״מדבר ערבית״, מכאן 33, מוצ"ש, 20:00

כל ביקור בערוץ מכאן (אפיק 33) הוא חוויה לעיניים. נידחת מלב הציבור היהודי, מתנהלת בערוץ הערבי של התאגיד חגיגה של הפקות עצמיות, תוכניות דוקו, בידור וסאטירה ועוד, וכאמור נידחת מלב יהודי, כי למה שנצפה בה. למה שנתעניין באלה שלפעמים מתגוררים במרחק דקות מאיתנו. הרי יש לנו קרדשיאן.

בשורת ענק למעריצי הסדרה: "קופה ראשית" בהודעה מרגשת
פרק הסיום של "קופה ראשית" או גמר המטבח המנצח VIP? זה המנצח הגדול

"מדבר ערבית" היא סדרת דוקו בידורי העוסקת בשאלה מה מצבה של השפה הערבית ב־2023, ומה מצבה מספר לנו על החברה הערבית והזהות שלה. דוריד לידאווי, שחקן, קריין רדיו ואיש טלוויזיה שהשפה הערבית חשובה לו והיא חלק בלתי נפרד מעבודתו, מוטרד ממצב השפה ויוצא למסע כדי לבדוק ברחבי הארץ מה מצבה של השפה הערבית ברחוב, בבתי ספר, בשוק ובמגרשי כדורגל. בכל פרק דוריד מעלה שאלה שונה הקשורה לשפה הערבית. הוא בודק מה קרה לערבית בישראל במשך השנים, האם יש סיכוי שהיא תשוב להיות נכונה ותקנית יותר, כפי שדוברה בעבר, האם זו אבולוציה טבעית, האם היא בסכנת הכחדה, למה חשוב בכלל לשמור את השפה וכו'.

לשפה הערבית יש מספר "אויבים". ישנן הערבית התקנית והערבית המדוברת. עם הזמן הסתננו מילים רבות מהמדוברת אל התקנית, ונוצר איזה בליל חדש. אל הבליל הזה מצטרפת דרך התקשורת - כמו שהיא עושה לשאר השפות בעולם - השפה "האמריקאית". ומעל כולן מפעילה את הלחץ הכבד ביותר, השכנה הקרובה - העברית. דוריד ניצב ברחוב בשוק ערבי ונחרד לראות שכל השלטים ברחוב, מטעמי שיווק לקהל הקונים היהודי, כתובים עברית בלבד. מוכר הפלאפל מציע לו "מנה" פלאפל. במגרש הכדורגל שבו מתאמנות בנות, הן מדברות על "קורה", "משקוף" ו"גול". והשימוש במילים הערביות המקביל לאלה זר להן כמעט לגמרי.

אז נשאלת השאלה - אז מה? שפה אינה מבנה קבוע. היא דינמית, לאורך ההיסטוריה שפות השתנו, ספגו השפעות משכנותיהן, מגורמים רחוקים זרים כימאים וסוחרים שהגיעו מארצות רחוקות. זה בוודאי נכון לגבי העברית, שדובריה/בעליה נדדו מרצונם ובלעדיו בארצות שונות בנויה נדבכים שונים, למשל זה הארמי, ושחלפה בתוכם של שבטי ערב, וגם היא סופגת מדי יום את המקלחת ה"אמריקאית".

אלא שההבדל העיקרי, טוענים הדוברים שדוריד פוגש בתוכנית, הוא בלחץ הכבד שמופעל על השפה הערבית, במיוחד דובריה המתגוררים בתחומי מדינת ישראל. שאלת השפה, הם טוענים, מקרינה ישירות על שאלת הזהות של העם. עמים כמו הכנענים, היבוסים וכד' נעלמו לא בגלל הצרות שעשה להם יהושע. אובדן השימוש ההדרגתי בשפה הביא להיטמעות מלאה בסביבה ובסופו של תהליך להיעלמות העם כיחידה חברתית נפרדת. לערבים אזרחי ישראל שממילא נדרשים לעמוד בלחציה הכבדים של הנאמנות הכפולה, מקשה המאבק הזה את היומיום.

באופן אישי, לא התאהבתי בדוריד. הוא דרמטי, קופצני ונרגש מדי. ומאידך, נזהר לעקוף את הפצע המדמם ביחסי יהודים־ערבים בארץ ובכלל. כל ניתוח של המצב שמטרתו נקיטת פעולה של ממש בסיוע המדינה לא יוכל לעשות מעשה דוריד ויידרש להיכנס היישר ללב הנקודה. אבל לכך יש עוד זמן. יש בעיות בוערות יותר במגזר. ויש קרדשיאן.

לראות או לוותר: לראות. ככלל, כל ביקור אצל השכנים משפר את היחסים בבניין.