכולה לפרנס את עצמה, לעסוק באמנות ולהתפתח עצמאית. הן עשו זאת על אף התנגדות קהילתית ותרבותית, ועוולות כמו גניבת קרדיט על עבודתן.
התערוכה "20/20 – עדשה משלה: צלמות חלוצות ועכשוויות", שתיפתח ב-5 ביוני 2025 ב"אנו – מוזיאון העם היהודי", שמה זום על אותו עידן כדי לחגוג את היצירה הנשית ולתקן את עוול השיכחה, לעשות צדק עם היצירות המרשימות והיוצרות החלוציות ולתת להן חיים חדשים בהן: מריה אוסטריה, דורותי בוהם, ליליה גוהר, אדית' טיודור-הארט, לוטה יעקובי, טרודה פליישמן, גרטה שטרן ונוספות.
לצד עבודותיהן של הצלמות החלוצות התערוכה תציג מיצירותיהן של 20 צלמות יהודיות בנות ימינו, שיהוו הזדמנות חד-פעמית להתרשם מעבודות מראשית ימי הצילום, לצד תצלומים של מיטב הצלמות הפועלות כיום בישראל וברחבי העולם בהן: חנה אלטמן, מיכל חלבין, איימי טושט, רונה יפמן, ורדי כהנא, מריל מייזלר, לולי קנטור, אלינור קרוצ'י, אבישג שאר-ישוב ואחרות.
במסגרת הפרויקט כל צלמת עכשווית בחרה צלמת חלוצה כולל סדרת צילומים פרי יצירתה. הצלמות העכשוויות נחשפו לסיפורן האישי של הצלמות החלוצות לעשייתן האמנותית ובהתאמה בחרו צילומים שלהן המשקפים את החיבור והמפגש בין עולמות התוכן שלהן יחד.
התוצרים המרתקים מוצגים בתערוכה החדשה, הצילומים של כל צמד צלמות מוצגים יחד, עד כי קשה להבחין איזו תמונה צולמה במאה הקודמת ואיזו בנוכחית.
עוד בתצוגה - סרטי וידאו שהופקו במיוחד לתערוכה במסע חובק עולם – ארה"ב, גרמניה, בריטניה, ישראל ועוד. בסרטי הוידאו, הצלמות העכשוויות מספרות על הצלמות החלוצות שבחרו, ומשתפות בתהליך יצירת הפרויקט מזווית הסתכלותן האישית, הנשית והאמנותית. התערוכה כוללת גם מצלמות ייחודיות משנות ה-20 של המאה הקודמת.
"בכל מקום שאני מגיעה אליו, אני מחפשת את הנשים", אמרה ג'יליאן לאוב, צלמת אמריקאית עכשווית שמתעדת נשים באזורי מלחמה, ואחת המשתתפות בתערוכה. כך עושה גם התערוכה עצמה, שליוותה במחקר אמנותי-היסטורי את הצלמות שפרצו את הדרך, בניסיון להבין איך נוצר תור הזהב של הצילום הנשי ומה הקשר בינו ובין התפתחויות היסטוריות וטכנולוגיות, ובכללן תחילת הייצור של מצלמות הלייקה הזולות והקלות לנשיאה.
בדבריה בפתח קטלוג התערוכה כתבה ד"ר אורית שחם גובר האוצרת הראשית של "אנו מוזיאון העם היהודי: "במסורת היהודית, המונח 'תיקון' הוא בעל משמעות תרבותית ואמונית עמוקה, התערוכה נועדה לתקן עוול היסטורי שנעשה למי שנסיבות חייהן והטלטלות ההיסטוריות של תקופתן גזלו מהן את ההכרה שהיו ראויות לה".
התערוכה תלווה במפגשי תוכן עם חלק מהצלמות המשתתפות ובהן הצלמת הבין לאומית, ג'יל גרינברג, שתקיים מפגש פתוח לקהל הרחב במסגרת אירועי הפתיחה. בפתיחת התערוכה ישתתפו גם הצלמת הבין לאומית, האלי פנסר ובתה של דורותי בוהם, חוקרת הצילום - מוניקה בוהם, יחד עם בני משפחה נוספים של חלק מהצלמות החלוצות. הצלמות- ג'יליאן לאוב, אלינור קרוצ'י, רחל פפו ונעמי האריס, יקיימו בחודשים הבאים אירועי תוכן סביב התערוכה לקהל הרחב.
"אנחנו מאמינים ששילוב החדש עם הישן, הלייקה עם האינסטגרם – יוצר דיאלוג שמעמיק את ההיכרות עם היצירה העכשווית ומפיח חיים בעבודותיהן של צלמות שנולדו לפני יותר מ-100 שנים, והציעו תפיסות אסתטיות וחברתיות שרלבנטיות גם היום. בצילומים שצילמו הן הפגינו מבט אנושי, כושר המצאה וכישרון שלא התעמעמו גם במאה ה-21" מעידים מיכל הומינר ואסף גלאי, אוצרי התערוכה.
התערוכה בתמיכת קרן דן דוד, עיזבון רוג'ר גי'. הרץ, חברת צ'ק פוינט, פורום התרבות האוסטרי תל אביב, הקרן הלאומנית של הרפובליקה האוסטרית, קרן העתיד של רפובליקה האוסטרית.