כמה מילים ריקות נזרקות מול כל מיקרופון ומצלמה בימים האלה. נשמיד, נמחוץ, נמוטט, ניפגש בחוף עזה. הנה מילים שלא שמעתי מפי מנהיגינו: מילים של כאב עמוק, אמיתי, בעיקר מילים של נחמה ותקווה.

ראש המל"ל: "מטרת העל היא להשמיד את החמאס והג'יהאד - המערכה תסתיים כשהם לא קיימים"
נתניהו: "זוהי מלחמה על הבית והיא צריכה להסתיים בריסוק וחיסול החמאס" 

המלחמה תפסה אותי לא בארץ. חברת התעופה (הישראלית) שממנה קניתי את כרטיסי הטיסה בחזרה פשוט התאדתה: “תקלה טכנית במטוס", ואחר כך דממה. לא מתי טיסה חלופית, לא איפה תישן, לא איפה תאכל, בלי מענה טלפוני. פוף ואיננה (לא נורא - תביעה בדרך).

ברחובות התאספנו חבורות ישראלים עם בעיה זהה. אלה תקועים שלושה ימים, אלה חמישה. מחליפים טלפונים, מאלתרים מקומות שינה, עוקבים ברשת אחרי המספרים הנוראיים המזנקים למעלה. בסוף, אחרי אווירובטיקה והרבה כסף ששפכה המשפחה בארץ על כרטיסי טיסה במחיר מופקע, עלינו על טיסה לארץ.

בארץ חיכה לנו ביבי. כלומר, כשהפעלתי ערוץ טלוויזיה ישראלי לראשונה אחרי כמה וכמה ימים, הופיעה הכתובית שאמרה שתכף ימסור ראש הממשלה הודעה מיוחדת. שיפרתי הופעה, התיישבתי זקוף מול המסך, בכל זאת, ראש הממשלה, הלפיד הצועד בראש המחנה שיעשה מעט סדר, יבטיח שהכל בידיים טובות, יחזק, ילטף וילבב בעיניו הטובות ובכוח אישיותו את עמו המודאג והאהוב. ואז הוא בא. איש אפור. קודר. בלי עניבה. מבט אל הרצפה. צל חיוור חולף בשדותינו. נתן נאמבר יבשושי קצר - ננצח, ישלמו, נחסל, ופוף - כמו חברת התעופה שלי, נעלם.

למחרת נשלח אל המצלמות צחי הנגבי, שהורשה להגיד טעיתי. ופתאום אתה חושב, צחי הנגבי? מה פתאום צחי הנגבי? מי זה צחי הנגבי? לשלוח את צחי הנגבי לדבר אל עם ישראל זה כאילו שאתה שולח את רס"ר המטבח להודיע לכל הגדוד שיוצאים למלחמה. צחי הנגבי הוא פקיד, טכנוקרט, זה שאוסף את הטפסים שמילאו “גורמי הערכה" ומביא לראש הממשלה. ואותו שולחת הממשלה, ובעיקר זה העומד בראשה, לדבר אל עם ישראל.

צחי הנגבי (צילום: לע''מ)
צחי הנגבי (צילום: לע''מ)

כשאתה חוזר מחו"ל, מעולם אחר, היישר לתוך ההופעה העגומה של ראש הממשלה ומופע הכלום בשמן מעופש של צחי הנגבי, בולט פי כמה חוסר המנהיגות - לפחות זו התקשורתית - של ממשלת ישראל. כל הגיבורים הגדולים נדם קולם. דוד אמסלם, מירי רגב, טלי גוטליב, ניסים ואטורי - הו ואטורי, כל אלה שאמורים להתרוצץ בשטח, לסייע, להסיר חסמים, להתקשר למשה ממשרד הרווחה ודוד ממשרד הבריאות ולדרוש מהם לשלוח כל מה שצריך - כל אלה כולם נגוזו באוויר הדק ופוף, נעלמו כמו חברת התעופה שלי.

זה הסיפור שערוצי החדשות לא מספרים לנו. פאנלים על פאנלים מנתחים כל שבריר של פסיק במה שקרוי “נאומו של ראש הממשלה", ואינם אומרים בפשטות את האמת - הבנאדם לא אמר כלום. זה לא נאום של מנהיג מדינה במלחמה ובעצם גם בכל יום אחר. וצחי הנגבי גלגל את האשמה אל “גורמי ההערכה", כאילו הוא עצמו רק חותמת גומי ולא יועץ רם דרג שיש לו מקורות משלו בשטח שמסייעים לו לגבש תפיסה מדויקת של המצב שאותה הוא מעביר אל ראש הממשלה.

כמה מילים ריקות נזרקות מול כל מיקרופון ומצלמה בימים האלה ומשודרות בלי היסוס. נשמיד, נמחוץ, נמוטט, ניפגש בחוף עזה. הנה מילים שלא שמעתי מפי מנהיגינו בימים מאז שחזרתי: מילים של כאב עמוק, אמיתי, בעיקר מילים של נחמה ותקווה. ספגנו מהלומה קשה, נקבור את מתינו, נבכה עליהם, נחבק את המשפחות השכולות, ואחר כך נקום ונבנה מחדש את הארץ: כל בית, כל חצר, כל חממה. עוד תראו כמה יפה תיראה ארץ ישראל החדשה. חושבים שהוא יכול לומר מילים כאלו? שיש כאלו בתוכו?