ישראל מתחננת, שידורי החדשות

הקרנת הסרטון מבית החולים שיפא, שבו נראים חטופים, אמורה הייתה להוכיח את טענות ישראל כי חמאס עושה שימוש מלחמתי בבתי חולים. אלא שההקרנה קיבלה ממד של תחנונים, שבו ישראל הנאשמת מבקשת לשכנע את העולם בצדקתה, במקום להיות המאשימה הזועמת. זאת מכיוון שבתודעתה ישראל עדיין לא שברה את הכלים.

חטוף מובל בבית חולים שיפא (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
חטוף מובל בבית חולים שיפא (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

ביום א' בלילה, במהלך התדרוך היומי, הקרין דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי את הסרטון מתוך בית החולים שיפא בעזה המוכיח כי אנשי חמאס עשו שימוש בבית החולים להסתרת חטופים מישראל. למי שהחמיץ בהקרנה הראשונה, ובמטרה לחזק את הרושם, הקרין תא"ל הגרי את הסרטון שוב ושוב.

בתחילה נראה היה כי תא"ל הגרי משיג את מטרתו. תמונות אנשי חמאס מריצים בן ערובה יחף ועירום למחצה ובן ערובה נוסף מוסע פצוע על גבי אלונקה היו קשות ומעוררות זעם. אחרי מספר הקרנות של הסרטון החלה לעלות תחושה אחרת. הגרי - שהמשיך להקרין את הסרטון - החל להישמע כמי שמבקש, כמעט מתחנן, לשכנע. כמי שאומר, בעיקר לעולם, אמרנו לכם שחמאס הם חיות אדם, שמשתמשים בבתי חולים להסתיר חטופים, ואתם לא האמנתם לנו, והנה, אתם רואים, עולם קשה שכמוכם, הנה ההוכחה.

כאילו שמדינת ישראל - אחרי המכה שספגה - זקוקה להוכחה כלשהי. כאילו שישראל צריכה להקרין לכל העולם ואשתו סרטון בן כמה שניות שמראה מספר אנשים מריצים אדם עירום למחצה באיזה מסדרון, כדי לתרץ את שינוי מצבה הפיזי של עזה מעיר בנויה להריסות ואבק.

אם יש כישלון בהסברה הישראלית, הוא נמצא בדיוק כאן. בבקשה הישראלית לקבל לגיטימציה מהעולם בפעולותיה המלחמתיות. ישראל, שספגה בתחילת המערכה את המהלומה הרצחנית, הבלתי אנושית, כבר החמיצה את ההזדמנות כלפי העולם, וכלפי עצמה פנימה, להימצא בפרדיגמה הפנימית של שברו את הכלים, של עכשיו בעל הבית באמת השתגע, לשדר את התחושה הזאת פנימה והחוצה לעולם, ומתנהלת בזירה הבינלאומית באופן חששני, חלוש ומבקש אישור.

את תוצאת המדיניות הזאת אנו רואים בכיכרות הערים באירופה ובקמפוסים בארצות הברית. המאשים המוכה, הקובר את אלפי מתיו, הסופר את נשותיו הנאנסות, הפך בדרך פלאית לנאשם. על המדפים במחסניו הוא מחזיק ערימות סרטונים המתעדים בבהירות את מעשי הזוועה שנעשו באזרחיו ובאזרחיותיו, ועדיין ממשיך בהתייפייפותו, בחיבוטי נפשו המעודנת, במקום לשלוח את הג'ינג'י למחסן שיביא את כל הערימה ואותה לשדר בכל אמצעי תקשורת וברשתות הסייבר שקיימות ברחבי העולם. תא"ל הגרי מקרין שוב ושוב את סרטון המסדרון בבית החולים בעזה. כך הוא מנסה לשנות את דעת העולם על ישראל? הצחקתם את בטיטו. אנחנו כבר הרבה מעבר לשם. אנחנו האומה השנואה בעולם. רק נהרות של דם אולי ידגדגו את העולם הזה, ודם יהודי, שנראה שגם קברניטי ההסברה שלנו שכחו זאת, זורם כאן בשפע.

"גיבורים", נסלי ברדה עם האחים קלמנזון, יום א', קשת 12

זאת הייתה תוכנית משובחת, שבעיקר תיארה את גבורתה של נסלי ברדה. הקרינו שם את ברדה מחייכת, ברדה מוטרדת, ברדה צוחקת, ברדה קשובה. כמו כן הקרינו שם לפרקי זמן קצרים איזה מישהו שהציל עשרות מהטבח, אבל הסטארית כמובן הייתה ברדה. ביום ראשון בלילה ישבתי בסלון ביתי במצב רוח מצוין אחרי התענוג שהסבה לי מהדורת החדשות, הנמכתי את הווליום והשארתי את הטלוויזיה לפעול ברקע. ברגע מסוים הפניתי מבט אל המסך וראיתי שמשודרת שם תוכנית כלשהי על המגישה נסלי ברדה.

הקרינו שם את ברדה מחייכת, ברדה מוטרדת, ברדה צוחקת, ברדה קשובה לאדם הנוסף שהשתתף בתוכנית. מדי פעם המצלמה קיפצה אל האדם האלמוני הזה, אבל למרבה המזל וההקלה לא השתהתה עליו זמן רב מדי וחזרה אל נשואת התוכנית נסלי ברדה. היה אפילו רגע אחד שבו נדמה לי שברדה על סף דמע, אבל ברדה, כשם התוכנית, הייתה גיבורה, התעשתה והצליחה לשמור על חזות אמיצה. באופן אישי מאוד התרשמתי מהופעתה של ברדה וכבר אינני יכול לחכות להופעתה הבאה בתוכנית. אגב, לפרקים קצרים השתתף בתוכנית אחד, מנחם קלמנזון, שהציל עם אחיו אלחנן ז"ל, גיבור ישראל, ועם אחיינו - עשרות אנשים מהטבח.

גיבורים עם נסלי ברדה (צילום: מובי פלוס וקשת 12)
גיבורים עם נסלי ברדה (צילום: מובי פלוס וקשת 12)