"אנחנו לא יכולים לקיים אירוע מקוון": פסטיבל הצילום השמיני בת"א יוצא לדרך

אייל לנדסמן, מנהל פסטיבל הצילום השמיני שיערך בלב כיכר המדינה, מספר על הקשיים הרבים בהפקת הפסטיבל בימי הקורונה אך מבהיר: "היה ברור שלא נעצור לבכות ולהתלוננן"

יעקב בר-און צילום: ללא
אייל לנדסמן
אייל לנדסמן | צילום: אלעד מלכה
4
גלריה

"סגר או לא סגר, ממשלה קמה או נופלת, לא רק שההצגה חייבת להימשך, אלא שדווקא בתקופות קשות ומאתגרות אני מרגיש הן כיוצר, הן כמנהל עמותה, שעלינו להשמיע את הקול שלנו", אומר אייל לנדסמן, המנהל האומנותי של פסטיבל הצילום השמיני, שירים עוגן בשני הבא ויצפה לקהל במיקום מפתיע.

"הקורונה גרמה לביטול פסטיבלים רבים, או לקיומם באופן מקוון, מה שלא מתאים לפסטיבל כשלנו", מוסיף לנדסמן. "ברור שלא חשבנו לפרוץ בבכי של 'אכלו לי, שתו לי' והיינו נחושים למצוא פיתרון הולם, שיאפשר לנו לגרום לאנשים לצאת ולו לשעה קלה מהמסכים ומהרשתות החוצה.

את הפסטיבל תפתח הרצאתו המקוונת של הצלם הבריטי הנודע מרטין פאר על 40 שנות קריירה מאחורי העדשה, שבמהלכן הוציא לא פחות מ-120 ספרי צילום ועשייתו מגיעה אל עיצומה של תקופת הקורונה.

בין הצלמים שיציגו תערוכות יחיד בפסטיבל, שהאוצרת הראשית שלו היא מיה ענר: ג'ונס בנדיקסן מנורווגיה על שבעה גברים מרחבי העולם, המאמינים שהם גלגולו של המשיח; דיאנה מרקוסיאן, צלמת אמריקאית ממוצא ארמני בעקבות שואת עמה; רפאל מילק מפולין מתחקה אחר סוגיות של מחאה ושינויים גיאופוליטיים במזרח אירופה; נדב קנדר, צלם לונדוני יליד דרום אפריקה, בעבודות חדשות בעקבות משבר הקורונה; יורגה גמבואה הקולומביאני בתיעוד שבטים עתיקים בהרים בארצו; פרנצ'סקו פראצ'י האיטלקי בפרויקט נוגע ללב לגבי שינויים באוכלוסיית סיציליה; מתיאס ברשלר ומוניקה משווייץ על שינוי האקלים ועוד הרבה.

אייל לנדסמן, שאחראי לכך שכל הטוב הזה יגיע הפעם לשוחרי הצילום כאן, יחגוג במהלך הפסטיבל 50. הוא, חיפאי במקור, מצהיר שתשוקתו לצילום פרצה בזמן שירותו הצבאי בנח"ל: "בגלל בעיה בברכיים החמצתי קורס צניחה ומצאתי את עצמי במוצב נידח בהרי חברון, שפשוט לא היה מה לעשות בו. מתוך שעמום העברתי את הזמן בלי סוף במצלמה שחבר הביא איתו. שם נדבקתי בחיידק".

לנדסמן: "הצילומים המקוריים נשארים אצלי ומה שהועבר להם, עובר תהליך של שימור כחלק מדיגיטציה של תרבות לטובת מחקר אקדמי. מדוע הדבר לא נעשה בארץ, זו שאלה שיש להפנות לגורמים הנוגעים בדבר כאן".

"עם הזמן הפכנו מפסטיבל שבצידו גם פעילות חברתית לארגון חברתי, המקיים גם פסטיבל", מעיד לנדסמן. "באיזשהו שלב הבנתי שזה לא יכול להיות על הדרך, אלא זה הפך אצלי לפול טיים ג'וב. זה גרם לכך שבפועל הפסקתי לצלם עד כדי כל שמזה חודשים רבים לא נגעתי במצלמה".

אושרי חיון
אושרי חיון | צילום: ללא
Alfredo Besco
Alfredo Besco | צילום: ללא
Rafael Heygster
Rafael Heygster | צילום: ללא
תגיות:
צילום
/
כיכר המדינה
/
קורונה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף