"אופירה וברקוביץ'", קשת 12, יום שישי, 21.4

אייל ברקוביץ' הוא הישראלי המעוצבן. הוא הישראלי שדופקים אותו בארץ מכל הכיוונים וכבר מזמן נשבר לו הזה בגלל הזה. התוכנית “אופירה וברקוביץ'" לא משגשגת בלוח הרייטינג רק בגלל העממיות שלה. גם לא בגלל הצעקנות, ששונה כל כך משאר תוכניות מעונבות אחרות. אייל ברקוביץ' מבטא את הנמאס יותר טוב מכל מגיש אחר בארץ. נמאס מעומס המסים, נמאס מיוקר המחיה, נמאס מהבלגן, נמאס מהשחיתות, נמאס מהפרזיטיות החרדית, נמאס מהפוליטיקאים, נמאס ממועקה בחיים בארץ הזאת גם לאוהביה הרבים, נמאס להתעצבן. וסביר להניח שמי שמעצבן את ברקוביץ' מעצבן גם את הישראלי הממוצע.

זה מה שעושה את ברקוביץ', ואת אופירה, שהיא בעצם העוזרת שלו בשידור, לאנשי תקשורת חשובים. הישראלי שברחוב הוא טיפוס מעוצבן לא רק בגלל מזג האוויר, או משום שעבר התדרדרות תרבותית או אחרת. העצבנות וחוסר הסבלנות של ברקוביץ' הם הכי ישראליים שניתן לבקש. הכעס שלו חוצה גבולות פוליטיים. לא מעניינים את ברקוביץ' השטחים. לא מערכת החינוך. לא מערכת הבריאות, לא משבר האקלים ואיכות הסביבה. כל אלה מילים גבוהות מדי בשבילו. ברקוביץ' רוצה שינהלו אותו בהגינות. שייקחו ממנו במסים סכומים שמתקבלים על הדעת, שישיבו לו בתמורה מתקבלת על הדעת - בכבישים, בבריאות, בהגינות.

הנה למשל, עניין החרדים מרתיח אותו. בשבוע שעבר התארח באולפן ישראל כהן, מגיש ברדיו החרדי קול ברמה. לפני כמה שנים העלה כהן לרשת סרטון שבו אמר שלא יעמוד דום בצפירת יום הזיכרון לחללי צה"ל וגם הסביר מדוע. ברקוביץ' הרותח, אם היה יכול, היה מסתער על כהן עם כיסא כתר פלסטיק ושובר לו אותו על הראש בשידור חי. כל ניסיונותיו של כהן להסביר ששינה בינתיים את דעותיו נתקלו בחומה של ברקוביץ', שלא הניח לו להוציא מילה מהפה.

לא אכפת לברקוביץ' שהחרדי לומד תורה. מבחינתו שישנן בעל פה כל היום ספרי הדרכה לשרברבים. בתנאי שיעבוד וישרת בצבא. ושיפסיק לגזול קצבאות. הוא גם הציע לכהן רעיון: שילמדו החרדים משש עד שמונה, יעבדו עד ארבע, ויחזרו לבית המדרש ללמוד כמה שירצו. כהן, כמקובל בימים האלה, הציע הסבר מפותל מדוע רצוי לחוקק את חוק הגיוס שיעניק לחרדים את הפטור המוחלט והסופי משירות בצבא, ואת זה ברקוביץ' לא היה מוכן - ובצדק - לשמוע.

אגב, באותו עניין, לידיעת הרצי הלוי, מתגלגל רעיון בין קציני צבא שאומר תנו לחרדים את הימ"חים. מצב התחזוקה שם של טנקים, משאיות וקומנדקרים, אם ללמוד ממלחמות ישראל האחרונות, הוא לא מי יודע כמה. בנו שם בתי מדרש, שיעבדו החרדים שמונה שעות, ילמדו שמונה שעות, כשיפרצו לא עלינו המלחמות הבאות ויהיה כרגיל חוסר בנהגים ינהגו הם את המובילים, ולפחות כאן יבוא שקט על ישראל, וגם אייל ברקוביץ' יוכל להירגע מעט. מגיע לו. מגיע לכולנו.