"אני מתנצל בפניך" אמר ברקוביץ' לאהוד ברק, האורח המרכזי אמש. ברקו התייחס לפתיח של אופירה שציטטה אנשים מהממשלה שקוראים להכניס לכלא את אהוד ברק, והסביר שהוא פשוט נגעל, ומכאן הוא הרגיש צורך להתנצל. כך מדברים על "החייל הכי מעוטר בצה"ל" הדגיש ברקו, ועוד אנשים שחלקם אפילו לא שירתו בצה"ל.

בעזרת אופירה וברקו: ראש המוסד בדימוס הטיל פצצה על קשרי נתניהו | מיקי לוין

אוסיף גם מרחשי ליבי. גם אני נבוכתי מהסגנון והתוכן של חברי ממשלה כנגד אדם בעל עבר צבאי מפואר. נבוכתי מטלי גוטליב שצעקותיה מחרישות האוזניים אפילו לא מאפשרות להבין ולשמוע מה היא בדיוק אומרת, והפעם הצטרפה למקהלה וקראה להושיב את ברק בכלא. משום מה היא הזכירה לי את "מלכת הלבבות" במשחק הקלפים של "עליסה בארץ הפלאות", שהיתה נוהגת לצעוק במלוא ריאותיה, "ערפו את ראשו", לעבר כל מי שעיצבן אותה. בעיקר הזדעזעתי מדבריו של ואטורי שאמר שבכל מדינה אחרת, אהוד ברק היה נידון לתלייה. ממש יפה מצידו שלא אמר, שכל אזרח אף יוכל לעבור ליד עמוד התלייה ולירוק על האיש.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

אני רק יכולה לדמיין לעצמי איך ברקו היה מגיב אילו התבקש מצד הפקת התכנית לדון בנושא דבריו המקוממים של בן גביר שליהודים זכות גדולה יותר להסתובב בשטחים, מאשר לפלשתינים. אני תמהה איך נתניהו לא גינה בפה מלא את הדברים. אמנם הוא אמר שהכל בסדר ואפשר להרגיע כי זכויות הפלשתינים לא ייפגעו ובלה בלה, אבל גינוי על מלא, לא היה פה. ועל זה נאמר: לפעמים עדיף להיות יותר חכם מאשר צודק. הרי לגינוי הזה מחכה העולם שכולו הפעם גמר עלינו את "ההלל", בעיקר הממשל האמריקאי. כאילו שגם ככה, לא חסרות לנו צרות.  פשוט, מן הפח אל הפחת.

אמש שאל ברקו את זאב אלקין מ"המחנה הלאומי" למה לא לבטל לביבי את המשפט ובלבד שיפנה את מקומו ונשים סוף לממשלה הקיצונית הזאת? אלקין הסביר שלראש הממשלה יש זכויות וחובות כמו לכל אזרח אחד במדינה ואם נוותר לו בעניין משפטו, למה שלא יוותרו בעתיד לכל אזרח שייקלע לבעייה משפטית?

ואז עלתה במוחי מחשבה פראית. הייתכן שנתניהו מעוניין בכל הטרלול והבלגן אליו נקלענו, כדי לגרום למצב רוח לאומי בקרב האזרחים, (ולא רק אצל ברקו) בעיקר בקרב הפרקליטות ומערכת המשפט, שהנטייה לוותר לו על משפטו רק תלך ותתחזק, ובלבד שיילך לדרכו ויניח לנו לנפשנו והשלווה והשפיות יחזרו לארץ השסועה הזאת? כמו אותו ילד שלא בא לו להיות בגן, וכשהוא רואה שהגננת רק קיבלה ממנו כאב ראש אחד גדול, הוא בכוונה רוצה להמשיך ולעצבן אותה עד שתטלפן לאימא שלו שתבוא לקחת אותו הביתה, וכך הוא ישיג את מבוקשו.

אני יודעת. זאת מחשבה אבסורדית, אבל כמו אזרחים אחרים, גם אני שוברת את הראש ולא מבינה, למה נתניהו לא זורק לפח את כל החקיקה המטורללת של לוין, שקרעה אותנו לגזרים? מה מניע אותו? האם הוא איבד כל שיקול דעת בגלל הלחץ האטומי שבו הוא נמצא מכל כיוון אפשרי, גם בתוך הארץ וגם מחוצה לה? או האם הוא רוצה לנקום בגלל תיקי האישום נגדו, וחושב שאם הוא סובל, אז כולנו צריכים לסבול יחד איתו, כמו שאומר ברקו: תמות נפשי עם פלישתים?

מה מניע אותו? אולי צדקו איתן כבל, זאב אלקין ואהוד ברק שטענו אמש שהמניע העיקרי שלו הוא, שאותה חקיקה תציל אותו מאימת הדין. לטענתם, זו גם הסיבה שהוא נותן לחברי ממשלתו להשתלח במערכת המשפט ובמערכות אחרות ולא משתיק אותם גם כשדבריהם גסים ובוטים, כי הוא זקוק לתמיכתם עקב המצוקה המשפטית בה הוא מצוי. ואם אמנם זה המצב, ואני מקווה שלא, כי אז אנחנו בברוך רציני.

מצד שני, קשה לי להאמין, שאדם כמו נתניהו, שאין ספק שגם אם הוא מצוי בתוך לחץ מטורף, עדיין ניחן בחוכמה ואינטליגנציה, על מנת להבין שאולי בהתנהגותו הוא רק עלול לעורר יותר את חמתם של אנשי מערכת המשפט, ושההשתלחויות של חבריו נגדם, עלולות בסופו של דבר, לא להועיל, אלא להיפך: לפעול כבומרנג נגדו. שלא לדבר שגם הלחץ של המחאה תשפיע על החלטת השופטים בעניינו, והיא תקל יותר על מצפונם לפסוק שלא בטובתו, למרות שאני מאמינה שמערכת המשפט נקייה לגמרי משיקולים זרים או מדומיינים, והיא תפסוק רק על פי עובדות והוכחות.

אהוד ברק לא חידש לנו אמש דבר. לא הופתענו מדברי הביקורת שלו כנגד הקואליציה והפעם אף הפליג "בשבחיו" ואמר שנתניהו מוקף בסביבה שפועלת בדרכים מאפיוזיות, דהיינו: "בשיטת איומים, סחיטה והכפשות". מאידך גם לא הופתענו כאשר הליכוד הגיב באותה מנטרה שכבר נמאס לשמוע (לפחות שיגלו קצת יותר יצירתיות): ש"החבר של הפדופיל" הוא כזה וכזה וככה וככה, ועוד מחמאות כהנה וכהנה.

בדבר אחד הסכמתי לגמרי עם ברקו, כשאמר לזאב אלקין, שהאופוזיציה נרדמה בשמירה והיחידים שמשפיעים על מהלך העניינים הם המפגינים. ואמנם, גם אני שואלת: היכן נעלמו חברי האופוזיציה? נעלמו ונאלמו? מספרים שלפיד אפילו לא מגיע לישיבות הכנסת, ורק מדי פעם יוצא החוצה לעולם, מבליח עם איזה ראיון והכרזה כזו או אחרת, ומיד חוזר חזרה למקום מחבואו. קצת מזכיר את אותו צב שרק לפעמים שולף את ראשו ומציץ מתוך השריון שעוטף אותו.  אולי הם פשוט הבינו שאין להם מה להתאמץ להוכיח למצביעים שהממשלה כושלת, כי הממשלה עושה זאת נהדר בעצמה.