רגע לפני הגמר הגדול של הקינוח המושלם שישודר במוצ"ש בקשת 12 - השבוע נפגשו בערב ההשקה של ״פסטיבל הקינוח המושלם״ בשרונה מרקט, שופטי התכנית: ישראל אהרוני, קרין גורן, אסטלה, מיקי שמו ואבי ביטון, ומתמודדי התכנית ובראשם הפיינליסטים של העונה, לירון טאקו, בשמת ויינר, מיכאל זורין ומור מזרחי.

"הקושי הנפשי עצום, הסתכלתי על השיש והתחלתי לאפות - זה הציל אותי מדיכאון"

בראיון מיוחד ל"מעריב אונליין" סיפרו אהרוני ואבי ביטון, שופטי התוכנית, על מה שהיה מיוחד בעונה, המפגש עם השף פטיסייר המפורסם פייר ארמה וגם המנה שהפתיע אותם יותר מכל.

מה היה מיוחד העונה?
אהרוני: "אני לא יודע כמה ראיתם מהקינוחים, אבל יש פה באמת דברים חדשים, מדהימים ויוצאי דופן, גם בטכניקה, גם במחשבה היצירתית וגם בביצוע. יש טווח טעמים מדהים. כל הקלישאות שאני אזרוק נכונות".

ביטון: "בעיקר, אחד הדברים שהכי לי עשו את זה בעונה הזאת, זה התעתוע בין במוח למה שאתה אוכל. היה את הקינוח של הלב, או את הקינוח של הצלחת חומוס, המוח רואה צלחת חומות עם גרגרים והכל, וזה קינוח. זה מדהים. יש הרבה מנות מחפושות".

אהרוני: "הצופים רק רואים את היופי והיצירתיות שבקינוחים, אנחנו גם טועמים אותם. אני לא אגיד בכל המקרים, הטעמים מדהימים ברוב המקרים, ואלו שלא הם סתם טובים מאוד. זה ההבדל. לא אכלנו אף קינוח שאמרנו 'אהה, לא טעים, לא היה'. גם לא בשלבים המוקדמים יותר".
ביטון: "מגיעים לשם אנשים בשלבים מתקמים ביותר כך שאתה מתחיל ב-8.5 ואתה צריך להגיע ל-10. אם אתה הולך למסעדה בתל אביב, אלו הם הקינוחים שהם יצירתיים, יפים וטעימים".

שניכם לא מגיעים מעולם הקונדיטוריה, הרגשתם הבדל ביניכם לשופטים האחרים?
אהרוני: "כן, שנינו לא באים מעולם הקונדיטוריה, אם כי כשפים הדברים האלו לא זרים לנו. ההבדל הוא שאנחנו לא מדברים על הדברים הטכניים, כמו המקצוענים, אסטלה, מיקי, קרין, אנחנו מתרכזים באיכויות של טעם. אנחנו לא מתרכזים בקינוחים כדבר העיקרי אבל זה חלק מהמכלול שנקרא קולינריה. באמת אנחנו מביאים היבטים שונים של הקינוח ככה שהשיפוט הוא מעניין כי לא כולם קונדיטורים שנותנים פחות או יותר את נקודת המבט".
ביטון: "חשוב לציין שבעונה הזו יש המון קינוחים מצולחתים, כמו בהגשה של מסעדה, יש מנה ראשונה, עיקרית וקינוח. זה לא זר לנו ושחינו בזה".

איך מיישבים אי הסכמות בשולחן השופטים?
אהרוני: "מכות" (צוחק).
ביטון: "הייתה פעם אחת שאהרוני לא אהב משהו וקדחתי אותו, 'לא, תיקח' ובסוף הוא השתכנע, יש גם כזה ולהיפך".

השתכנעת?
אהרוני: "הייתה לי ברירה? לחצו עליי".

עם מי כל אחד מכם מסתדר, ועם מי הכי מנוגד?
אהרוני: "אין לזה נוסחה אחת. זה כל הזמן משתנה, לפעמים אני מסכים עם אבי ולא מסכים עם קרין, לפעמים עם קרין".
ביטון: "אבל את מי אתה הכי אוהב?".
אהרוני: "אותך, מה השאלה?".

איך היה לעבוד עם פייר ארמה?
אהרוני: "מדהים. עשינו איתו ארוחה אצלי בבית, במקום לארח אותו רק במסעדות".
ביטון: "זה באמת לפגוש אייקון קולינרי שאתה קורא עליו הרבה שנים, אתה מבקר במסעדות שלו בפריז, ופתאום הוא מולך. זה כמו ילד שפוגש מישהו מאוד מאוד מפורסם".
אהרוני: "אתה לא תאמין כמה אנשים בארץ שחובבים מתוק. אתה לא מבין כמה ישראלים שמגיעים לפריז - אחת מתחנות החובה עבורם בפריז היא המסעדה של פייר ארמה".

מה הדבר הכי מופרך או מוזר שהוגש לכם?
אהרוני: "הלב הפועם (של לירון טאקו), זה לא לב של ולנטיין. הגיע לב אדום, פועם, עם ורידים, וגם אינפוזיה שמחוברת אליו. ברגע הראשון זה כל כך מדהים שאתה לא יודע אם זה איום ונורא, אתה רגע פוסח על הסעיפים וצריך להחליט... וכשאתה מחליט שזה באמת יוצא דופן אתה אוכל את זה ומבין שזה יותר מדהים בטעם מאשר במראה".
ביטון: "שאלת אותנו לגבי שפים, קינוחים זה משהו שאתה באמת מביא את היצירתיות. זה תמיד בסוף הארוחה שאתה כבד ושבע, וקינוח צריך להמם אותך. לאורך העונה התענגנו, גם מהיופי וגם מהטעם".

מה היה הרגע הכי קשה העונה?
אהרוני: "בקינוח ה-12 שאתה טועם אתה רוצה למות".
ביטון: "אנשים מגיעים, אני מניח שהם התאמנו שעות על גבי שעות, ובסוף אתה רואה את הקינוח שלהם ואתה מחליט שהוא לא מספיק טוב. אנחנו לא רשעים".

חוץ מאסטלה.
ביטון: "אסטלה יש לה קטע, היא לב זהב".
אהרוני: "היא הלב של התוכנית".
ביטון: "נכון, אהרוני למשל הוא הרשע".

אסטלה, היא אמיתית או שזו דמות?
אהרוני: "היא באמת פדנטית, יש לה דרישות גבוהות. אני מקשיב לאסטלה קשב רב. היא באמת אשת מקצוע סופר קפדנית וככה צריך".
ביטון: "יש לה לב גדול אבל בגלל שהיא פרפקציוניסטית, היא קשוחה".

יש מנות שהייתם רוצים לקחת כמו שהן ולהגיש במסעדות שלכם?
אהרוני: "יותר מאחת".
ביטון: "יש כמה וכמה, אני יכול להגיד שהקינוח אצטרובלים היה מדהים. והקינוח עם השומשום השחור והאפור, הברווזונים הקטנים והטעימים, באמת קינוחים ש... עזוב שהם יפים, הם באמת טעימים".

אתם רואים עתיד לתוכניות האוכל? זה ימשיך עוד שנים?
אהרוני: "אין לי מושג, ואחרי שאני אמות לא אכפת לי".
ביטון: "הבן אדם עושה את זה כבר שבעים ושבע אלף שנים, מה נראה לך שהוא יגיד?! אנשים אוהבים לצרוך תוכניות בישול כי זה באמת מגרה להם את אפקט ההנאה במוח, וזה באמת כיף".