דני קושמרו חשף אמש (רביעי) ביצירה טלוויזיונית מרתקת, מסמכים סודיים מתוך יומני גולדה שמציגים תפנית גדולה בעלילה, על מקבלי ההחלטות ותפקודה של ראש הממשלה גולדה מאיר במלחמת יום הכיפורים.

האיש והקונספציה: סיפורו הבלתי ייאמן של הקצין שיכול היה למנוע את המחדל ביום הכיפורים
מג"ד השיריון חוזר לקרבות רמת הגולן בספר חדש: "הסורים נלחמו עד הטנק האחרון" 
נכנסים לתמונה: תצלומי מלחמת יום הכיפורים נצבעו על ידי בינה מלאכותית

הסרט מביא תמונה רחבה על כל גווניה, ומציג מציאות שהיא מורכבת יותר מהתוצאה הסופית באמצעות תגליות מסעירות ומסמכים מסווגים ביותר שנחשפו לראשונה כעת אחרי 50 שנה מפרוץ המלחמה.

המסמכים מנקים במעט את האשמה שנשאה על מצפונה כאחראית בלעדית לפרוץ המלחמה. אבל לא רק, כי יש בשידור הסרט, מסר חבוי לממשלה הנוכחית היום.

גולדה מאיר ומשה דיין  (צילום: צילומים: נתן זהבי, עיצוב: דוד טרטקובר ואלכס ליבק )
גולדה מאיר ומשה דיין (צילום: צילומים: נתן זהבי, עיצוב: דוד טרטקובר ואלכס ליבק )

הטיימינג של הקרנת הסרט לא מקרי בכלל: בימים אלו בהם אנו שרויים תחת התראות בלתי פוסקות מבכירי מוסד ואנשי ביטחון וצבא על המצב הביטחוני הרעוע, על היחלשות הצבא ועל סכנה קיומית למלחמה רב זירתית. בעוד הממשלה הנוכחית, במקום להקשיב לאנשי מקצוע במערכת הביטחונית, מעדיפה לשמוע את הקיצוניים בממשלתה, ולהתרכז בכל מחיר (גם במחיר ביטחוני) בהפיכה המשטרית.

גם גולדה מאיר בתקופתה, במקום להקשיב למה שליבה הורה לה לעשות כשהיא חוששת שעומדת לפרוץ מלחמה, היא הקשיבה לסובביה - אנשי אמ"ן ולשר הביטחון שחשבו אחרת, והתוצאה הייתה טרגית.

שר הביטחון דאז, משה דיין, אפילו לא חשב שצריך לגייס כמות גדולה של חיילים כי לא האמין שהסכנה דחופה ומיידית. ופה עולה השאלה שכדאי להפנותה לראש הממשלה בנימין נתניהו: האם גם אתה רוצה להיזכר כמי שהיה אחראי חלילה  למלחמה שעלולה לפרוץ?  

האם תרצה לשמוע את ההמונים צועקים לך "רוצח", כפי שהם קראו לגולדה מאיר ולשר הביטחון משה דיין: "רצחתם את ילדינו"? 

לא עדיף למנוע מצב שההיסטוריה תחזור על עצמה, ושוב נופתע כאשר נותקף מכל החזיתות וקיומנו יהיה בסכנה, כפי שקרה במלחמת יום כיפור? לא עדיף, שבמקום להתרכז בהפיכה המשטרית ובשיגיונות של הקיצוניים למיניהם, להאזין בקשב רב להתראות המערכת הביטחונית ולהיערך בהתאם?

אי אפשר להתעלם מכך שבאותו מסמך היסטורי מרתק שהציג דני קושמרו אתמול ברגישות עיתונאית יוצאת דופן, ניכרים היטב ההבדלים העצומים בין המנהיגים הישרים שקולים והראויים שזכינו בהם אז, אל מול מנהיגות כושלת נוכחית שחלק מאנשיה מואשמים בשחיתויות ובכתבי אישום, ואם לא בפן השלילי אז בטוח בפן המוסרי והערכי.

אחרי הכישלון הקולוסלי של ממשלת מפא"י דאז, שלא נשמעה לאזהרות שתפרוץ מלחמה, גם מצד מלך ירדן שהזמין עצמו אליה על מנת להזהירה, וגם מצד מי שכונה "המלאך" אשרף מרואן המצרי, שהיה איש הסוד של המוסד והעביר מסר ברור שבעוד שעות ספורות מצרים וסוריה עומדות לתקוף את ישראל; אחרי אותה פאשלה הכי גדולה שאי פעם התרחשה בכל שנות קיומה של המדינה וגבתה אלפי הרוגים, גולדה מאיר הקימה את וועדת אגרנט שתחקור את אותו אירוע היסטורי כושל ותוצאותיו הטרגיות כשהיא מוכנה לכל ביקורת מקצועית והחלטה שתקבל הוועדה. 

הוועדה ניקתה את גולדה מאשמה, אך למרות זאת, היא בחרה להתפטר מתפקידה כראשת הממשלה. אתם יכולים להעלות בדעתכם התפטרות כלשהי של ראש הממשלה הנוכחי או של כל אחד מחברי ממשלתו? 

אני לא מסוגלת לדמיין, בחלום הכי רטוב שלי, את המנהיגים שלנו כיום, ובפרט את ראש הממשלה, מתפטרים, או דורשים להקים ועדה שתחקור את מחדלי הממשלה שהובילו אותנו לימים חשוכים ומסוכנים שמתרחשים לנגד עינינו ולמצב של סדום ועמורה בכל תחומי החיים, הכלכלי, הביטחוני, המדיני, החברתי, הדתי. לא רק שהממשלה הנוכחית והעומד בראשה לא יעלו בדעתם אי פעם להתפטר או להקים ועדות חקירה, הם אף מנסים להחליש את כוחה של מערכת המשפט המשמשת כגוף שיפוטי המפקח על פעולותיהם והחלטותיהם הקיצוניות.

כלומר, בעוד גולדה מאיר דורשת להקים ועדת חקירה על פעולותיה שלה עצמה ושל ממשלתה, הממשלה הנוכחית מתנערת מכל אחריות ומשליכה אותה באופן קבוע על אנשים אחרים ומפלגות אחרות וכולם אשמים חוץ ממנה.

הסרט נגמר בראיון שערכה גולדה מאיר, אחרי המלחמה הקשה, כשחשפה כי היא כבר לא אותה גולדה של לפני המלחמה ואחריה. אני מקווה בכל לבי, שראש הממשלה נתניהו, צפה בסרט וילמד מהטעויות של ממשלה אחרת בזמן אחר, שכמעט נאלצה להשתמש בנשק יום הדין על פי הרהורי ליבו של משה דיין שהכריז שעמדנו לפני כלייה.  

כולי תקווה שראש הממשלה יחשוב טוב טוב, אם ככה הוא רוצה לסיים את כהונתו, ככל הנראה האחרונה, עם תדמית שלילית שתלווה אותו לתמיד. בידיו הבחירה, לעצור הכל ולחשב מסלול מחדש, ולא לתת לקיצוניים בממשלתו להכתים את שמו לעד.