"שיטת מונטסורי", יס דוקו, יס VOD

מי שלא ראה את הניצוץ הדועך בעיניו של תלמיד משועמם כבר בכיתה א' - שיקום. ישראל מתדרדרת במדדי החינוך. אולי משרד החינוך, במקום תגבור בבבא בתרא, יאמץ את שיטת מונטסורי?

מי שלא סבל בבית הספר, מיומו הראשון בכיתה א' שם ועד שעזב בתום הטקס עם תעודת בגרות בידו - שיקום. במונחים של השקעה מול תועלת, קשה למצוא התרחשות עלובת תוצרת כמו מערכת החינוך: 12 שנות עמל שכחודשיים אחרי שהסתיימו הבנאדם זוכר קרוא וכתוב, מספר בודד של פעולות חשבון בסיסי, ידיעה מעורפלת שאליעזר בן יהודה אינו קשור לטבלה המחזורית, וזהו. אה, וגם כמה מייגע שיעור תושב"ע בשעה השביעית. איזה בזבוז. איזה דיכאון. 

רק לאחרונה קיבלתי תזכורת משפחתית עד כמה מבאסת ומרושעת מערכת החינוך. אחייני הצעיר סהר (אהלן, סהרול), ילד גדוש באור וסקרנות, רקד מרוב אושר כל החופש האחרון לפני כיתה א'. עד ראש השנה יכולתי לראות את הניצוץ בעיניו הולך ודועך. בפסח כבר נדרשו מאמצים לשכנעו שיתיישב על שיעורי הבית ושבכלל ייאות ללכת לבית הספר. מי שזה לא קרה לו עם בן/בת/אחיין/שכן - שיקום.

בלי להתעייף, בלי לנוח, מכבש מערכת החינוך ממשיך לתת בראש. במדדי חינוך ישראל הולכת ומתדרדרת דרך קבע בדירוג ה־OECD. אחת לשנה־שנתיים מתחלף שר חינוך שמתגבר לימודי אזרחות או גמרא על פי טעמו, אמונתו, או דרישות גדולי התורה שלו, כאילו שאם ידחפו לתלמיד האומלל עוד ארבע שעות שבועיות בבא בתרא, תשוב עטרה ליושנה.

בעוד ישראל מידרדרת לאחור, מקיאה מדי שנה מבתי הספר שלה גייסות גדלים והולכים של שונאי דעת וספר, שובר העולם המערבי את הראש ולפעמים גם מצליח לחלץ את בני הנוער מהשעמום שגוזר עליהם בית הספר. “שיטת מונטסורי", שעליה מספר הסרט שעלה השבוע בערוץ יס דוקו וב־VOD שלו, מספר על שיטת חינוך שפיתחה הפסיכיאטרית מריה מונטסורי. את השיטה בנתה מונטסורי דרך תצפיותיה על ילדים והכוונתם לשימוש בחומרים המקיפים אותם, מתוך מטרה לאפשר לילד לבטא את עצמו, ובכך לסייע לו לבנות את אישיותו ואת ביטחונו העצמי. ברבות השנים נחלה השיטה הצלחה עצומה, התפשטה ברחבי העולם והגיעה אף לאלבניה ולקניה. גם לישראל הגיעה השיטה וכמה בתי ספר - בעיקר במרכז, אבל גם בפריפריה - אימצו אותה.

הסרט “שיטת מונטסורי" מציג דוגמאות לשיעורים הנערכים בבתי ספר כאלו ברחבי העולם. כמי שסבל עד זרא בביצות השינון הטובעניות האינסופיות במערכת החינוך הישראלית, אי אפשר שלא להתקנא בתלמידים הצעירים המאותגרים למשל במהלך שיעור המלמד שימוש מוגבר בחושיהם - שמיעה, מישוש, פיתוח ראייה - הם אולי לא ילמדו שנה תמימה בשיעורי ספרות אך ורק את שירת חיים נחמן ביאליק ושום דבר/נושא/סופר או משורר אחר כפי שעשה בשנת הלימודים האחרונה לפחות בית ספר אחד בתל אביב, אבל את ריח פריחת ההדרים, הלילך והיסמין הם יידעו לזהות ולהתענג עליו היטב.

לראות או לוותר: מומלץ בעיקר להורים הרושמים את ילדיהם לכיתה א'. מחשבות שניות מובטחות.